کاردرمانی در رفتاردرمانی در تهرانسر از جمله روش های درمانی موثر می باشد که مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی در درمان بسیاری از مشکلات چه در کودکان و چه در بزرگسالان استفاده می شود‌. از جمله اختلالات رفتاری، اضطراب، افسردگی و سوء مصرف مواد. کار درمانی در رفتاردرمانی به خصوص در بخش روانپزشکی کودکان و بزرگسالان اهمیت ویژه ای دارد.

کاردرمانی ذهنی چیست؟ | کاردرمانی حسن پور - کاردرمانی در غرب تهران

کاردرمانی در رفتاردرمانی چیست؟

کار درمانی در رفتاردرمانی یک روش درمانی است که برای تغییر رفتارهای ناسالم و ایجاد رفتارهای مفید و سازنده در افراد استفاده می‌شود. این روش بر اساس اصول رفتارشناسی و روانشناسی تأسیس شده است و به منظور بهبود عملکرد و کاهش مشکلات رفتاری استفاده می‌شود.

کار درمانی در رفتاردرمانی توسط یک کارشناس کاردرمانی کودکان انجام می‌شود. در جلسات کار درمانی، افراد با کمک کارشناس درمانی به بررسی و درک عمیق‌تری از رفتارهای خود و عواملی که آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌پردازند. این روش شامل استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند تحلیل رفتاری، تمرینات عملی، تمرینات تغییر رفتار و تقویت مثبت است.

هدف اصلی کار درمانی در رفتاردرمانی، تغییر رفتارهای ناسالم و ایجاد رفتارهای مفید و سازنده است. این روش می‌تواند در مواردی مانند اضطراب، افسردگی، اعتیاد، مشکلات روابطی و خانوادگی، مشکلات خوردن، خواب و مشکلات رفتاری کودکان مفید باشد. با کمک کار درمانی در رفتاردرمانی، افراد می‌توانند الگوهای رفتاری ناسالم خود را شناسایی کنند و راه‌حل‌های موثری برای تغییر آنها پیدا کنند. این روش معمولاً با استفاده از تمرینات و وظایف خانگی، افراد را در فرآیند تغییر رفتاری خود یاری می‌کند.

رفتار درمانی چیست؟

رفتار درمانی یک روش درمانی است که شامل مجموعه روش هایی می باشد که از تحقیقات تجربی در روانشناسی رفتار آموخته شده گرفته شده است. در واقع دیدگاهی است که با رفتار ناسازگارانه سرو کار دارد و در جستجوی کاهش و از بین بردن رفتار ناسازگارانه می باشد. رفتاردرمانی مجموعه تکنیک هایی است که بر اساس ملاک های علمی شکل گرفته که مبتنی بر مدارک نسبتا عینی و قابل اندازه گیری هستند. اگرچه کاردرمانی در رفتاردرمانی بر رفتار فعلی تاکید دارد، توجه اندکی نیز به علل آن و پیامد های دراز مدت آن دارد. در رفتار درمانی از روش های مختلفی جهت کاهش یا تقویت رفتار استفاده می شود.

کاردرمانی در رفتاردرمانی در تهرانسر

تکنیک های تغییر رفتار

چند تکنیک اصلی جهت تغییر رفتار وجود دارد که بسته به شرایط و نوع رفتار ممکن است از آنها استفاده شود. این تکنیک ها شامل:

  • روش های افزایش رفتار های مطلوب موجود
  • روش های ایجاد رفتار های تازه
  • روش های کاهش و حذف رفتارهای نا مطلوب

چه کسانی از کار درمانی در رفتاردرمانی بهره مند شوند؟

کاردرمانی در رفتاردرمانی می تواند به افرادی که طیف وسیعی از اختلالات دارند، سودمند باشد. افراد مبتلا به اختلالات زیر ممکن است به دنبال رفتاردرمانی بروند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلالات پنیک
  • خشم

کاردرمانی در رفتاردرمانی ؛مغز افراد دارای  افسردگی و افراد طبیعی چه تفاوتی دارند؟

مغز انسان از دو نیم کره ساخته شده است نیم کره راست و نیمکره چپ. نیم کره راست مغز: مسئول هیجانات وافکار منفی است و نیم کره ی چپ مغز:مسئول هیجانات و افکار مثبت می باشد. در مغز انسان ها امواج مختلفی وجود دارد: امواج آلفا،بتا، تتا و… در افسردگی موجی که اهمیت بیشتری دارد، موج آلفا می باشد.

نوروفیدبک در درمان افسردگی به وسیله ی موج آلفا در مغز افراد نرمال چگونه عمل می کند؟

موج آلفا درنیم کره ی چپ افراد نرمال که مسئول هیجانات مثبت است ، میزان موج آلفا پایین است و برعکس در نیم کره ی راست، که مسئول هیجانات منفی است،میزان موج آلفابالاست. و این امر باعث می شود که تعادل برقرار باشد و درواقع هیجانات مثبت رابالا می برد.

موج آلفا در مغز افراد دارای افسردگی چگونه عمل می کند؟

درمغز افراد دارای افسردگی این موج در دو نیم کره متفاوت است. در نیم کره ی چپ که مسئول هیجانات مثبت است، میزان موج آلفا بالا می باشد در حالی که باید پایین باشد. درنیم کره ی راست که مسئول هیجانات منفی است، میزان موج آلفا پایین می باشد که باعث می شود، شخص دچار خلق افسرده و خلق پایین می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.

نوروفیدبک در درمان افسردگی در تهرانسر

کاردرمانی در رفتاردرمانی همچنین می تواند به درمان بیماری ها و اختلالاتی مانند موارد زیر بپردازد:

  • اختلالات خوردن
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال دوقطبی
  • بیش فعالی و نقص توجه
  • فوبیا، از جمله فوبیای اجتماعی
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • خودزنی
  • سوء مصرف مواد

این نوع درمان می تواند برای بزرگسالان و کودکان مفید باشد.

کاردرمانی ذهنی - کلینیک توانبخشی آریا نیشابور

انواع روش های کاردرمانی در رفتاردرمانی

انواع مختلفی روش های  رفتار درمانی وجود دارد، ازجمله:

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی یکی از روش های بسیار موثر است. این نوع رفتاردرمانی با درمان شناختی ترکیب می شود. این روش درمانی بر چگونگی تأثیر افکار و عقاید شخص بر عملکرد و خلق و خوی او متمرکز است. رفتاردرمانی شناختی اغلب بر روی مشکلات فعلی فرد و چگونگی حل آنها تمرکز دارد. هدف بلند مدت آن این است که الگوهای رفتاری و تفکر فرد را به الگوی های سالم تری تبدیل کنیم.

بازی درمانی رفتاری شناختی

بازی درمانی رفتاری شناختی معمولاً در کودکان استفاده می شود. با تماشای بازی کودکان، درمانگران قادر به دریافت اطلاعاتی هستند که کودک از بیان آن خودداری کرده یا قادر به بیان آن نیست. درمانگران ممکن است به والدین بیاموزند که چگونه از بازی برای بهبود ارتباط با فرزندان خود استفاده کنند.

حساسیت زدایی سیستمیک

این نوع رفتاردرمانی در کاردرمانی اغلب برای درمان فوبیا استفاده می شود. در واقع به افراد کمک می کنند که روش های آرام سازی و تنفس را یاد بگیرند. سپس به صورت کنترل شده، محرک به فرد داده می شود.

بیزاری درمانی

انزجار درمانی اغلب برای درمان مشکلاتی مانند سو مصرف مواد و اعتیاد به الکل استفاده می شود. این کار با آموزش به مردم برای ایجاد محرکی مطلوب اما ناسالم با محرک فوق العاده ناخوشایند کار می کند.

منابع:

  1. healthline.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *