ساخت کفش طبی یکی از ابزارهای درمانی است که می تواند بر سلامت کل بدن تأثیر بگذارد. بسیاری از مردم از مشکلات پا رنج می برند و تصور نمی کنند مشکلات پا ممکن است منجر به بروز اختلالات دیگری هم شود. صافی کف پا، مماس شدن سطح داخلی پا با زمین و کمر درد تنها چند نمونه از بیماری هایی هستند که با استفاده روزانه از کفش های طبی مناسب که با اسکن پا و توسط متخصص ارتوپد فنی ساخته می شود تسکین داده شده یا برطرف می شوند. در این مقاله به مراحل ساخت انواع کفش طبی و فواید آن می پردازیم.

ساخت کفش طبی

کفش طبی چیست؟

در.اقع کفش طبی در یکی دودهه اخیر رواج زیادی پیدا کرده و از بروز آسیب به کمر و زانوها جلوگیری می کند. شاید بتوانیم بگوییم کفش های طبی مناسب ترین کفش نسبت به سایر کفش ها هستند چرا که بیشترین میزان راحتی را در هنگام راه رفتن برای پاها ایجاد می کنند. حتماً می دانید کفش پوششی مهم در زندگی همه ماست و بایستی در هنگام انتخاب دقت و حتی وسواس به خرج دهید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که در هنگام خرید کفش بیشتر به ظاهر یا قیمت آن توجه می کنید و چندان به سازگاری یا راحتی کفش و یا نوع حرکت پاها اهمیت نمی دهید، متاسفانه بایتسی منتظر مشکلات و آسیب های جدی در پا و یا حتی در نقاط دیگر بدن باشید. یادآوری می کنیم که کفش قلب دوم ماست و کفش طبی با تاثیراتی که بر نحوه راه رفتن افراد و سلامتی بدن ایجاد می کند، در نهایت به سلامتی دیگر اعضای بدن ما کمک می کند.

به این ترتیب امروزه افراد بسیاری برای این که از ناهنجاری هایی در ساختار پا و انگشتان در امان باشند و همچنین برای درمان بیماری های کمر، زانو و تسکین درد در پاها از کفش های طبی که به صورت سفارشی و با اسکن کردن پا طراحی و ساخته می شوند استفاده می کنند. کلینیک طروات در غرب تهران (تهرانسر) با ساخت بهترین کفش های طبی برای همه رده های سنی همواره برای حفظ سلامتی و درمان بیماری های مفصلی تلاش کرده است.

چه افرادی نیاز به ساخت کفش طبی دارند؟

شاید فکر کنید ساخت کفش های طبی فقط برای درمان صافی کف پا صورت می گیرد. اما در حقیقت کفش های طبی می توانند به رفع مشکلات زیادی کمک کنند. در ادامه برخی بیماری های مربوط به پا که می توان از کفش های طبی در روند درمانشان استفاده کرد اشاره می کنیم.

  • انگشت چکشی

این مشکل سبب ایجاد درد در مفصل میانی انگشت پا می شود و به ناچار به سمت پایین خم می شود.

  • صافی کف پا

یک بیماری رایج که باعث می شود قوس کف پا از بین برود و در نتیجه کف پا کاملا با زمین تماس پیدا کند.

  • تورم کف پا 

وضعیتی که منجر به درد در پاشنه پا می شود و ناشی از کشیده شدن بافت همبند نواری شکلی است که پاشنه را به انگشتان پا متصل می کند.

  • درد پنجه پا

این عارضه به سبب ایجاد فشار مداوم روی پنجه پا ایجاد می شود. و در زنانی که مرتباً کفش تنگ یا پاشنه بلند می پوشند بیشتر شایع است. مطالعات بسیاری در مورد پاشنه کفش انجام شده که نشان می دهد نامناسب بودن پاشنه کفش می تواند بر روی سیستم اسکلتی عضلاتی اثرات منفی بسیاری بگذارد. در واحد ارتوپدی فنی کلینیک طراوت رگ به رگ شدن مچ پا و بروز کمردرد، موارد شایع استفاده از کفش با پاشنه نامناسب گزارش شده است که با ساخت کفش طبی مناسب، این عارضه بهبود می یابد.

ساخت کفش طبی

فواید استفاده از کفش طبی چیست؟

در بسیاری از موارد، درمان مشکلات پا سبب رفع و بهبود یک سری دیگر از مشکلات هم می شود. به طور مثال اصلاح وضعیت پا می تواند به درمان مشکلات مفصل، کمر درد و پا درد کمک کند. یکی از راهکارهای درمانی مهم استفاده از کفش های طبی است. این کفش ها از پا حمایت می کنند. همچنین فشار را از برخی نقاط خاص بر می دارند و در کل پا تقسیم می کنند. در ادامه فواید استفاده از کفش های طبی را بررسی می کنیم.

  • پشتیبانی همه جانبه از پا با ساخت کفش طبی

بدون حمایت مناسب، پا مستعد بیماری های دردناکی خواهد بود. از جمله ورم یا صافی کف پا که این ها تحرک را مختل کرده و سبب ایجاد ناراحتی می شوند. کفش طبی می تواند از انحراف پا نیز جلوگیری کند. این کفش ها با حمایت کلی که ایجاد می کنند، سبب اصلاح دفورمیتی های پا نیز می شوند. توجه داشته باشید هرچه وضعیت اصلاحی زودتر و مداوم تر انجام گیرد، درد و مشکلات ثانویه برای فرد کمتر می شود.

  • بهبود جریان خون به وسیله کفش طبی

بزرگترین مشکل در بیماری های مربوط به پا، صرفاً دردی که حس می شود نیست. مشکلات جریان خون که گاهی هم سبب بی حسی می شوند می توانند بسیار دردسر ساز باشند. بیماران دیابتی بیشتر آن را تجربه کرده اند. با استفاده از کفشهای طبی می توان از عوارض جدی اختلال در جریان خون پیشگیری کرد. ساخت کفش طبی مانع تجمع فشار در یک نقطه از پا می شود. به این صورت از تجمع خون در یک نقطه و نارسایی جریان خون به نقاط دیگر جلوگیری می شود.

  • بهبود تحرک با ساخت کفش طبی

بیماری های پا به علت درد، ورم و دفورمیتی های ناشی از پوشیدن کفش نامناسب در تحرک روزمره فرد اختلال ایجاد می کنند. در بسیاری از این بیماران کلید بازگشت به سطح تحرک عادی، استفاده از کفش های طبی است. بالشتک هایی که در این کفش ها تعبیه می شوند، درد را کاهش می دهند. بنابراین کفش های طبی راحتی و تحرک آزاد را به بیماران هدیه می کنند.

فراموش نکنید کفش های طبی می‌توانند باعث رشد صحیح و پیشرفت وضعیت بدن شوند. کفش طبی باعث می‌شود که فرد همچنان تحرک داشته باشد، احساس درد نکند و در نهایت بهبود سلامت فرد را در پی دارد. معمولاً کفش های طبی برای تغییر شیوه راه رفتن برخی افراد هم ضروری هستند. به طور مثال اگر فردی روی انگشت پا بیشتر از پاشنه فشار وارد می‌کند کفش طبی باعث می‌شود که احساس درد هنگام راه رفتن و کشیده شدن پا رفع شود.

رعایت استانداردهای لازم در ساخت کفش طبی 

در ساخت کفش و کفی طبی مشکلات رایج در پوشیدن کفش مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از افراد با پوشیدن کفش نامناسب با مشکل در پاها و زانوها مواجه هستند و کفش های نامناسب حتی خطر افتادن را نیز افزایش می دهند. وسیله‌ای تطابقی کمکی مانند وسایل دسته بلند مخصوص پوشیدن جوراب و کفش به حل این مشکلات کمک می‌کند. در عین حال در ساخت کفش طبی بایستی استانداردهایی هم رعایت شود که در ادامه به این موارد هم اشاره می کنیم:

  • پاشنه کفش

داشتن پاشنه های محکم و ارتفاع مناسب پاشنه، یکی از مسائل مهم در انتخاب کفش است. این امر ثبات پا را هنگام راه رفتن افزایش می‌دهد و خطر لیز خوردن را نیز کاهش می‌دهد.

  • کف کفش

اینکه کف کفش از مواد لغزنده نباشد در انتخاب کفش و کفی طبی خیلی مهم است. چون در غیر این صورت، امکان لغزش و سقوط فرد وجود دارد. همچنین توجه به عریض بودن پایه کفش نکته دیگری است که در مرکز ارتوپدی فنی تهرانسر به آن توجه می شود.

  • کمربندهای کفش

ممکن است کفش دارای بندکفش، چسب یا نوار باشد. این امر مهم است که کفش محکم بسته شود تا از افتادن و شیرجه رفتن فرد هنگام راه رفتن جلوگیری و حمایت‌های لازم را فراهم سازد. ولی کفش نباید زیاد هم تنگ باشد چون این امر هم باعث مشکلات دیگری در آینده خواهد شد.

  • راحتی کفش

راحتی کفش امری بسیار مهم در ساخت و انتخاب کفش طبی است. توصیه می کنیم در انتخاب کفش به دقت عمل کنید.

ساخت کفش طبی

مراحل ساخت کفش طبی در تهران

در ابتدا یادآور می شویم که ساخت و تولید کفش های طبی فرآیندی حساس و در عین حال پیچیده است که نیاز به تخصص بالایی هم دارد. این فرآیند قطعاً نیاز به افراد باتجربه و متخصص دارد. این افراد نیازهای ویژه و مشکلات پا از جمله کف پای صاف را به دقت در نظر گرفته و کفش هایی را طراحی و ارائه می دهند که بهترین پشتیبانی را برای بیماران به همراه دارد. در ادامه به مراحل ساخت کفش طبی در تهران اشاره می کنیم:

  • اولین و اصلی ترین مرحله در تولید کفش های طبی، دقت در اندازه گیری پای بیماران است. حتماً بایستی اندازه گیری به صورتی باشد که تمام مشکلات و نیازهای پای بیمار در نظر گرفته شود. در مرکز توانبخشی طراوت غرب تهران این کار با استفاده از اسکن پا در نهایت دقت صورت می گیرد.
  • سپس با استفاده از این اندازه گیری یک قالب اولیه از کفش ساخته می شود که نیازهای خاص پای فرد در آن مشخص شده است.
  • پس از ساخت قالب اولیه، نوبت به شبیه سازی از پای فرد می رسد. این لیست های شبیه سازی شده در حقیقت همان نسخه هایی از پای فرد هستند که می توانند بهترین پشتیبانی را برای پا به نمایش بگذارند.
  • در مرحله بعدی از این لیست استفاده شده و یک کفش آزمایشی ساخته می شود.
  • حالا اگر کفش آزمایشی مناسب بود نوبت به مرحله نهایی ساخت کفش طبی می رسد. سپس با توجه به نوع چرم و رنگ انتخابی مورد نظر فرد، کفش ها ساخته می شوند.

ویژگی های انواع کفش های طبی 

کفش های طبی برای حمایت پا و مچ پا طراحی شده است. آنها معمولاً برای استفاده‌ خاص مانند کفش هایی که برای کودکان فلج مغزی طراحی شده اند ساخته می شوند. ویژگی های کفش های طبی که آن ها را از کفش های دیگر متمایز می‌کنند عبارتند از:

  • پهنای اضافی و سایزهای بیشتر

ویژگی‌های پای هر فرد خاص خود فرد است در نتیجه بیشتر برندهای کفش های طبی شامل سه پهنای اصلی( تنگ، معمولی، عریض) و سایر سایزهای مختلف می باشند.

  • کفش‌هایی با کف بلندتر

افرادی که مشکلات جلوی پا مانند پای چنگکی را تجربه می‌کنند به کفش های عمودی تر نیازمند هستند.

  • بستن آسان کفش

اکثر کفش های طبی دارای سیستم حلقه و قلاب هستند که بستن آن را برای فردی که در حرکت و عملکرد محدودیت دارند آسان‌تر می‌کند.

  • یکپارچگی جلوی کفش

در کفش های طبی بخش‌هایی که باعث فرسایش پا می‌شود حذف شده‌اند.

  • پاشنه حمایتی و محکم

کفش و کفی های طبی، پاشنه های محکم برای بخش عقبی پا دارند.

جمع بندی

در این مقاله به اهمیت ساخت کفش طبی با کیفیت بالا پرداختیم که می تواند به بهبود عملکرد کمردرد، راحتی پاها و تسکین درد مفاصل کمک کند.همچنین به موارد استفاده از کفش طبی که شامل صافی کف پا، کجی پا و خار پاشنه می شود اشاره کردیم. در نهایت می توانید برای تهیه این پاپوش های تخصصی که از تلفیق علم و تجربه ساخته می شوند به کلینیک توانبخشی طراوت غرب تهران مراجعه نمایید.

سوالات متداول

 چگونه بفهمیم که به کفش طبی نیاز داریم؟

افرادی که دچار مشکلاتی در پا و مچ پا شده اند و این مشکلات منجر به درد و تغییر شیوه راه رفتن در فرد شده است نیاز به کفش طبی دارند.

 کفش های طبی چگونه عمل میکند؟

کفش های طبی برای پای هر فرد کاملاً تعدیل و مناسب‌سازی شده اند. بیشتر کفش های طبی با پا و مچ پا تنظیم شده اند که باعث کاهش درد و عوارض جانبی بلند مدت می شوند.

 

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *