اسکن کف پا در تهرانسر امروزه به یک اصل مهم در ساخت اورتز های پا شناخته می شود. در گذشته تنها از قالب گیری برای شناخت ویژگی های پای فرد استفاده می شد. سپس متناسب با قالب پای هر شخص، اورتز مورد نظر توسط متخصص ارتوپد فنی در تهرانسر برایش ساخته می شد. اکنون می خواهیم بدانیم آیا اسکن وضعیت کف پا روشی سودمندتر نسبت به قالب گیری محسوب می شود؟ فواید انجام آن چیست؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

اسکن کف پا و طراحی کفی - کلینیک ارتوپدی فنی برتر

مقایسه اسکن کف پا با روش قالب گیری سنتی

یکی از چشمگیرترین تفاوت ها، بین هزینه اسکن سه بعدی پا در مقابل هزینه قالب گیری گچی سنتی است. طبق مطالعات، هزینه روش قالب گیری سنتی به طور متوسط ۴ تا ۵ برابر اسکن نوری است. البته این هزینه ها شامل هزینه خرید اولیه اسکنر نوری نمی باشد. نتایج مقایسه زمانی حتی چشمگیرتر است. مطالعات نشان دادند که قالب گیری گچی تقریبا ۱۱ دقیقه طول می کشد. در حالی که اسکن نوری تنها به دو دقیقه زمان احتیاج دارد. صرفه جویی در زمان، شامل انتقال فوری داده های دیجیتال به مرکز ساخت ارتز نیز می شود. در مقایسه با زمان بسته بندی و حمل قالب های گچی و نگرانی از خرد شدن یا گم شدن قالب ها. نکته مهم در این موضوع از دست دادن زمان طلایی است. زیرا اگر ساخت اورتز به تعویق بیوفتد ممکن است وضعیت پای فرد بدتر شود. در صورتی که با اسکن  کف  پا در سریع ترین زمان ممکن می تواند اورتز مناسب فرد را برایش ساخت.

فواید اسکن سه بعدی پا در ارتوپدفنی

  • امکان انجام تعداد بالایی اسکن کف پا در تهرانسر در زمان محدود
  • بالا بودن دقت نتیجه
  • در نظر گرفته شدن جزئیات در اسکن  گرفته شده
  • امکان بررسی وضعیت کف پا در حالات مختلف
  • امکان ذخیره اطلاعات هر شخص به صورت دیجیتال
  • انجام مجدد اسکن در کمترین زمان، در صورت لزوم

با وجود این ها همچنان در مواردی استفاده از قالب گیری گچی ترجیح داده می شود. و تشخیص و انتخاب روش انجام، به عهده متخصصین می باشد.

ارتوپدفنی در تهرانسر

آیا اسکن کف پا برای هر فرد دارای مشکلات یا درد در پا نیاز است؟

اسکن سه بعدی کف پا برای مشکلات جزئی و رایج معمولا گزینه مناسبی نیست. در مواردی که علائم شدید نباشند تا جای ممکن از کفی‌ طبی یا ارتزهای آماده استفاده می شود. به خصوص زمانی که نیازی به استفاده طولانی مدت از کفی یا ارتز نیست. این ها را می توان با هزینه مناسب تری نسبت به ارتزهای شخصی ساز تهیه کرد. ولی در مواردی که نیاز است ارتزی کاملا متناسب با پای فرد ساخته شود، اسکن  گرفتن از کف پا توصیه می شود.

آیا می توان از چاپ اثر کف پا یا تشک حساس به فشار به جای اسکن سه بعدی استفاده کرد؟

پاسخ این سوال یک “نه!” بزرگ خواهد بود. از آزمون چاپ اثر کف پا، بارها به عنوان راهنمای خرید کفش و کفی استفاده شده است. در صورتی که این تست نادرست است. زیرا شکل پا را فقط هنگام ایستادن نشان می دهد. این اقدامات، برخلاف اسکن  کف  پا، نمی توانند تعیین کند که چه اتفاقاتی حین حرکت در پا رخ می دهد. همچنین سایر قسمت های بدن نیز در این تست های غیر استاندارد بررسی نمی شوند. در صورتی که زانوها، باسن و ستون فقرات در هنگام راه رفتن و دویدن نقش مهمی دارند.

پس از تشخیص ناهنجاری های پا به کمک اسکن کف پا توسط متخصصان ارتوپدفنی در تهرانسر، ممکن است به کفش طبی نیاز باشد.

استفاده از کفش طبی در چه مشکلاتی سودمند خواهد بود؟

شاید فکر کنید کفش های طبی فقط برای درمان صافی کف پا استفاده می شوند. اما در حقیقت آن ها می توانند به رفع مشکلات زیادی کمک کنند. برخی بیماری های مربوط به پا که با اسکن کف پا در تهرانسر قابل بررسی هستند، می توان از کفشهای  طبی در روند درمانشان استفاده کرد:

  • انگشت چکشی. این مشکل سبب ایجاد درد در مفصل میانی انگشت پا می شود. و به ناچار به سمت پایین خم می شود.
  • صافی کف پا. یک بیماری رایج که باعث می شود قوس کف پا از بین برود و توسط اسکن کف پا در تهرانسر قابل تشخیص است. و در نتیجه کف پا کاملا با زمین تماس پیدا کند.
  • تورم کف پا. وضعیتی که منجر به درد در پاشنه پا می شود. که این ناشی از کشیده شدن بافت همبند نواری شکلی است که پاشنه را به انگشتان پا متصل می کند.
  • درد پنجه پا. به سبب ایجاد فشار مداوم روی پنجه پا ایجاد می شود. و در زنانی که مرتباً کفش تنگ یا پاشنه بلند می پوشند شایع است.

اسکن کف پا چیست؟

اسکن کف پا یا پایومتری برای تعیین شکل و ساختار کف پا و نقاط فشار آن استفاده می‌شود. این فرآیند با استفاده از یک دستگاه پایومتر، که شامل یک صفحه سنجش فشار و یک سیستم کامپیوتری است، صورت می‌گیرد. این دستگاه از حسگرهای فشار حساس به دما و نوسانات فشاری استفاده می‌کند تا شکل و ساختار کف پا و نقاط فشار روی آن را تعیین کند.

اسکن کف پا برای تشخیص و درمان مشکلاتی مانند فشار زیاد یا کم بر روی نقاط مختلف کف پا، ناهنجاری‌های ساختاری و شکلی کف پا، درد و سفتی مفاصل پا و زانو، پوستهای خشک و ترک خورده و جایگزینی کفش استفاده می‌شود. همچنین، اسکن کف پا برای طراحی و ساخت کفش‌های سفارشی نیز استفاده می‌شود.

منابع:

  1. podiatrytoday.com
  2. physioandsole.com

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کفش طبی و تاثیر آن بر ناهنجاری های پا، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

https://taravatrehab.com/%da%a9%d9%81%d8%b4-%d8%b7%d8%a8%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%be%d8%af-%d9%81%d9%86%db%8c-%d8%b5%d8%a7%d9%81%db%8c-%da%a9%d9%81-%da%a9%d9%85%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d8%af-%d9%be%d8%a7-%d8%af/

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *