ساخت کفی طبی می تواند اثرات مثبت بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. در برخی موارد ممکن است، توصیه شود در تمام طول روز از کفی طبی مناسب استفاده کنید. در حقیقت به دلیل گستردگی ساختاری در پا، این عضو به تنظیم حرکت کل بدن کمک می کند. درواقع وقتی وضعیت پا بهبود یابد، تغییرات زیادی در بدن اتفاق می افتد که در طولانی مدت منافع بسیاری برای کل بدن دارد. بنابراین کفی های طبی اغلب به عنوان بخش اولیه برنامه های درمانی جامع برای افرادی که دچار مشکلاتی در پایشان هستند توصیه می شوند.

در این مقاله مراحل ساخت و فواید کفی طبی با اسکن پا در مرکز توانبخشی طراوت در غرب تهران و در واحد ارتوپد فنی این مجموعه (تهرانسر) را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

کفی طبی چیست؟

یکی از سوالاتی که اکثر افراد می پرسند این است که کفی طبی چیست و چه کاربردی دارد؟ شاید بد نباشد یادآوری کنیم امروزه مشکلات و درد زانوها و پاها در بین مردم بسیار رایج است و در نتیجه کفش ها و کفی طبی مخصوص این امکان را فراهم می کند تا بتوانید بدون مشکل به فعالیت های روزانه خود بپردازید.

شاید راه رفتن شاید امری ساده به نظر بیاید اما فراموش نکنید با همکاری و هماهنگی اعضای مختلف بدن انسان این امر صورت می گیرد. یعنی زمانی که ارتباط یکی از اعضای بدن به دلایلی با بقیه دچار اختلال شود فرآیندهای طبیعی به صورت ناقص انجام شده و در این صورت است که حتی راه رفتن که امری ساده است هم مشکل ساز می شود.

پس وسایل کمکی مانند کفی طبی که برای عارضه های پا، مچ و زانو ها ساخته می شوند اهمیت بسیاری دارند. حتماً می دانید برای حمایت از کف پا در قسمت داخلی کفش، کفی یا تخت خواب پا قرار دارد. این کفی های کفش از بقیه اجزای کفش جدا هستند و به راحتی کفی های اصلی را می توانید با کفی های طبی مورد نظر خود جایگزین کنید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در ارتوپدی مدرن از یک پلیمر پلاستیکی حرارت داده شده به نام ترموپلاستیک برای ساخت کفی طبی استفاده می شود. قالب بندی کفی های تولید شده از پای فرد حمایت بیشتری می کند و پا در موقعیت بهتری قرار می گیرد.

یادآوری می کنیم که افراد با زانوی پرانتزی یا کف پای صاف نیاز به وسایلی تخصصی دارند تا در راه رفتن و دیگر فعالیت های خود دچار مشکل نباشند. ساخت کفی طبی برای کودکان و بزرگسالان در مراکز ارتوپدی فنی با مدرن ترین دستگاه ها و با استفاده از اسکن پا صورت می گیرد.

کلینیک توانبخشی طراوت تهرانسر در غرب و مناطق جنوب تهران، به واقع یکی از بهترین مراکز ساخت کفش و کفی های طبی با استفاده از اسکن کف پا در تهران (تهرانسر) است که با کارشناسان متخصص در این زمینه فعالیت می کند.

ساخت کفی طبی با اسکن پا

چه افرادی نیاز به ساخت کفی طبی دارند؟

فراموش نکنید کفش ها و کفی های طبی به رفع مشکلات افرادی که از صافی کف پا، انگشت چکشی، تورم کف پا و درد پنجه پا رنج می برند بسیار مفید و تاثیرگذار هستند. در این میان افرادی که مدت زیادی در طول روز پیاده روی می کنند یا نیاز به دویدن دارند (مانند ورزشکاران) حتماً بایستی از کفی های طبی استفاده کنند.

استفاده از کفی های طبی تخصصی به این افراد کمک زیادی می کند و موجب کاهش یا جلوگیری از درد، ناراحتی و تورم در ناحیه پاها، زانوها و کمر می شود. در این میان اگر به دنبال یافتن نشانه هایی هستید تا متوجه شوید آیا نیاز به ساخت کفی طبی و استفاده از آن را دارید می توانیم به شایع ترین نشانه ها اشاره کنیم.

  1. صافی کف پا
  2. درد مزمن پاشنه، پایین کمر یا زانو
  3. شیوه راه رفتن به صورت غیر طبیعی (انحراف پاها به داخل و یا خارج در زمان راه رفتن)
  4. ساییدگی غیر معمول و سریع کف کفش ها
  5. انحراف و یا قوز انگشت شست پا (بونیون)
  6. درد در جلوی ساق پا
  7. در رفتن و یا پیچ خوردن مداوم مچ پاها

اگر به دنبال بهترین روش های درمانی مدرن برای دردهای مزمن پاها، کمر و زانوها هستید از کلینیک ارتوپد فنی در وب سایت مرکز توانبخشی طراوت تهران (تهرانسر) بازدید کنید.

بهترین مرکز ساخت کفی طبی غرب تهران

همان طور که گفته شد، کفی های طبی برای محافظت و درمان پا استفاده شده و احتمال بروز شرایط دردناک در آینده را کاهش می دهند.

ساخت کفی طبی موجب کاهش درد درحین راه رفتن، دویدن و به طور کلی فعالیت های روزانه می شود. همچنین حرکات پاها و سایر اندام ها درحین راه رفتن با انتخاب کفی مناسب به درستی انجام می شود. از فواید دیگر نیز به اصلاح وضعیت بدن و پاها هنگام ایستادن می توان اشاره کرد. در مجموع با ساخت کفی تخصصی، پاها و به دنبال آن کل بدن در وضعیت مناسبی قرار می گیرند.

پس این نکته را فراموش نکنید که اگر دردهایی در ناحیه پا حس می کنید می تواند زنگ خطری برای شما باشد که در آینده این دردها به کمر و ستون فقرات سرایت و آسیب بزند. در نتیجه انتخاب مرکزی با بهترین تجهیزات و متخصصینی کارآزموده مانند واحد ارتوپدی فنی در مرکز توانبخشی طراوت در غرب تهران (تهرانسر) گزینه ای شایسته پیش روی شما خواهد بود.

کاربردها و مزایای کفی های طبی در عرصه پزشکی فراوان هستند. به برخی از این کاربردها در بهترین مرکز ساخت کفی طبی که در غرب تهران عرضه می شوند اشاره ای کوتاه داریم:

  • آرتروز
  • Charcot-Marie-Tooth
  • پینه پا
  • دیابت
  • آتل شین
  • ورم کف پا
  • سندرم
  • کف پای صاف

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که گاهی تنها استفاده از کفی های طبی نمی تواند پاسخگوی نیازهای ارگونومیکی و آناتومیکی پا باشد. بنابراین در چنین مواردی، متخصصان ارتوپد فنی در بهترین مرکز ساخت انواع کفی های طبی در غرب تهران و تهرانسر به  کفش طبی و یا درمان های تخصصی دیگر را هم توصیه می کنند.

ساخت کفی طبی با اسکن پا

ساخت کفی طبی با اسکن

همان طور که در مطالب بالا به آن پرداختیم، کفی طبی می تواند در کاهش احتمال ایجاد مشکلات ثانویه کف پا کمک کننده باشد. مشکلاتی مثل درد، ورم، ایجاد میخچه و خار پاشنه  غالباً با الگوهای نادرست حرکت پا همراه است.

در چنین مواردی استفاده از کفی های طبی بسیار کمک کننده است. اما آیا می دانید کفی طبی چگونه ساخته می شود؟ در ابتدا یادآور می شویم کفی های طبی انواع مختلفی دارند و واضح است که نحوه ساخت آن ها هم متفاوت خواهد بود.

امروزه از مدرنترین دستگاه ها برای ساخت کفی های طبی استفاده می شود. نمونه ای از این تجهیزات، استفاده از دستگاه اسکن کف پا است که اطلاعات بسیار قابل توجهی در مورد چرخیدن پا، قوس کف پا و حتی نقاطی که متحمل فشار زیادی می شوند را ارائه می دهد.

علاوه بر این، اندازه پا در حالت راه رفتن توسط دستگاه برآورد و مشخص می شود. البته فراموش نکنید امروزه روش های رایج دیگری مانند گچ گیری و قالب گیری هم توسط دستگاه های دیجیتالی امکان پذیر است. همچنین اطلاعاتی که توسط پزشک و تجهیزات از فرد بیمار به دست می آید در روند کنترل و درمان بیماری بسیار ضروری و حیاتی است.

در مرکز ساخت کفی طبی با اسکن پا در غرب تهران، کلیه موارد توسط متخصصان به دقت بررسی می شود. در نتیجه استفاده از کفی های طبی مناسب از ایجاد ناهنجاری های پا جلوگیری کرده و به کاهش استرس و کاهش درد می انجامد.

فواید استفاده از کفی طبی چیست؟

حمایت از قوس کف پا بزرگترین مزیت استفاده‌ از کفی طبی برای درمان صافی کف پا است. نیروی حمایتی که به قوس پا وارد می شود از صاف شدن آن جلوگیری می کند. به این معنی که هنگام راه رفتن، پاها دیگر روی زمین صاف نمی شوند.

در نتیجه در حالی که قوس پا افزایش می یابد، پاها نیز متمایل به درست گام برداشتن می شوند. قوس پا نقش مهمی در جذب نیروهایی که در اثر برخورد پا با زمین، به آن وارد می شود، دارد. اهمیت این امر به خصوص در حین پریدن و دویدن مشخص می شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد استفاده از کفش و کفی طبی مزایای بسیاری حتی برای افرادی که دردی در پاهای خود حس نمی کنند نیز دارد. امروزه تاثیر کفی های طبی برای کنترل و درمان عارضه های پا بر همگان مشخص است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • اصلاح چرخش مچ پا به طرف داخل
  • اصلاح چرخش مچ پا به طرف خارج
  • محافظت از قوس کف پا
  • جلوگیری از آسیب دیدگی پا هنگام ورزش کردن
  • کمک به کاهش درد
  • بهبود وضعیت قرارگرفتن پا در کفش
  • جلوگیری از آسیب دیدگی پا هنگام استفاده از کفش های پاشنه بلند
  • محافظت از پا
  • گرم نگه داشتن پا

نکته ضروری دیگری که بایستی به آن توجه کنید ویژگی های کفش های طبی است که یکسان نیستند. بنابراین هنگامی که قصد انتخاب و یا سفارش ساخت کفی طبی را دارید باید کفی را انتخاب کنید که در فعالیت های حرکتی به شما کمک می‌کند.

اگر همزمان  با استفاده از کفی مخصوص، برنامه توانبخشی کاردرمانی قوس پا هم به کار برده شود، نتایج سریعتر مشخص می شوند. این تمرینات برای افزایش قدرت عضلات ایجاد کننده قوس طراحی شده است، تا از صاف شدن آن درحین راه رفتن جلوگیری کند.

ساخت کفی طبی با اسکن پا

مراحل ساخت کفی طبی در تهران

ابتدا ارزیابی و بررسی دقیق پا و ساق پا توسط فوق تخصص پا و مچ پا صورت می گیرد. ارزیابی کفش و سبک زندگی از قبیل داشتن فعالیت های ورزشی و شرایط کاری هم انجام شده و پس از آن قالب پای شما گرفته می شود.

در این مرحله متخصص، قالب پای شما را بدون هیچگونه وزنی تهیه می کند. در مرکز توانبخشی طراوت، متخصصین از اسکنر کف پا استفاده می کنند. در برخی دیگر از روش ها هم از نرم افزار طراحی کفی طبی استفاده می شود. هر کلینیکی می تواند روش های متفاوتی را نسبت به شرایطی که بیمار دارد بررسی و به کار گیرد.

در آزمایشگاه برای ساخت کفی طبی از روی قالب با استفاده از فشار دادن قالب بر روی صفحه گرافیت یا پلاستیک، گرمای زیادی به آن می دهند. توجه داشته باشید ساخت کفی با مواد بادوام صورت می گیرد و متخصص می تواند تنظیمات لازم را به شما توضیح بدهد.

همچنین کفی طبی انواع مختلفی دارد که بسته به مشکل پا و با تشخیص متخصص ارتوپد فنی در تهرانسر، مناسب ترین نوع از آن تجویز می شود. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کفی پشتیبان قوس کف پا
  • کفی ژله ای
  • کفی اورتزی داخل کفش
  • کفی تسهیل کننده راه رفتن
  • کفی جاذب ضربه
  • کفی CNC که براساس نتایج اسکن کف پا برای بیمار ساخته می شود.

جمع بندی

همه ما می دانیم که سلامت پا به عنوان قلب دوم اهمیت بسیاری داشته و یک ضرورت است. پس توصیه می کنیم اگر اهل ورزش کردن هستید و یا بیشتر از یک ساعت در طول روز پیاده روی می کنید حتماً برای ساخت کفی طبی اقدام نمایید. ما در مرکز توانبخشی طراوت در تهرانسر آماده ارائه خدمات هستیم. فراموش نکنید که با این کار خیالتان راحت خواهد بود که به پای شما هیچگونه آسیبی نمی رسد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *