گفتاردرمانی کودک چهار ساله

گفتاردرمانی در کودکان دارای سندرم داون در تهرانسر یکی از حیطه های مداخلات گفتار درمانی در کودکان می باشد. سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است. این وضعیت باعث درجات مختلفی از ناتوانی یادگیری و برخی از زویژگی های جسمی مشخص می شود. کودکان مبتلا به سندرم داون ممکن است در توسعه مهارتهای ادراکی، ارتباطی و عملکردی مشکل داشته باشند. همچنین استقلال آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و نسبت به همسالان خود دچار مشکل می شوند. گفتاردرمانی در سندرم داون با همکاری خانواده توانایی کودک مبتلا به سندرم داون را مهارتهای ادراکی، ارتباطی و عملکردی افزایش می دهد.

سندرم داون چیست؟

سندروم داون که با نام تریزومی ۲۱ نیز شناخته می‌شود؛ زمانی اتفاق می‌افتد که کودک کروموزوم ۲۱ اضافی داشته باشد. که کروموزوم ها مانند کدی هستند که رشد و نمو به فرد را کنترل می کنند. پس داشتن یک کروموزوم اضافی باعث اختلال در رشد و یادگیری کودک می شود.

سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است که در یک در هر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تولد رخ می دهد. سندرم داون می تواند همه ی افراد را در هر سنی و هر سطح اقتصادی درگیر کند. این بیماری شایع ترین ناهنجاری کروموزومی در جهان است. اغلب افراد مبتلا به سندرم داون درجات خفیف تا متوسطی از عقب ماندگی ذهنی را نشان می دهند. افراد دارای سندرم داون هم چنین استعدادها و نقاط قوت زیادی دارند. کودکان سندرم داون درصورتی که از درمان ها، مراقبت های پزشکی و تحصیل مناسبی برخوردار باشند، می توانند در خانواده و ارتباطات خود مثل کودکان طبیعی هم سنشان شرکت کنند. آنها به مدرسه می روند، دوستان جدید پیدا می کنند و در شغل های با ارزش مشغول به کار می شوند. افراد دارای سندرم داون می توانند در جامعه ی خود نقش های مثبتی را ایفا کنند.گفتاردرمانی در کودکان دارای سندرم داون بسیار ضروری و مفید است.

چگونه می توان تشخیص داد؟

سندرم داون یک بیماری است که در رحم اتفاق می افتد. بنابراین اغلب به عنوان بخشی از فرایند های غربالگری قبل از تولد تشخیص داده می شود. سندرم داون با ویژگی های جسمی و درجاتی از اختلال یادگیری مشخص می شود. هرکودک مبتلا به سندرم داون دارای ویژگی های متفاوت است. برخی از آنها دارای عوارض پزشکی هستند و به مقادیر زیادی مداخله نیاز دارند در حالی که دیگران زندگی سالم با درجات بالایی از استقلال را دنبال می کنند. بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم داون زندگی فعال، سالم و رضایت بخشی داشته و به خوبی در جامعه ادغام می شوند. این موضوع بیانگر اهمیت مداخلات کاردرمانی در سندرم داون جهت رسیدن به حداکثر استقلال و عملکرد اجتماعی می باشد.

حرف زدن کودکان سندرم داون

چون افراد مبتلا به سندروم دان معمولاً محتوای ژنتیکی آنها تا حدودی نسبت به هم فرق دارد، پس رشد آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت ها بر گفتار و زبان تاثیر می‌گذارد. برای مثال:

  • تون عضلانی پایین صورت می‌تواند سرهم کردن کلمات و گفتن آنها را برایشان دشوار کند.
  • اندازه نسبتاً بزرگ زبان می تواند ادای کلمات را برایشان دشوار تر کند.
  • گفتاردرمانی سندروم داون خلیج فارس در تهرانسر توجه میکند که عفونت های مکرر گوش می تواند باعث اختلال در شنوایی شود.
  • توانایی یادگیری کند و آهسته می تواند مراحل رشدی را به تاخیر بیاندازد.

این تفاوت ها باعث می شود که درک گفتار برای کودک راحت تر از بیان گفتار باشد.

 

نحوه آموزش در کودکان سندرم داون

کودکان سندرم داون به دلیل تفاوت های آناتومیکی و فیزیولوژیکی که در ناحیه دهان دارند معمولا دشواری هایی را در تغذیه، بلع و گفتار تجربه می کنند. این تفاوت ها شامل عمق زیاد کام، کوچک بودن فک بالا و هم چنین تون پایین عضلات زبان و ضعف عضلات دهانی می باشند. کودکان سندرم داون ممکن است مشکلاتی در انجام حرکت های دهانی داشته باشند که این باعث بروز اختلالات گفتاری و تغذیه ای در آنها می شود.این مشکلات نیاز این کودکان را به گفتاردرمانی در کودکان دارای سندرم داون نمایان می کند.

با این حال کودکان سندرم داون ارتباط گران قوی هستند به شرطی که کمی تشویق شوند و در تمرینات به آنها آموزش داده شود که چگونه این ارتباط را به شیوه ای رضایت بخش بکار گیرند. مشکلات گفتاری که در کودکان سندرم داون دیده می شوند غالبا شامل صدای خشن، نفس آلود و با فرکانس پایین (بم) و نیز گفتاری با قابلیت فهم ضعیف می باشند و به نظر می رسد که این غیر قابل فهم بودن به درجات متفاوتی بروز می کند و به میزان بالای حذف صداهای گفتاری و خرابگویی مربوط می شود.

مداخلات گفتاردرمانی در کودکان سندروم داون 

متخصص گفتاردرمانی (آسیب شناس گفتار و زبان) سطح ارتباطی کودک سندرم داون ( غیرکلامی، درکی و بیانی) را تشخیص می دهد و سپس با توجه به نیازهای خاص او برنامه درمانی مناسب را طراحی می کند. مداخله زودهنگام گفتاردرمانی حتی قبل از شروع صحبت کردن در کودک سندرم داون توصیه می شود.

متخصص گفتاردرمانی تاخیر زبانی می تواند بر مهارت های پیش کلامی مثل تماس چشمی، نوبت گیری و حفظ توجه کار کند. گفتاردرمانگر هم چنین بر واژگان اولیه، مفاهیم زبانی و تولید و تلفظ صداهای گفتاری در کودک سندرم داون کار می کند.گفتاردرمانی هم چنین می تواند ارتباط کلامی و غیر کلامی کودک و رشد کلامی و شناختی را بهبود ببخشد. جلسات گفتاردرمانی در کودکان دارای سندرم داون در تهرانسر هم چنین شامل تمریناتی جهت تقویت تون و هماهنگی عضلانی در ناحیه دهان، تمریناتی جهت بهبود تولیدات گفتاری و استراتژی هایی برای حمایت از رشد زبان است.

 

درمان کودکان سندروم داون : گفتاردرمانی در مشکلات شنوایی کودکان سندروم داون

درمان کودکان سندروم داون شامل کاردرمانی ذهنی ، کاردرمانی جسمی و گفتاردرمانی تاخیر زبانی است. کودکان سندروم داون به دلیل اینکه به طور مکرر دچار عفونت گوش می شوند ممکن است مبتلا به کم شنوایی هم بشوند. گفتار درمانگر در گفتاردرمانی سندروم داون  برای کودکانی کهکم شنوا هستند یا سایر مشکلات شنوایی دارند از روش‌های مختلفی استفاده می کنند.

یکی از این روش‌ها زبان اشاره است. این روش به کودکان کمک می کند تا نیازهایشان را بیان کنند.

گفتار درمانگر همچنین طی درمان بهبود مهارت های دهانی کودک نیز می‌پردازد کودکان مبتلا به سندروم داون بین ۱۰ الی ۱۲ ماهگی درک می کنند که گفتار شکلی از ارتباط است‌.

به جز کودکانی که مشکلات شنوایی دارند، بقیه درک می کنند که چه چیزی به آنها گفته می‌شود.

با وجود درک گفتار آنها از نظر جسمی یا نورولوژیکی تا حدود ۲ الی ۳ سالگی قادر به صحبت کردن نیستند.

گفتاردرمانی سندروم داون خلیج فارس در تهرانسرتوجه میکند که  زبان اشاره به کودکانی که هنوز به دوره صحبت کردن نرسیده‌ اند فرصت بیان نیازهایشان را می دهد.

همچنین اضطراب آنها را نیز کاهش می‌دهد. والدین و مراقبان کودک باید مرتباً با کودک صحبت کنند و از زبان اشاره نیز استفاده کنند.

کودک قبل از شروع به صحبت معمولاً بیشتر به اشاره ها پاسخ می دهد.

 

منابع:

  1. cincinnati childrens
  2. کتاب اختلالات زبان از کودکی تا نوجوانی
  3. spectrum speech

 

کاردرمانی در سندرم داون

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *