گفتار درمانی در آبریزش دهانیگفتار درمانی در آبریزش دهانی بسیار مفید و ضروری برای افراد واجد شرایط می باشد. گفتار درمانگر با در نظر گرفتن این نکته که ادامه آبریزش دهانی در آینده می‌تواند برای زندگی عادی و اجتماعی کودک بسیار دردسرساز و ناراحت‌کننده باشد؛ مداخلات درمانی خود را انجام می‌دهد. گفتار درمانگر هم با ارائه تمرینات، تکنیک ها و استراتژی ها به رفع آبریزش دهان کمک می کند و هم با ارائه توصیه ها و روش ها به والدین افزایش سرعت بهبودی فرد کمک می‌کند. اگر فرد به گفتار درمانی ارجاع داده نشود یا بسیار دیر ارجاع داده شود زمان طلایی مداخلات از دست می‌رود و ممکن است فرد نتایج کمتری از گفتاردرمانی در آبریزش دهانی ببیند. پس بهتر است که فرد هر چه زودتر به گفتار درمانی ارجاع داده شود تا بهترین نتیجه ممکن را از توانبخشی ببیند‌‌.

گفتار درمانی در آبریزش دهانی

 آبریزش دهانی چیست؟

آبریزش دهان یکی از مشخصه های خارج شدن بزاق از دهان به صورت صورت غیر عمدی می باشد. علت آن وجود بزاق زیاد یا توسعه نیافتن عضلات اطراف دهان می باشد. یچ آبریزش دهانی می تواند به علت اختلالات عصبی و سایر مشکلات سلامتی رخ بدهد. آبریزش دهانی در طول دو سال اول زندگی کودک طبیعی میباشد؛ چون کودکان هنوز کنترل کافی روی عضلات اطراف دهان خود را ندارند.

گفتار درمانی در آبریزش دهانی در نظر میگیرد که آبریزش سایر افراد در هنگام خواب نیز طبیعی می باشد. اما در بعضی از موارد آبریزش دهان نشانه یک اختلال عصبی یا پزشکی مانند فلج مغزی در کودکان و پارکینسون در بزرگسالان می باشد.

 علت آبریزش دهان

علت آبریزش دهانی می تواند علل مختلفی باشد. هر عاملی که منجر به اشکال در بلع شود می‌تواند موجب آبریزش دهان می شود. برخی از این موارد شامل مشکل در کنترل بافت دهانی و ترشح خیلی زیاد بزاق می باشد. رژیم غذایی یکی از عوامل موثر دیگر است. بعضی غذاهای خاص و نوشیدنی ها از نظر گفتار درمانی در آبریزش دهانی می توانند منجر به آبریزش دهان  میشود. این موارد شامل غذاهایی با آمینو اسید بالا از جمله مرکبات می باشد. همچنین غذاهای شکری نیز شامل این موارد می باشد. بیماریهای عصبی نیز از جمله این موارد هستند که شامل موارد زیر می باشند:

  • اوتیسم
  • سندروم داون
  • فلج مغزی
  • ام اس
  • ای ال اس
  • پارکینسون
  • سکته

گفتار درمانی در آبریزش دهان 

بیماران پارکینسون ممکن است از مشکلات ارتباطی و گفتاری خود مطلع نباشند. تغییر در کیفیت صدای شما ممکن است اولین نشانه مشکلات گفتاری باشد که به دنبال آن ناتوانی در گفتار روان و تولید صحیح صداهای گفتاری ایجاد شوند. جهت بهبود اختلالات گفتاری و صوتی ، مداخلات گفتاردرمانی در پارکینسون در تهرانسر لازم است. متخصصان گفتاردرمانی به طور خاص برای تشخیص و درمان اختلالات گفتار ، زبان و بلع آموزش دیده اند و خدمات مداخلات گفتاردرمانی در پارکینسون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تمریناتی جهت بهبود قدرت عضلات و حرکات مورد نیاز برای بهبود وضعیت گفتار
  • تمریناتی جهت افزایش حجم تنفسی
  • تمریناتی جهت بهبود کیفیت صوت اعم از بلندی صدا، رفع یکنواخت بودن آهنگ گفتار
  • آموزش تلفظ درست صداهای گفتاری
  • در مواردی که بیماری خیلی پیشرفت کرده است روش های جایگزین ارتباطی را به بیمار آموزش می دهد مانند ارتباط غیرکلامی از جمله: اشارات، نوشتن، استفاده از تابلوی ارتباطی
  • درمان اختلالات بلع و تغذیه
  • تمریناتی جهت بهبود مهارت های شناختی و تفکر

جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در پارکینسون در تهرانسر

گفتاردرمانی و توانبخشی در آبریزش دهانی

متخصص گفتار درمانی کودکان فرد را به طور کامل بررسی می کند تا ببیند که این آبریزش طبیعی است یا غیر طبیعی. در کودکان زیر دو سال این مورد اشکالی ندارد اما در کودکان با سن بالاتر باید حتماً درمان شوند. پس گفتار درمانی در آبریزش دهانی فرد را به طور کامل از نظر علت، بیماری و سایر موارد بررسی می‌کند.

گفتاردرمانگر بخش‌های مرتبط با آبریزش دهان را نیز بررسی می کند. مثلاً بررسی می‌کند که ببیند کدام عضلات هنوز ضعیف هستند و قادر به کنترل آبریزش دهان نیستند؛ یا اینکه چه عواملی در رژیم غذایی فرد باعث افزایش ترشح بزاق کودک شده‌اند. پس با توجه به همه این عوامل گفتاردرمانگر برنامه درمانی جامع و کاملی را برای فرد می چیند و اجرا میکند. در مواردی که کودک تون عضلانی پایینی داشته باشد موارد زیر در کودکان در گفتار درمانی در آبریزش دهانی مشاهده می شود:

  • کاهش حس و آگاهی از بزاق دهانی
  • ناتوانی در حفظ نزدیکی لبها به هم
  • کاهش توان برگشت دادن بزاق

پس متخصص گفتاردرمانی بلع با تمرکز بر افزایش تون عضلانی، تقویت عضلات و افزایش قدرت عضلانی به حل تک تک این موارد و مشکلات کودک می‌پردازد. گفتار درمانگر در خانه نیز تمریناتی را به خانواده ارائه می دهد تا خانواده به افزایش سرعت بهبود کودک کمک کنند. این توصیه ها و روش ها ممکن است شامل تعدیل رژیم غذایی نیز بشود. مثلاً در برخی از این کودکان گاز گرفتن غذاهایی با بافت سفت می تواند مفید باشد. پس گفتار درمانگر در گفتار درمانی در آبریزش دهانی بنابر تشخیص به بهبود کودک کمک می‌کند.

 راهکارهایی برای بهبود به آبریزش دهان

در صورتی که اختلال کودک نیاز به گفتار درمانی داشته باشد در کنار گفتاردرمانی موارد زیر به بهبود کودک کمک می کنند:

  • حذف استفاده از بطری ها و شیشه های شیر مادامی که تغذیه کودکان مختل نشود. این کار بهتر از حدود ۱۲ ماهگی انجام شود.
  • با کودک خود در مورد یک صورت خیس و کثیف در مقابل صورت خشک و تمیز صحبت کنید و به یک او یک حوله جهت پاک کردن بزاقش بدهید‌.
  • گفتار درمانی در آبریزش دهانی بیان می کند که هر زمانی که کودکتان صورتش را تمیز می‌کند ممکن است لب هایش را ببندد و عمل بلع را انجام دهد پس شما باید به او یاد بدهید که بریدن به صورت درست به چه معنا میباشد.

منابع:

  1. my.clevelandclinic.org
  2. eatspeakthink.com

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *