نوروفیدبک

نوروفیدبک در درمان اضطراب در تهرانسر از جمله مداخلاتی است که در این زمینه وجود دارد. اضطراب با نگرانی بیش از حد تعیین می شود و همراه با علائم جسمی می باشد. این اختلال شامل نگرانی بی دلیل و شدید در رابطه با چندین موضوع در بیشتر اقات و حداقل به مدت۶ ماه است. ر حقیقت اضطراب نشانه­ اختلال در خود تنظیمی مغز می باشد. نوروفیدبک در اضطراب کمک می­کند تا فرد دارای اضطراب بتواند شرایط را تحت کنترل خود در آورد و به این ترتیب به مغز آموزش می دهد تا  مغز خودش را بهتر تنظیم کند. این اختلال ممکن است افراد را با مشکلات فراوانی مواجه سازد و درمان آن چالش بزرگی برای آنها باشد. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

اضطراب چیست؟

اضطراب با نگرانی بیش از حد تعیین می شود و همراه با علائم جسمی می باشد. این اختلال شامل نگرانی بی دلیل و شدید در رابطه با چندین موضوع در بیشتر اقات و حداقل به مدت۶ ماه است، اختلال در عملکرد اجتماعی ، شغل و ناتوانی در کنترل نگرانی، میزان و طول نگرانی بیش از حد خطرناک است. نوروفیدبک در درمان اضطراب در تهرانسر رویکردی بسیار مفید و موثر است.

نوروفیدبک در درمان اضطراب 

اضطراب در نتیجه عملکرد مغزی می باشد که خیلی سریع فعالیت دارد و نیاز است که آرام شود. تحقیقات اثبات کرده است که افزایش امواج آلفا باعث حالت آرامش و آرام شدن ذهن می­شود.. در حقیقت اضطراب نشانه­ اختلال در خود تنظیمی مغز می باشد. نوروفیدبک در اضطراب کمک می­کند تا فرد دارای اضطراب بتواند شرایط را تحت کنترل خود در آورد و به این ترتیب به مغز آموزش می دهد تا  مغز خودش را بهتر تنظیم کند  درمان با نوروفیدبک در اضطراب باعث می شود که  فرد به عملکرد حداکثری برسد. مکانیسم نوروفیدبک شامل آموزش  خود تنظیمی فعالیت مغز است. مغز به وسیله تنگ و گشاد کردن رگهای خونی، خون لازم برای مغز را کنترل میکند و جریان خون در مغز به مناطق خاص را هدایت میکند که در این خود تنظیمی فعالیت زیادتری دارند.

نوروفیدبک در درمان اضطراب در تهرانسر

مکانیسم نوروفیدبک در درمان اضطراب در تهرانسر، نرمال ساختن فرکانس های عصبی غیرطبیعی از طریق بالا بردن آگاهی نسبت به الگوهایEEG نرمال است. در حقیقت نوروفیدبک باعث بالا بردن هم زمان ریتم حسی حرکتی مراجع یا امواج مغزی آلفا در مناطق خاص مغزی که فرکانس غیر طبیعی دارند، می شود نوروفیدبک همزمان باعث افزایش امواج آلفا در حال افزایش و کاهش فرکانس امواج تتا در مغز می شود. در حقیقت نوروفیدبک این کارایی را دارد که امواج دارای دامنه زیاد را سرکوب و امواج دارای دامنه کم را تقویت کند که در نهایت باعث ایجاد تغییراتی در  اختلالات عصبی – روانی می شود. تاثیرگذاری نوروفیدبک بر طبق نوع اختلال که مربوط به مناطق خاصی از مغز مربوط است، می باشد.

چه مواردی می تواند باعث اضطراب شود؟

اضطراب به عنوان یک واکنش طبیعی و نرمال در برابر تهدیدات و استرس های زندگی شناخته شده است. با این حال، در برخی افراد، اضطراب به صورت مزمن و ناشی از اینترنال و اکسترنال فاکتورهای مختلفی می تواند رخ دهد. برخی از عواملی که می تواند باعث اضطراب شود عبارتند از:

  1. مشکلات روابطی: عدم تعادل در روابط خانوادگی، دوستی و رابطه عاطفی می تواند باعث افزایش سطح اضطراب شود.
  2. مشکلات مالی: مشکلات مالی و اقتصادی می تواند باعث اضطراب شود، به خصوص در شرایطی که فرد در معرض بدهی های بالا و عدم پشتوانه مالی است.
  3. بیماری های جسمی: بیماری های جسمی مانند بیماری های قلبی، بیماری های تنفسی و بیماری های مرتبط با گوارش می تواند باعث افزایش سطح اضطراب شود.
  4. مشکلات شغلی: فشار شغلی، عدم رضایت از شغل و نداشتن تعادل مناسب بین زندگی شغلی و خانوادگی می تواند باعث اضطراب شود.

چه راهکارهایی برای کاهش سطح اضطراب وجود دارد؟

برای کاهش سطح اضطراب و بهبود کیفیت زندگی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. روش‌های تنفسی: تنفس به صورت عمیق و آرام می‌تواند به کاهش سطح اضطراب کمک کند. می‌توانید از روش‌های تنفسی مثل تنفس عمیق، تنفس بطری، تنفس معکوس و تنفس نیمه‌تنفسی استفاده کنید.
  2. تمرینات ورزشی: ورزش به عنوان یک راهکار کلی برای بهبود سلامتی روانی و جسمی مفید است. تمرینات ورزشی مخصوصاً سبک‌هایی مثل بدنسازی، یوگا، تنیس و شنا می‌توانند به کاهش سطح اضطراب کمک کنند.
  3. تغذیه سالم: تغذیه سالم و متوازن می‌تواند به کاهش سطح اضطراب کمک کند. باید سعی کنید که مواد غذایی سالم و غنی از مواد مغذی مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

تاثیر نوروفیدبک بر اضطراب

نوروفیدبک (Neurofeedback) یکی از روش‌های پزشکی تکمیلی است که در آن، با استفاده از تکنولوژی برقراری ارتباط میان مغز و کامپیوتر، فعالیت‌های مغزی بیمار در قالب یک بازخورد برای بیمار نمایش داده می‌شود. این روش به کمک تغییر فعالیت‌های مغزی، به عنوان یک روش درمانی برای بیماری‌های مختلف شناخته شده است، از جمله اضطراب.

منابع

  1. Clinical efficacy and potential mechanisms of neurofeedback
  2. An effective Neurofeedback training, with cortisol correlates

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش نوروفیدبک در درمان صرع در تهرانسر، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

نوروفیدبک در درمان صرع در تهرانسر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *