گفتار درمانی بیش فعالی در غرب تهران در تهرانسر

گفتاردرمانی در کودکان بیش فعال  در تهرانسر از جمله مداخلات موثر در گفتار این کودکان می باشد. اختلالات بیش فعالی با نقص توجه یک اختلالات روانی است که هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. فرد مبتلا به اختلالات بیش فعالی با نقص توجه ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند. از آنجا که هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای اختلالات بیش فعالی با نقص توجه وجود ندارد ، تشخیص بر اساس علائم فردی است. این کودکان به دلیل این مشکلات، در برقراری ارتباط مشکل داشته و این خود عملکرد تحصیلی آن ها و اعتماد به نفسشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. گفتاردرمانی در کودکان بیش فعال می تواند با فرزند شما در زمینه گفتار، زبان و مشکلات اجتماعی کار کند و همچنین می تواند به فرزند شما در یادگیری نحوه برنامه ریزی و سازماندهی برای انجام وظایف کمک کند. در ادامه بیشتر در این زمینه خواهیم خواند.

 بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی یک اختلال مغزی مادام العمر است که توجه را برای فرد دشوار می کند. برخی از افراد مبتلا به این اختلال درکنترل رفتار خود مشکل دارند. علت دقیق بیش فعالی ناشناخته است. اما از مهم ترین علل ایجاد بیش فعالی میتوان به آسیب مغزی، قرار گرفتن در معرض محیط آلوده (مانند سرب) در دوران بارداری یا در سنین جوانی، مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد اشاره کرد. همچنین محتمل ترین علت ژنتیک است و بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال سابقه خانوادگی این اختلال را دارند. فرد مبتلا به بیش فعالی ممکن است

بیش فعالی وضعیت های عصبی – رشدی هستند که به وسیله یک سری الگوهای علائم رفتاری بی توجهی، تحریک پذیری و بیش فعالی که در ترکیب های متفاوتی رخ می دهند، شناخته می شود. (سازمان روانپزشکی آمریکا، ۱۹۹۴) کودکان بیش فعال  به دلیل مشکلاتی که دارند معمولا برای بهبود مهارت های ارتباطی و گفتار و زبان  و اختلال در توجه و تمرکز به خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی در کودکان بیش فعال نیاز دارند. خدمات گفتار درمانی در کودکان بیش فعال در تهرانسر و کاردرمانی می توانند کودک بیش فعال را در حل این مشکلات یاری دهند. بیش فعالی اختلال شایعی است و تقریبا ۱۰ درصد کودکان به آن مبتلا هستند. این اختلال در پسران بیشتر است. کودکان بیش فعال دارای ۳ ویژگی بارز  هستند: نقص در توجه و تمرکز، پر تحرکی و رفتارهای ناگهانی و غیر قابل پیش بینی. بیش فعالی به ۳ دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. کودکانی که فقط در حیطه توجه و تمرکز مشکل دارند.
  2. کودکانی که خیلی جنب و جوش دارند و پر تحرک هستند.
  3. کودکانی که هم در حیطه توجه و تمرکز مشکل دارند و هم پرتحرک هستند.

مهم ترین علائم بیش فعالی

  • بی توجهی
  • در تمرکز مشکل دارد، نیازمند مداخلات گفتاردرمانی بیش فعالی در غرب تهران در تهرانسر
  • شروع به فکر کردن در مورد چیزهای دیگر می کند
  • در تمرکز بر وظایف مشکل دارد
  • به نظر نمی رسد گوش کند
  • در بعضی از کارها بهتر از بقیه عمل می کند
  • در برنامه ریزی ، سازماندهی و اتمام به موقع کارها مشکل دارد
  • در یادگیری مطالب جدید مشکل دارد
  • به نظر می رسد نمی تواند آرام بنشیند
  • بیقرار است
  • ممکن است از یک فعالیت به فعالیت دیگر برگشت کند
  • اغلب سعی می کند بیش از یک کار را همزمان انجام دهد
  • تکانشگری
  • ممکن است قبل از فکر کردن اقدام کند، نیازمند مداخلات گفتاردرمانی بیش فعالی
  • عدم رعایت نوبت گیری

درمان کودکان بیش فعال

از جمله روش های درمانی که برای کودکان بیش فعال استفاده می شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از:

دارو برای کودکان بیش فعال

از دسته اروهای درمانی که جهت درمان اختلال بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار میگرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
متیل‌فنیدات (Methylphenidate)
آمفتامین (Amphetamine)

دیر حرف زدن کودک بیش فعال

تغذیه کودکان بیش فعال

  1. مصرف غذاهای غنی از پروتئین: پروتئین در ساخت بافت‌های بدن و مغز نقش بسزایی دارد. برای کودکان بیش فعال، مصرف غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیاتبا افزایش پروتئین دریافتی، میتواند از بیش فعالی این دسته از کودکان در طول روز کاسته شود.
  2. مصرف غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند: اسیدهای چرب امگا-۳ از جمله موادغذایی مهمی هستند که برای کودکان بیش فعال و مشکلات توجهی مفید هستند. این اسیدها در ماهی، گردو، کره بادام زمینی، شکلات تلخ و روغن کنجد وجود دارند.

 

علائم بیش فعالی در کودکان 

پزشک یا گفتاردرمانی بیش فعالی در غرب تهران در تهرانسر فرزند شما را برای بیش فعالی ارزیابی می کند و از دیگران مانند شما و معلم، اطلاعات در رابطه با کودک می خواهد. همچنین معلم مدرسه فرزند شما ممکن است او را آزمایش کند تا ببیند در کلاس به چه کمکی نیاز دارد. آسیب شناس گفتار و زبان نیز ممکن است فرزند شما را ارزیابی کند تا ببیند آیا او دارای اختلال در گفتار و زبان یا مشکلات اجتماعی است.

گفتاردرمان ممکن مشاورات زیر را به خانواده کودک مبتلا به بیش فعالی بدهد:

  • مراقب نحوه تعامل فرزندتان با سایر کودکان و معلمان باشید
  • به نحوه صحبت فرزند خود با شما و سایر اعضای خانواده گوش دهید. این موارد در گفتاردرمانی بیش فعالی در غرب تهران در تهرانسر مورد بررسی قرار می گیرند.
  • با فرزند خود صحبت کنید تا ببینید آیا او از مشکلاتی که دارد مطلع است
  • مهارتهای گفتاری و زبانی را آزمایش کنید
  • ببینید فرزند شما چقدر خوب می تواند یک داستان را بازگو کند یا در مورد یک رویداد صحبت کند
  • مهارت های اجتماعی فرزند خود را آزمایش کنید
  • ببینید فرزند شما چقدر می تواند برنامه ریزی ، سازماندهی و توجه به جزئیات را انجام دهد

بیش فعالی و تاخیر کلامی

 بیش فعالی و تاخیر کلامی

سه حوزه ی اصلی ارتباط که می توانند تحت تاثیر بیش فعالی قرار بگیرند که نیازمند مداخلات  گفتاردرمانی در کودکان بیش فعال در تهرانسر باشند، که عبارتند از درک، بیان و مهارت های اجتماعی.

  • درک: درک یعنی توانایی کودک در فهمیدن زبان. دانش آموزان یا کودکان  بیش فعال احتمالا در گوش دادن، پیروی از دستورات و فهمیدن کلمات و جملات مشکل دارند.
  • بیان: دانش آموزان یا کودکان بیش فعال اغلب اوقات در انتقال پیام های خود به دیگران مشکل دارند. آنها ممکن است موقع صحبت عجله کنند و بیانی بدون سازماندهی داشته باشند؛ به این معنی که دیگران به سختی متوجه صحبت های آنها می شوند.
  • مهارت های اجتماعی:  (به آن مهارت های کاربرد شناختی هم می گویند) که به زبان اجتماعی ما برمی گردد. اینکه چطور با دیگران برخورد و گفتگو کنیم، سوال بپرسیم، هم چنین مهارت حفظ موضوع و پایان دادن به مکالمه شامل این دسته می شوند. همانطور که کودکان بیش فعال دربرنامه ریزی و مدیریت یا پیروی از قوانین مشکل دارند اغلب اوقات نیز در مهارت های گفتگو مثل منتظر نوبت خود ماندن حین گفتگو ضعف دارند یا به عبارتی مهارت نوبت گیری را موقع صحبت رعایت نمی کنند. این کودکان نیازمند مداخلات گفتاردرمانی در کودکان بیش فعال در تهرانسر می باشند.  آنها هم چنین در جنبه های غیر کلامی ارتباط مثل بیان های چهره ای، تون صدا و تماس چشمی مشکل دارند. دانش آموزان بیش فعال اکثرا نمی دانند که در رعایت این قوانین مکالمه ای مشکل دارند و این مسئله گاها منجر به ایجاد مشکل در روابط دوستانه آنها می شود.

دیر حرف زدن کودک بیش فعال 

هر کودک مبتلا به بیش فعالی نیازهای متفاوتی دارد. ممکن است پزشک برای کمک به توجه کودک به شما دارویی تجویز کند که با عوارض جانبی احتمالی آشنا خواهید شد. برخی از کودکان مبتلا به بیش فعالی نیز دارای اختلال یادگیری هستند. اما برخی دیگر در زمینه مهارت های اجتماعی به کمک نیاز دارند.

گفتاردرمانی بیش فعالی  می تواند با فرزند شما در زمینه تاخیر گفتار و زبان و مشکلات اجتماعی کار کند و همچنین می تواند به فرزند شما در یادگیری نحوه برنامه ریزی و سازماندهی برای انجام وظایف کمک کند. فرزند شما ممکن است نیاز داشته باشد که نحوه نوبت گیری و توجه هنگام صحبت با دیگران را بیاموزد. گفتاردرمانگر همچنین با معلم فرزند شما همکاری می کند تا راه هایی را برای کمک به او در کلاس بیابد. ممکن است لازم باشد او جلوی کلاس بنشیند  یا نیاز به استفاده از چک لیست ها یا دفتر برنامه ریزی برای سازماندهی خود داشته باشد. کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است به راحتی نتواند خطاهای گفتاری را تصحیح کنند و برای آموزش تلفظ صحیح صداها به گفتار درمانی نیاز داشته باشند.

گفتاردرمانی در کودکان بیش فعال

خدمات گفتار درمانی می تواند کودکان بیش فعال را در حل مشکلات مختلف ارتباطی مربوط به بیش فعالی کمک کند. گفتاردرمان می تواند توصیه هایی در رابطه با هماهنگ شدن بهتر کودکان بیش فعال  با محیط مدرسه ارائه دهد، به گونه ای که نیازهای او در محیط بهتر تامین شوند. برای مثال اجازه دهید کودک در ردیف جلوی کلاس بنشیند یا قبل از انجام دستوراتی که معلم به او می دهد، یکبار آنها را تکرار کند. هم چنین گاها ابزارهای برنامه ریزی مثل چک لیست هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که به کودک کمک می کنند برنامه های روزمره خود را به خوبی دنبال کند یا اینکه به شما آموزش می دهیم چگونه از مهارت های زبانی کودک در کلاس درس حمایت کنید. گفتاردرمانگر هم چنین روی مهارت های اجتماعی کودک بیش فعال و بعضی رویکرد های فرا شناختی کار می کند.

درمان کودکان بیش فعال هم چنین شامل اهداف بیشتری خاص گفتار و زبان کودک می شوند. هدف گفتاردرمانی در کودکان بیش فعال در تهرانسر این است کودکتان به بالاترین پتانسیل خود در استفاده از زبان و مهارت های ارتباطی دست پیدا کند.

گفتاردرمانی در کودک بیش فعال

مداخلات گفتاردرمانی بیش فعالی 

درمانگر گفتار و زبان می تواند از مداخلات مختلفی استفاده کند که بستگی به نیازها و توانایی های خاص فرد دارد. مداخله با استفاده از رویکرد رفتاری با تقویت و ساختار مثبت برای کودک انجام می شود. درمانگران گفتار و زبان از نزدیک با کارکنان آموزشی همکاری خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که فرد در رسیدن به اهداف تحصیلی خود از پتانسیل کامل خود استفاده می کند.

گفتاردرمانگران هم چنین با کارکنان آموزشی و اعضای خانواده فرد همکاری نزدیک خواهند داشت. و به آن ها پشتیبانی، استراتژی ها و تکنیک هایی را برای بهبود و رشد مهارت های گفتاری، زبانی و ارتباطی ارائه خواهند کرد. هدف گفتاردرمانی بیش فعالی خلیج فارس در تهرانسر به حداکثر رساندن ارتباط افراد با بالاترین پتانسیل خود در محیط خانه و محیط آموزشی است. گفتاردرمانی برای افرادی که اختلالات بیش فعالی و نقص توجه با مشکلات زبانی و گفتاری هستند بسیار مفید و کارساز است. به علاوه با بهبود و حمایت از ارتباطات فردی، کودک می تواند پیشرفت تحصیلی و شکوفایی مهارت های اجتماعی را نیز تجربه کند.

اگر احساس می کنید که فررزندتان نیازمند خدمات گفتاردرمانی بیش فعالی خلیج فارس در تهرانسر است. و می خواهید با یکی از متخصصان گفتار و زبان ملاقات داشته باشید با ما تماس بگیرید.

منابع

  1. spectrumspeech

آرام کردن کودکان بیش فعال ؛ ۷ روش موثر

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *