گفتار درمانی در اختلالات یادگیری

جهت مشاوره، رزرو نوبت، ویزیت با شماره های 02144508652 و 02144504423تماس بگیرید.


نوروفیدبک در اختلالات یادگیری در تهرانسر یکی از رویکردهای درمانی پرکاربرد و موثر می باشد. نوروفیدبک تهرانسر نوعی فیدبک عصبی امواج مغزی می باشد که در آن فرد یاد می گیرد، ریتم و فرکانس­های غیرطبیعی امواج مغز را به ریتم و فرکانس­های طبیعی و سپس حالات روانشناختی غیرطبیعی را به طبیعی تغییر دهد. در نوروفیدبک مهم ترین هدف افزایش آگاهی فرد نسبت به آن چیزی که در بدن و مغزش رخ می دهد، نیست بلکه هدف اصلی، بالا بردن کنترل ارادی بر روی آنها می باشد. در حقیقت نوروفیدبک در اختلالات یادگیری در تهرانسر مثل یک آینه است که اختلالات مغز را به بیمار نشان می ­دهد.

نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

نوروفیدبک یک روش درمانی است که در آن فرد با استفاده از دستگاه‌هایی که فعالیت مغزی را اندازه‌گیری می‌کنند، به کنترل فعالیت مغزی خود می‌پردازد. در این روش، فعالیت مغزی فرد به صورت بیوفیدبک به او نشان داده می‌شود و او با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تصویربرداری ذهنی، تمرکز و تنفس عمیق، به کنترل و تنظیم فعالیت مغزی خود می‌پردازد.

نوروفیدبک به عنوان یک روش کمکی در درمان اختلالات روانی و عصبی مانند بیش‌فعالی، اضطراب، افسردگی و درد مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این روش می‌تواند در بهبود عملکرد شناختی، بهبود خواب و کاهش استرس نیز موثر باشد.

نوروفیدبک در اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری امکان دارد در یک یا چند زمینه مانند خواندن، نوشتن یا ریاضی وجود داشته باشد. اثبات شده است که اختلالات یادگیری به دلیل تغییراتی هستند که در عملکرد مغز وجود دارد. این اختلالات ممکن است به دلیل ضعف در عملکرد های شنیداری، دیداری و حافظه یا پردازشی باشد، و اشکلاتی را در درک و بازیابی کلمات در بیان،  نوشتار و مفاهیم ریاضی به وجود آورند. کودکان دارای اختلالات یادگیری سطح بالایی از فعالیت­های امواج آلفا و تنا را در مغزشان دارند که این امر موجب وارد شدن صدماتی به عملکرد ذهنی می شود. نوروفیدبک در اختلالات یادگیری به کاهش سطح امواج آلفا و تنا کمک می کند و باعث بهبود مهارت­های خواندن، نوشتن، ریاضی و مهارت های ترسیمی می شود. همچنین باعث افزایش ضریب هوشی کودک می ­شود.

 

نوروفیدبک در درمان اختلالات یادگیری

در نقشه مغزی کودکان دارای اختلالات یادگیری  یک یا چند مورد از موارد زیر دیده ی شود:

  1. امواج آهسته در یک یا چند منطقه مغز مثلاً: در کودکان دارای اختلالات یادگیری این امواج آهسته در لوب اکسیپیتال یا پس سری، منطقه ورنیکه، منطقه بروکا و منطقه حسی- حرکتی مغز وجود دارد.
  2. فعالیت نامناسب امواج آلفا یا بتا: مغز ما از امواج آلفا برای استراحت دادن به خود استفاده می­کند . اگر تولید این امواج ادامه پیدا کند و متوقف نشود، مغز خسته می شود و نمی­تواند بسیاری از عملکردهای ضروری خود را به درستی انجام دهد. امواج سریع بتا در انجام فعالیت­های که مربوط به توجه و تمرکز هستند، لازم می­باشند. کاهش میزان امواج بتا در برابر افزایش آلفا در افراد باعث به وجود آمدن اختلالات یادگیری می­ شود.
  3. افزایش یا کاهش انسجام: در رابطه با این مورد در نوروفیدبک در اختلالات یادگیری در تهرانسر،  بخش های مختلف مغز برای درک پیچیدگی­های دنیای اطراف و عملکرد مناسب به طور مداوم باید با هم در ارتباط باشند. بر قراری مداوم ارتباط بین بخش های مختلف مغز باعث پردازش صحیح اطلاعات می­شود. در کودکان دارای اختلالات یادگیری ارتباط بین دو یا چند ناحیه از مغز به خوبی برقرار نمی­شود و یا در صورت برقراری ارتباط، ارتباط در هم تنیده ایجاد می شود. میزان زیاد انسجام در QEEG نشانگر این است که دو یا چند بخش از مغز در هم تنیدگی پیدا کرده و قادر نیستند اطلاعات را به درستی پردازش کنند. کاهش انسجام هم نشانگر این است که مغز قادر نیست به درستی بخش های لازم برای انجام کاری را به هم متصل کند. افراد دارای اختلالات یادگیری امکان دارد هر دو یا یکی از حالات کاهش و افزایش انسجام را در QEEG خود داشته باشند.

نحوه تاثیر نوروفیدبک در اختلالات یادگیری در تهرانسر؟

 نوروفیدبک خود تنظیمی را به مغز یاد می­دهد. بنابراین کودکان می­توانند با آموزش از طریق نوروفیدبک به تسهیل و تنظیم مطلوب ریتم امواج مغزی خود کمک کنند. نوروفیدبک باعث تنظیم فعالیت امواج مغزی و از بین رفتن اختلالات انسجام  در مغز کودکان دارای اختلالات یادگیری می­ شود. از دیگر درمان های مناسب برای اختلالات یادگیری، کاردرمانی کودکان است.

اختلالات قابل درمان با  استفاده از نوروفیدبک تهرانسر

  • بیش فعالی
  • اختلالات یادگیری نیازمند نوروفیدبک در اختلالات یادگیری در تهرانسر
  • اتیسم
  • حافظه
  •  اختلالات توجه و تمرکز
  • اختلالات اضطرابی
  • دردهای مزمن و سردردهای میگرنی قابل درمان با نوروفیدبک تهرانسر
  • افسردگی
  • اختلال وسواس فکری و عملی
  • اختلالات خواب
  • حملات هراس
  • فوبیا
  • سوء مصرف مواد
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • صرع، ضربه­ به سر و سکته مغزی

برای کودکان دارای اختلالات یادگیری، نقص در توجه و تمرکز و….  درمان با استفاده از نوروفیدبک در اختلالات یادگیری در تهرانسر به همراه کاردرمانی و گفتاردرمانی ،بهترین نتایج را در پیش دارد.

منابعنوروفیدبک در اختلالات یادگیری در تهرانسر

  1. What is Neurofeedback

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *