روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران

روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران یکی از بخش های کلینیک طراوت تهرانسر است که به طور تخصصی و تیمی برای کمک به والدین جهت بهبودی و رفع اختلالات رفتاری کودکان، آماده خدمت رسانی می باشد. روانشناسی کودک تهرانسر در زمینه های مختلفی از جمله : رفتاردرمانی، سبک های فرزند پروری، مدیریت استرس و اضطراب، درمان اختلالات اضطرابی، فوبیا و ترس ها، ارزیابی و درمان لجبازی کودکان، درمان پرخاشگری، مدیریت بحران هویت نوجوانی، بالابردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان، ارزیابی، تشخیص و درمان مشکلات رفتاری کودکان دارای بیش فعالی، ارزیابی، تشخیص و درمان مشکلات رفتاری کودکان دارای اتیسم ، آزمون های استعدادیابی، تست هوش و…. فعال می باشد.

روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران و مراحل رشدی کودکان

ما در این مقاله جهت آگاهی  والدین قصد دارد سیر رشد طبیعی کودکان را توضیح دهد. بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی، دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت پایه­ریزی شده و شکل می­گیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودک در سنین طفولیت فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارد. بلکه به پرورش اجتماعی، عاطفی، روانی و ذهنی به عنوان عوامل تعیین کننده اساسی هم نیازمند است. کودک در تمام مراحل رشد نه تنها نیازمند توجه و مراقبت کامل جسمانی است. بلکه در جنبه­های دیگر هم نیاز مبرم و اساسی به هدایت و راهنمایی علمی و آگاهانه دارد.

به نظر روانشناسی کودک تهرانسر غالباً اختلال­ها و ناسازگاری­های رفتاری بعد از دوران کودکی، ناشی از کمبود توجه به دوران مهم و حساس کودکی و عدم هدایت صحیح به سوی رشد و تکامل است. این بی­توجه ی منجر به عدم سازش و انطباق با محیط می شود. وظیفه والدین این است که محیطی سرشار از آرامش و شادی برای فرزندان خود فراهم کنند. امّا در عین حال  علی رغم این نیت پسندیده ، اگر خود والدین در تزلزل روحی و روانی به سر ببرند، نمی­توانند کودکانی سالم و قوی تربیت کنند.  از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر والدین باید نه تنها قدم های مستحکمی در ایجاد آرامش روحی و روانی خود بردارند بلکه برای آنکه فرزندی لایق، کارآمد و مفید تحویل اجتماع بدهند لازم است قبل از هر چیز یاد بگیرند که چگونه او را تربیت کنند.

روانشناسی کودک تهرانسر و تربیت کودکان

بیشتر پدر ومادرها تربیت کردن کودک را کاری ساده تلقی می­کنند. آن­ها بر این باور هستند که هر کسی می­تواند از عهده این امر مهم برآید. اما می­توان گفت که هر کاری بخصوص تربیت کودک نیاز به آگاهی و آشنایی به نحوه عملکرد و اصول آن دارد. والدین بایستی قبل از بچه­دار شدن، با مسایل گوناگون تربیتی کودک آشنایی لازم را کسب کنند تا بتوانند کودکانی سالم و شاداب از بعد (روحی و جسمی) تربیت کنند. روانشناسی کودک تهرانسر  در کنار شماست تا آگاهی شما را در این زمینه بالا ببرد.

از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر تربیت کودک را باید از همان آغاز تولد و یا حتی از دوران جنینی آغاز کرد، زیرا شخصیت کودک از همان اولین روزهای زندگی­اش پایه­ریزی می­شود. والدین باید با ظرافت و حساسیت خاص و با به کاربستن شیوه­های تربیتی صحیح، شکلی مناسب به شخصیت، رفتار و عادت های کودک بدهند، زیرا تغییر عادت و رفتار کودک پس از شکل­گیری بسیار دشوار است و احتیاج به مهارت زیاد و وقت بیشتری دارد.

از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر، والدین باید بدانند چگونه با کودک خود رفتار کنند،  نیازهایش را برآورده سازند و به تکامل و پیشرفت همه­جانبه او کمک کنند. اگر واکنش­ها و رفتار والدین  بخصوص در دوران خردسالی به موقع و به اندازه صورت ­گیرد، کودک نیز در آینده از تعادل روانی، اخلاقی، اجتماعی و هماهنگی شخصیتی برخوردار خواهد شد، در غیر این صورت بایستی در انتظار عدم تعادل روحی و روانی و واکنش­های ناسازگار کودک بود.

روانشناسی کودک تهرانسر، به این موضوعات توجه کنیم

قبل از اینکه در دنیا شگفت­انگیز کودک به کاوش پرداخته شود، اغلب رفتارها و ناسازگاری­های او را به علت­های نامعلومی نسبت می­دادند و روش­های نامعقول و گاه غیر انسانی برای کمک به او بکار گرفته می­شد. این گونه تدابیر نه تنها دردی را از کودک نمی­کاست بلکه او را به ورطه هولناکی سوق می­داد که عاقبتی نامعلوم داشت.

کودک موجودی است که باید قابلیت­های او را شناخت و بر اساس آن با او رفتارکرد. والدین دوست دارند که به ترتیب صحیح کودک خود بپردازند ولی در بسیاری ازموارد به علت فقدان یا کمبود آگاهی و شناخت مسائل تربیتی، در رفتار با کودک خود دچار مشکل و تردید می­شوند که در این زمینه روانشناسی کودک تهرانسر آماده خدمت رسانی می باشد.

روانشناسی کودک تهرانسر و سبک تربیت کودکان:

بطور کلی والدین به دو شکل، رفتار فرزندشان را کنترل می­کنند: سبک تربیتی تحکمی، قدرتی که در آن از تنبیه بدنی، داد و فریاد و اعمال زور استفاده می­شود و سبک تربیتی عاشقانه که در آن از تشویق، محبت، استدلال، دل شکستگی و عشق نورزیدن استفاده می­شود . در هر یک از چهار سبک بچه­داری از روش تربیتی خاصی استفاده می­شود وبعضی از پدر و مادرها کنترل مستقیم شدیدی بر فرزندشان دارند و عده­ای کمتر بودن قاعده و قانون را می­پسندند. بعضی از والدین هم بیش از دیگران پاسخده­اند.

روانشناسی کودک تهرانسر بیان می کند که پدر و مادرهای مستبد، رفتار فرزندشان را با قوانین و قواعد کنترل می­کنند. آنها اهمیت زیادی به اطلاعات می­دهند و برای اصلاح رفتار فرزندشان به تهدید یا قوه­ قهریه متوسل می­شوند. تصمیمات آنها بی­چون و چرا است و فقط از قانون حرف می­زنند. پدر و مادرهای مستبد خیلی فرزندشان را کنترل می­کنند ولی پاسخدهی آنان کم است.

روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران بیان می کند که  پدر و مادرهای سهل­گیر از فرزندشان توقعی ندارند. آنها فرزندشان را تنبیه نمی­کنند، ارتباط با آنها ساده است و تمایلی به جهت دادن و رفتار فرزندشان ندارند. فرزندان آنها خودشان رفتار خود را تنظیم می­کنند. پدر و مادرهای سهل­گیر بجای کنترل فرزندشان برای آنها دلیل و برهان می­آورند. آنها زیاد بر رعایت قوانین تأکید نمی­کنند و بر خودگردانی فرزندشان اصرار دارند. پدر و مادرهای سهل­گیر فرزندشان را کنترل نمی­کنند و از او توقعی ندارند ولی نسبتاً گرم و مهربانند.

روانشناسی کودک تهرانسر و سبک های بچه­داری

سبک سطح توقع سطح پاسخدهی
پدر و مادرهای مستبد زیاد کم
پدر و مادرهای سهل­گیر کم زیاد
پدر و مادرهای بی­توجه / طردکننده کم کم
پدر و مادرهای مقتدر زیاد زیاد

 

روانشناسی کودک تهرانسر بیان می کند که پدر و مادرهای بی­توجه و طرد کننده، اصولاً با فرزندان خود ارتباط و درگیری زیادی ندارند. آنها نه پاسخدهی دارند و نه توقعی- این پدر و مادرها فعالیتهای فرزندشان را زیر نظر نمی­گیرند و دنبال ساختار دادن و سازمان­دهی نیستند. بعضی از آنها عملاً فرزندشان را طرد می­کنند و عده­ای مسئولیتهای خود را ایفا نمی­کنند.

روانشناسی کودک تهرانسر بیان می کند که  پدر و مادرهای مقتدر، طرفدار گفتگو هستند و دلایل سیاستهای خود را شرح می­دهند. آنها با این که محدودیت قایل می­شوند. اما ملاحظه فردیت فرزندشان را نیز می­کنند. این نوع پدر و مادرها آدمهای گرمی هستند و خودشان را بی خطا نمی دانند.

روانشناسی کودک تهرانسر و خرده­فرهنگ و تربیت

هر فرهنگ یا خرده­فرهنگی نظر خاصی در مورد کودک  ایده­آل و بهترین راهبرد پرورش کودکان دارد. در جامعه امریکا و بسیاری از جوامع غربی بر خودمختاری و استقلال کودکان تأکید می­شود اما در برخی دیگر از کشورها به وابستگی متقابل به تعلق خاطر نسبت به یک گروه بزرگتر اهمیت داده می­شود. همین قضیه می­تواند موجب بروز راهبردهای متفاوت در تربیت کودکان شود. پدر و مادرهای مستبد بر تنبیه متکی هستند که در کوتاه مدت اطاعت و در بلند مدت سرکشی و نافرمانی به دنبال دارد، پدر و مادرهای سهل­گیر بندرت از سبک تربیتی خاصی استفاده می­کنند. در نتیجه فرزندشان بی هدف می­شود و قوه­  خودگردانی ندارد. اما وقتی می­خواهند فرزندشان را تربیت کنند رویکرد استدلالی و عاشقانه را اتخاذ می­کنند.

روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران بیان می دارد که پدر و مادرهای مقتدر از هر دو رویکرد استفاده می­کنند اما برای تشویق فرزندشان جهت مستقل شدن تا حدودی به آنها آزادی می­دهند. شاید پدر و مادرهای مقتدر به تغییرات کلامی و جسمی فرزندشان توجه می­کنند و سبک تربیت خود را با تواناییهای در حال تکوین فرزندشان هماهنگ می­کنند.

بین سبکهای تربیتی و جو هیجانی رابطه والدین و کودکان ارتباط متقابلی هست. وقتی محدودیتها با مهربانی و پذیرش همراه می­شوند نتایج مثبتی چون اطاعت و عدم پرخاشگری به دنبال دارد. اما وقتی با نفرت توأم می­شوند موجب گوشه­گیری و اضطراب کودکان می­گردند. در تحقیق راجع به فنون تربیت، باید دو رویکرد (تحکمی، قدرتی یا عاشقانه) و جو هیجانی رابطه (گرم یا خصمانه) را در نظر بگیریم.

روش های تربیتی پس از زبان باز کردن پیش دبستانی ها

از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر زبان باز کردن پیش ­دبستانی ­ها باعث می­شود پدر و مادرها راههای بیشتری برای اصلاح رفتارهای نادرست فرزندشان داشته باشند. با افزایش رسش کودکان پاسخدهی آنان به رویکرد عقلانی بیشتر می­شود. پیش­دبستانی­ها به توصیه­ها و خردسالان به دستورات ساده بهتر جواب می­دهند. پدر و مادرهایی که متوجه تواناییهای کلامی فرزندان پیش­دبستانی خود هستند، راهبرد تربیتی خویش را تغییر می­دهند و بجای دستور از فنون کلامی پیچیده استفاده می­کنند.

روانشناسی کودک تهرانسر با توجه به ویژگی ها و خصوصیات فرهنگی جامعه ایران به شما در تربیت کودکتان کمک می کند. اگر چه گاهی این اصطلاحات به جای یکدیگر به کار می­روند ولی دو اصطلاح discipline (تربیت) و punishment (تنبیه) با هم فرق دارند. کلمه discipline از یک کلمه قدیمی انگلیسی به معنای “instruction” (آموزش یا تعلیم) گرفته شده است. در واقع هدف از تربیت این است که به کودکان کمک کنیم طرز رفتار را یاد بگیرند تا نیازهای خود را به نحو مقبولی بر طرف کنند. آنها یاد می­گیرند امیال نامقبول خود را کنترل کنند و قوه خودگردانی را در خودشان پرورش بدهند. اما تنبیه عبارت است از استفاده از تحریم برای کاهش فراوانی یک رفتار نامقبول. تنبیه به کودکان یاد می­دهد چه کارهایی نکنند و تربیت به کودکان یاد می­دهد چه کار کنند و چطور هیجان (مثلاً عصبانیت) خود را ابراز کنند.

در واقع در تربیت از سیاستهایی استفاده می­شود که به کودکان کمک می­کنند رفتارشان را کنترل کنند. روانشناسی کودک تهرانسر با توجه به ویژگی ها و خصوصیات فرهنگی جامعه ایران به شما در تربیت کودکتان کمک می کند.

روانشناسی کودک تهرانسر در این مقاله قصد دارد، سالهای حساس رشد کودک  را مورد بررسی قرار داده است. در این مقاله به چگونگی پرورش جسمی کودک، اختلال­های رایج کودکی پرداخته می­شود. امید است این مقاله مورد استفاده خوانندگان گرامی قرار گیرد.

رشد از تولد تا ۳ سالگی:

روانشناسی کودک تهرانسر بیان می داردکه خانواده مهمترین عامل سازنده شخصیت کودک است. کودک سال های حساس عمر خود را در خانواده سپری می­کند. هریک از اعضای خانواده به نحوی بر رفتار و به طور کلی بر شخصیت و منش کودک تأثیر می­گذارند. اغلب والدین، تربیت کودک را کار ساده­ای به حساب می­آورند، آنها تصور می­کنند که هر کسی قادر است از عهده این مسئولیت برآید، اما این­گونه نیست. هر زن وشوهری باید قبل از بچه­داری شدن، برای پرورش کودک خود با مسائل تربیتی آشنا شوند و اطلاعات لازم را کسب کنند. پدر و مادر مطلع از مسائل تربیتی قادرند کودکان سالم­تر و سازنده­تری تحویل جامعه دهند.

بی اطلاعی و عدم آشنایی والدین با اصول کلی تربیت صحیح، جریان تربیت را از مسیر مستقیم و درست خارج می­کند. عمل کردن بدون داشتن اطلاعات لازم و کافی، برای تربیت کودک در روانشناسی کودک، والدین را از رسیدن به هدف باز می­دارد و حتی ممکن است از هدف دورشان سازد.  روانشناسی کودک تهرانسر قصد دارد اطلاعات والدین را در این زمینه بالا ببرد.

از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر، تربیت کودک را باید از همان اوان کودکی و حتی از دوران جنینی شروع کرد، زیرا شخصیت کودک در سالهای اولیه زندگی­اش پایه­ریزی می­شود. پدر و مادر دلسوز باید اطلاعات لازم و ضروری را برای تربیت کودک کسب کنند. آنها باید با مراحل رشد کودک آشنا باشند و از میزان توانایی­های او در مقاطع مختلف سنی اطلاع داشته باشند. آنها باید از توانایی های جسمی، ذهنی، عاطفی کودک و همین طور از علایق، نیازها و خواسته­های او باخبر باشند. هر چه اطلاعات پدر و مادر از تغییرات دوران رشد کودک بیشتر باشد موفقیت آنها در راهنمایی کودک بیشتر خواهد بود.

تربیت کودکان و آگاهی والدین

از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر ، آگاهی والدین از اصول کلی رشد و توانایی­های کودک سبب می­شود تا والدین توقع خود را بر میزان توانایی های جسمی و ذهنی کودک منطبق ساخته و انتظاراتی دور از دسترس از کودک نداشته باشند. شناخت کودک و آشنایی با مسائل ومشکلات او در مراحل مختلف سنی و آگاهی از روش صحیح تربیتی، امید موفقیت در تربیت کودک را بیشتر می­کند.

رشد کودک، در زمان پس از تولد. مخصوصاً تا ۳ سالگی  پایه و اساس زندگی آینده او محسوب می­شود. این دوران که به دوره شیرخوارگی معروف است، کودک از جنبه­های مختلف، رشد می­کند، تا اینکه به مرحله بالاتری از رشد برسد. رشد، در جنبه­های مختلف صورت می­پذیرد و به خاطر تأثیر عوامل مختلف در رشد، کودکان از نظر شخصیت با هم تفاوت دارند.

لجاجت وکج خلقی

بر اساس علم روانشناسی کودک تهرانسر خشم و عصبانیت ساده به وسیله کودک در ماه های اولیه زندگی­اش ابزاری برای نشان دادن مخالفت با والدین و اطرافیان است. گریه، جیغ، به زمین کوبیدن خود، جلوگیری از تنفس، کوبیدن سر به زمین، عدم توجه به محیط دلیل اثبات این ناراحتی است. در ماه های اولیه زندگی کودک، سرچشمه اصلی عصبانیت کودک، ترس از دست دادن مادر است. گاهی بی­خوابی دلیل عصبانیت و خشم کودک است. لجاجت و عصبانیت کودک احتمال دارد، واکنش کوتاه مدت اما بسیار شدید او در قبال کوچکترین سرخوردگی باشد و یا ممکن است وقوع آن به خاطر عدم موفقیت کودک در انجام کاری، به دلیل ممانعت دیگران باشد. در این صورت کودک تحریک شده و از خود خشم و عصبانیت بروز می­دهد و گاه کلمات نامفهوم و رکیکی را بر زبان می­آورد و یا ممکن است با نشان دادن عکس­العمل­هایی مانند؛ جلوگیری از تنفس، کوبیدن سر به زمین و . . . به کمک راهکار های روانشناسی کودک تهرانسر، مخالفت و خشم خود را بروز دهد. گاهی هم ممکن است عصبانیت و لجاجت کودک موجب تشنج در وی شود وکودک به اغماء و بیهوشی فرو رود.

از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر در عصبانیت­های معمولی، عکس­العمل­های ذکر شده بالا، فقط چند دقیقه طول می­کشد و با خستگی کودک از بین می­رود و کودک از حرکت خود پشیمان می­شود و پس از چند دقیقه گریه کردن آرام می­گیرد. اما در عصبانیت شدید و لجاجت، کودک این گونه عمل نمی­کند و با استدلال و منطق نمی­توان کودک را به حالت عادی باز گرداند، زیرا در این لحظات ارتباط و تماس کودک با محیط تقریباً قطع می­شود و کودک قادر نیست به استدلال مطرح شده پاسخ بدهد.

لجاجت وکج خلقی ‎و راهکار روانشناسی کودک در تهرانسر در غرب تهران

برای درک و فهم لجاجت و بدخلقی کودکان و برطرف کردن آن باید منازعه بین انتظارات پدر و مادر و غرائز کودک را عمیقاً شناخت و برای رفع آن گامی موثر برداشت. روانشناسی کودک تهرانسر در این زمینه آماده کمک رسانی می باشد.

روانشناسی کودک تهرانسر  و اختلال تیک:

تیک عبارت است از حرکات یا صداهای غیرارادی، سریع، ناگهانی، ناموزون، تکراری و کلیشه­ای که فرد مبتلا تقریباً در مقابل آن نمی­تواند مقاومت کند. اما با اراده می­تواند آنها را برای مدتی کنترل کند.

عامل بسیارمهمی که فعالیت­های بدن کودک را تنظیم می­کند، خواب و استراحت می­باشد. نوزادان حدود ۸۰ درصد از روز را در خواب به سر می­برند و با افزایش سن از ساعات خواب آنها کاسته می­شود. از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر نیاز کودکان به خواب، در سنین مختلف با هم تفاوت داشته و در این اختلاف عوامل بسیار زیادی دخیل می­باشند که از آن جمله می­توان از بیماری، هیجانات، سر و صدای محیط و عوامل دیگر را نام برد.

فعالیت مختلف، جسمانی، از قبیل حرکت دادن دست و پا، توالت رفتن، شیرمکیدن از پستان مادر، معمولاً همراه با لذت برای کودک می­باشد و این نشاط و لذت باعث پیشرفت کودک شده و کار اعضای بدن را تسریع می­بخشد.

روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران رشد کودک تا سه سالگی را در زمینه­های زیر مورد بحث و بررسی قرار داد:

۱- رشد جسمانی و شناختی

خصوصیات جسمانی کودک در دوره شیر خوارگی از ویژگی­هایی خاص برخوردار می­باشد. چون تفاوت­های فردی بین انسان­ها وجود دارد، معیارهایی که در اینجا ارائه می­شود نمی­تواند جنبه کلی و همه­گیر داشته باشد، بلکه درصد بالایی از نوزادان می­توانند از این ویژگی­ها برخوردار باشند. قد نوزادان در لحظه تولد، به طور متوسط برای پسر ۵۰ سانتی­متر و برای دختر حدود ۳۹ سانتی­متر می­باشد و پس از آن به طور تقریبی هر ماه ۲ تا ۵/۲ سانتی­متر بر قد افزوده می­شود. اگر بخواهیم میزان طبیعی برای قد کودکان پسر و دختر در نظر بگیریم، می­تواند از ۴۸ تا ۵۴ سانتی­متر باشد. قد کودک تا یک سالگی به حدود ۷۴ سانتی­متر می­رسد و سپس این روال کاهش می­یابد.  در روند روانشناسی کودک تهرانسر این موارد مورد بررسی قرار می گیرند.

وزن نوزادان هنگام تولد بین ۷۰۰/۲ کیلوگرم تا ۸۵۰/۳ کیلوگرم، در نوسان می­باشد و حدود ۳/۲ نوزادن- یا بیشتر از این تعداد  در این محدوده می­گنجند، معمولاً نوزادان پسر هنگام تولد، وزنشان بیشتر از نوزادان دختر می­باشد و این روال تا حدود ده سالگی ادامه می­یابد ولی از این زمان به بعد، دختران از نظر رشد وزنی و قدی از پسران پیشی می­گیرند، اما پسران پس از طی مرحله بلوغ، نسبت به دختران افزایش وزن می­یابند.

 

پیشرفت و تکامل در روند رشد جسمانی و شناختی

بر اساس نظر روانشناسی کودک تهرانسر، پیشرفت و تکامل کودک در تنظیم حرکات ارادی اندام­ها، از بالا به پایین ایجاد می­شود و نخست از سر و قسمت بالای بدن شروع می­شود و سپس به پائین ادامه می­یابد. کودک در حدود یک ماهگی، سرش را از روی شانه برمی­دارد و به چپ و راست می­گرداند. در سه یا چهارماهگی، تبسم برلب می­آورد و با دیدن پستان مادر یا پسانک دهانش را باز می­کند. کم­کم نظم خاصی در تغذیه­اش حاصل می­شود. پس از چند ماه، می­تواند به کمک دیگران بنشیند و همین­طور در پایان سال اول، قادر می­شود که بر روی پاهایش بایستد و با کمک دیگران راه برود. در دو سالگی می­تواند راه برود و یا بدود. نوزاد قدرت تفکر ندارد، به هنگام نیاز گریه می­کند یا اینکه جای خود را خیس می­کند. رشد نوزاد به صورت دایره­ای یا دوره­ای منظم، شکل می­گیرد، که به رشد طبیعی معروف است.

روانشناسی کودک تهرانسر  می گوید؛ نوزادان در سال­های اول زندگی علاوه بر یادگیری حرکتی برای درک و شناخت جهان پیرامون خود تلاش می­کنند. نوزادان فعالانه در جهت شناخت محیط خویش حرکت می­کنند. تغییر در ویژگی­های فیریولوژیکی کودک، عامل کیفی است که توجه و هوشیاری کودک را تحت تأثیر خود قرار می­دهد. کودکان آماده می­باشند تا با جهان پیرامون خود آشنا شوند و مسایلی مانند؛ رنگها، حرکت، انحنا، و بسیاری دیگر از خصوصیات، توجه کودک را به خود معطوف می­کند. کودکان قادر هستند که دست به بازشناسی بزنند. حتی کودکان در سنین چهارماهگی ، چهره­های آشنا را از چهره­های ناآشنا، تشخیص می­دهند. توانایی دیگری که در کودکان در سال اول زندگی افزایش می­یابد، حافظه است و همچنان که بزرگتر می­شود، محرک­های قبلی و گذشته را تشخیص می­دهد.

۲- رشد و پرورش عقلانی

بررسی نحوه رشد و پرورش عقلانی کودک در روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران، کارمشکلی است. پژوهش­های بسیاری برای شناخت نحوه رشد و تکامل عقلانی کودک به عمل آمده که نتایج جالبی دربرداشته است. یکی از این بررسی­ها جالب و عمیق، توسط دکتر ژان پیاژه صورت گرفته است. پیاژه یکی از مشهورترین روان­شناسان کودک می­باشد که در مورد رشد عقلی و کسب مهارت و معلومات کودکان تحقیقات و بررسی­های ارزنده­ای صورت داده است پیاژه، سطوح مختلفی را برای رشد در نظر گرفته است. به دلیل اهمیت این نظریه به، روانشناسی کودک تهرانسر لازم دانست  در این قسمت مراحل رشد از دیدگاه پیاژه تا دو سالگی مطرح شود.

مرحله اول: دوره «حسی – حرکتی» از بدو تولد تا ۲ سالگی ادامه می­یابد و به شش دوره تقسیم می­شود که عبارتند از:

روانشناسی کودک تهرانسر، دوره اول: از تولد تا یک ماهگی (اعمال انعکاسی)

در این مرحله، کودک رفتارهای ساده انعکاسی انجام می­دهد و این اعمال انعکاسی، تنها حربه­ وی در زندگی­اش می­باشد. وی در این مرحله، اعمال بسیار ساده انعکاسی مثل، دست و پا زدن، مکیدن، گریه کردن، چرخاندن صورت، بستن مردمک چشم­ها در مقابل نور شدید و . . . را انجام می­دهد و در نهایت با اجسام تماس حاصل می­کند.

روانشناسی کودک تهرانسر، دوره دوم: از یک ماهگی تا چهارماهگی (عادات نخستین)

مرحله دوم مرحله شکل دادن و تنظیم بازتاب ها و تشکیل عادت های نخستین می­باشد. کودک در این مرحله، رفتارش را تکرار می­کند. بین فعالیت­هایش تا حدودی هماهنگی برقرار می­شود و برحسب آنچه می­شنود، واکنش نشان می­دهد، تمام اعمال و حرکات تکراری کودک، متوجه بدن خودش می­باشد، مثلاً باز و بسته کردن دست­ها. کودک به طرف اشیاء دست دراز می­کند و آنها را لمس می­کند و یا به دهان می­گیرد.

روانشناسی کودک تهرانسر، دوره سوم: از چهارماهگی تا هشت ماهگی (هماهنگی بین دیدن لمس کردن و گرفتن)

در این مرحله، بین حرکات کودک هماهنگی بیشتری به چشم­ می­خورد. او می­تواند حرکاتی که پاسخ مثبت داشته است را تکرار کند. کنجکاو می­شود که نظاره کند که اعمالش بر محیط چه اثری دارد. اگر شپشی در گهواره یا تخت او آویزان باشد، سعی می­کند. با لگد زدن و یا قاپیدن آن را تکان دهد و نتیجه­اش را مشاهد کند.

روانشناسی کودک تهرانسر، دوره چهارم: از هشت ماهگی تا دوازده ماهگی (هدف و وسیله)

در این مرحله، اعمال کودک هدفدار می­شود و از آن جریان خودبخودی تقریباً بیرون می­آید، فرق بین هدف و وسیله قابل تشخیص می­شود. اگر وسیله مورد علاقه­اش پنهان باشد. برای یافتن آن به جستجو می­پردازد و موانع را برای یافتن آن، به کنار می­زند. می­تواند هدف را دنبال کند ولی در نحوه دسترسی به آن، ضعیف عمل می­کند و نمی­داند چگونه به آن برسد.

روانشناسی کودک تهرانسر، دوره پنجم: از دوازده ماهگی تا هیجده ماهگی (کشف وسایل جدید و بروز واکنشها)

کودک در این مرحله به وسیله آزمایش و خطا، راه­حل­های تازه­تری برای مشکلات خود می­یابد. کودک نسبت به اعمال خود حساس می­شود و دوست دارد تأثیرات اعمال خود را بر محیط نظاره کند و با تغییر اعمال خود، اثرات مختلف را ببیند و تماشا کند. کودک به تازگی علاقه دارد و کنجکاوی­اش بیشتر می­شود.

روانشناسی کودک تهرانسر، دوره ششم: از هیجده ماهگی تا دو سالگی (آغاز درونی شدن روان­بنه­های حسی – حرکتی)

در این مرحله، کودک در اعمال خود علاوه بر آزمایش و خطا، به ابتکار متوسل می­شود و برای اولین بار – می­توان گفت – که به تفکر می­پردازد و برای حل مشکلاتش، فکر می­کند. به عنوان مثال؛ اگر در یک قوطی یک شکلات قرار دهیم و در آن را کمی باز بگذاریم و در برابر کودک قرار دهیم، او ابتداء سعی می­کند با دستکاری و آزمایش و خطا، شکلات را به دست آورد، اما در صورت عدم موفقیت، سعی می­کند واکنش جدیدی نشان دهد. سپس راه­حل را می­یابد، (درک ناگهانی) و با انگشت خود شکلات را از قوطی خارج می­کند. این مرحله که تکامل یافته­تر از مراحل قبلی می­باشد، از مراحل پیشین جدا نیست. در این مرحله، رفتار سمبولیک در کودک هویدا می­شود و عملکرد ذهنی کودک را دگرگون می­سازد و باعث می­شود که به تدریج کودک به درک مفاهیم و استدلال نایل آید. روانشناسی کودک تهرانسر امیدوار است که این شش مرحله برایتان مفید بوده است.

۳- رشد و پرورش عاطفی

زندگی انسان، مملو از عواطف گوناگون می­باشد، عواطفی که در زندگی و  حیات انسان اثر خارق­العاده و عمیقی دارند و در بروز رفتارها و عکس العمل­های مختلف در فرد موثر می­باشند. حالات عاطفی در کودکان با بزرگسالان تفاوت بسیاری دارد، ارزیابی و شناخت تفاوت بین عواطف کودکان و بزرگسالان، مثمرثمر است. شناخت تفاوتها، این امکان را می­دهد که بتوان به پرورش و توسعه عواطف مثبت در کودکان پرداخت و از بروز عواطف منفی و مخرب، با تربیت و آموزش جلوگیری به عمل آورد.

از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران، شخصیت عاطفی کودک، اگر درست و اصولی شکل بگیرد و با تعلیم و تربیت و کارگیری عوامل سازنده دیگر، در جهت مثبت حرکت کند، باعث می­شود که کودک دارای شخصیتی قوی و سالم شود و برعکس، اگر تعلیم و تربیت نادرست و منفی باشد، کودک با اختلالات روانی و . . . روبرو می­شود و از رشد و تکامل باز می­ماند. بنابراین بایستی به موضوع اساسی پرورش عاطفی کودک، توجه وافری داشت تا سعادت و سلامتی کودک تأمین شود.

کودکان درماههای اول زندگی، واکنش­های بسیاری از خود نشان می­دهند که می­توان گفت حالات عاطفی آنها است. واکنش­هایی مانند؛ کاهش ضربان قلب، بستن چشم، افزایش ضربان قلب، گریه، خنده، دست و پا زدن و . . . کم­کم که کودک رشد می­کند، واکنش­های عاطفی جدیدی از خود بروز می­دهد که روانشناسی کودک تهرانسر عمده­ترین آنها را بیان می کند:

روانشناسی کودک تهرانسر، خشم:

خشم حالت عاطفی است که در کودکان از ۷ ماهگی به بعد ظاهر می­شود و با گریه و بی­تابی کودک، نمود پیدا می­کند. خشم در کودکان، بیشتر به خاطر تأمین نشدن احتیاجات اساسی روانی ایجاد می­شود. ابتداء خشم با گرفتن، کشیدن اشیاء، دور انداختن، بی­قراری، گریه کردن ممتد بروز می­کند و با رشد کودک تغییر شکل یافته، به صورتهایی مانند پرخاشگری، طرد دیگران، نزاع و . . . در می­آید. کودک هر چه آزردگی­اش بیشتر باشد، خشمش نیز نسبت به عامل آزردگی بیشتر می­باشد. چون در سن کودکی، کودک بیشتر از مادرش تقلید می­کند، اگر مادر عملاً به کودک نشان دهد که چگونه در مقابل محرک­های خشم­آور، از خود آرامش و خویشتن­داری نشان می­دهد و با خشم مقابله می­کند. از نظر روانشناسی کودک تهرانسر، کودک کم­کم با تقلید از مادر، روش صحیح غلبه برخشم خود را یافته و در زمان خشم، خونسردی خود را حفظ می­کند.

محبت و تنفر

محبت یکی از احتیاجات اساسی کودک است. کودک ابتداء عشق و محبت و علاقه را از مادر می­آموزد. کودک مدتها پیش از اینکه مادرش را دقیقاً بشناسد، با صدایش خو می­گیرد و وقتی مادر او را در بغل می­گیرد، احساس رضایت و شعف می­کند و دوست دارد که مادر همیشه وی را در آغوش بگیرد و این کار مادر موجب می­شود که کودک نخستین تجربه و درس ابراز محبت را بیاموزد.

بر اساس مشاهدات و تجربیات روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران ، نیاز به محبت در سراسر زندگی فرد، مخصوصاً در سال­های اولیه زندگی، نقش اساسی در موفقیت و شخصیت انسان دارد. سلامت و رشد شخصیت کودک، به همان اندازه­ای که به نیازهای جسمانی وابسته می­باشد، وابسته به محبت نیز می­باشد. بر اساس تحقیقات گسترده روان­شناسان و دانشمندان، برخورداری از محبت و مهر مادری در ماهها و سال­های اولیه زندگی، برای کودک از اهمیتی فوق­العاده برخوردار می­باشد و با توجه به این واقعیت، محرومیت کودک از مادر و احساسات مادرانه، تأثیرات منفی عمیقی در کودک برجای می­گذارد. از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر کودکانی که از محبت سیراب می­باشند، بهتر می­توانند با دیگران ارتباط بر قرار کنند و سازگاری داشته باشند.

در تحقیقی که راجع به کودکان به دور از محبت پدر و مادر در یکی از پرورشگاهها انجام گرفت، نشان دادند که چگونه کودکانی که از محبت و مراقبت روانی لازم برخوردار نبوده­اند، نمونه­هایی از اختلال­های گوناگون جسمی، عاطفی، اجتماعی و . . . وجود  دارد.

توصیه های روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران برای کنترل خشم

روانشناسی کودک تهرانسر توصیه می کند والدین بایستی شرایطی را برای کودک فراهم سازند که او از نظر محبت، نه احساس کمبود کند و نه اینکه آنقدر به وی محبت شود که جنبه افراطی به خود بگیرد. همانگونه که محبت در حد مناسب مفید، ضروری و سازنده می­باشد، محبت و حمایت افراطی پدر و مادر نسبت به کودک، تأثیرات نامطلوبی بر جای می­گذارد و رشد طبیعی شخصیت وی را دچار اختلال می­کند. مثلاً کودکی که دائماً تحت مراقبت و محبت افراطی مادر باشد، تمام نیازهای او بدون هیچگونه تلاشی برآورده شود، در هر مورد متکی به پدر و مادر باشد، در مقابل رفتارهایش نیز هیچگونه عکس­العملی نشان داده نشود، کودک اعتماد به نفس لازم را کسب نکرده و در مقابله با مشکلات و ناملایمات زندگی، ناتوان می­شود و نمی­تواند انسانی مسئول و متکی به خویشتن باشد، وابسته و دنباله­رو بار می­آید و در نهایت فردی خودخواه، مهاجم، ناسازگار و پرتوقع می­شود.

طبق بررسی های روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران کودکان به آسانی پرخاشگری و دشمنی را آغاز می­کنند، حس پرخاشگری کودک، هرگاه از جو طبیعی خود خارج شود، تبدیل به لجاجت و قهر و تنفر می­شود و کودک پیوسته غُر می­زند.

۴- رشد و پرورش اجتماعی

رشد اجتماعی کودک، بستگی مستقیمی با درک وی از اجتماع و رابطه حاکم بر آن دارد و کودک کم­کم و به مرور زمان، اجتماعی شدن و اجتماعی زیستن را می­آموزد.

از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر، اولین رفتار اجتماعی عمده درکودکان، لبخند است که در ۲ و ۳ ماهگی ظاهر می­شود بعضی از کودکان به هر چهره­ای لبخند می­زنند. لبخند اجتماعی امری است مربوط به رشد و بسیار با اهمیت می­باشد، زیرا موجب می­شود که روابط متقابلی بین کودک و بزرگسالان ایجاد شده و پیوند عاطفی مستحکم­تر شود. در اوایل تولد، کودک نسبت به بسیاری از مسایل از قبیل قیافه اخمو وخنده­آور، تهدید، لحن صدا و . . . بی­تفاوت می­باشد، ولی با بیشتر شدن سن از (۴ ماهگی به بعد) وی نسبت به این عوامل عکس­العمل نشان می­دهد و نسبت به کسانی که احتیاجات اولیه وی را برطرف می­کنند، توجه بیشتری معطوف می­دارد.

کودک در سال اول زندگی، وابسته و محتاج دیگران می­باشد و مادر نزدیکترین فرد به کودک بوده و در رشد اجتماعی او نقش تعیین کننده­ای بازی می­کند. در این سن، نحوه ارضای نیازهای کودک از قبیل؛ گرسنگی و تشنگی، زیربنای نگرش آینده وی را نسبت به دیگران مشخص می­سازد. همین طور رابطه عاطفی بین کودک و مادر، در رشد اجتماعی کودک اهمیت به سزایی دارد.

روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران توصیه می کند والدین بایستی زمینه را برای ورود کودک به زندگی اجتماعی، با تربیت صحیح فراهم کنند. و به او بیاموزند که به تدریج توقعات خود را کم کند، نسبت به آداب و رسوم و مقررات اجتماعی احترام بگذارد، نحوه شرکت در مجامع را بیاموزد، فهم مسئولیتهای اجتماعی و بسیاری موارد دیگر.

ادامه …

در سال­های اولیه زندگی، کودک به خاطر پیروی به صورتی تقلیدی از والدین و اطرافیان، مسئولیت بسیار سنگینی، بر دوش والدین و اطرافیان می­گذارد، آنها می­توانند از طریق آموزش مستقیم و غیر مستقیم، زمینه­های مناسبی برا برای فعالیت­های اجتماعی کودک در آینده و حال را فراهم کنند. البته عوامل متعدد دیگری در رشد اجتماعی کودک نقش دارند که بعضی آز آنها به پیش از تولد مربوط و برخی دیگر پس از تولد بر می­گردد. رشد رفتار اجتماعی کودک در سنین مختلف، دارای ویژگی­ها و مسائل خاص خود می­باشد و تربیت کودک بایستی با در نظر گرفتن جنبه­های گوناگون رشد اجتماعی همراه باشد. روانشناسی کودک تهرانسر یکی از مسایل مهمی را که بایستی درکودک پرورش داده شود، اخلاقیات می داند، زیرا با پرورش اخلاقی فضایل و خصایص انسانی، مانند؛ شجاعت، تهور، امانت­داری، حقیقت دوستی و حقیقت طلبی و . . . در کودک ایجاد می­شود و پرورش می­یابد.

بر اساس رویکرد روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران کودک در سنین اولیه زندگی – مخصوصاً از دو سالگی به بعد- متوجه می­شود که با دیگران فرق دارد و خود را مجزا از اشیاء و اشخاص احساس می­کند و کنجکاو می­شود و به کاوش و کشف می­پردازد. در این زمان، مادر نقش بسیار موثری در وی دارد، چنانچه مادری به هر علتی، مانع فعالیت­های کنجکاوانه کودک شود و کودک را از یادگیری­های اساسی مهمی محروم کند،  از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر موجب بروز عواقب بس وخیمی در زندگی آتی کودک خواهد شد، اما اگر مادر و اطرافیان اجازه دهند که کودک به کنجکاوی خویش ادامه دهد و به فعالیت و جنب و جوش بپردازد، کودک به مرور می­آموزد کنجکاوی، خلاقیت و نوآوری، مورد پذیرش و تشویق دیگران است و همین برداشت کودک، باعث تطبیق­پذیری وی و همین­طور موفقیتش در آینده می­شود.

۵- رشد و پرورش سخن­گویی ( صحبت کردن)

سخن­گویی، یکی از وسایل مهم جامعه ­پذیری کودکان از دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر می­باشد. کودکان به سرعت شگفت­انگیزی زبان می­آموزند، بخصوص بعد از گفتن اولین کلمات، سخن­گویی کودکان شتاب بیشتری می­گیرد. کودکان معمولاً اولین کلمات را، در اواخر نخستین سال زندگی بر زبان می­رانند. و به این ترتیب قادر به بیان خواسته­ها و نیازمندی­های خویش می­شوند. بر اساس دیدگاه روانشناسی کودک تهرانسر، به دلیل تفاوت­های فردی، کیفیت و نحوه سخن­گویی کودکان با هم تفاوت دارد.

منابع روانشناسی کودک تهرانسر در غرب تهران

۱. childdevelopmentinfo.com

۲.wwmedgroup.com

۳.www.britannica.com

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات گفتاردرمانی در تهرانسر، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *