درمان دیر حرف زدن کودکان درمان دیر حرف زدن کودکان یا تاخیر در گفتار در غرب تهران در تهرانسر از یکی از دغدغه های بسیار بزرگ عده زیادی از خانواده ها می باشد. گفتار درمانی در دیر حرف زدن یا تاخیر در گفتار از جمله مداخلات اختصاصی در این زمینه می باشد. مشکلات گفتاری در بین خردسالان شیوع بالایی دارد که از جمله آن ها تاخیر در استفاده از مهارت های زبان و گفتار را می توان برد.

تاخیر در رشد گفتار و زبان چیست؟

تاخیر در گفتار و زبان  به این معنا است که کودک قادر نیست همانند سایر کودکان هم سن و سال با کمک کلمات و جملات ، درخواست ها و نیاز های خود را مطرح کند و گفتار و زبان را با سرعت مورد انتظار رشد نمی کنند. این یک مشکل رشدی رایج است که ۱۰ درصد از کودکان پیش دبستانی را تحت تأثیر قرار می دهد و آنها را نیازمند مداخلات گفتاردرمانی در درمان دیر حرف زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر می کند.  تأخیر گفتار و زبان در کودکان با افزایش مشکل در خواندن، نوشتن، توجه و اجتماعی شدن همراه است.

مشکلات گفتاری در بین خردسالان شیوع بالایی دارد که از جمله آن ها تاخیر در استفاده از مهارت های زبان و گفتار است که در مواردی نیز به دلیل رفتار ها و روش های تربیتی والدین به وجود می آید زیرا تعاملاتی مانند آواز خواندن، بازی کردن و حتی حرف زدن معمولی را به صورت کارآمد انجام نمی دهند، به همین دلیل کودک نمی آموزد چگونه از این مهارت ها استفاده کرده و با دیگران ارتباط بگیرد.

با توجه به اینکه والدین نقش الگوی رفتاری به ویژه در زمینه آموزش مهارت های گفتاری دارند، می توانند با کمک روش های مختلف کودک را تشویق کنند تا برای حرف زدن تلاش کند.

درمان دیر حرف زدن کودکان

روند رشد طبیعی حرف زدن کودک

طبق نتایج مطالعات مشخص شده است که در بروز تاخیر در گفتار کودکان، عوامل ژنتیکی و جنسیت نقش پررنگی دارند به طوری که بیان شده بیشتر مبتلایان دارای سابقه خانوادگی نزدیک در این زمینه بوده اند و هم چنین پسران نسبت به دختران هم سن بیشتر با این مشکل مواجه می شوند. روند رشد طبیعی حرف زدن در کودکان به صورت زیر می باشد:

۶ ماهگی: صدا سازی های بی معنی

۶ تا ۹ ماهگی : غان و غون

۱۰ تا ۱۱ ماهگی : تکرار و تقلید صدا های “ماما” و ” دادا” بدون معنا و هدف

۱۲ ماهگی: بیان کلمات ساده ای مانند “ماما” و “بابا” بصورت هدفمند

۱۳ تا ۱۵ ماهگی : بیان ۴ تا ۷ کلمه ، کمتر از ۲۰ درصد گفته های کودک برای دیگران قابل فهم هستند.

۱۶ تا ۱۸ ماهگی : بیان تقریبا ۱۰ کلمه و قابل فهم بودن ۲۰ تا ۲۵ درصد گفته های کودک. در صورت بروز تاخیر در گفتار، کودک به مداخلات گفتاردرمانی در درمان دیر حرف زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر نیاز خواهد داشت.

۱۹ تا ۲۱ ماهگی : بیان حدود ۲۰ کلمه متفاوت  و۵۰ درصد گفته های کودک برای دیگران قابل فهم هستند.

۲۲ تا ۲۴ ماهگی: تعداد کلمات کمتر از ۵۰ . کودک در این سن شروع به ترکیب کلمات می کند و عبارات دو کلمه ای را بیان می کند و تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد گفته های کودک قابل هم می باشند.

۲ تا ۵/۲ سالگی: کودک شروع به استفاده از عبارات ۲ کلمه ای و ۳ کلمه ای می کند و ۷۵ درصد گفته های کودک قابل درک هستند.

۵/۲ تا ۳ سالگی:  سه شی را به درستی می شمارد. سه تا پنج کلمه در هر جمله دارد ؛ ۸۰ تا ۹۰ درصد گفتار توسط غریبه ها قابل درک است.

۳ تا ۵/۳ سالگی: سه تا شش کلمه در هر جمله بیان می کند ، سوال می پرسد، گفتگو می کند، داستان می گوید و تقریباً تمام حرف های کودک توسط غریبه ها قابل درک است.

۴ تا ۵ سالگی: شش تا هشت کلمه در هر جمله دارد و می تواند چهار رنگ را نام می برد.

 

درمان دیر حرف زدن کودکان ؛ نشانه های تاخیر گفتار و دیر حرف زدن کودک:

کودکان زمانی که از روند رشد  طبیعی  خود عقب می مانند، تاخیر در گفتار و زبان را نشان می دهند. بعضی از نشانه های تاخیر در گفتار کودکان و دیر حرف زدن آن ها عبارتند از:

۱۲ ماهگی : معمولا نمی توانند از اشاره برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

۱۸ ماهگی : از حرکات و اشاره ها به جای صدا سازی  برای درخواست ها و برقراری ارتباط استفاده می کنند همچنین در تقلید صداها مشکل دارند و نمی توانند درخواست های شفاهی ساده را درک کنند.

۲ سالگی: ممکن است  حرف های دیگران را  تقلید کنند اما نمی توانند کلمات یا جمله ای از خود بیان  کنند و همچنین نمی توانند دستورالعمل های ساده را دنبال کنند و ممکن است در این سن لحن صدای غیرعادی داشته باشند.

اگر یک یا چند مورد از علائم فوق را در فرزند خود مشاهده کردید بهتر است برای درمان دیر حرف زدن کودکان به موقع و جلوگیری از مشکلاتی مانند مشکل در تعاملات اجتماعی با همسالان و پیشرفت تحصیلی در مدرسه به گفتار درمانی جهت مشاوره و ارزیابی مراجعه کنید.

گفتاردرمانی اکباتان در تهرانسر

علت  دیر حرف زدن کودک

دیر حرف زدن کودک  ممکن است به علت  اختلالات متعددی باشد. اختلالاتی مانند:

  • اتیسم
  • کم شنوایی و مشکلات شنیداری (مانند عفونت مکرر گوش میانی)
  • عقب ماندگی ذهنی
  • تاخیر رشدی
  • تماشای بیش از حد تلویزیون و گذراندن زمان زیادی از روز با تلفن همراه و تبلت
  • فلج مغزی
  • دو زبانه بودن
  • مشکلات دهانی حرکتی (عملکرد دهان، زبان، کام و … برای گفتار و همچنین خوردن و بلعیدن )
  • سابقه خانوادگی داشتن اختلالات گفتاری

درمان دیر حرف زدن کودکان 

گفتاردرمانی می تواند ارتباط کلی را بهبود بخشد. این امر باعث می شود افراد مبتلا به اوتیسم توانایی خود را برای ایجاد روابط و عملکرد در زندگی روزمره بهبود بخشند. در ادامه اهداف خاص گفتاردرمانی اتیسم خلیج فارس در تهرانسر را برای شما توضیح می دهیم تا شمای کلی تری نسبت به توان بخشی گفتاردرمانی و نتایج درمانی داشته باشید.

  • تلفظ و بیان کلمات به نحو صحیح
  • بتوانند هم به صورت شفاهی/ کلامی و هم به صورت غیرکلامی ارتباط برقرار کنند.
  • درک ارتباطات کلامی و غیر کلامی
  • درک مقاصد دیگران در طیف وسیعی از موقعیت ها
  • برقراری ارتباط بدون درخواست داشتن از دیگران
  • آموزش دانستن زمان و مکان مناسب برای برقراری ارتباط؛ به عنوان مثال چه زمانی باید بگوید “صبح بخیر”.
  • توسعه ی مهارت های محاوره ای
  • تبادل ایده هایشان
  • ارتباط برقرار کردن به جهت رشد تعاملات اجتماعیشان
  • بتوانند از برقراری ارتباط، بازی و تعامل با همسالان لذت ببرند.
  • آموزش خود تنظیمی

جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی اتیسم خلیج فارس در تهرانسر

درمان دیر حرف زدن کودکان ؛ تشخیص ودرمان:

درمان تاخیر در گفتار  کودک بر عهده گفتار درمانگر است. مهم است که مشکلات گفتار و زبان زود هنگام شناسایی شوند تا کودک شما بتواند به بهبودی سریع برسد پس درمان باید در اسرع وقت شروع شود. آسیب شناس گفتار و زبان  ( گفتار درمانگر ) نقش اساسی در تدوین برنامه های درمانی دارد. گفتاردرمانگر با کودک شما تمرین می کند تا مهارت های گفتاری و زبانی او را بهبود بخشد . گفتار درمانگر همچنبن به والدین کمک  می کند تا روش های تشویق و تقویت مهارت های ارتباطی  جهت بهتر صحبت کردن  کودک  را یاد بگیرند  و آنها را در محیط خانه به کار ببرند.

 

روش های کمک والدین به کودک جهت بهتر صحبت کردن:

  • از بدو تولد با فرزندتان صحبت کنید. حتی نوزادان نیز از شنیدن گفتار سود می برند.
  • به صدا زدن و غان و غون های کودک خود پاسخ دهید. در صورت بروز تاخیر در گفتار، کودک به گفتاردرمانی به درمان دیر حرف زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر نیاز دارند.
  • با فرزندتان زیاد صحبت کنید. به آنها بگویید که در حال انجام چه کاری هستید.
  • با صدای بلند کتاب بخوانید. کتاب های متناسب با سن فرزندتان را تهیه کنید. در مورد تصاویر کتاب صحبت کنید و وقایع را برای کودک توصیف کنید.
  • از اشارات در کنار کلمات استفاده کنید.
  • فرزندتان را مجبور به صحبت کردن نکنید.
  • آنچه را که کودک در طول روز انجام می دهد، احساس می کند و می شنود را شرح دهید.
  • با کودک خود در مورد اسباب بازی ها و بازی هایی که انجام می دهید صحبت کنید.
  • بهتر است کودک با کودکانی که زبانشان از او بهتر است بازی کند.

بهترین روش تشخیص و درمان دیر حرف زدن کودکان یا تاخیر گفتار و زبان در مراحل اولیه است. شما می توانید در مورد رشد گفتار یا زبان کودک خود با متخصصین و مشاورین ما  تماس حاصل فرمایید.

منابع:

  1. Speech and language disorders. In: Schwartz MW
  2. nemours.org
  3. American Speech-Language-Hearing Association

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات گفتاردرمانی در تاخیر گفتار، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *