فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی در غرب تهران در تهرانسر و تشخیص آن یک امر مهم است. کاردرمانگر در این امر کودک را به صورت کامل بررسی می‌کند تا در یابد که علت تاخیر کودک در حرکت کردن و کسب مهارت‌ها فلج مغزی است یا تاخیر حرکتی می باشد. پس  تشخیص این امر بسیار مهم است؛ چون هر کدام مداخلات خاص خود را دارند و نباید برای هیچ کدام زمان را از دست داد. پس از تشخیص هر کدام از این موارد، کار درمانگر برنامه درمانی را تنظیم می‌کند. برنامه درمانی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است؛ چون محیط، نیازها، خواسته ها، فرهنگ، علایق، فعالیت ها و وضعیت فیزیکی و جسمانی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. پس  در فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی در غرب تهران در تهرانسر  برنامه درمانی هرکس مانند لباسی است که تنها برای آن فرد دوخته می شود. در نهایت مداخلات کار درمانی اجرا می‌شود. خروجی و نتیجه مداخلات کاردرمانی بهبود وضعیت جسمانی، افزایش مشارکت اجتماعی، افزایش استقلال فرد در زندگی و بهبود کیفیت زندگی فرد می باشد.

فرق تاخیر حرکتی و فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی یک ضایعه مغزی غیر پیشرونده است. مغز فرد دچار ضایعه شده و دیگر نمی شود با آن کاری کرد و دیگر پیشرونده نیز نمی‌باشد. اما نمود ضایعه روی سیستم اسکلتی و عضلانی نشان داده می‌شود. یعنی کودک در کنترل و حرکت سیستم اسکلتی و عضلانی مشکل دارد.

در فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی در غرب تهران در تهرانسر اگر مداخله توانبخشی صورت نگیرد، این ناتوانی به مرور بیشتر و بیشتر می‌شود. کودکان فلج مغزی معمولا تاخیر در رشد تکاملی دارند، چون از ضایعه مغزی رنج می برند.

تاخیر حرکتی اختلالی است که کودک در کسب توانایی های رشد تکاملی از کودکان طبیعی و همسن خود عقب می ماند. به عبارتی هیچ دو کودکی مراحل رشد تکاملی را مانند هم طی نمی‌کنند اما تاخیر قابل تشخیص چند مرحله‌ای یا دائمی را تاخیر حرکتی می‌گویند.

مراقبت از کودکان فلج مغزی ، کاردرمانی کودکان فلج مغزی در تهرانسر، گفتاردرمانی کودکان فلج مغزی در تهرانسر

تاخیر حرکتی می تواند به علل متفاوتی اتفاق بیفتد. برخی از این علل مربوط به وراثت و ژنتیک در دوره بارداری و تولد نوزاد نارس می باشد. در فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی در غرب تهران در تهرانسر، تاخیر حرکتی می تواند بسیار متنوع باشد.  شایعترین علت تاخیر حرکتی می تواند سابقه خانوادگی باشد. اگر والدین یا یکی از اعضای خانواده سابقه تاخیر حرکتی داشته باشد، احتمال دارد که کودک کندتر رشد کند. تاخیر رشد حرکتی به علت سابقه خانوادگی نشانه بیماری زمینه‌ای نیست. سایر موارد می‌تواند نقص هورمونی، کم کاری تیروئید، سندروم ترنر و سایر علل باشد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در فلج مغزی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی فلج‌مغزی غرب تهران در تهرانسر

ارزیابی و مداخلات در فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی :

متخصص کاردرمانی جسمی ابتدا تشخیص می‌دهد که کودک دچار تاخیر حرکتی است یا فلج مغزی. سپس با توجه به تشخیص و ارزیابی سایر موارد مهم به تتظیم برنامه درمانی می‌پردازد. مثلا در فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی در غرب تهران در تهرانسر، محیطی که کودک در آن قرار می‌گیرد یکی از عوامل مهم است. علایق و سرگرمی های کودک نیز از موارد مهم است. اگر تمرینات طراحی شده توجه کودک را جلب نکند، برنامه و تمرین کارایی لازم را نخواهد داشت.

پس کاردرمانگر با توجه به موارد مهم و دخیل برنامه درمانی را تنظیم می‌کند. کاردرمانگر در طول اجرای برنامه درمانی و مداخلات نیز بارها میزان پیشرفت کودک و تاثیر برنامه درمانی را ارزیابی می‌کند. از این طریق کاردرمانگر مطمئن می شود که برنامه درمانی حداکثر کارایی را داشته است. در غیر این صورت با برنامه درمانی دیگری جایگزین می‌شود.

کاردرمانگر با ارائه تمرینات و ورزشهای مخصوص به کودک به بهبود وضعیت کودک کمک فراوانی می‌کند. کاردرمانگر به خانواده کودک نیز تا حد ممکن تمریناتی را ارائه می دهد تا آنها را در خانه با کودک انجام دهند. بدین ترتیب سرعت پیشرفت کودک افزایش می‌یابد.

کاردرمانگر با اجرای تمرینات و مداخلات به مرور به طی کردن مراحل رشد حرکتی کودک کمک می‌کند. در نهایت کاردرمانی سبب می شود تا کودک بتواند تا حد ممکن مانند سایر کودکان مشارکت اجتماعی و استقلال داشته است و کیفیت زندگی کودک افزایش یابد.

فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی در غرب تهران در تهرانسر

فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی ، کاردرمانی در دیر راه رفتن

قبل از هر چیز، کاردرمانگر بهتر می بیند که به والدین کودک توصیه کند تا آرامش و صبر خود را از دست ندهند، چراکه این گونه براحتی زمینه ی ناامیدی و دلسردی از پیشرفت را هم در خود و هم در کودک ایجاد می نمایند.

باید دانست که رشد در دوران کودکی، فرآیندی پیچیده است و همه ی کودکان با سرعت یکسان و در یک بازه ی سنی راه نمی افتند؛ اما برخی از رایج ترین دلایلی که والدین با نگرانی در مورد تاخیر حرکتی کودک خود با کاردرمانی تماس میگیرند تا از خدمات کاردرمانی تاخیرحرکتی غرب تهران در تهرانسر بهره مند گردند، عبارتند از:

  • تاخیر در رسیدن به مراحل مهم رشدی مانند نشستن ، راه رفتن یا دویدن
  • حرکات ناهماهنگ یا دست و پا چلفت گونه ، احتمالاً با خطر بیشتر افتادن و آسیب به کودک همراه است
  • دوست نداشتن یا اجتناب کودک از فعالیت های بدنی و بازی ها
  • خستگی سریع پس از شرکت در فعالیتهای بدنی تنها برای یک دوره ی کوتاه
  • هنگام نشستن و انجام فعالیت های روی میز ، در حالت ایستاده، کودک کنترل دست و پای خود را از دست می دهد
  • مشکل در تکمیل فعالیتهایی که شامل توالی حرکات فیزیکی است ، مانند عبور از یک مانع

برای اطلاعات بیشتر در مورد فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی و همچنین در زمینه مداخلات کاردرمانی در تاخیر حرکتی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

 

منابع فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی

  1. healthline.com
  2. healthline.com

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *