گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا به حل مشکلات فرد و بهبود فرد در زندگی روزمره کمک فراوانی می‌کند. گفتاردرمانی فقط در مسائل گفتاری فرد دخالت نمی‌کند؛ بلکه در مواردی که زندگی عادی و روزمره فرد نیز مختل شده است هم مداخلات تعادل بخشی خود را انجام می دهد. فردی که دچار مشکلات صدا شده است، در گفتار دچار مشکل می‌شود. چنین فردی در برقراری ارتباط با دیگران، بیان نیازها و گفته‌های خود  دچار مشکل می‌شود. پس گفتار درمانی در همه این موارد مداخلات خود را انجام می دهد و بدین ترتیب فرد در زندگی به استقلال می رسد و وابستگی فرد در گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا کاهش می‌یابد.

اختلال نازکی یا کلفتی صدا چیست؟

نازکی صدا یک اختلال در عملکرد تارهای صوتی می باشد. در کلفتی صدا  نیز به همین روال اختلال ایجاد می شود؛ فقط در نوع نازکی کلفتی صدا فرق دارند. این اختلال معمولا زود نمایان می شود، یعنی اگر بعد از مدتی همچنان نازکی یا کلفتی صدا در فرد ادامه داشته باشد فرد به این اختلال مبتلا شده است و نیاز به مداخلات گفتار درمانی دارد.

پس قبل از هرچیز فرد باید از خود بپرسد که چند وقت از چار نازکی کلفتی صدا شده است. برای گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا جواب دو یا چند روز برای گذاشتن تشخیص قطعی کافی نیست و حداقل دو تا چهار هفته زمان لازم است. همچنین فرد در مورد میزان استفاده صدا باید از خودش سوال کند. اگر فرد تاکنون بیش از حد از صدایش استفاده کرده است، قبل از هر چیز باید میزان استفاده از تارهای صوتی خود را به حداقل برساند.

گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا

 گفتار درمانی در اختلالات صدا:

گفتار درمانی فقط بر گفتار  تمرکز نمی کند، بلکه عواملی چون صدا، ارتباطات اجتماعی تنفس, بلع و… را نیز مد نظر قرار می دهد. مثلاً کسی که در تنفس  مشکل داشته باشد  از نظر گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا در حرف زدن و انجام فعالیت های روزمره مانند بالا پایین رفتن از پله ها دچار مشکل می‌شود. پس گفتار درمانی در حل این مشکلات و  بهبود فرد نقش مهمی ایفا می کند. کسی که در بلع مشکل داشته باشد ممکن است دچار سوء تغذیه شود و سلامت فرد به خطر بیفتد. پس احتمال خفگی نیز بالا می‌رود. در این جا نیز گفتاردرمانی نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

کسی که در صدا مشکل دارد، به مراتب دچار مشکلاتی شده است. کسی که دچار نازکی و کلفتی صدا شده است، قبل از هر چیز از نظر گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا به خاطر صدای غیر طبیعی ممکن است مورد قضاوت دیگران قرار بگیرد. چنین فردی دچار کاهش اعتماد به نفس میشود و از حضور در اجتماعات پرهیز می‌کند. با کاهش مشارکت اجتماعی فرد میزان بازده فرد نیز کاهش می یابد. به طور طبیعی و حتمی هر انسانی برای کار، تفریح و… باید در جامعه حضور داشته باشد. پس  کاهش مشارکت اجتماعی اثرات مخربی روی زندگی فرد می‌گذارد.

یکی از اثرات  اختلالات نازکی و کلفتی صدا این است که ممکن است گفتار فرد واضح و روشن نباشد. بدین ترتیب  از نظر گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا دیگران نمی‌توانند به طور واضح و صحیح فرد را درک کنند. پس استقلال فرد در زندگی به خطر بیفتد و مشکلات بزرگی برای فرد ایجاد خواهد شد. ممکن است چنین فردی برای اینکه بتواند گفته‌های خود را به دیگران بفهماند، دچار مشکلات فراوان شود. پس مراجعه به گفتار درمانی امری ضروری می باشد.

 مداخلات توانبخشی گفتاردرمانی در اختلال نازکی و کلفتی صدا:

گفتاردرمانگر قبل از هرچیز فرد را به طور کامل ارزیابی می‌کند. این ارزیابی شامل بررسی علائم، نشانه‌ها، سبک زندگی، ریشه مشکل، شدت مشکل و میزان تاثیر این اختلالات در زندگی فرد می باشد. مثلا گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا در نظر میگیرد که  اگر فرد از تارهای صوتی اش زیاد استفاده می کند، اگر فرد مصرف الکل یا کافئین دارد یا اگر فرد به میزان کافی آب دریافت نمی‌کند؛ در بدتر شدن این اختلال تاثیر می گذارد. پس گفتار درمانگر به فرد توصیه می‌کند تا با درست تر کردن سبک زندگی به کاهش این مشکلات کمک کند.

علاوه بر آن عوامل دیگر چون تمرینات تقویتی نیز با فرد کار می شود تا تارهای صوتی و گفتار فرد بهبود یابند. بدین ترتیب از میزان مشکلات فرد کاسته می‌شود. گفتار درمانگر در گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا به فرد تکنیکهایی را یاد می دهد تا فرد بتواند به کمک آنها بر مشکلات غلبه کند. گفتار درمانگر استراتژی هایی را نیز به فرد یاد می دهد تا در مواقعی که دچار مشکل می شود آنها را به کار گیرد تا بتواند عملکرد بهتری در زندگی داشته باشد. پس گفتار درمانی  به بهبود فرد، افزایش مشارکت فرد در جامعه، بهبود روحیه و وضعیت فرد کمک فراوانی می کند.

ارزیابی‌های گفتار درمانی در آسیب تارهای صوتی:

متخصص گفتاردرمانی اختلال صوت ابتدا فرد را بررسی می کند تا ببیند که گفتار و تنفس  فرد در چه حد آسیب دیده است. گفتاردرمانگر بررسی می کند تا ببیند که چند تا از تارهای صوتی مختل شده اند. همچنین فلج بودن یا فقط وجود آسیب تارهای صوتی در فرد بررسی می شود. شدت پیشروی آسیب نیز به طور کامل در فرد بررسی می‌شود. فعالیت های فرد در زندگی مانند مشارکت اجتماعی در محیط تحصیلی، کاری، اجتماع های دوستانه، خانه و… نیز بررسی می‌شود.

گفتار درمانگر با توجه به تمامی این موارد برنامه درمانی را تنظیم می کند تا بهترین کارایی و اثربخشی را در گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی روی فرد داشته باشد. برنامه درمانی باید مطابق با وضعیت زندگی فرد باشد. قطعاً برنامه درمانی یک خواننده با برنامه درمان یک دانشجو متفاوت می باشد. گفتار درمانگر در طول برنامه درمانی نیز بارها فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد تا میزان پیشرفت فرد و اثربخشی برنامه درمانی مشخص شود‌.

جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه کنید.

گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی

گفتاردرمانی در نازکی و کلفتی صدا ؛منابع:

  1. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Falsetto

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *