گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی نقش بسیار مهمی در بهبود فرد و ارتقاء سطح زندگی فرد ایفا می کند. گفتار درمانگر با در نظر گرفتن علائم، نشانه های فرد و سوابق پزشکی وی همه عوامل مرتبط با این اختلال را به طور کامل بررسی می‌کند. گفتاردرمانگر بر اساس بسیاری از موارد مهم مربوطه،  برنامه درمانی را می چیند. برنامه درمانی هرکس در گفتار درمانی مختص به همان فرد است. چون شرایط، بافتار فرد، علایق و فرهنگ هر کس با افراد دیگر متفاوت است. پس هیچ دو نفری پیدا نمی شود که در این شرایط، وضعیت مشابه هم را داشته باشند. در این صورت در گفتار درمانی در آسیب تارهای صوتی طبیعی است که برنامه درمانی هیچ دو نفری مشابه هم نباشد. بدین ترتیب اثربخشی برنامه درمانی نیز بیشتر خواهد شد. ارجاع به موقع به گفتاردرمانی بهترین نتیجه ها را نیز در ادامه خواهد داشت.

 آسیب تارهای صوتی چیست؟

تارهای صوتی داخل حنجره قرار دارند. وقتی فرد صحبت می کند جریان هوا از ششها به میان تارهای صوتی می رود. تارهای صوتی برای تولید صدا مرتعش میشود. هر چیزی که در ارتعاش تارهای صوتی اشکال ایجاد کند باعث مشکل در صدا میشود. فلج تارهای صوتی زمانی رخ می دهد که یکی یا هر دو صوتی قادر به حرکت نباشد.پس گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی در نظر میگیرد که این عوامل می‌تواند حتی روی تنفس و بلع نیز اثر بگذارد.

گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی

ممکن است فرد دچار فلج تارهای صوتی نشده باشد اما تارهای صوتی به دلیل عوامل گوناگون آسیب دیده باشد. در این صورت نیز حرکت تارهای صوتی و تولید صوت مشکل پیدا میکند. این آسیب نیز می تواند در یکی از تارها باشد یا اینکه در هر دو تا اتفاق بیفتد. در تنفس طبیعی و عادی باید تارهای صوتی باز باشند تا هوا از ششها جریان یابد. در آسیب تارهای صوتی این تارها تمایل به بسته شدن دارند که این عمل غیر ارادی است.

متخصص گفتاردرمانی اختلالات صوت در آسیب تارهای صوتی توجه میکند که با تنگ شدن راه‌های هوایی ممکن است فرد احساس کند در تنفس ناتوان است. پس حتی اگر فرد به این درجه از آسیب نیز نرسد، در گفتار به مشکل برمی خورد. گفتار فرد به مانند قبل واضح و درست نخواهد بود. چنین فردی نمی تواند نیازهای خود را به درستی بیان کند. پس دیگران در درک نیازهای وی به مشکل برمی‌خورند. بدین ترتیب فرد در محیط های مختلف از جمله خانه، محیط تحصیلی یا محیط کاری به مشکل برمی خورد و استقلال فرد نیز در زندگی روزمره کاهش می‌یابد.

 ارزیابی‌های گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی:

گفتاردرمانگر ابتدا فرد را بررسی می کند تا ببیند که گفتار و تنفس  فرد در چه حد آسیب دیده است. گفتاردرمانگر بررسی می کند تا ببیند که چند تا از تارهای صوتی مختل شده اند. همچنین فلج بودن یا فقط وجود آسیب تارهای صوتی در فرد بررسی می شود. شدت پیشروی آسیب نیز به طور کامل در فرد بررسی می‌شود. فعالیت های فرد در زندگی مانند مشارکت اجتماعی در محیط تحصیلی، کاری، اجتماع های دوستانه، خانه و… نیز بررسی می‌شود.

گفتار درمانگر با توجه به تمامی این موارد برنامه درمانی را تنظیم می کند تا بهترین کارایی و اثربخشی را در گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی روی فرد داشته باشد. برنامه درمانی باید مطابق با وضعیت زندگی فرد باشد. قطعاً برنامه درمانی یک خواننده با برنامه درمان یک دانشجو متفاوت می باشد. گفتار درمانگر در طول برنامه درمانی نیز بارها فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد تا میزان پیشرفت فرد و اثربخشی برنامه درمانی مشخص شود‌

مداخلات توانبخشی گفتار درمانی:

گفتار درمانگر تمریناتی را طراحی می‌کند تا فرد تارهای صوتی اش را بهبود بخشد. گفتار درمانگر به فرد یاد می دهد تا تنفس شکمی تحتانی و تنفس گلو را به خوبی انجام دهد‌. این موارد باعث می شود که فرد بتواند احساس راحتی بیشتری در تنفس در گفتار درمانی در آسیب تارهای صوتی داشته باشد‌. بدین ترتیب فرد راحت‌تر قادر به صحبت کردن خواهد بود.

گفتار درمانگر نحوه صحبت کردن فرد و وضوح کلمات را نیز می سنجد. پس گفتار درمانگر با توجه به وضعیت فرد، استراتژی ها و تکنیک هایی را به وی یاد می دهد تا بتواند کلماتش را واضح تر و درست تلفظ کند. بدین ترتیب وضعیت فرد بهتر می‌شود. گفتار درمانگر به فردی که در محیط تحصیلی و محیط کاری دچار مشکل شده است هم کمک می‌کند.

گفتاردرمانگر با ارائه راهکارها همزمان با بهبود فرد به ارتقای عملکرد فرد در محیط های تحصیلی یا کاری در گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی کمک می کند. بدین ترتیب اعتماد‌به‌نفس فرد نیز افزایش می‌یابد. در مواردی که شدت آسیب بسیار زیاد است و ممکن است حتی فرد نتواند نیازهای خود را به درستی بیان کند. گفتاردرمانگر باز هم به بهبود فرد کمک بسیاری می‌کند. بدین ترتیب فرد با توانا شدن در بیان خواسته هایش به سطح بالاتری از استقلال در زندگی می رسد. گفتاردرمانی در نهایت فرد را قادر می سازد که بتواند در زندگی روزمره مانند خانه، مدرسه، محیط کار و… توانمند تر عمل کند و به سطح بالاتری از استقلال و کیفیت زندگی در گفتار درمانی در آسیب تارهای صوتی برسد.

منابع:

  1. www.mayoclinic.org
  2. www.dukehealth.org

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گفتاردرمانی در فلج بلز لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در فلج بلز

1 دیدگاه

  • سلام من عمل جراحی داشتم و به خاطر لوله گذاری تارهای صوتیم آسیب دیده الان صدام گرفته است و درد دارم موقع صحبت کردن گفتن باید گفتاردرمانی کنم با گفتاردرمانی مشکلم حل میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *