گفتاردرمانی اختلال صوت در تهرانسر ، درمان‌مشکل در غذاخوردن و گیرکردن غذا

گفتاردرمانی اختلال صوت در تهرانسر با افرادی که در دچار اختلال صوت شده اند خدمت رسانی می کند. افراد زیادی ممکن است از این اختلال رنج ببرند. اختلال در  صوت شامل طیفی از شرایطی است که حنجره را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال در صوت می توانند باعث ایجاد تغییراتی در صدا (دیسفونیا) یا از دست دادن صدا (آفونیا) شوند. اختلالات صوت می توانند بر کیفیت و بلندی صوت تاثیر بگذارند برای مثال صدا را خشن، نفس آلود، ضعیف یا خسته کنند بسته به شدت اختلالات صوت و شرایط فردی که دارای اختلال صوت است مانند شغل فرد، تاثیر اختلالات صوت متفاوت است که در این موارد باید به   مقاله  ما به عنوان گفتار درمانی مراجع کرد.

اگرچه بسیاری تصور می کنند که صوت درمانی در غرب تهران در تهرانسر مختص خوانندگان، بازیگران و …. است، اما در حقیقت، تقریباً همه می توانند از صوت درمانی برای بهبود و یا جلوگیری از اختلالات صوتی در مقطعی استفاده کنند. برنامه های درمانی هم شامل بهداشت صوتی و هم صوت درمانی میشود و گفتاردرمانگران بیماران را تشویق می کنند تا تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند و برنامه سالم تری را برای دستیابی و حفظ صدای سالم ایجاد کنند. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

درمان اختلالات صوت با گفتار درمانی، دارو و جراحی - پروفسور بیژن فروغ

 

اختلال صوت چیست؟

اختلال صدا عبارت است از هرگونه تغییر در میزان، حجم یا کیفیت صدای فرد که بر توانایی او در عملکرد زندگی روزمره تأثیر می گذارد. این موضوع برای کسانی که از صدای خود به صورت حرفه ای استفاده می کنند مانند معلمان، وزیران و خوانندگان بیشتر رخ می دهد. بسیاری از اختلالات صوتی با علائم گرفتگی صدا، تندی، آنچه که مثل صدای ضعیف و نفس گیری بنظر می رسد و علائم مختلف شبیه به آسم است مرتبط هستند. اختلال صوت کودک ممکن است به دلیل اختلال در صدا یا در ترکیب با مشکل گفتار و تکلم، توانایی شنیدن و درک کودک را به میزان قابل توجهی مختل کند.

علت اختلال صوت چیست؟

اختلال در  صوت علل متنوعی دارند. تارهای صوتی ممکن است در اثر استفاده ی طولانی مدت گوینده از یک روش اشتباه و ناکارآمد در صحبت دچار آسیب شوند. در بعضی افراد ندول تارهای صوتی باعث خشن یا نفس آلود شدن صدا می شود. رشد این ندول های خوش خیم زمانی اتفاق می افتد که تارهای صوتی در اثر تکنیک غلطی که فرد موقع صحبت بکار می برد برخورد شدیدی با یکدیگر داشته باشند. التهابات دستگاه تنفسی فوقانی و وضعیت های نورولوژیک (برای مثال سکته مغزی، بیماری پارکینسون و مالتیپل اسکلروزیس (MS)) می توانند باعث ضعف یا فلجی تارهای صوتی  و اختلالات صوت شوند. بیماری رفلاکس معده ای – حلقی(GERD) نیز در صورتیکه به موقع درمان نشود می تواند منجر به اختلال در صوت شود. بعضی اختلالات صوت بدون علت مشخص به وجود می آیند. درمان این اختلالات نیازمند گفتاردرمانی اختلال صوت می باشد.

اختلالات صوتی چیست؟

ناتوانی در استفاده موثر از صدا می تواند تأثیر مهمی بر روابط شخصی ، شغل و کیفیت کلی زندگی ما داشته باشد. اگرچه بسیاری تصور می کنند که صوت درمانی مختص خوانندگان ، بازیگران و …. است ، اما در حقیقت ، تقریباً همه می توانند از صوت درمانی برای بهبود و یا جلوگیری از اختلالات صوتی در مقطعی استفاده کنند. آسیب شناسان زبان و گفتار مهارت در تشخیص ، ارزیابی ، برنامه ریزی جهت درمان افراد مبتلا به اختلالات صوتی دارند. طیف گسترده ای از شرایط می تواند منجر به از دست دادن کیفیت صدا یا از دست دادن کامل صدا شود.

 

نشانه های اختلال صوت در افراد 

اگر احساس ناراحتی، تغییرات صوتی، خشونت در صدا، سرفه مزمن یا تنفس کوتاه و بریده بریده می کنید که بیش از ۱۰ روز به طول انجامیده،  احتمالا دچار اختلال در صوت شده اید و باید توسط یک پزشک متخصصص گوش و حلق و بینی ارزیابی شوید. متخصصص گوش و حلق و بینی، حنجره را مورد معاینه قرار داده و اختلال در صوت را تشخیص می دهد.

 انواع مشکلات صوتی 

اختلالات صوتی به دو دسته اصلی ارگانیک یا عملکردی تقسیم می شوند. متداول ترین نوع اختلال صوتی، دیسفونی صدای تنش عضلانی است، یک اختلال عملکردی صدا. این امر ناشی از سوء استفاده طولانی مدت از صدا است که می تواند منجر به تغییرات ارگانیک شود (به عنوان مثال وجود ندول های صوتی). این بیشتر در کسانی که از صدای خود به صورت حرفه ای استفاده می کنند مانند معلمان ، وزیران ، بازیگران و خوانندگان رایج است. اختلالات ارگانیک صوتی در اثر آسیب به تارهای صوتی (مانند ریفلاکس کیست/اسید)، تغییرات ساختاری حنجره (به عنوان مثال تراکئوستومی) یا شرایط عصبی (به عنوان مثال بیماری پارکینسون) ایجاد می شود.

هر صدایی منحصر به فرد است و شیوه ای که ما از آن برای بیان افکار و ابراز احساسات خود استفاده می کنیم منحصر به فرد است. آسیب شناسان گفتار در گفتاردرمانی اختلالات صوت خلیج فارس در تهرانسر انواع مختلف اختلالات رایج و پیچیده صدا را درمان می کنند. بنابراین شگفت آور نیست که در بسیاری از موارد یک اختلال صوتی یک مؤلفه روانی دارد، حتی اگر علت اصلی آن نباشد (اختلال صوتی روان زا).اثرات اختلالات صوتی

  • اختلالات صوتی می تواند شنیدن یا درک آن را دشوار کند.
  • افراد ممکن است مجبور باشند دائماً با خود تکرار کنند. چیزهایی را یادداشت کنند یا از حرکات برای انتقال پیام استفاده کنند. این می تواند زمان بر، خسته کننده و شرم آور باشد.

اختلالات صوتی هم چنین می تواند باعث درد و ناراحتی در اطراف گلو شود

 

ارزیابی اختلالات صوتی

آسیب شناس گفتار شما برای روشن شدن نگرانی های شما و جمع آوری اطلاعات در مورد سلامتی و استفاده از صدا با شما گفتگو می کند. این به گفتاردرمانگران کمک می کند تا عوامل مؤثر در اختلال صدا را درک کنیم. آسیب شناس گفتار ارزیابی صوتی ادراکی و تحلیل صوتی را برای تعیین نوع و شدت اختلال صدا انجام می دهد. در گفتاردرمانی اختلالات صوت خلیج فارس در تهرانسر ارزیابی های دقیقی از مراجعین گرفته می شود. ارزیابی صوتی ادراکی ویژگی های صدای شما (شامل میزان، طنین، صدا) را توصیف می کند. تجزیه و تحلیل صوتی نیز ویژگی های صوتی مشخص شده از ارزیابی صوتی ادراکی را اندازه گیری می کند. گفتاردرمانگر ممکن است توصیه کند که به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا چین های صوتی شما را بررسی کند.

اموزش گفتار درمانی در درمان اختلالات صوتی

بعد از آنکه با پزشک خود درباره اختلالات صوت خود مشورت کردید، ممکن است خواستار خدمات گفتاردرمانی باشید. اکثر اختلالات صوت از طریق صدادرمانی که توسط آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) ارائه می شود، بهبودی پیدا می کنند. بعضی مشکلات یا اختلالات صوت از طریق ترکیبی از درمان پزشکی یا جراحی و صدادرمانی کنترل می شوند. گفتاردرمانگر در طی صدادرمانی به کودک یا فرد بزرگسال می آموزد که به منظور پیشگیری از اختلال در  صوت یا درمان آن، شیوه گفتاری خود را اصلاح کند.

انواع برنامه های گفتاردرمانی در درمان اختلالات صوتی 

برنامه های درمانی هم شامل بهداشت صوتی و هم صوت درمانی میشود و گفتاردرمانگران بیماران را تشویق می کنند تا تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند و برنامه سالم تری را برای دستیابی و حفظ صدای سالم ایجاد کنند. بهداشت صوتی اغلب شامل موارد زیر است:

  • پایبندی به یک دوره استراحت یا آرامش صوتی
  • اجتناب از جیغ زدن ، فریاد کشیدن یا صداهای بلند دیگر
  • اجتناب از پاکسازی گلو یا سرفه
  • محدود کردن استفاده از تهویه مطبوع در تابستان و استفاده از دستگاه های مرطوب کننده در زمستان برای جلوگیری از خشکی گلو
  • حفظ آب کافی (نوشیدن ۶-۸ لیوان آب در روز)
  • حفظ تغذیه مناسب از موارد پیشنهادی توسط گفتاردرمانی در اختلالات صوتی در غرب تهران در تهرانسر
  • مصرف الکل را به حداقل برسانید
  • به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا سایر مواد شیمیایی مضر
  • سیگار نکشیدن

صوت درمانی شامل تغییر بیومکانیک تولید صدا، بهبود عملکرد و کیفیت صدا و اجرای تمریناتی است که با هدف دستیابی به قدرت ، استقامت و انعطاف پذیری و تعادل تنفس ، آواسازی و تشدید انجام می شود. اکثر برنامه های صوت درمانی یا گفتاردرمانی در اختلالات صوتی  در  شامل ۴ تا ۱۰ جلسه در مدت ۶ تا ۸ هفته است، اگرچه طول درمان در نهایت بستگی به تشخیص ، رعایت برنامه درمانی (آیا بیمار تمرینات مورد نیاز را در خانه انجام می دهد و دستورالعمل های بهداشت صوتی را رعایت می کند؟) و علل و شرایط زمینه ای دارد.

برخی از انواع اختلالات صوت که توسط گفتاردرمانی اختلال صوت در تهرانسر بهبودی می یابند:

  • جراحی حنجره
  • سرطان
  • فلجی تارهای صوتی
  • گرفتگی صدا ناشی از تنش عضلانی
  • ندول یا پولیپ تارهای صوتی
  • مشکلات حنجره
  • دیسفونیا
  • اختلالات زیر و بمی
  • صدای خشن و گرفته
  • صدای ضعیف
  • صدای دردناک
  • لرزش صدا

منابع گفتاردرمانی اختلال صوت در تهرانسر :

  1. iup.edu
  2. slt.co.uk

2 دیدگاه

  • سلام
    من صدام چند وقتیه گرفته است گفتن برم گفتاردرمانی. خواستم ببینم چطور باید نوبت بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *