گفتار درمانی در سرطان دهان به بهبود وضعیت فرد و کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک فراوانی می کند. گفتار درمانی وضعیت فرد را می سنجد تا درک کند که فرد در چه وضعیتی می باشد و در چه مواردی نیاز به مداخلات گفتار درمانی دارد. مداخلات گفتار درمانی به کاهش افت عملکرد بیمار در بلع، گفتار و… کمک می کند. در نهایت گفتار درمانی به بهبود کیفیت زندگی فرد و افزایش عملکرد های مختلف فرد از جمله غذا خوردن کمک می کند. گفتار درمانی به بهبود عملکرد های اجتماعی فرد نیز کمک می کند.

سرطان دهان چیست؟

از نظر گفتار درمانی در سرطان دهان لبها، چانه فوقانی، چانه تحتانی، زبان، لثه، گونه‌ها یا گلو می تواند به سرطان مبتلا شود. این موارد جزو سرطان دهانی می‌باشد.

سرطان دهان می تواند منجر به مشکلات گفتاری بسته به نواحی تحت تاثیر قرار گرفته شده در دهان شود. فرد می‌تواند در جویدن و بلع نیز دچار مشکل شود.

 علائم نشانه ها و علل سرطان دهان:

برخی از این علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • وجود گره یا براورد گی سفید یا قرمز در دهان برای مدت بیشتر از یک ماه
  • وجود زخم در دهان از نظر گفتار درمانی در سرطان دهان که به راحتی دچار خونریزی می شود یا اینکه بهبود نمی یابد
  • مشکل در جویدن و بلع یا حرکات زبان و چانه

علل سرطان دهان می تواند زیاده روی در موارد زیر باشد:

  • سیگار کشیدن
  • استعمال زیاد تنباکو، برگ و…
  • نوشیدن مقدار زیادی الکل

 درمان سرطان دهان:

سرطان دهان می تواند در زندگی فرد تاثیر فراوانی بگذارد. قطعٱ خط اول درمان درمان پزشکی می باشد که بسته به وضعیت فرد و تشخیص پزشک درمان آن متفاوت می باشد.

در کنار درمان پزشکی، خدمات توانبخشی گفتار درمانی لازم و ضروری می باشد. از نظر گفتار درمانی در سرطان دهان اگر بلع فرد  مختل شده باشد و فرد در هضم غذا و خوردن دچار مشکل می شود. کسی که در بلع مشکل دارد به مقدار کافی مواد لازم و ویتامین ها به بدنش نمی رسد. پس سلامتی فرد به خطر می‌افتد.  چنین کسی که در بلع مشکل دارد ممکن است حین بلع غذا اشتباه وارد مجاری تنفسی شود و فرد دچار خفگی شود.

کسی که در گفتار مشکل دارد ممکن است نتواند نیازهای خود را به درستی بیان کند و در برقراری ارتباطات اجتماعی دچار مشکل شود. چنین فردی در محیط کاری نیز دچار مشکل می‌شود و از نظر گفتار درمانی در سرطان دهان به درستی نمی تواند ایده ها، افکار، نیازها و خواسته های خود را بیان کند. مشارکت اجتماعی یکی از ارکان اساسی زندگی هر انسانی می باشد. کسی که نتواند به درستی مشارکت اجتماعی داشته باشد، بازه و کارایی فرد پایین می آید. فرد نمی‌تواند به مانند قبل تفریحات خود را داشته باشد و از حضور در اجتماع لذت ببرد.

کسی که  سرطان دهان دارد ممکن است در حرکات چانه، دهان، زبان و… نیز دچار مشکل شود. این مشکل می تواند روی بلع، گفتار، تنفس، جویدن و… اثر مخربی بگذارد. پس مداخلات گفتار درمانی در سرطان دهان در این موارد بسیار ضروری و مفید میباشد.

گفتار درمانی در سرطان دهان

گفتار درمانی در سرطان دهان ؛مراحل بلع

در اینجا سه مرحله ای که در آن بلع رخ می دهد. و مشکلاتی که ممکن است در هر سه مرحله بلع ایجاد شود را مورد بحث قرار می دهیم. متخصص گفتاردرمانی بلع کمک شایانی می تواند به این بیماران کند.

  • مرحله دهانی. مکیدن، جویدن و انتقال غذا یا مایعات به داخل گلو.
  • مرحله حلقی. شروع به بلع و فشردن غذا در گلو. در این مرحله راه هوایی بسته می شود تا غذا یا مایعات خارج نشوند. ورود غذا به مجاری تنفسی می تواند باعث سرفه و خفگی شود. در گفتاردرمانی اختلالات بلع خلیج فارس در تهرانسر این موارد را نیز مورد ارزیابی قرار می دهند.
  • مرحله مری. باز و بسته شدن مری، یا لوله ای که از دهان به معده می رود. مری غذا را تا معده فشرده می کند. غذا می تواند در مری گیر کند. یا اگر مشکلی در مری شما وجود داشته باشد، ممکن است مقدار زیادی را بالا بیاورید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

 

 مداخلات گفتار درمانی در سرطان دهان:

گفتار درمانگر نقش بسیار مهمی در این موارد ایفا می‌کند. گفتاردرمانگر با تشخیص اینکه فرد در کدام بخش های دهانی و کدام عملکرد ها دچار اختلال شده است، مداخلات را شروع می‌کند. مداخلات شامل تقویت عضلات می باشد. همچنین گفتار درمانگر به فرد کمک می‌کند تا عملکرد مختل شده فرد را با جایگزین کردن سایر عملکردهای افزایش دهد‌. گفتاردرمانگر تکنیک هایی را به فرد آموزش می دهد تا بتواند عملکرد خود را حین برخورد با مشکلاتش افزایش دهد. استراتژی های ارائه شده  در گفتار درمانی در سرطان دهان به فرد نیز در فائق آمدن به مشکلات کمک فراوانی می کند.

منابع:

  1. www.asha.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *