گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی به بهتر شدن زندگی فرد کمک شایانی می کند. گفتار درمانگر تاثیرات این اختلال را در زندگی فرد بررسی می‌کند. قطعاً کسی که دچار چنین اختلالی شده است، در زندگی عادی و محیط های اجتماعی دچار مشکلات فراوانی می شود. پس در اینجا اهمیت نقش گفتاردرمانی مشخص میشود. با مراجعه به گفتار درمانی در زمان طلایی بهبود، فرد بهترین نتیجه ها را از گفتار درمانی خواهد دید. با کمرنگ شدن اختلالات درکی و بیانی، زندگی فرد روال بهتری به خود می‌گیرد و فرد حضور موثرتر و بهتری در جامعه و حتی در خانه به کمک گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی خواهد داشت.

 اختلال بیانی و درکی چیست؟

اختلال درکی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در درک گفته ها و خواسته های سایر افراد و همچنین درک نوشته های زبان گفتاری مشکل داشته باشد. اختلال بیانی هم زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در بیان خواسته هایش مشکل داشته باشد و نتواند گفتار یا خواسته خود را به درستی بیان کند یا بنویسد. ممکن است علت آن دلایل مختلفی از جمله مشکل در مغز، مشکل در عضلات صورت و… باشد. این اختلال می‌تواند دامنه ای از مشکلات از خفیف تا شدید را برای فرد در زندگی عادی طبق نظر گفتار درمانی در اختلالات بیانی و درکی ایجاد کند.

گفتار درمانی در اختلالات بیانی و درکی

 علل اختلالات درکی و بیانی:

علل مختلفی برای اختلالات بیانی و درکی وجود دارد. این اختلال معمولا جزئی از یک اختلال یا سندروم دیگر می باشد. در هر حال آسیب های تروماتیک مغزی یا سکته ها هم می توانند روی بیان و درک فرد اثر بگذارند. موارد زیر برخی از علل اختلالات بیانی و درکی می‌ باشند:

  • مشکلات شنوایی و نواقص مرتبط که با مداخلات گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی  در تهرانسر قابل بهبود می باشد.
  • اختلال طیف اتیسم
  • سکته مغزی
  • دمانس
  • آفازی (ناتوانی در صحبت کردن که معمولا بعد از سکته در این افراد ممکن است رخ بدهد)
  • آسیب های تروماتیک مغزی
  • فلج مغزی
  • اختلالات یادگیری
  • مشکلات گفتاری

گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی  ؛اختلالات یادگیری چیست؟

ناتوانی یادگیری به دشواری های بدست آوردن، سازماندهی، به خاطر سپردن یا درک اطلاعات اشاره دارد. فرد دارای اختلال یادگیری ممکن است در پردازش زبان، پردازش واجی، پردازش بینایی-فضایی، سرعت پردازش، حافظه و توجه و/یا عملکردهای اجرایی (به عنوان مثال برنامه ریزی و تصمیم گیری) اختلال داشته باشد. این مشکلات بر زبان شفاهی، خواندن و نوشتن فرد مبتلا تأثیر می گذارد. افراد دارای اختلال یادگیری از هوش ، تفکر و استدلال متوسط ​​برخوردارند ، که این امر آن را با اختلال تأخیر زبانی متفاوت می کند. اختلالات یادگیری یک اختلال مغزی است.

اکثر کودکان از بدو تولد دچار اختلال یادگیری هستند. آنها ممکن است در اعضای خانواده خود، فرا مبتلا به اختلال یادگیری داشته باشند. معمولا اختلالات یادگیری مادام العمر هستند، بنابراین کمک گرفتن از یک متخصص برای تسهیل موفقیت در مدرسه مهم است. گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری غرب تهران در تهرانسر می تواند در اختلالات یادگیری کمک کند. آنها می توانند زمینه های مختلف مهارت های مبتنی بر زبان (مانند خواندن ، نوشتن ، زبان شفاهی ، پردازش اطلاعات ، حافظه ، توجه و غیره) را ارزیابی کرده و به بهبود عملکرد در این زمینه ها کمک کنند. آنها می توانند با دانش آموز کار کنند یا با مدرسه/معلم ارتباط برقرار می کنند تا پیشنهاداتی در مورد نحوه کمک به دانش آموز در کلاس ارائه دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

 

 گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی چه کمکی به این افراد کمک می‌کند؟

گفتاردرمانی ارتباطات و تعاملات فرد را به حداکثر می رساند تا فرد به بهترین توانایی خود برای رسیدن به اهدافش دست یابد. اهداف درمانی و نتایج از هر فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد و می‌تواند شامل درمان عمومی، درمان فشرده و درمان فردی باشد. گفتار درمانی برای افراد دارای اختلالات بیانی و درکی می‌تواند نتیجه بسیار خوبی جهت کاهش استرس و افسردگی و افزایش اعتماد به نفس داشته باشد. این نتایج دریچه ای به سمت فرصت های اجتماعی بیشتر برای این افراد می باشد. به کمک گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی، در این روند مهارت‌های زبانی و ارتباطی فرد بهتر و بهتر می‌شود. استراتژی‌های این افراد جهت بهبود تعاملات اجتماعی نیز به مرور بهتر و بهتر می شود.

مداخلات گفتاردرمانی:

گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی شامل ارزیابی اولیه جهت تشخیص شدت مشکلات ارتباطی فرد می باشد. بعد از ارزیابی اولیه برنامه درمانی تنظیم میشود. این برنامه برای هرکس متفاوت است و ممکن است شامل ارزیابی، گزارش، خلاصه، برنامه درمانی، تمرین، آموزش و توصیه ها باشد.

در ارزیابی اولیه که توسط  متخصص گفتار درمانی تاخیر زبان انجام می شود؛ نگرانی ها و مشکلات، دغدغه ها و نواقص ارتباطی افراد در گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی در نظر گرفته می شود. پس یکی از مزایای ارزیابی این است که فرصت بیان کامل نگرانی هایش را دارد و می تواند تعیین کند که چه مواردی در برنامه درمانی بیشتر گنجانده شود. بدین ترتیب روش مراجع محور در برنامه درمانی اجرا می‌شود. یعنی در زمینه هایی که مراجع روی آنها تاکید بیشتری دارد نیز کار می شود.

آموزش دادن و دادن آگاهی کافی به خانواده در مورد ماهیت این اختلال در کودک شان و چگونگی برخورد با آن یکی از کارهای مهم گفتاردرمانی در اختلالات بیانی و درکی می باشد. گفتار درمانگر به والدین یاد می دهد که چگونه مهارت های زبانی را در کودکشان حین رشد پیشرفت دهند. در صورتی که گفت کودک قادر به گفتار نباشد، یا دیر ارجاع داده شود گفتار درمانگر از روش های متناوب جهت بهبود فرد استفاده می کند. برای مثال در این موارد گفتار درمانگر می تواند از سیستم ها، عکس ها و کامپیوتر ها استفاده کند.

منابع:

  1. www.slt.co.uk
  2. connectedspeechpathology.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *