ساخت کمربند طبی به بهبود درد و وضعیت سلامت نخاع فرد کمک شایانی می کند. آسیب های کمر تقریباً ۲۰ درصد از کل آسیب ها و بیماری های مربوط به محیط کار را تشکیل می‌دهند و هزینه‌های درمانی زیادی را برای افراد ایجاد می کنند. لازم به ذکر است کمربند های طبی ممکن است برای آسیب های مختلفی استفاده شوند.

در این مطلب به انواع کمربند طبی و نحوه استفاده از آن و همچنین به طریقه بستن و عوارض این نوع کمربندها اشاره می کنیم. هدف و استمرار فعالیت واحد ارتوپد فنی کلینیک توانبخشی تهرانسر در غرب تهران، در جهت کمک به فعالیت های روزمره یا کاری افراد است تا بتوانند به صورت راحت و با کمترین آسیب و درد به امور خود رسیدگی کنند. با ما همراه باشید.

ساخت کمربند طبی

کمربند طبی چه کاربردی دارد؟

از نظر سازمان جهانی سلامت و امنیت شغلی، موثرترین راه برای پیشگیری از آسیب های کمر استفاده از یک برنامه ارگونومیک است. این برنامه باید روی طراحی مجدد محیط کار و فعالیت های کاری تمرکز کند تا زیان‌های ناشی از آن را کاهش دهد. ساخت کمربندهای طبی به فرد کمک می‌کند که فعالیت‌هایش را به خوبی انجام دهد. کمربند طبی  همچنین به تعادل فرد نیز کمک می‌کند.

انواع مختلفی از کمربندهای طبی با ویژگی‌های مختلف وجود دارد. بیشتر کمربندهای طبی از مواد نایلونی که مشابه کمربند خودرو می باشد، ساخته شده‌اند‌. در یک طرف کمربندهای طبی، قسمت قلاب مانند وجود دارد که به بسته شدن آن کمک می کند. بعضی از کمربند ها دسته کوچکی دارند که به آنها متصل شده است. باید در نظر داشت که کمربندهای طبی به عنوان یکی از جنبه‌های برنامه درمان تجویز می‌شود و پوشیدن کمربند طبی باید مطابق دستور درمانگر یا پزشک باشد.

معمولاً چه افرادی به استفاده از کمر بند طبی نیاز دارند؟

افرادی که مشکلات زیر را دارند واجد شرایط استفاده از کمر بندهای طبی هستند.

 تنش عضلانی و پارگی:

در برخی از مورد های کمیاب، استفاده از کمربند های طبی انعطاف‌پذیر برای پارگی عضلات کمر استفاده می‌شود. این کمربند طبی می تواند تنش عضلانی را با کاهش فشار روی ستون فقرات کم کنند. همچنین با استفاده از آن ها، قدرت کمتری برای حمایت از ستون فقرات لازم خواهد شد. به علاوه گرمای حاصل از کمربند می‌تواند به آرام سازی عضلات و کاهش درد آنها کمک کند.

 تنگی کانال نخاع:

هدف از تجویز ساخت کمر بند طبی در تنگی کانال نخاع، کاهش فشار روی نخاع است که باعث می‌شود تحریک ریشه های عصبی نخاع  کاهش یابد. در برخی از افراد کمربندهای طبی به بهبود حالت بدن یا انتقال وزن به ناحیه شکمی کمک می‌کنند‌ تا فشار از روی نخاع برداشته شود.

بیماری های دیسک فرسایشی:

وقتی دیسک آسیب می‌بیند کمربند طبی می‌تواند به ثابت نگه داشتن آنها کمک کند. همچنین کمربندهای طبی برای  محدود کردن خم شدن، چرخش و کمک به حمل وزن تجویز می شود.

ساخت کمر بند طبی در شکستگی های فشرده مهره ها

کمربند طبی برای این نوع شکستگی ها جهت کاهش حرکت مهره ها در شکستگی ها استفاده می شود. ارتوپدفنی خلیج فارس(شماره۲) در تهرانسر همچنین برای کاهش فشار روی ستون فقرات نیز مفید هستند.

همچنین پوکی استخوان، بی‌ثباتی و درد حاصل از پوکی استخوان های ستون فقرات می توانند با استفاده از کمربندهای طبی کاهش یابند‌. کمربندهای طبی می‌تواند فشار روی سطوح مفصلی را کاهش دهد و حرکات زندگی روز‌مره فرد را راحت تر سازد.

 اسپوندیلوسیس:

کمربندهای طبی در این افراد با کاهش درد ناشی از لغزش ستون مهره ها مفید است و حتی ممکن است به بهبود شکستگی مهره نیز کمک کند. همچنین گفته شده که ساخت کمربند طبی به طور اختصاصی می‌تواند مانع از لغزش مهره ها نیز بشود.

 بهبودی پس از جراحی:

ساخت کمر بند طبی  ویژه این بیماران می‌تواند بعد از عمل جراحی ستون فقرات برای فرد تجویز شود و هدف آن کاهش فشار روی ستون فقرات افزایش و ثبات و محدود کردن حرکات و لغزش‌های اندک است تا محیطی سالم برای بهبودی فرد ایجاد شود. البته اخیراً اصلی ترین و  رایج ترین هدف تجویز کمربندهای طبی بعد از جراحی محدود کردن حرکات و فعالیت ها است. معمولاً توصیه می‌شود که بین ۳ تا ۸ هفته پس از جراحی از کمربند طبی استفاده شود. البته طول مدت زمان می‌تواند مطابق وضعیت بیمار تغییر کند.

 

ساخت کمربند طبی

ساخت کمربند طبی چه کمکی به بیماران می کند؟

کمربند طبی می تواند یک عنصر موثر در برنامه درمانی جامع برای برخی از بیماری های ستون فقرات باشد که توسط متخصص ارتوپد فنی ساخته می شود. خوب است بدانید کمربند طبی اغلب به عنوان وسیله ای برای کاهش درد در ناحیه کمر استفاده می شود. همچنین می تواند تا زمان بهبودی پس از جراحی، پشتیبان ستون فقرات باشد. این کمربندهای طبی، ارتز یا بریس لومبوساکرال نیز نامیده می شوند. این کمربندها ممکن است توسط پزشک تجویز یا بدون نسخه پزشک خریداری شوند. رعایت دستورالعمل استفاده از این بریس ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر در ناحیه کمر بسیار مهم است.

کاربردها و فواید ساخت کمربند طبی و استفاده از آن ها

این را یادآور می شویم که ساخت کمربند طبی و استفاده از آن برای حمایت و تقویت ناحیه کمر بسیار مفید است. این کمربند به صورت گسترده ای در بین افرادی که مشکلات کمر و آسیب هایی در ارتباط با ستون فقرات خود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. پس درواقع یکی از مهم ترین فواید استفاده از کمربند طبی، ثبیت و حمایت از ستون فقرات در ناحیه کمر است. این کمربند می تواند با اعمال فشار مناسب بر روی عضلات و مهره‌های کمری، از انجام حرکات ناصحیح و آسیب‌زا جلوگیری کند. فراموش نکنید می تواند به کاهش درد و ناراحتی کمری منجر شود.

  • پشتیبانی از ستون فقرات. ارتز حمایت کننده کمر در درجه اول ثبات ایجاد می کند. اهمیت آن زمانی مشخص می شود که کمر به دلیل آسیب دیدگی یا ضعف ساختارهایش ناپایدار باشد. با نگه داشتن تنه در حالتی ایمن و حمایت شده، به ایجاد یک منطقه درمانی سالم برای آسیب دیدگی کمک می کند. همچنین از ایجاد آسیب دیدگی های بعدی نیز جلوگیری می کند.
  • کاهش فشار بر ساختارهای ستون فقرات. یک کمربند طبی می تواند به تخلیه مقداری از وزنی که به قسمت پایین کمر وارد می شود، کمک کند. در نتیجه فشار بر روی مفاصل ستون فقرات، دیسک ها و عضلات کاهش می یابد. با برداشته شدن فشار، تنش عضلانی دردناک، که یک واکنش محافظتی معمول پس از آسیب است، نیز کاهش می یابد.
  • محدود کردن دامنه حرکات کمر در حین بهبودی. از بریس کمر برای جلوگیری یا محدود کردن حرکات دردناک استفاده می شود. حرکاتی مانند پیچیدن ستون فقرات به یک طرف، یا خم شدن به جلو و عقب و پهلو. همچنین محدود کردن حرکات و وضعیت های دردناک، به بهبود آگاهی از وضعیت بدن کمک می کند. این امکان به فرد اجازه می دهد تا آگاهانه وضعیت بدنش را برای بهبود سلامت کمر خود تنظیم کند.
  • کاهش حرکات مفصلی اضافی بین مهره ها. بستن کمربند طبی حرکات کوچک اضافی در بخش آسیب دیده کمر یا مهره دچار شکستگی شده را محدود می کند. در نتیجه درد ناشی از کشیدگی عضلات و تحریک مفاصل یا ریشه های عصبی، کاهش می یابد.

درنهایت، مرکز توانبخشی طراوت تهرانسر و واحد ارتوپدی فنی این مرکز به نحو موثری بر روی طراحی و ساخت کمربند طبی سفارشی و به صورت اختصاصی متمرکز است و به بهترین شکل ممکن به بیماران در این حوزه علاوه بر کاردرمانی، این خدمات ویژه را ارائه می کند.

عوارض بستن کمربند طبی

همان طور که قبلاً اشاره کردیم ساخت کمربند طبی و استفاده از آن با هدف کاهش درد و حمایت از کمر بیمار توصیه می شود. البته در برخی موارد هم ممکن است این وسیله عوارضی به همراه داشته باشد. اگر کمربند طبی به صورت طولانی مدت بسته شود، ممکن است موجب تحریک عضلات شکم و کاهش قدرت و حجم عضلات این ناحیه شود.
همچنین با استفاده طولانی مدت از کمربند طبی ممکن است عضلات کمر هم ضعیف شده و بر همین اساس هم عوارضی برای ستون فقرات و کمر ایجاد می شود. اگر بخواهیم به سایر عوارضی که در اثر بستن طولانی مدت کمربند طبی ایجاد می شود بپردازیم می توانیم به فشار بر دیسک ها و بافت های نرم و همچنین محدود کردن حرکت و انعطاف پذیری کمر هم اشاره کنیم.
فراموش نکنید استفاده نادرست از کمربند طبی هم حتی می تواند عضلات شکم را تضعیف کند و حجم و قدرت این عضلات را هم کاهش دهد. علاوه بر این ها اگر کمربند برای مدتی طولانی بسته شود می تواند درد شدید و عدم تحمل را ایجاد کند. دقت داشته باشید که حتماً پس از ساخت کمربند طبی، طریقه استفاده و بستن آن را سوال کنید.

ساخت کمربند طبی

طریقه بستن کمربند طبی

فراموش نکنید که اولین قدم در بستن کمربند طبی، پیدا کردن اندازه مناسب آن است. پس برای این منظور، ابتدا باید دور کمر خود را اندازه بگیرید و سپس کمربند مناسب که بطور دقیق با این اندازه مطابق است را انتخاب کنید. یعنی کمربند نباید خیلی شکل یا خیلی سفت باشد و بایستی راحت روی کمر قرار بگیرد.

حالا نوبت به بستن کمربند طبی می رسد. اکثر کمربندهای طبی را می توان طبق مراحل زیر پوشید:

  • کمربند طبی را در اطراف کمر و با ها را در دو سمت بالاتنه خود قرار دهید.
  • در انتها کمربند طبی را در روی شکم خود به هم وصل کنید.
  • حالا میزان فشار و سفتی کمربند را تنظیم کنید. معمولاً می توان این تنظیمات کوچک را با کمک از زبانه کششی در دو طرف کمربند طبی انجام داد.
  • در این مرحله نوبت به بستن کمربند در پشت است. این کار برای افراد مبتلا به کمردرد دشوار است. پس توصیه می کنیم از فردی کمک بگیرید.

گفتنی است که می توان با قرار دادن کمربند طبی روی صندلی با بال های باز به صورتی که هنگام نشستن، بال ها در طرفین بدن قرار بگیرند، از ایجاد درد در هنگام پوشیدن جلوگیری کرد. پس از آن هم همزمان با نگه داشتن بال ها بایستید و جلوی کمربند طبی را محکم نمایید.

توصیه می شود که برای به حداقل رساندن تحریک پوستی، زیر کمربند طبی پیراهن پوشیده شود. حتی برخی از پزشکان پیراهن های مخصوص را جهت دست یافتن به نتیجه بهتر توصیه و یا معرفی می کنند. به صورت کلی، پیراهنی با پارچه نخی نرم و سایز مناسب می تواند از تحریک جلوگیری کند. دقت کنید پیراهن گشاد می تواند پوست را بیش از حد تحریک کند. دقت در جزئیات در ساخت کمربند طبی برای هر فرد به صورت سفارشی، ضروری است.

ممکن است لکه های قرمزی بر سطح پوست در اثر پوشیدن کمربند طبی ایجاد شده باشد که به طور معمول بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از درآوردن بریس (کمربند طبی) باید برطرف گردد. توجه کنید که دستورالعمل های بخصوصی برای شستشوی کمربند طبی توسط سازنده ارائه می شود که توجه به آن ها برای طول عمر و اثربخش بودن کمربند طبی بهتر است رعایت شوند.

ساخت کمربند طبی برای ستون فقرات

در پاراگراف های قبلی اشاره کردیم که کمربندهای طبی یا کرست های کمری معمولاً در سایزها و طرح های مختلفی وجود دارند. این کرست ها شبیه کرست زنانه هستند و امکان خم شدن به صورت محدود را فراهم می کنند. ساخت کمربند طبی کرستی برای ستون فقرات شامل پایه های فلزی یا پلاستیکی عمودی در جلو، پشت و یا کناره ها بوده و همان ثبات و محدودیت حرکت را فراهم می کند. در عین حال کمربندهای طبی و ساکروایلیاک محدودیت بیشتری در حرکت ایجاد کرده و معمولاً هم از پارچه محکم و بدون پایه ساخته می شوند.

این کمربندهای کرستی انعطاف پذیر به این شکل به تسکین درد کمک می کنند:

  • ایجاد فشار سبک به تنه برای کمک به تنظیم وضعیت قرار گرفتن بدن و برداشتن وزن از روی ستون فقرات
  • ایجاد حمایت برای ستون فقرات برای برداشتن فشار و وزن از روی ستون فقرات
  • ایجاد محدودیت برای دامنه حرکتی تا بتوان امکان پیچش و خم شدن را فراهم کرد.
  • کم کردن حرکت از طریق فشرده سازی تنه یا لگن
  • شل کردن عضلات منقبض از طریق ایجاد گرما

برای ستون فقرات ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود که نیازمند کاردرمانی حرکتی و کمک گرفتن از ساخت کمربند طبی و استفاده از آن شوید. در این صورت برای بستن کمربند به این نکات توجه کنید:

  1. حتماً از تمرینات تقویتی و کششی برای استقامت و انعطاف پذیری عضلات کمر استفاده کنید.
  2. کمربند طبی را به صورتی قرار دهید که بتواند منطقه مورد نیاز را پوشش دهد اما حرکت طبیعی را محدود نکند.
  3. کمربند را با فشار مناسب و با ملاحظه ببندید تا کارایی خود را حفظ کند.

فراموش نکنید ساخت کمربند طبی و استفاده از آن در آسیب دیدگی های ستون فقرات بایستی تحت نظر پزشک و یا متخصص فیزیوتراپی باشد. توجه داشته باشید در مرکز توانبخشی طراوت در غرب تهران توصیه هایی مبنی بر تمرینات تقویتی و توسعه عضلات محلی هم دریافت خواهید کرد.

ساخت و بستن کمربند طبی برای دیسک کمر

زمانی که ستون فقرات آسیب دیده باشد و یا در زمان شکستگی یا فتق دیسک ستون فقرات، ساخت کمربند طبی و استفاده از آن توصیه می شود. کمربند طبی سخت یا نیمه سخت به کاهش حرکت اجسام خرد و همچنین به تثبیت بخش آسیب دیده در ستون فقرات کمک می کند. شما در این موارد می توانید برای این که خم شدن و چرخش را محدود کنید از یک کمربند طبی استفاده کنید. این وسیله می تواند به تحمل وزن توسط دیسک ها کمک کند.

همان طور که می دانید دیسک کمر می تواند درد و عارضه هایی را تولید کند که به کمک کاردرمانی در کمردرد و استفاده از کمربند طبی می توان آن را بهبود بخشید. همچنین توصیه می کنیم برای بستن این کمربندها هم علاوه بر مواردی که در قسمت قبلی به آن ها اشاره کردیم، دقت کنید که از فشار زیاد در هنگام بستن کمربند پرهیز کنید.

ساخت کمربند طبی برای شکستگی مهره

آن چه یادآوری می کنیم این است که یکی از کاربردین ترین وسایل حفاظتی برای کمر می تواند ساخت کمربند طبی یا کرست کمری باشد. کاهش حرکات ستون فقرات می تواند درد کمر را بهبود داده و صدمات وارده به این قسمت را کاهش دهد. حتی می تواند به بهبود وضعیت قرار گیری بدن کمک کند. کمربندهای طبی به بهبود دیسک کمر، ثابت ماندن ستوان فقرات پس از جراحی، بهبود شکستگی مهره ها و البته تمام مشکلات ناشی از ستون فقرات کمک می کند.

همان طور که می دانید دردهای ستون فقرات هم کلافه کننده است و هم اغلب افراد را از انجام فعالیت های روزمره بازمی دارد. در این موارد می توان با تجویز پزشک از کمربندهای طبی TLSO و LSO استفاده کرد. این کمربندها تاثیر زیادی در کاهش درد، جلوگیری از ساییدگی مهره ها، درمان شکستگی مهره ها، دیسک کمر و دردهای جراحی های ستون فقرات دارند. با استفاده از این کمربندها در هنگام فعالیت های روزانه از کمر و ستون فقرات محافظت می شود. در کاربردهای کمربندهای طبی برای شکستگی مهره به موارد زیر اشاره شده است:

  • ساخت کمربند طبی برای کاهش دردهای عضلانی مربوط به ستون فقرات و پایین کمر
  • پیشرفت در روند بهبود دردهای ستون مهره ها
  • کمک به عدم حرکت مهره های کمر و ثابت نگه داشتن وضعیت آن ها
  • بهبود وضعیت قرار گرفتن بدن و صاف نشستن
  • انجام فعالیت های روزانه به بهترین شکل

یک نکته را فراموش نکنید که ساخت کمربند طبی و استفاده اصولی و مداوم طبق دستورات پزشک از ستون مهره ها محافظت کرده و در مواردی که با شکستگی مهره روبرو هستید می تواند موجب دردهای ناحیه آسیب دیده شود. با ساخت اختصاصی کمربند طبی نیاز شما به درستی برآورده شده و کمترین آسیب به محل مورد نظر وارد می شود.

نحوه بستن کمربند شکستگی مهره کمر

در اینجا لازم به ذکر است که برای بستن کمربند شکستگی مهره کمر نیازمند حمایت اضافی است. پس برای بستن کمربند به درستی در این شرایط:

  1. اطمینان حاصل کنید که مهره کمری استقامت کافی برای استفاده از کمربند را داشته باشد.
  2. حتماً کمربند را به صورتی قرار دهید که منطقه شکستگی مهره کمر را پوشش بده اما فشار اضافی ایجاد نکند.
  3. دقت کنید کمربند را با فشار متوسط و البته با ملاحظه ببندید تا حمایت مناسب ایجاد شود.

ساخت کمربند طبی

چه کسانی به خدمات ارتوپدفنی نیاز دارند

  1. گروه اول:

افرادی که دارای مشکلات پا درد، زانودرد، کمردرد، صافی کف پا، عقب زدگی زانو، بدشکلی پا و کسانی که پا، دست، چشم و گوش خود را ازدست داده اند و نیاز است برایشان وسیله ای ساخته شود. این افراد ممکن است به کمربند طبی نیاز داشته باشند.

۲. گروه دوم:

افرادی که به خدمات ارتوپدفنی نیاز دارند عبارتند از: کسانی که دارای معلولیت های مختلف هستند مانند افراد ضایعه نخاعی، فلج اطفال، جانبازان گرانقدر، افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، افراد مبتلا به فلج مادرزادی و ….. این افراد ممکن است به طراحی و ساخت کمربند طبی نیاز داشته باشند.

۳. گروه سوم:

از افرادی که به خدمات ارتوپدفنی و ساخت کمربند طبی نیاز دارند عبارتند از: کسانی که به صورت اورژانسی مراجعه می کنند و دچار حادثه شده اند مانند: تصادف، پرت شدن از ارتفاع و… که نیاز فوری به وسایل کمکی و تثبیتی دارند.

بهترین مرکز ساخت کمربند طبی در تهران

یک بار دیگر یادآوری می کنیم که کمربند طبی می تواند یک عنصر موثر در برنامه درمانی جامع برای برخی از بیماری های ستون فقرات باشد که توسط متخصص ارتوپد فنی  ساخته می شود. این وسیله اغلب برای کاهش درد در ناحیه کمر استفاده می شود. همچنین می تواند تا زمان بهبودی پس از جراحی، پشتیبان ستون فقرات باشد. این کمربندهای طبی، آرتز یا بریس لومبوساکرال نیز نامیده می شوند که ممکن است توسط پزشک تجویز، و یا بدون نسخه پزشک خریداری شوند. رعایت دستورالعمل استفاده این بریس ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر در ناحیه کمر بسیار مهم است.

درواقع برای بهبود دردهای ستون فقرات و سایر آسیب هایی که به این ناحیه وارد می شود ساخت و استفاده از کمربندهای طبی می تواند بهترین و کارآمدترین تجهیزات درمانی باشد. از آن جایی که درد کمر و عضلات آن می تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد بهتر است با مراجعه به موقع به پزشک و استفاده از دستورالعمل های موجود روند بهبود خود را تسریع کنید.

در مرکز توانبخشی طراوت تهران در واحد ارتوپدی فنی انواع کمربند طبی برای کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر، شکستگی مهره ها، درمان بیماری هایی مانند اسکولیز، اسپوندیلولیستزیس و دیگر بیماری های ستون فقرات با بهترین متریال و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا طراحی و ساخته می شوند. حالا دیگر می توانید با استفاده از این تجهیزات پزشکی با درد خود در این نواحی خداحافظی کرده و به طور چشمگیری به روال عادی زندگی خود برگردید.

ساخت کمربند طبی

جمع بندی

به طور کلی یک آرتز حمایت کننده کمر کاربرد عملکردی گسترده تری دارد. امروزه برای بهبود وضعیت های کمری و با توجه به نیازهای روزافزون، ساخت کمربند طبی و استفاده از آن به عنوان یک راهکار موثر توصیه می شود. با این تجهیزات می توان به بهبود و کاهش درد و مشکلات مربوط به این ناحیه کمک کرد.

ویژگی‌های کمربندهای طبی از جمله تنظیم فشار، پشتیبانی لازم، جلوگیری از حرکات ناخواسته و استفاده از مواد باکیفیت در هنگام ساخت، آن را به یک ابزار جهت بهبود کیفیت زندگی و افزایش راحتی فیزیکی و موثر در تسکین درد و بهبود علائم مشکلات ستون فقرات تبدیل کرده است. جهت سفارش ساخت، خرید و دریافت مشاوره  می توانید با شماره تلفن های داخل سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توانیم از کمربند طبی، به طور مداوم و در هر زمان که مشکلی به وجود آمد استفاده کنیم؟

در استفاده از کمربندهای طبی در تهرانسر یک نکته اساسی و مهم وجود دارد. اینکه باید بدانیم بستن آرتز کمر، تقریباً هیچوقت، بخش منفرد و دائمی برنامه درمانی نیست. بریس های کمری معمولاً برای استفاده محدود، و روزانه برای چند ساعت تجویز می شوند. نوع و نحوه استفاده از آن نیز توسط متخصصین مشخص و کنترل می شود. تا هم برای فرد وابستگی ایجاد نکند و هم از آتروفی عضله جلوگیری کند. همچنین ضمن اطمینان از حداکثر اثربخشی، سایر اثرات منفی استفاده طولانی مدت از آن را کاهش دهد.

اهداف و مکانیسم کمربند طبی چیست؟

تجویز کمربند های طبی معمولاً چند هدف را دنبال می کند:

  • کاهش تنش عضلانی و تعدیل درد کمر
  • بهبود وضعیت بدن برای توزیع متناسب وزن در راستای ستون فقرات
  • ایجاد یک وضعیت درمانی مناسب برای ساختارهای ستون فقرات
  • بهبود عملکرد در فعالیت های روزانه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *