کمربند طبی می تواند یک عنصر موثر در برنامه درمانی جامع برای برخی از بیماری های ستون فقرات باشد که توسط متخصص ارتوپد فنی تهرانسر ساخته می شود. اغلب به عنوان وسیله ای برای کاهش درد در ناحیه کمر استفاده می شود. همچنین می تواند تا زمان بهبودی پس از جراحی، پشتیبان ستون فقرات باشد. این کمربندهای طبی، ارتز یا بریس لومبوساکرال نیز نامیده می شوند. که ممکن است توسط پزشک تجویز، و یا بدون نسخه پزشک خریداری شوند. رعایت دستورالعمل استفاده این بریس ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر در ناحیه کمر بسیار مهم است.

اهداف و مکانیسم کمربند طبی

تجویز کمربند های طبی در تهرانسر معمولا چند هدف را دنبال می کنند:

  • کاهش تنش عضلانی و تعدیل درد کمر
  • بهبود وضعیت بدن برای توزیع متناسب وزن در راستای ستون فقرات
  • ایجاد یک وضعیت درمانی مناسب برای ساختارهای ستون فقرات
  • بهبود عملکرد در فعالیت های روزانه

اهداف فوق توسط مکانیسم های اساسی کمربند طبی در تهرانسر، و در حین استفاده از آن حاصل می شوند. اما به طور کلی یک ارتز حمایت کننده کمر کاربرد عملکردی گسترده تری دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

عوارض بستن کمربند طبی

استفاده از کمربند طبی برای کاهش درد و پشتیبانی از قسمت پایین کمر اغلب توصیه می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است عوارضی داشته باشد. بستن کمربند طبی برای مدت زیادی ممکن است باعث تحریک عضلات شکمی شود و باعث کاهش قدرت و حجم این عضلات گردد. همچنین، استفاده مداوم از کمربند طبی ممکن است باعث ضعیف شدن عضلات پشتی شود و به طور نتیجه عوارضی برای ستون فقرات و کمر ایجاد کند.

عوارض دیگری که ممکن است از استفاده بیش از حد کمربند طبی بروز پیدا کند، شامل ایجاد فشار بر روی دیسک‌ها و بافت‌های نرم و محدود کردن حرکت و انعطاف‌پذیری کمر می‌شوند. استفاده نادرست از کمربند طبی ممکن است باعث تحریک عضلات شکمی شود و باعث کاهش قدرت و حجم این عضلات گردد. به علاوه، بستن کمربند طبی برای مدت زیاد ممکن است باعث تشدید درد و عدم تحمل شدید موارد پایین کمر شود.

کمربند طبی سخت الاستیک آدور مدل210291 ADOR - رنگ کرم

کاربردها و فواید استفاده از کمربند های طبی

  • پشتیبانی از ستون فقرات. ارتز حمایت کننده کمر در درجه اول ثبات ایجاد می کند. اهمیت آن زمانی مشخص می شود که کمر به دلیل آسیب دیدگی یا ضعف ساختارهایش ناپایدار باشد. با نگه داشتن تنه در حالتی ایمن و حمایت شده، به ایجاد یک منطقه درمانی سالم برای آسیب دیدگی کمک می کند. همچنین از ایجاد آسیب دیدگی های بعدی نیز جلوگیری می کند.
  • کاهش فشار بر ساختارهای ستون فقرات. یک کمربند طبی می تواند به تخلیه مقداری از وزنی که به قسمت پایین کمر وارد می شود، کمک کند. در نتیجه فشار بر روی مفاصل ستون فقرات، دیسک ها و عضلات کاهش می یابد. با برداشته شدن فشار، تنش عضلانی دردناک، که یک واکنش محافظتی معمول پس از آسیب است، نیز کاهش می یابد.
  • محدود کردن دامنه حرکات کمر در حین بهبودی. از بریس کمر برای جلوگیری یا محدود کردن حرکات دردناک استفاده می شود. حرکاتی مانند پیچیدن ستون فقرات به یک طرف، یا خم شدن به جلو و عقب و پهلو. همچنین محدود کردن حرکات و وضعیت های دردناک، به بهبود آگاهی از وضعیت بدن کمک می کند. این امکان به فرد اجازه می دهد تا آگاهانه وضعیت بدنش را برای بهبود سلامت کمر خود تنظیم کند.
  • کاهش حرکتات مفصلی اضافی بین مهره ها. بستن کمربند طبی حرکات کوچک اضافی در بخش آسیب دیده کمر یا مهره دچار شکستگی شده را محدود می کند. در نتیجه درد ناشی از کشیدگی عضلات و تحریک مفاصل یا ریشه های عصبی، کاهش می یابد. بریس کمر در تهرانسر ، کمربند طبی در تهرانسر ، ارتوپدفنی در تهرانسر

آیا می توانیم از کمربند طبی، به طور مداوم و در هر زمان که مشکلی به وجود آمد استفاده کنیم؟

در استفاده از کمربندهای طبی در تهرانسر یک نکته اساسی و مهم وجود دارد. اینکه باید بدانیم بستن ارتز کمر، تقریباً هیچوقت، بخش منفرد و دائمی برنامه درمانی نیست. بریس های کمری معمولاً برای استفاده محدود، و روزانه برای چند ساعت تجویز می شوند. نوع و نحوه استفاده از آن نیز توسط متخصصین مشخص و کنترل می شود. تا هم برای فرد وابستگی ایجاد نکند و هم از آتروفی عضله جلوگیری کند. همچنین ضمن اطمینان از حداکثر اثربخشی، سایر اثرات منفی استفاده طولانی مدت از آن را کاهش دهد.

چه کسانی به خدمات ارتوپدفنی نیاز دارند:

گروه اول از افرادی که به خدمات ارتوپدفنی در تهرانسر نیاز دارند عبارتند از: افرادی که دارای مشکلات پا درد، زانودرد، کمردرد، صافی کف پا، عقب زدگی زانو، بدشکلی پا و کسانی که پا، دست، چشم و گوش خود را ازدست داده اند و نیاز می باشد برایشان وسیله ای ساخته شود. این افراد ممکن است به کمربند طبی در تهرانسر نیاز داشته باشند.

گروه دوم  از افرادی که به خدمات ارتوپدفنی تهرانسر نیاز دارند عبارتند از: کسانی که دارای معلولیت های مختلف هستند مانند افراد ضایعه نخاعی، فلج اطفال، جانبازان گرانقدر، افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، افراد مبتلا به فلج مادرزادی و ….. این افراد ممکن است به بریس در تهرانسر نیاز داشته باشند.

گروه سوم  از افرادی که به خدمات ارتوپدفنی در تهرانسر نیاز دارند عبارتند از: کسانی که به صورت اورژانسی مراجعه می کنند  و دچار حادثه شده اند مانند: تصادف، پرت شدن از ارتفاع و… که نیاز فوری به وسایل کمکی و تثبیتی دارند.

معمولا چه افرادی به استفاده از کمر بند طبی نیاز دارند؟

افرادی که مشکلات زیر را دارند واجد شرایط استفاده از کمر بندهای طبی هستند.

 تنش عضلانی و پارگی:

در برخی از مورد های کمیاب، استفاده از کمربند های طبی انعطاف‌پذیر برای پارگی عضلات کمر استفاده می‌شود. این کمربند طبی می تواند تنش عضلانی را با کاهش فشار روی ستون فقرات کم کنند. همچنین با استفاده از آن ها، قدرت کمتری برای حمایت از ستون فقرات لازم خواهد شد. به علاوه گرمای حاصل از کمربند می‌تواند به آرام سازی عضلات و کاهش درد آنها کمک کند.

تاثیر استفاده از بریس کمر در بهبود درد ، عوارض بستن بریس و کمربند طبی ، قیمت خرید

 تنگی کانال نخاع:

هدف از تجویز کمر بند طبی خلیج فارس در تهرانسر در تنگی کانال نخاع، کاهش فشار روی نخاع است که باعث می‌شود تحریک ریشه های عصبی نخاع  کاهش یابد. در برخی از افراد کمربندهای طبی به بهبود حالت بدن یا انتقال وزن به ناحیه شکمی کمک می‌کنند‌ تا فشار از روی نخاع برداشته شود.

بیماریهای دیسک فرسایشی:

وقتی دیسک آسیب می‌بیند کمربند طبی می‌تواند به ثابت نگه داشتن آنها کمک کند. همچنین کمربندهای طبی برای  محدود کردن خم شدن، چرخش و کمک به حمل وزن تجویز می شود.

کمر بند طبی خلیج فارس و  شکستگی های فشرده مهره ها

کمربند طبی برای این نوع شکستگی ها جهت کاهش حرکت مهره ها در شکستگی ها استفاده می شود. ارتوپدفنی خلیج فارس(شماره۲) در تهرانسر همچنین برای کاهش فشار روی ستون فقرات نیز مفید هستند.

پوکی استخوان، بی‌ثباتی و درد حاصل از پوکی استخوان های ستون فقرات : این موارد می توانند با استفاده از کمربندهای طبی کاهش یابند‌. کمربندهای طبی می‌تواند فشار روی سطوح مفصلی را کاهش دهد و حرکات زندگی روز‌مره فرد را راحت تر سازد.

 اسپوندیلوسیس:

کمربندهای طبی در این افراد با کاهش درد ناشی از لغزش ستون مهره ها مفید است و حتی ممکن است به بهبود شکستگی مهره نیز کمک کند. همچنین گفته شده که کمربند طبی می‌تواند مانع از لغزش مهره ها نیز بشود.

کمربند طبی LO اورتینو - خرید کمربند طبی پیشرفته، و مچبند پا و دست

 بهبودی پس از جراحی:

کمر بند طبی خلیج فارس در تهرانسر می‌تواند بعد از عمل جراحی ستون فقرات برای فرد تجویز شود و هدف آن کاهش فشار روی ستون فقرات افزایش و ثبات و محدود کردن حرکات و لغزش‌های اندک است تا محیطی سالم برای بهبودی فرد ایجاد شود. البته اخیرا اصلی ترین و  رایج ترین هدف تجویز کمربندهای طبی بعد از جراحی محدود کردن حرکات و فعالیت ها می باشد.معمولا توصیه می‌شود که بین ۳ تا ۸ هفته پس از جراحی از کمربند طبی استفاده شود. البته طول مدت زمان می‌تواند مطابث وضعیت بیمار متفاوت باشد

منابع کمربند طبی در تهرانسر

  1. spine-health

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *