کاردرمانی در اختلالات لگن در تهرانسر از جمله حیطه های مداخلات کار درمانی می باشد. اختلالات لگن از جمله مشکلاتی است که ممکن است در کودکان دیده شود. درگیری با اختلالات مفصل لگن(ران)، برای خود کودک و والدین و مراقبین او دشوار است. کودکی که دارای اختلال مفصل لگن باشد، ممکن است در ناحیه لگن، کشاله ران، ران یا زانو احساس درد کند. کودکی که درد دارد ممکن است در راه رفتن لنگ بزند و نتواند یا نخواهد روی پای آسیب دیده بایستد. نوزادی که درد دارد ممکن است گریه کند، آشفته باشد و علائم دیگر درد را بروز دهد. این اختلالات اختلالات ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشند(مادرزادی). کاردرمانی در اختلالات لگن در تهرانسر در افراد دارای این اختلال می تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد.

کاردرمانی در اختلالات لگن چیست؟ 

اختلالات لگن، شامل مشکلات مختلفی همچون درد و سفتی عضلانی، صدمات و آسیب‌های ناشی از ورزش، آسیب به بافت‌های نرم و مفصلی و … هستند. کاردرمانی در اختلالات لگن، مجموعه‌ای از تقنیک‌ها و تمرین‌های فیزیکی است که به منظور بهبود عملکرد لگن و کاهش درد و سفتی عضلانی و مفصلی در این منطقه انجام می‌شود.

برخی از تمرینات کاردرمانی بزرگسالان در اختلالات لگن شامل تمرینات تقویتی عضلات لگن و شکم، تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری، و تمرینات تعادل و کنترل حرکتی هستند. همچنین، درمان‌های دیگری مانند ماساژ، درمان حرارتی و سردی، الکتروتراپی و تحریک عصبی نیز ممکن است به عنوان بخشی از کاردرمانی در اختلالات لگن استفاده شوند.

کاردرمانی در اختلالات ارتوپدی : بهترین مرکز کاردرمانی در اختلالات ارتوپدی
 

اختلالات لگن به چه دلیل رخ می دهند؟

برای درک بهتر مشکلات مفصل لگن (ران)، دانستن نحوه کارکرد این مفصل مفید است. مفصل لگن بزرگترین مفصل گوی و کاسه ای در بدن است. سر گوی مانند استخوان ران به صورت محکم در سوکت کاسه ای شکل استخوان لگن قرار می گیرد. مفصل ران توسط عضلات باسن، کشاله ران و ستون فقرات همچنین تاندون ها رباط ها و یک کپسول مفصلی به هم متصل می شود.

ساختار های متعددی در مفصل لگن وجود دارند که از بروز اختلالات لگن جلوگیری می کنند. چندین کیسه پر از مایع (بورس) به عنوان بالشتک عمل کرده و مفصل ران را چرب می کنند. این کیسه ها اجازه می دهند تاندون ها و عضلات به صورت  نرم سر خورده و حرکت کنند. بزرگترین عصب بدن (عصب سیاتیک) از طریق لگن به داخل پا منتقل می شود. مشکل در هر کدام از این اعضا که بیان شد ممکن است باعث بروز ناهنجاری هایی در لگن شود.

کار درمانی در اختلالات لگن؛ انواع اختلالات لگن

ناهنجاری های لگن ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد، عفونت و یا مشکلاتی که از بدو تولد وجود داشته اند به وجود آیند. این کودکان بیشتر در ران و زانوی خود احساس درد می کنند تا خود لگن. از جمله مشکلات لگن که کودکان را درگیر می کند، می توان موارد زیر را مثال زد:

  • واکنش التهابی. این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که کودک دچار سرما خوردگی یا سایر عفونت های تنفسی گردد.
  • لغزش اپی فیز مرکزی استخوان ران. این حالت زمانی اتفاق می افتد که سر استخوان ران در صفحه رشد (اپی فیز) بلغزد و به درستی در قسمت کاسه مانند استخوان لگن قرار نگیرد. در این حالت اختلالات لگن رخ می دهد.
  • بیماری Legg-Calve-Perthes. این وضعیت به دلیل کاهش جریان خون به سر استخوان ران رخ می دهد.
  • چرخش طولی استخوان ران به سمت داخل (آنتی ورژن استخوان ران). این وضعیت باعث می شود زانو ها و پاها به سمت داخل متمایل شوند.
  • دیسپلازی رشد مفصل ران (DDH). این وضعیت به دلیل مشکلی در توسعه مفصل لگن ایجاد می شود. قسمت بالایی استخوان ران به درستی در سوکت مفصل لگن قرار نمی گیرد (استابولوم). بنابراین استخوان ران می تواند به طور جزئی یا کامل از مفصل خارج شود. این یک عامل شایع در بروز اختلالات لگن می باشد‌ و نیازمند کاردرمانی در اختلالات لگن در تهرانسر است.
  • آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA). این وضعیت باعث التهاب و تورم مفاصل می شود.
  • عفونت در مفصل (آرتروز سپتیک)، بورس (بورسیت سپتیک) یا استخوان ران یا لگن (استئومیلیت).
  • از موارد نادر، سرطان استخوان، مانند استئوسارکوما.

کاردرمانی در اختلالات لگن

درمان مشکلات مفصل لگن

درمان ناهنجاری های لگن به محل، نوع و شدت مشکل، سن کودک، سلامت عمومی و سطح فعالیت او بستگی دارد. درمان ممکن است شامل اقدامات اولیه باشد؛ مانند استفاده از بریس، گچ، مهار یا کشش و دارو درمانی. نقش کاردرمانی در اختلالات لگن در تهرانسر بسیار مهم و حیاتی می باشد. در صورت جواب ندادن اقدامات فوق، از جراحی استفاده می شود.

 مداخلات کاردرمانی در اختلالات لگن در تهرانسر به جه صورتی است؟

از جمله مداخلاتی که متخصص کاردرمانی جسمی در این اختلال انجام‌ می دهد، می توان موارد زیر را نام برد:

  • دست یابی به نمودار رشدی متناسب با سن. مانند غلطیدن، چهار دست و پا رفتن، ایستادن و…
  • افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلاتی که با پوشیدن بریس یا گچ گیری ضعیف و کوتاه شده اند.
  • مداخلات پس از جراحی اختلالات لگن، جهت کمک به کودک جهت راه رفتن بهینه
  • تجویز وسایل کمکی از جمله واکر، عصای زیر بغل و…
  • آموزش نحوه استفاده از وسایل کمکی
  • آموزش والدین و مراقبین در مورد مراقبت های قبل و بعد از جراحی

فیزیوتراپی مشکلات کف لگن - کلینیک فیزیوتراپی آیتن

مداخلات کاردرمانی در آسیب های ارتوپدیک از جمله اختلالات لگن

  • وصیه به تهیه ی یکسری وسیله های تطابقی و جبرانی دائمی یا موقتی در خانه مانند نصب میله های کمکی روی دیوار، آسانسور یا بالابر و یا اعمال تغییراتی در آشپزخانه(مانند قرار دادن ادویه ها و سایر وسایل ضروری در کابینته ها و کمد های پایین)
  • مشاوره در خصوص نیاز یا عدم نیاز فرد، به کراچ، واکر یا ویلچر
  • آموزش یکسری تکنیک های جدید برای تکمیل فعالیت های روزانه مانند لباس پوشیدن
  • پشتیبانی کاری برای بازگشت فرد به شغل سابق خود و یا یافتن فرصت های جدید شغلی برای وی
  • تسهیل دسترسی به فعالیتهای تفریحی مانند ورزشها یا سرگرمی های مورد علاقه ی فرد
  • مشاوره در مورد وسایل نقلیه ی مناسب سازی شده برای ویلچر و…
  • ارائه ی اهداف و برنامه های کاردرمانی متناسب با اهداف شخصی

منبع کاردرمانی در اختلالات لگن در تهرانسر

  1. webmd.com

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *