گفتاردرمانی چقدر طول می کشد؟ این سوالی است که والدین کودکان و افرادی که نیاز به گفتاردرمانی دارند را درگیر می کند. در ابتدا تعریفی از گفتاردرمانی داشته باشیم تا با گفتاردرمانی آشنا شوید.گفتار درمانی به درمان اختلالات گفتاری و مشکلات ارتباطی می پردازد. این روش باعث تقویت مهارت هایی مانند درک، وضوح و روانی گفتار می شود. به کمک این روش اختلالات گفتاری در کودکان و  بزرگسالان قابل درمان است. لکنت، اختلال در تلفظ صداها، مشکل در بیان ودرک جملات ساده و…. از علائم هشدار دهنده رایج که حاکی از نیاز شما به یک گفتاردرمانگر است.

گفتاردرمانی روشی است که مهارت های گفتار و زبان انسان ها را بهبود می بخشد. این روش به مهارت های کلامی، تلفظ صدا ، روان و بدون لکنت حرف زدن و درک مطلب کمک می نماید. گفتاردرمانگر می تواند از تمامی افراد در گروه های سنی مختلف که مبتلا به اختلالات گفتاری و زبانی متفاوتی هستند، حمایت کند.

یک گفتاردرمانگر یا همان آسیب شناس گفتار و زبان، هر گونه اختلال در گفتار و مشکلات ارتباطی را بررسی، تشخیص و درمان می نماید. این افراد در درمان کودکانی که نسبت به هم سن های خود خوب رشد نکرده اند و همچنین بزرگسالان مبتلا به اختلالات گفتاری در اثر بیماری، نقش بسزایی دارند. لذا پزشک شما به دلایلی گوناگون شما را با یک گفتاردرمانگر آشنا خواهد کرد. البته بهتر است بدانیم که هر درمانی یک سرمایه گذاری است که با زمان و تلاش بهبود می یابد.

گفتاردرمانی چقدر طول می کشد؟

 

چه کسانی به حمایت آسیب شناس گفتار نیاز دارند؟

برای جواب دادن به سوال گفتاردرمانی چقدر طول می کشد؟ ابتدا لازم است با انواع اختلالات گفتار و زبان آشنا شد چون نوع اختلال تاثیر بسزایی در زمان درمان دارد.

روش گفتاردرمانی از کودکان و بزرگسالان با اختلالات ارتباطی و شنوایی یا کسانی که هنگام بلع مشکل دارند حمایت می کند. از این رو، پزشک شما ممکن است این روش را به خاطر موارد زیر توصیه نماید:

-آفازی یا زبان پریشی: افراد مبتلا به زبان پریشی به احتمال زیاد در خواندن و نوشتن، حرف زدن و فهم زبان با مشکلاتی روبرو هستند. این عارضه زمانی ایجاد می شود که نواحی از مغز که زبان را پردازش می کنند در اثر سکته مغزی یا جراحت آسیب ببینند.

-آپراکسی: مشکل اصلی افراد مبتلا به آپراکسی، در بیان صداها و کلمات است، وگرنه آنها نسبت به چیزی که می خواهند بگویند آگاهی دارند.

اختلالات درکی : افرادی که به این نوع اختلالات دچار هستند، در واقع در درک و پردازش گفتار های دیگران مشکل دارند. لذا، دایره لغات این افراد نسبت به دیگران محدود خواهد بود و قادر به پیروی از دستورالعمل ها نخواهند بود. در این صورت، فرد به نظر به گفتگو علاقمند دیده نخواهد شد.

-اختلالات بیانی: این گونه افراد در ابراز کلمه ها و انتقال افکار خود به دیگران با مشکلاتی روبرو هستند. اختلالات بیانی با سکته مغزی یا سایر رویدادهای عصبی، تاخیر در رشد یا کاهش شنوایی مرتبط است.

-اختلالات روانی (لکنت) : این نوع اختلال سرعت، جریان و ریتم گفتار را مختل می کند. لکنت (گفتار قطع شده یا گیر) یک اختلال روانی است

شکاف کام و لب  : شرایطی که بر حفره های دهان یا بینی شما تأثیر می گذارد ممکن است جریان هوا را مسدود کرده و ارتعاشات مسئول صدا را تغییر دهد. اختلالات رزونانس با شکاف کام، تورم لوزه ها و سایر شرایطی که بر ساختار این قسمت های بدن تأثیر می گذارد، ارتباط دارد.

گفتاردرمانی چقدر طول می کشد؟ (آیا نیاز به آسیب شناس گفتار در کودکان یکسان است؟)

ابتدا باید بدانید که کودکان به دلایل متفاوتی به زبان و گفتاردرمانی مراجعه می کنند. بعضی از کودکان با مشکلاتی در زبان دریافتی (درک مطلب) یا زبان بیانی (بیان خود) روبرو هستند. برخی دیگر ممکن است با مشکلات دیگر مانند اختلال بیان گفتار، اختلال واج شناختی یا آپراکسی گفتار در دوران کودکی همراه باشند. کودکان ممکن است به دلیل لکنت زبان، اتیسم ،کم شنوایی، تغذیه یا در برقراری ارتباطات اجتماعی با مشکلاتی مواجه شوند. اینکه گفتاردرمانی چقدر طول می کشد؟ بستگی به نوع اختلال ، شدت اختلال، سن و… دارد مثلا در اختلال تلفظ صداها کودکی ممکن است تعداد کمی صدا را اشتباه تلفظ کند و یادگیری کودک سریع  و همکاری خوبی هم با درمانگر هم با خانواده در منزل داشته باشد که در این صورت دوره درمان این کودک کوتاه می باشد اما کودکی ممکن است تعداد زیادی صداها را اشتباه تلفظ کند و همکاری لازم را نیز نداشته باشد که در این صورت دوره درمان طولانی تر است. به طور کلی در بعضی اختلالات مانند طیف اتیسم ، کم شنوایی، آپراکسی دوره درمان زمانبر است

 

گفتاردرمانی چقدر طول می کشد؟

 

 

زمان شروع این روش برای کودکان نوپا

همان طور که گفته شد حداقل سن برای گفتار درمانی کودکان وجود ندارد. به عنوان والدین یک کودک نوپا ممکن است از خود سوال کنید که زمان مناسب برای شروع گفتار درمانی در کودکان نوپا چه هنگامی است. لذا، اگر احساس کردید که کودک ۲ -۳ ساله شما به نقاط عطف ارتباط یا زبان خود نمی رسد، می تواند نشان دهد که کودک نوپای شما به راهنمایی های یک مربی هدفمند نیاز دارد.

آموزش گفتار درمانی توسط یک گفتار درمانگر ماهر

گفتار درمانی چه مزایایی دارد؟

از مزایای گفتار درمانی می توان به مواردی چون بهبود عزت نفس، بهبود توانایی درک و بیان ایده ها، افکار و احساسات، افزایش کیفیت صدا، مهارت های اولیه زبان، عملکرد بهتر بلع، بهبود کیفیت زندگی اشاره نمود.

 نتیجه گیری از سوال گفتاردرمانی چقدر طول می کشد؟

جواب این سوال در هر انسانی متفاوت است. گفتار درمانی به عوامل متعددی از جمله سن، نوع و شدت اختلال گفتار، وضعیت پزشکی زمینه ای، فراوانی گفتار درمانی بستگی دارد. در این مقاله سعی شد تا حد توان به سوال گفتاردرمانی چقدر طول می کشد؟ پاسخ داده باشیم.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/speech-therapy

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *