گردنبند طبی در تهرانسر که به آن کلار گردنی نیز گفته می شود، برای حمایت  از گردن، سر و نخاع استفاده می شود. این گردنبندها یک گزینه درمانی معمول برای آسیب های گردنی، جراحی های گردن و در برخی موارد درد ناحیه گردن است. معمولا هدف استفاده از آن محدود کردن حرکت کردن است. گردنبندهای طبی انواع مختلفی دارند. بسته به نوع آسیب گردنی علت اصلی درد، کلار گردنی مناسب برای فرد تجویز و توسط متخصص ارتوپد فنی در تهرانسر ساخته می شود.

لیست قیمت گردن بند طبی، ۷ مرداد | ترب

گردنبند طبی چیست؟

 

گردنبند طبی یک وسیله پوشیدنی است که به منظور کمک به کاهش درد گردن و شانه و بهبود قرارگیری استخوان‌ها و عضلات گردن، استفاده می‌شود. این گردنبند‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند و ممکن است از جنس‌های مختلفی مانند فوم، پارچه یا پلاستیک ساخته شوند.

گردنبند طبی با تثبیت و حمایت از گردن و ستون فقرات، بهبود قرارگیری استخوان‌ها و عضلات گردن و کمک به کاهش درد گردن و شانه کمک می‌کند. همچنین، این گردنبند‌ها می‌توانند به افرادی که مشکلاتی مانند اسپاسم عضلانی دارند، کمک کنند.

موارداستفاده گردنبند طبی

همانطور که گفته شد هدف بستن گردنبندهای طبی،حمایت و حفظ ثبات گردن در کوتاه مدت است .برخی از شرایطی که ممکن است نیاز به استفاده ازکلارگردنی داشته باشد شامل موارد زیراست:

  • ضربه شدید یا آسیب فیزیکی.

در اینجا نقش گردنبندهای طبی نگه داشتن سر و گردن در راستای مناسب است. به این صورت از بروز آسیبهای بعدی پس از برخورد ضربه به گردن، جلوگیری میشود.

  • جراحی گردن.

کلار گردنی با محدود کردن چرخش به طرفین، یا خم شدن به جلو و عقب،به جلوگیری از آسیب بعد از جراحی کمک می کند.

  • تحت فشار قرارگرفتن عصب.

گاهی از گردنبند طبی در تهرانسر برای برداشتن فشار ازروی اعصاب گردنی استفاده میشود.

  • آرتروزگردن.

کلارگردنی ممکن است باعث تسکین موقتی درد ناشی از ارتروز گردن شود.

  • درد عمومی یا گرفتگی گردن.

گردنبندهای طبی به رفع گرفتگی عضلات و درد آن نیز کمک می کند.

انواع مختلف گردنبند طبی در ارتوپدفنی

ارتوپدفنی تهرانسر ، گردن بند طبی در تهرانسر

گردنبندهای طبی شامل دو نوع مختلف نرم و سخت هستند. این دو طراحی مشابه، ولی موارد استفاده خاص خود را دارند. در فعالیتهای روزمره به میزان محدودی از دامنه حرکتی گردن نیاز است. بنابراین از هر دو نوع میتوان برای افرادی استفاده کرد که مشکل نسبتاً خفیفی دارند. در این حالت، گردنبندهای طبی به عنوان راهنمای تشخیصی برای تنظیم حرکت ستون فقرات گردنی عمل می کنند. نه به عنوان یک بریس مهارکننده برای جلوگیری از حرکات فیزیکی.

کلار گردنی نرم

نوع نرم آن معمولاً از موادی مانند نمد، فوم، لاستیک یا کائوچو ساخته می شوند. این بریس نرم به خوبی درگردن قرار می گیرند و در زیر فک ثابت می شوند. برخی از پزشکان ممکن است آنها را برای تسکین موقتی درد معمولی ​​گردن تجویزکنند. گردنبند طبی نوع نرم بعید است درآسیبهای جدیتر گردن کمک کننده باشد. چون میزان ثباتی که ایجاد می کند، جهت داشتن مزایای بالینی برای بیماران دچار تروما و مشکلات جدی گردن کافی نیست.

کلار گردنی سخت

گردنبندهای طبی سخت معمولاً از جنس ورق های آکریلیک(پلکسیگلس) یا پلاستیک ساخته می شوند. این کلارهای گردنی چرخش سر و حرکت رو به جلوی آنرا بیشتر از کلارهای نرم محدود می کنند. آنها غالباً از چانه پشتیبانی می کنند تا عضلات گردن از حالت انقباضی خارج شوند. به علاوه چانه، از پس سر نیز حمایت می کنند تا از خم شدن گردن به عقب نیز جلوگیری شود. از این بریس های سخت گردن اغلب برای درد شدید گردن، شکستگی ستون فقرات و آسیب های ناشی از تروما تجویز می شوند.

نکته مهم در استفاده از گردنبند طبی

یک مسئله مهم در استفاده از کلار گردنی، مخصوصا نوع سخت آن وجود دارد که باید به آن توجه کرد. آن هم این است که مراقب باشیم بستن کلار سبب انسداد خروجی وریدی  نشود. اگر این اتفاق بیوفتد فشار داخل جمجمه بالا می رود که عواقبی را  به همراه دارد. اگرشواهدی مبنی بر این رخداد وجود داشت باید کلار را باز کرد و یا بعد از مدتی استراحت دوباره آنرا دورگردن بست. گردنبند طبی در تهرانسر

اهداف و مکانیسم کمربند طبی در ارتوپدفنی

تجویز کمربندهای طبی معمولا چند هدف را دنبال می کنند:

  • کاهش تنش عضلانی و تعدیل درد کمر
  • بهبود وضعیت بدن برای توزیع متناسب وزن در راستای ستون فقرات
  • ایجاد یک وضعیت درمانی مناسب برای ساختارهای ستون فقرات
  • بهبود عملکرد در فعالیت های روزانه

اهداف فوق توسط مکانیسم های اساسی کمربند طبی، و در حین استفاده از آن حاصل می شوند. اما به طور کلی یک ارتز حمایت کننده کمر کاربرد عملکردی گسترده تری دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

منابع گردنبند طبی در تهرانسر

  1. healthline.com
  2. www.physio-pedia

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کاربرد های کمر بند طبی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

https://taravatrehab.com/%da%a9%d9%85%d8%b1%d8%a8%d9%86%d8%af-%d8%b7%d8%a8%db%8c-%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d8%a7%d9%87%d8%b4-%d8%aa%d9%86%d8%b4-%d8%b9%d8%b6%d9%84%d8%a7%d9%86%db%8c/

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *