کاردرمانی ایستادن کودک به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که به منظور تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان صورت می گیرد گفته می شود. حالا شاید بپرسید کاردرمانی کودک برای ایستادن چگونه است؟ همان طور که می دانید ایستادن کودک یکی از مهارت های رشدی است که معمولاً در ۹ ماهگی اتفاق می افتد. کودکان معمولاً در هشت تا ده ماهگی از محیط اطراف خود آگاهی و قدرت بیشتری پیدا می کنند و کاوش در اطراف را شروع می کنند. برای این که کودک بتواند به صورت مستقل بایستد نیاز دارد تا تعادل خود را حفظ و حالت بدن را در برابر نیروی جاذبه ایستاده نگه دارد.

در این مقاله به مواردی از قبیل سن و زمان ایستادن و اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلای کودک به اختلال تاخیر در ایستادن بیشتر صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

کاردرمانی ایستادن کودک

کاردرمانی ایستادن کودک چیست؟

در کاردرمانی ایستادن کودک، فعالیت های زیادی از جمله نوشتن، استفاده درست از وسایل، بستن بند کفش ‌ها و آموزش غذا خوردن به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد که هدف از انجام هر یک از این فعالیت های ذکر شده تقویت مهارت های کودک است. همان طور که می دانید ایستادن در کودکان، یک مهارت کاملاً رشدی است که اغلب بسیاری از کودکان در سنین بین ۹ ماهگی آرام آرام شروع به انجام این کار می کنند.

در این روش درمانی نوین و تاثیرگذار، کاردرمانگر با استفاده از تکنیک های به خصوص و روش های متنوع و مرتبط که به طور معمول به شکل بازی هستند استفاده می کند.

دلیل اینکه در کاردرمانی ایستادن کودک، از روش های همانند بازی استفاده می شود که هدف از استفاده این روش ها،  ترویج و افزایش اشتیاق کودک به انجام هر یک از فعالیت های کاردرمانی ایستادن کودک است.

آن دسته از کودکانی که به کار درمانی ایستادن کودک نیاز پیدا می کنند، کودکانی هستند که دارای تاخیر در رشد و ضعف عظلانی نیز هستند که در این روش کاردرمانگر با انتخاب تکنیک های متنوع و تاثیر گذار شروع به افزایش قدرت و تعادل این کودکان می کند. لازم است بدانید که در روش کاردرمانی ایستادن کودک، در برخی موارد کاردرمانگر ممکن است از رویکردی یکپارچه نگر و تکنیک های حسی بهره بگیرد. از مجموعه این تکنیک ها می توان به مواردی همچون بازی کردن اشاره کرد که این دسته از بازی ها به کودکان کمک می کند تا هر یک از آنها از حواس پنج گانه خود استفاده و همچنین آنها را تقویت کنند.

ایستادن کودک به چه عواملی بستگی دارد؟

ایستادن یکی از الگوهای حرکتی بوده که نیازمند وزن اندازی روی اندام و ثبات است؛بنابراین برای کسب این مهارت، گروه های عضلانی باید به صورت هماهنگ عمل کرده و با انقباض صحیح موجب ایستادن کودک شوند. با این وصف، داشتن قدرت عضلانی مناسب، تون عضلانی طبیعی، وجود ثبات در مفاصل و کسب به موقع مهارت های قبلی در ایستادن کودک تاثیر می گذارند.

برای ایستادن عوامل زیر بایستی با هماهنگی کامل عمل کنند:

  1. حس بینایی که برای تثبیت بدن در موقعیت ایستاده استفاده می شود.
  2. حس عمقی که شامل اطلاعاتی از عضلات بدن، رباط ها و مفاصل بدن کودک است که برای تنظیم کردن بدن در حالت ایستاده استفاده می شود.
  3. سیستم وستیبولار که مورد نیاز برای حفظ حالت و تعادل بدن است و در داخل گوش قرار دارد.

لازم به ذکر است که هر سه سیستم باید به صورت هماهنگ و درست کار کنند تا کودک بتواند به راحتی حالت ایستاده خود را حفظ کند.

سن و زمان ایستادن کودک چه زمانی است؟

قبلاً اشاره کردیم که بسیاری از کودکان در سن ۹ ماهگی کم کم شروع به ایستادن می کنند. پس کودک قاعدتاً باید در سن ١٢ ماهگی  بتواند بایستد که قطعا در ابتدا نیازمند حمایت است. مکررا تعادل کودک به هم می‌خورد و به زمین ما افتد اما در ادامه می تواند به صورت موثر روی دو پا وزن بیندازد و با ثبات و تعادل بیشتری بایستد.

کاردرمانی ایستادن کودک

چه کودکانی به کاردرمانی برای ایستادن کودک نیاز دارند؟

همان طور که در مطالب فوق اشاره نمودیم، کودکانی که دارای معلولیت هستند از جمله ضروری ترین افرادی هستند که به این روش درمانی یعنی کاردرمانی ایستادن کودک نیاز دارند.از دیگر کودکانی که به کاردرمانی کودک برای ایستادن نیاز دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از؛

  • آن دسته از کودکانی که در هنگام بلند شدن و یا ایستادن دچار ناتوانی هستند.
  • کودکانی که در استفاده از مفاصل خود دچار اختلال هستند.
  • کودکانی که به اختلالاتی در انجام عملکردهایی همانند غلتیدن، نشستن و راه رفتن مبتلا هستند.
  • کودکان مبتلا به قدرت عملکردیاختلال عضلانی و عملکردی.

در ادامه این مطلب به برخی از علت های شایع برای تاخیر در ایستادن کودکان را شرح می دهیم.

برخی از علت‌های شایع تاخیر در ایستادن کودکان

اولین و از مهم ترین دلایلی که ممکن است کودکان دیر اقدام به ایستادن کند می توان به وجود اختلالات ژنتیکی اشاره کرد. در مواردی دیگر، اختلال در حرکت کودکان می تواند ناشی از وجود بیماری خاصی باشد. ازدیگر دلایل بروز این اختلال می توان به سستی مفصل (تحرک بیش از حد) و گرفتگی یا ضعف عضلات نیز که اغلب با شلی مفصل همراه است اشاره کرد.

اما لازم است والدین این نکته را در نظر داشته باشند که تاخیر در ایستادن کودک به هر دلیلی با استفاده از روش کاردرمانی ایستادن کودک می تواند به کودک کمک کند تا بتواند به راحتی و یا با استفاده از یک نیروی کمکی شروع به ایستادن کند. از دیگر موارد شایعی که سبب بروز اختلال ایستادن در کودکان می شود می توان موارد زیر را نام برد: که عبارتند از:

  • نوزادان مبتلا به فلج مغزی و سکته مغزی
  • نوزادان نارس
  • نوزادان مبتلا به هایپرموبیلیتی مفاصل، تون عضلانی ضعیف و سندروم داون
  • کودکان مبتلا به هایپر موبیلیتی یا تحرک بیش از حد مفاصل و تون عضلانی ضعیف
  • کودکان مبتلا به هایپرموبیلیتی
  • کودکان بسیار حساس و بسیار محتاط

اقدامات لازم جهت پیشگیری از مبتلا شدن کودک به اختلال تاخیر در ایستادن

همان طور که در مطالب فوق به آن ها اشاره نمودیم، تاخیر در حرکات درشت در کودکان می تواند به علت بروز موارد زیاد شناخته شده و یا شناخته نشده متعددی باشد که از این رو این موضوع پیشگیری را برای والدین بسیار سخت کرده است. اما در نظر داشته باشید که در اغلب موارد، ایجاد و قرار دادن فرصت هایی جهت تمرین مهارت‌های حرکتی میتواند به کودک کمک به سزایی کند.

برای این کار لازم است کودک خود را در هر سنینی تشویق به انجام فعالیت ها و آموزش مهارت های لازم متناسب با سن کودک کنید زیرا که انجام هر یک از این فعالیت ها، تجربه جدیدی را برای کودک شما به ارمغان می آورد. در مواردی دیگر می توانید به کودک خود فرصت بازی کردن و حرکت دهید و همچنین با کمک خود می توانید مهارت های جدیدی را به آموزش دهید.

تمرینات کاردرمانی برای ایستادن کودک

  • کودک روی یک سطح ناهموار ایستاده و با تکان دادن سطح به جهات مختلف از کودک بخواهیم که سعی کند خود را نگه دارد.
  • در حالی که کودک روی دو پا ایستاده از مفاصل لگن و زانو گرفته و به سمت زمین فشار دهیم این تمرین موجب افزایش ثبات مفصلی و کمک به تسهیل ایستادن در کودک می شود.
  • اسباب بازی های مورد علاقه کودک را روی مبل ریخته و او را تشویق کنیم که بازی ها را در حالت ایستاده انجام دهد. بهتر است ابتدا از زمان کمتر شروع کرده و رفته رفته به این میزان اضافه شود.
  • با حمایت از زیر بغل کودک او را به سمت جلو و عقب و طرفین آرام می‌بریم و از کودک می خواهیم که به حالت صاف برگردد. رفته رفته با پیشرفت کودک سطح حمایت از زیربغل به لگن، زانو و در نهایت گرفتن از مچ پا ها منتقل می شود.

به این نکته توجه داشته باشید که همواره مشاوره با متخصصین و کاردرمانگران برای ادامه مسیر و ایجاد روند عملکرد بهتر می تواند چاره ساز باشد. یکی از مراکز کاردرمانی برای ایستادن کودک، مرکز توانبخشی طراوت تهرانسر در غرب تهران است.

کاردرمانی ایستادن کودک

مرکز کاردرمانی کودکان غرب تهران

زمانی که کودک بتواند به تنهایی بایست و تعادل خود را حفط کند یعنی در تعائل ایستا باشد، می تواند در حالت ایستاده وزن خود را از روی یک پا به پای دیگر منتقل کند. در این صورت است که توانایی راه رفتن به صورت مستقل را به دست آورده است. چنانچه به هر دلیلی کودک در ایستادن تاخیر داشته باشد نیازمند خدمات کاردرمانی در مراکز توانبخشی است.

کلینیک توانبخشی طراوت در غرب تهران با پزشکان و متخصصین کاردرمانگر و با تمرینات تخصصی خدماتی می تواند توانایی های مورد نیاز برای ایستادن کودک را تقویت کرده و ایستادن مستقل را به کودک شما بیاموزد. برای ارتباط با مشاوران و کاردرمانگران ما به راحتی می توانید از طریق وب سایت و یا ارتباط تلفنی اقدام کنید. مرکز کاردرمانی طراوت با دارا بودن برترین تجهیزات و امکانات و تیم کاردرمانی مجرب به مراجعان بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.

جمع بندی

در این مطلب بر لزوم توجه به تاخیر ایستادن کودک و علائم و راه های تشخیص آن تاکید کردیم. همچنین توصیه کردیم برای بهبود روند درمانی از بهترین مراکز توانبخشی و خدمات کاردرمانی بهره بگیرید. امید است با تکیه بر علم و آگاهی و استفاده از فناوری های روز دنیا، بهترین و مجرب ترین کاردرمانگران را برای کاردرمانی ایستادن کودک خود در نظر بگیرید.

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *