به مجموعه از اقدامات و فعالیت هایی که به منظور تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان صورت میگیرد را کاردرمانی ایستادن کودک می گویند.

در این روش درمانی نوین فعالیت های زیادی از جمله نوشتن، استفاده درست از وسایل، بستن بند کفش ‌ها و آموزش غذا خوردن به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد که هدف از انجام هر یک از این فعالیت های ذکر شده تقویت مهارت های کودک است.

همان طور که میدانید ایستادن در کودکان، یک مهارت کاملا رشدی است که اغلب بسیاری از کودکان در سنین بین ۹ ماهگی آرام آرام شروع به انجام این کار می کنند.

در این روش درمانی نوین و تاثیرگذار، کاردرمانگر ها با استفاده از تکنیک های به خصوص و روش های متنوع و مرتبط که به طور معمول به شکل بازی هستند استفاده می کند.

دلیل اینکه در کاردرمانی ایستادن کودک، از روش های همانند بازی استفاده می شود که هدف از استفاده این روش ها،  ترویج و افزایش اشتیاق کودک به انجام هر یک از فعالیت های کاردرمانی ایستادن کودک است.

آن دسته از کودکانی که به کار درمانی ایستادن کودک نیاز پیدا می کنند، کودکانی هستند که دارای تاخیر در رشد و ضعف عظلانی نیز هستند که در این روش کاردرمانگر با انتخاب تکنیک های متنوع و تاثیر گذار شروع به افزایش قدرت و تعادل این کودکان میکند.

لازم است بدانید که در روش کاردرمانی ایستادن کودک، در برخی موارد کاردرمانگر ممکن است از رویکردی یکپارچه نگر و تکنیک های حسی بهره بگیرد.از مجموعه این تکنیک ها میتوان به مواردی همچون؛ بازی کردن که در مطالب فوق نام بردیم اشاره کرد که این دسته از بازی ها به کودکان کمک می کند تا هر یک از آنها از حواس پنج گانه خود استفاده و همچنین آنها را تقویت کنند.

ایستادن کودک به چه عواملی بستگی دارد؟

ایستادن یکی از الگوهای حرکتی بوده که نیازمند وزن اندازی روی اندام و ثبات می باشد‌‌؛بنابراین برای کسب این مهارت گروه های عضلانی باید به صورت هماهنگ عمل کرده و با انقباض صحیح موجب ایستادن کودک شوند. با این وصف، داشتن قدرت عضلانی مناسب،تون عضلانی طبیعی، وجود ثبات در مفاصل و کسب به موقع مهارت های قبلی در ایستادن کودک تاثیر می گذارند.

سن ایستادن کودک چه زمانی است؟

کودک قاعدتا باید در سن ١٢ ماهگی  بتواند بایستد که قطعا در ابتدا نیازمند حمایت است و مکررا تعادل کودک به هم می‌خورد و به زمین ما افتد اما د  ادامه می تواند به صورت موثر روی دو پا وزن بیندازد و با ثبات و تعادل بیشتری بایستد.

کار درمانی ایستادن کودک

چه کودکانی به کاردرمانی برای ایستادن کودک نیاز دارند؟

همان طور که در مطالب فوق اشاره نمودیم،کودکانی که دارای معلولیت هستند از جمله ضروری ترین افرادی هستند که به این روش درمانی نیاز دارند.از دیگر کودکانی که به کاردرمانی برای ایستادن کودک نیاز دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از؛

  • آن دسته از کودکانی که در هنگام بلند شدن و یا ایستادن دچار ناتوانی هستند.
  • کودکانی که در استفاده از مفاصل خود دچار اختلال هستند.
  • کودکانی که به اختلالاتی در انجام عملکردهای همانند غلتیدن، نشستن و راه رفتن هستند.
  • کودکان مبتلا به قدرت عملکردیاختلال عضلانی و عملکردی.
    کاردرمانی جسمی

 

برخی از علت‌های شایع برای ایستادن کودکان

اولین و از مهم ترین دلایلی که ممکن است کودکان دیر اقدام به ایستادن کند میتوان به وجود اختلالات ژنتیکی اشاره کرد.در مواردی دیگر، اختلال در حرکت کودکان میتواند ناشی از وجود بیماری خاصی باشد.

ازدیگر دلایل بروز این اختلال میتوان به سستی مفصل (تحرک بیش از حد) و گرفتگی یا ضعف عضلات نیز که اغلب با شلی مفصل همراه است اشاره کرد.

اما لازم است والدین این نکته را در نظر داشته باشند که تاخیر در ایستادن کودک به هر دلیلی با استفاده از روش کاردرمانی برای ایستادن کودک میتواند به کودک کمک کند تا این کودکان بتواند به راحتی و یا با استفاده از یک نیرو کمکی شروع به ایستادن کنند.

از دیگر موارد شایعی که سبب بروز اختلال ایستادن در کودکان می شود میتوان موارد زیر را نام برد که این موارد عبارتند از؛

  • نوزادان مبتلا به فلج مغزی و سکته مغزی.
  • نوزادان نارس.
  • نوزادان مبتلا به هایپرموبیلیتی مفاصل، تون عضلانی ضعیف و سندروم داون.
  • کودکان مبتلا به هایپر موبیلیتی یا تحرک بیش از حد مفاصل و تون عضلانی ضعیف.
  • کودکان مبتلا به هایپرموبیلیتی.
  • کودکان بسیار حساس و بسیار محتاط.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از مبتلا شدن کودک به اختلال تاخیر در ایستادن

همان طور که در مطالب فوق به انها اشاره نمودیم، تاخیر در حرکات درشت در کودکان میتواند به علت بروز موارد زیاد شناخته شده و یا شناخته نشده متعددی باشد که از این رو این موضوع پیشگیری را برای والدین بسیار سخت کرده است.

اما در نظر داشته باشید که در اغلب موارد، ایجاد و قرار دادن فرصت هایی جهت تمرین مهارت‌های حرکتی میتواند به کودک کمک به سزایی کند.

برای این کار لازم است کودک خود را در هر سنینی تشویق به انجام فعالیت ها و آموزش مهارت های لازم متناسب با سن کودک کنید زیرا که انجام هر یک از این فعالیت ها، تجربه جدیدی را برای کودک شما به ارمغان می آورد.در مواردی دیگر میتوانید به کودک خود فرصت بازی کردن و حرکت دهید و همچنین با کمک خود میتوانید مهارت های جدیدی را به آموزش دهید

چند تمرین برای ایستادن کودک

  • کودک روی یک سطح ناهموار ایستاده و با تکان دادن سطح به جهات مختلف از کودک بخواهیم که سعی کند خود را نگه دارد.
  • در حالی که کودک روی دو پا ایستاده از مفاصل لگن و زانو گرفته و به سمت زمین فشار دهیم این تمرین موجب افزایش ثبات مفصلی و کمک به تسهیل ایستادن در کودک می شود.
  • اسباب بازی های مورد علاقه کودک را روی مبل ریخته و او را تشویق کنیم که بازی ها را در حالت ایستاده انجام دهد. بهتر است ابتدا از زمان کمتر شروع کرده و رفته رفته به این میزان اضافه شود.
  • با حمایت از زیر بغل کودک او را به سمت جلو و عقب و طرفین آرام می‌بریم و از کودک میخواهیم که به حالت صاف برگردد. رفته رفته با پیشرفت کودک سطح حمایت از زیربغل به لگن، زانو و در نهایت گرفتن از مچ پا ها منتقل می شود.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *