نوروفیدبک در طیف اوتیسم در تهرانسر  یکی از رویکردهای درمانی مناسب است. نوروفیدبک نوعی فیدبک عصبی امواج مغزی می باشد که در آن فرد یاد می گیرد، ریتم و فرکانس­های غیرطبیعی امواج مغز را به ریتم و فرکانس­های طبیعی و سپس حالات روانشناختی غیرطبیعی را به طبیعی تغییر دهد. در نوروفیدبک مهم ترین هدف افزایش آگاهی فرد نسبت به آن چیزی که در بدن و مغزش رخ می دهد، نیست بلکه هدف اصلی، بالا بردن کنترل ارادی بر روی آنها می باشد. در حقیقت نوروفیدبک در طیف اوتیسم در تهرانسر مثل یک آینه است که اختلالات مغز را به بیمار نشان می ­دهد.

نوروفیدبک تراپی چیست؟

نوروفیدبک تراپی یا همان نوروفیدبک، یک روش درمانی است که در آن فرد به کنترل فعالیت مغزی خود می‌پردازد. در این روش، فعالیت مغزی فرد به صورت بیوفیدبک به او نشان داده می‌شود و او با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تصویربرداری ذهنی، تمرکز و تنفس عمیق، به کنترل و تنظیم فعالیت مغزی خود می‌پردازد.

 

نوروفیدبک در طیف اوتیسم

در مغز انسان سلول های وجود دارند به اسم سلول های آینه ای که کار این سلول ها یادگیری از طریق تقلید کردن از دیگران است مانند: وقتی که شخصی خمیازه می­کشد، ما  هم ناخودآگاه خمیازه می­کشیم. در EEG اتفاقی مانند این سیستم آینه­ای اتفاق می افتد که به آن «ریتم مو» گفته می شود. ریتم مو به در ناحیه حسی – حرکتی مغز می باشد و هنگامی که فردی مشغول انجام فعالیت خاصی نیست، به وجود می ­آید. مغز از این ناحیه برای کنترل کردن اطلاعات ورودی به مغز بهره برداری می­­ کند و باعث می­شود، به صورت فعالانه فعالیت­های حسی (احساسی) و حرکتی را درک کنیم. ریتم مو نشان دهنده این است که مغز در حالت «غیرفعال» است و به اطلاعات ورودی پاسخی نمی­دهد. نوروفیدبک در طیف اوتیسمدر شخصی که پردازش اطلاعات به صورت طبیعی انجام می شود، وقتی که یک سیب را می بیند به طور ناگهانی امواج مو کم می شود و  ورودی اطلاعات به ناحیه حسی – حرکتی فعال می شود و آن شخص، وجود سیب را متوجه شده و  آن موقع می­تواند سیب را بردارد.

نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

متأسفانه در افراد مبتلا به طیف اوتیسم این ساز و کار به خوبی، عمل نمی­کند و ورودی اطلاعات غیر فعال می­ماند. که موجب می شود پردازش اطلاعات به درستی انجام نشود و عکس العمل مناسبی از خود نشان نمی دهند. اختلال دیگر افراد مبتلا به طیف اتیسم عملکرد نامناسب نیمکره راست آنها می باشد. مغز در پردازش اطلاعات به گونه ای عمل می کند که در ابتدا  اطلاعات ورودی برای پردازش اولیه به نیمکره راست می روند. در نیمکره راست پردازش اطلاعات به صورت سطحی، گنگ و تا حدی بی­معنی انجام می شود. سپس اطلاعات پردازش شده نیمکره راست جهت پردازش دقیق­تر به نیمکره چپ فرستاده می­شوند. به دلیل عملکرد نامطلوب نیمکره راست در پردازش اطلاعات اولیه، اطلاعاتی که به نیمکره چپ منتقل می شوند، قابل پردازش نیستند و  نیمکره چپ، قادر به درک صحیحی از دنیای اطراف نمی باشد."<yoastmark

 

نوروفیدبک در طیف اوتیسم در تهرانسر روی این نقاط مغز عمل می کند. وظیفه لوب­های پیشانی مغز، آگاهی هوشیارانه از هر آن چیزی است که در  دنیای اطرافمان اتفاق می افتد. این قسمت از مغز به ما این امکان را می دهد تا براساس اطلاعات دریافت شده از محیط اطرافمان، کارهایمان را طرح­ریزی و انجام دهیم. وجود ریتم مو و جلوگیری ریتم مو از ورود اطلاعات به لوب های پیشانی باعث می­ شود افراد مبتلا به اتیسم، قادر نباشند، طلاعات را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند و عملکرد مناسبی را در محیط اطرافشان داشته باشند. عملکرد نامناسب نیمکره راست، لوب­های پیشانی و وجود ریتم مو باعث به وجود آمدن رفتارهای اجتماعی نامناسب، ارتباط نامطلوب در افراد مبتلا به اتیسم می­شود. در افراد مبتلا به اوتیسم، نیمکره چپ هم عملکرد مناسبی ندارد.

تاثیر نوروفیدبک بر اوتیسم

  با استفاده از نوروفیدبک در طیف اوتیسم می توان به آنها کمک کرد تا ریتم مو را در مغزشان کاهش دهند و عملکردشان بهبود یابد. نوروفیدبک در طیف اوتیسم هچنین در مواردی مانند ارتباط کلامی، زبان بدن، ارتباط اجتماعی به کودکان طیف اتیسم کمک کننده است. شواهد بالینی نشان می دهد با استفاده از نوروفیدبک در طیف اتیسم، بهبود وضعیت کلامی و گفتار، کاربرد استفاده صحیح از گفتار و زبان بسته به موقعیت، درک و ژست ها و اشارات چهره حاصل می شود. همچنین نوروفیدبک به یکپارچگی حسی و نشان دادن واکنش مناسب تر  در موافعی که تغییراتی در محیط ایجاد شده نیز کمک کننده است. از دیگر درمانی های مناسب برای اوتیسم کادرمانی در اوتیسم است.

اختلالات قابل درمان با  استفاده از نوروفیدبک

  • بیش فعالی
  • اختلالات یادگیری
  • اتیسم، نیازمند نوروفیدبک در طیف اوتیسم در تهرانسر
  • حافظه
  •  اختلالات توجه و تمرکز
  • اختلالات اضطرابی
  • دردهای مزمن و سردردهای میگرنی
  • افسردگی
  • اختلال وسواس فکری و عملی
  • اختلالات خواب
  • حملات هراس
  • فوبیا
  • سوء مصرف مواد
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • صرع، ضربه­ به سر و سکته مغزی

برای کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم ، درمان با استفاده از نوروفیدبک در طیف اوتیسم در تهرانسر به همراه کاردرمانی و گفتاردرمانی ،بهترین نتایج را در پیش دارد.

نوروفیدبک در درمان اوتیسم

نوروفیدبک یکی از روش‌های کمکی در درمان اوتیسم است. در این روش، با استفاده از دستگاه‌هایی که فعالیت مغزی را اندازه‌گیری می‌کنند، فرد به کنترل فعالیت مغزی خود می‌پردازد. در درمان اوتیسم، نوروفیدبک می‌تواند در بهبود علائمی مانند اضطراب، اختلالات خواب، نارسایی توجه، تحریک‌پذیری و کاهش خودآگاهی مؤثر باشد.

 

منابع نوروفیدبک در طیف اوتیسم :

  1. What is Neurofeedback

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *