گفتار درمانی بیش فعالی در غرب تهران در تهرانسر

رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال در تهرانسر از موارد مهمی است که می تواند تاثیرات زیادی بر زندگی شان اعمال کند. در طی سال های اخیر تحقیقات زیادی در مورد تاثیرات رژیم غذایی بر وضعیت کودکان بیش فعال انجام گرفته است. در بسیاری از موارد، تغییر رژیم غذایی در بیش فعالی در تهرانسر تاثیراتی در بهبود علائم بیش فعالی و تکانشگری منجر شده است. همچنین تمرکز و آرامش کودکان به طور محسوسی ارتقا پیدا کرد. اکنون می خواهیم بدانیم چه رژیم غذایی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه مناسب است؟ همچنین نکاتی را که لازم است در رابطه با تغذیه این کودکان رعایت شود بشناسیم. رعایت رژیم غذایی همراه با کار درمانی و گفتار درمانی بیشترین کمک را به این کودکان می کند.

بهترین تغذیه برای کودکان بیش فعال + مکمل های غذایی مفید - مشاوره تغذیه سارا چیذری

رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال

رژیم غذایی کودکان بیش‌فعال می‌تواند به کنترل و مدیریت افزایش فعالیت و انرژی زیاد در کودکان کمک کند. در ادامه، چند نکته مهم درباره رژیم غذایی کودکان بیش‌فعال را بررسی خواهیم کرد:
۱. مواد غذایی با انرژی کم: مصرف مواد غذایی با انرژی کم می‌تواند به کاهش سطح انرژی و فعالیت کودک کمک کند. این شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی با کم چربی است.
۲. مصرف پروتئین: پروتئین‌ها می‌توانند به کنترل سطح انرژی و فعالیت کودک کمک کنند. مصرف منابع سالم پروتئین مانند گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ و لبنیات با کم چربی توصیه می‌شود.
۳. مصرف کربوهیدرات: کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی برای بدن عمل می‌کنند. اما مصرف زیاد کربوهیدرات قندی می‌تواند سطح انرژی و فعالیت کودک را افزایش دهد. بهتر است کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان کامل، برنج قهوه‌ای و سبوس‌دار را ترجیح دهید.
۴. مصرف چربی‌های سالم: مصرف چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و ماهی چرب (مانند ماهی سالمون) می‌تواند به کنترل سطح انرژی و فعالیت کودک کمک کند.
۵. مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی: مصرف مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به حفظ سلامتی کودک و کنترل سطح انرژی و فعالیت کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات تازه، محصولات لبنی با کم چربی و ماهی سالم می‌توانند منابع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشند.
۶. مصرف آب: مطمئن شوید که کودکان به میزان کافی آب می‌نوشند. آب می‌تواند به حفظ سطح انرژی و فعالیت کودک کمک کند.
همچنین، مهم است که به میزان مصرف قند و غذاهای پرفضولات توجه کنید، زیرا مصرف زیاد آنها می‌تواند سطح انرژی و فعالیت کودک را افزایش دهد. همچنین، مشاوره با یک پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند به شما در تنظیم رژیم غذایی مناسب برای کودک بیش‌فعال کمک کند.

 

قوانین اصلی در رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال

بسیاری از والدین کودکان مبتلا به بیش فعالی سعی می کنند مکمل ها را بر برنامه غذایی کودکشان بگنجانند. اما اغلب آن ها نمی دانند از کجا باید شروع کنند. در اینجا با قوانین ضروری که باید در رژیم غذایی کودکان بیش فعال رعایت شود آشنا می شویم.

  • قانون اول، کاهش مصرف مواد قندی فراوری شده. این مواد به سرعت قند خون را بالا می برند. ولی به همان سرعت توسط انسولین موجود در بدن سبب افت قند می شوند. این بالا رفتن و پایین آمدن ناگهانی قند خون، هورمون های استرس زا را فعال می کند. بنابراین سبب شدت گرفتن تحریک پذیری و علائم بیش فعالی می شود.
  • قانون دوم، گنجاندن روغن ماهی در رژیم غذایی در بیش فعالی. مصرف امگا ۳ می تواند جنبه های مختلف بیش فعالی را بهبود بخشد.
  • قانون سوم، کنترل سطح آهن بدن کودک. مطالعات نشان می دهند میانگین سطح آهن بدن کودکان بیش فعال کمتر از کودکانی است که بیش فعالی ندارند.
  • قانون چهارم، بررسی سطح روی و منیزم بدن کودک. این دو ماده سبب تنظیم ترشح دوپامین شده و در بالا بردن سطح آرامش کودک موثر اند.
  • قانون پنجم، کاهش مصرف مواد غذایی مصنوعی، شیمیایی و فراوری شده. هر گونه مواد افزودنی مثل رنگ مصنوعی و نگهداره ها می تواند تاثیرات مخربی بر توجه و تمرکز کودکان بگذارد.
  • قانون ششم، توجه به حساسیت ها در تعیین رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال. بسیاری از کودکان بیش فعال به برخی غذاهای رایج حساسیت دارند. این حساسیت ها علائم بیش فعالی آن ها را به میزان قابل توجهی بدتر می کند. بنابراین باید مصرف این مواد به میزان حداقل یا حذف کامل تغییر کند.
  • قانون هفتم، استفاده از سبزیجات متنوع و گیاهان دارویی خاص. تعدادی از گیاهان و سبزیجات خاص برای کنترل علائم بیش فعالی کودکان موثر شناخته شده اند.

نقش تغذیه در کاهش اثرات بیش فعالی در کودکان – دکتر رویا خادمیان

مواد غذایی که سودمند برای کودکان مبتلا به بیش فعالی

در قسمت قبل کلیاتی در رابطه با رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال  گفته شد. اکنون می خواهیم بدانیم مصرف چه مواد غذایی برای این کودکان سودمند است:

  • غذاهای غنی از پروتئین مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ، لبنیات کم چرب، تخم مرغ و…
  • مواد غذایی حاوی امگا ۳ مثل ماهی، دانه های روغنی و انواع مغزیجات. همچنین استفاده از مکمل امگا ۳
  • منابع غذایی مهم برای ویتامین ها و مواد معدنی. از جمله انواع میوه ها و سبزیجات تازه، غذاهای دریایی، غلات، آجیل. همچنین استفاده از مولتی ویتامین ها نیز در مواردی توصیه می شود.
  • مکمل های ویتامین B. تحقیقات نشان داده اند جبران کمبود ویتامین B، خصوصا ۶B- از رفتارهای پرخاشگرانه کودکان بیش فعال می کاهد. همچنین نمرات ضریب هوشی آن ها را بهبود می بخشد.
  • گیاهان دارویی آرامش بخش مثل سمبل الطیب، به لیمو، جینکو و جینسینگ از موارد مهم رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال

مداخلات کاردرمانی اختلالات بیش فعالی با نقص توجه

کار درمانی اختلالات بیش فعالی با نقص توجه غرب تهران در تهرانسر، بر ایجاد مهارت هایی که افراد برای عملکرد مستقل در خانه ، محل کار و مدرسه نیاز دارند تاکید می کند. برای افراد مبتلا به اختلالات بیش فعالی با نقص توجه ، کاردرمانی اختلالات بیش فعالی با نقص توجه غرب تهران در تهرانسر، می تواند در موارد زیر مفید باشد:

  • رشد مهارت های مدیریت زمان بهتر
  • ایجاد عادات سازمانی بهتر
  • بهبود عملکردهای اجرایی
  • تمرین مهارتهای اجتماعی جدید
  • کار با دستگاه های کمکی برای جبران هرگونه نقص

یک کاردرمانگر مجرب، قبل از تدوین یک برنامه ی درمانی برای رسیدگی به فرد ، ارزیابی کاملی را انجام می دهد تا ببیند آن فرد، چه مهارت ها و نیازهایی دارد. نقش رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال انکار نمی شود.

کاردرمانگران در آموزش نحوه ی استفاده از وسایلی که به آنها امکان می دهد در زندگی روزمره هموارتر عمل کنند ، به افراد مبتلا به اختلالات بیش فعالی با نقص توجه آموزش می دهند. وسایلی از قبیل:

  • توپ های یوگا
  • تخته های روروک مخصوص بچه ها
  • ترامپولین های کوچک
  • بالش های پر از هوا
  • و…

منابع

additudemag.com

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *