توانبخشی در آلزایمر در تهرانسر در حیطه های مختلفی انجام می گیرد. از جمله آن ها می توان به نقش کاردرمانی و گفتار درمانی در اختلالات نورولوژی در بهبود وضعیت این بیماران اشاره کرد. تیم درمانی بر نحوه مدیریت بیماری، فعالیت های اجتماعی فرد، حفظ سلامت او و… تمرکز دارد. ممکن است فرد مبتلا به آلزایمر بخشی از توانایی های از دست رفته خود را به دست نیاورد. اما توانبخشی سبب می شود بیمار با حفظ و تقویت سایر توانایی ها، کیفیت زندگی‌ اش را ارتقا دهد. اکنون می خواهیم بدانیم توانبخشی در آلزایمر و ارتقا سلامت این بیماران چه نقشی ایفا می کند؟ مداخلات حرفه ای کار درمانی و گفتار درمانی چه تاثیرات سودمندی برای بیماران مبتلا به آلزایمر خواهند داشت؟

توانبخشی چیست؟

توانبخشی به فرایندی اطلاق می‌شود که به افراد کمک می‌کند پس از تجربه‌ی یک حادثه، بیماری یا مشکل جسمی یا روانی، به حالت عادی خود بازگردند و قابلیت‌ها و عملکردهای خود را بهبود بخشند. این فرایند شامل تلاش برای بازیابی و تقویت عملکرد بدنی، شناختی، روانی و اجتماعی است. توانبخشی می‌تواند شامل درمان‌های فیزیکی، شغلی، شناختی، روان‌شناختی و اجتماعی باشد و به صورت یک تیم چند تخصصی از حرفه‌ایان به افراد کمک می‌کند تا بهبود یابند و به حداکثر قابلیت‌های خود برسند.

علائم آلزایمر در سالمندان + نکات مراقبت از افراد پیر آلزایمری - آسایشگاه سالمندان نگار غرب تهران

توانبخشی آلزایمر

توانبخشی آلزایمر به مجموعه‌ای از روش‌ها و تدابیر اشاره دارد که برای کمک به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و بهبود عملکرد و کیفیت زندگی آن‌ها طراحی شده است. آلزایمر یک بیماری مزمن و تدریجی است که باعث تخریب تدریجی عملکرد مغز و از دست دادن حافظه و توانایی‌های شناختی می‌شود.
برنامه‌های توانبخشی آلزایمر معمولاً شامل تمرینات شناختی، فیزیکی و روان‌شناختی است. تمرینات شناختی شامل فعالیت‌هایی مانند حل معماها، بازی‌های حافظه، تمرینات تمرکز و تمرینات تقویت مهارت‌های شناختی می‌شود. تمرینات فیزیکی شامل فعالیت‌های ورزشی منظم مانند پیاده‌روی، شنا، تمرینات تعادل و تقویت عضلات است. تمرینات روان‌شناختی شامل تکنیک‌های مدیریت استرس، تمرینات تمرکز و تمرینات روان‌درمانی می‌شود.
هدف اصلی توانبخشی آلزایمر، کاهش نشانه‌های بیماری، بهبود کیفیت زندگی و حفظ استقلال و عملکرد روزمره فرد مبتلا است. برای این منظور، برنامه‌های توانبخشی معمولاً توسط تیمی از متخصصان بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود که شامل پزشکان، روان‌شناسان، فیزیوتراپیست‌ها، مشاوران تغذیه و سایر حرفه‌ایان مرتبط با حوزه توانبخشی می‌شوند.

نقش مداخلات کاردرمانی

متخصصین کاردرمانی ذهنی در توانبخشی آلزایمر به افراد مبتلا آلزایمر در برنامه های مراقبت از خود کمک می کنند. از جمله مراقبت های بهداشتی روزانه. به این طریق سبب می شوند تا آنجا که ممکن است عملکرد حال حاضر آن ها حفظ شود. در روند درمان، کاردرمانگر هم به عنوان مداخله گر مستقیم و هم به عنوان مشاور به ایفای نقش می پردازد. توانبخشی در آلزایمر به بیماران کمک می کند تا با ایجاد سازگاری با محیط کیفیت زندیشان ارتقا پیدا کند. همچنین بررسی محیط زندگی و خانه بیمار به عهده کاردرمانگر است. به این صورت تغییرات لازم برای مناسب سازی محیط خانه با شرایط بیمار را ذکر می کند. از جمله اقدامات دیگر کاردرمانی برای بیماران مبتلا به آلزایمر:

  • مداخلات تقویت کننده حافظه
  • آموزش های پیشگیری از سقوط و افتادن بیمار
  • آموزش نحوه برخورد با بیمار و همکاری با مداخلات توانبخشی در آلزایمر، به نزدیکان و خانواده
  • با دادن راهکارهای جبرانی برای مشکلات حاصل از ضعف حافظه
  • تمرکز بر نقات قوت و حفظ عملکرد فعال و پویایی بیمار
  • مداخلات تقوینی برای جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری توانبخشی آلزایمر در تهرانسر ، کاردرمانی در پارکینسون در تهرانسر

نقش گفتار درمانی در توانبخشی آلزایمر

ممکن است به علت آسیب به بخش های خاصی از مغز، بلع و تکلم این بیماران دچار مشکل شود. بنابراین گفتار درمانی هم به عنوان عضو دیگری از خانواده توانبخشی در آلزایمر به این بیماران کمک می کند. در ابتدا گفتاردرمانگر باید شدت این مشکلات را با تست های مخصوص آن ها ارزیابی کند. به طور کلی مداخلات گفتار درمانی برای بیماران مبتلا به آلزایمر در سه زمینه انجام می شود:

  • تغذیه. وجود مشکلاتی در بلع این بیماران داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مغذی را دشوار می کند. گفتاردرمانگر با اصلاح نوع، اندازه و غلظت غذای بیمار به او کمک می کند. همچنین می توانند استفاده از مکمل های غذایی را توصیه کنند. یا غذاهایی که بلعشان ساده و در عین حال مغذی هستند را پیشنهاد دهند.
  • بلع. نقش دیگر گفتار درمانی و توانبخشی در آلزایمر در تهرانسر ، تقویت عضلات مرتبط با بلع است. همچنین تنظیم وضعیت بدن بیمار نیز به انجام بلع او کمک می کند. به این صورت از ورود مواد غذایی به مجرای تنفسی و ریه ها(آسپیراسیون) را جلوگیری می شود.
  • کلام و گفتار. آلزایمر ممکن است بر توانایی صحبت کردن فرد نیز تأثیر بگذارد. این ممکن است به دلیل مشکلاتی در عضلات تولید کننده صوت باشد. یا از نظر ذهنی در درک و جایگاه استفاده از کلمات مشکلاتی رخ داده باشد. گفتار درمانگر می تواند در درمان هر دو مورد موثر عمل کند. این کار از طریق تمرینات مختلف مانند نامگذاری تصاویر، تکرار کلمات و تکنیک های تقویت عضلات دهان صورت می گیرد.

بیماری آلزایمر چیست؟ | علائم و راه های مقابله با آن در سالمندان

نقش گفتاردرمانی در اختلال بلع در توانبخشی آلزایمر

به آسیب شناسان گفتار و زبان(SLP)، به طور معمول گفتار درمانگر گفته می شود. آن ها در زمینه ارتباطات بین فردی، رشد و اختلالات آن تخصص دارند. در ابتدای یک جلسه درمانی باید ارزیابی صورت گیرد. این کار توسط گفتاردرمانگران، در زمینه مهارت های گفتاری، زبانی، شناختی-ارتباطی و دهانی-تغدیه ای-بلع انجام می شود. سپس بر اساس نتایج به دست آمده، یک برنامه درمانی تدوین می شود. گفتاردرمانی اختلال بلع در بزرگسالان در تهرانسر باید در تمامی زمینه های گفتاری-زبانی کودکان و بزرگسالان اطلاعات کاملی داشته باشد.

اما تعدادی از آن ها نیز ممکن است به داشتن تمرکز و فعالیت تخصصی روی یک شاخه علاقه مند باشند. گفتاردرمانی در تهرانسر پذیرای تمامی افرادی است که به دریافت مداخلات درمانی گفتار و زبان نیاز دارند. متخصصین مجرب این رشته، با ارزیابی و تدوین برنامه درمانی دقیق، کسب بهترین نتیجه را برای شما تضمین می کنند.

منابع توانبخشی در آلزایمر در تهرانسر

  1. aota.org
  2. alzheimers.org.uk
  3. stanfordhealthcare.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *