گفتار درمانی در لرزش صدا به فرد کمک می‌کند تا به نهایت پتانسیل بهبودی خود دست یابد. لرزش  صدا شاید در ظاهر امری ساده به نظر بیاید که دیگران فکر می کنند زندگی فرد مختلف نمی شود. اما به مرور زمان مشخص می‌شود که تا چه زندگی فرد مختل می شود. گفتار درمانگر به فرد کمک می‌کند تا وضعیت خود را بهبود بخشد و بتواند در زندگی روزمره و محیط اجتماعی خود به استقلال دست پیدا کند. لرزش صدا با توجه به علت و اثرات آن در مراکز گفتار درمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به نتایج، مداخلات توانبخشی در مراکز گفتار درمانی در لرزش صدا انجام میشود.

لرزش صدا چیست؟

در اختلال لرزش صدا تارهای صوتی آنگونه که باید حرکت نمی کنند و در هنگام صحبت کردن اختلال ایجاد می شود‌. در این اختلال حرکات غیر ارادی عضلات حنجره اتفاق می افتد. به همین دلیل صدا حالت شکسته شکسته دارد. در موقع حرف زدن انگار که فرد دچار تنگی نفس میشود. اختلال لرزش صدا می تواند دامنه ای از مشکلات از جمله مشکل در گفتن یک یا دو کلمه تا ناتوانی در صحبت کردن را ایجاد کند.

این اختلال در صورت عدم درمان ممکن است تا آخر عمر ادامه پیدا کند. گفتار درمانی در لرزش صدا در نظر میگیرد که این اختلال خانمها را به نسبت بیشتری از مردان درگیر می‌کند که در دهه ۳۰ تا ۵۰ سالگی شیوع بیشتری دارد.

گفتار درمانی در لرزش صدا

 علل اختلال لرزش صدا:

علت دقیق و مشخص اختلال لرزش صدا هنوز شناخته شده نیست. احتمال می‌رود که یک اختلال سیستم عصبی مرکزی منجر به آن شود. این اختلال ممکن است با اختلالات حرکتی دیگر همراه شده باشد. تحقیقات نشان داده که احتمالا بخشی از  مغز که مسئول هماهنگی حرکات عضلات است در این اختلال آسیب میبیند.

اختلال لرزش صدا ممکن است ارثی باشد. اختلال لرزش صدا طبق بیان گفتار درمانی در لرزش صدا ممکن است بعد از یک سرماخوردگی، آنفولانزا، آسیب تارهای صوتی، استفاده بیش از حد از صدا به صورت طولانی مدت یا استرس ایجاد شود.

گفتار درمانی در لرزش صدا ؛گفتاردرمانی در اختلالات حرکتی گفتار

راه های مختلفی برای مداوای اختلال حرکتی گفتار در گفتاردرمانی وجود دارد تعدادی از این راهها عبارتند از:

  • قوی کردن عضلات دخیل در تولید گفتار
  • تغییر سرعت گفتار
  • افزایش ظرفیت تنفسی و حمایت های گفتاری
  • افزایش دقت در تولید گفتار

یکی دیگر از راه های مداوا و بهبود در گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار، هماهنگی و ترتیب صداها است. درمان حسی، آگاهی فرد را در مورد احساس و نگاهش به تولید کلمه را بهبود می بخشد. در برخی موارد کودک یا بزرگسال قادر به صحبت کردن برای برقراری ارتباط موثر در هیچ شرایطی نیست. پس برای این افراد از وسیله های کمکی و روش‌های کمکی ارتباطی بهره گرفته میشود.

ارتباط متناوب و افزایشی شامل همه شکل‌های ارتباط به جز ارتباط کلامی می شود و فرد از این روش استفاده می‌کند تا اندیشه ها، نیازها، خواسته ها و ایده هایش را بیان کند. گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار خلیج فارس در تهرانسر بیان میکند که همه ما در زندگی از این روش استفاده می‌کنیم.

در مورد مطالب مربوط به گفتار درمانی در لرزش صدا ،جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

 

 علائم و نشانه های اختلال لرزش صدا:

علائم و نشانه های اختلال لرزش صدا بسته به وضعیت تارهای صوتی می تواند متفاوت باشد. در کل تعدادی از علائم و نشانه های آن می‌تواند برخی از موارد زیر باشد:

  • ضعف در صحبت کردن
  • صحبت کردن آرام
  • نفس نفس زنان صحبت کردن
  • کشیدگی صحبتها یا مشکل در صحبت کردن

ارزیابی‌های گفتار درمانی:

در اختلال لرزش صدا گفتاردرمانگر ابتدا فرد را به صورت کامل ارزیابی و بررسی می‌کند. بعد از ارزیابی متخصص گفتاردرمانی اختلال صوت در گفتار درمانی در لرزش صدا بررسی می کند تا ببیند که  علت اختلال چه بوده است. مثلاً علت آن چه نوع حرکتی در تارهای صوتی بوده است، یا اینکه چه عضله ای مشکل دارد. گفتار درمانگر همچنین علائم ناشی از اختلال را بررسی می‌کند. مثلاً بررسی می‌کند که این اختلال باعث نفس نفس زدن یا سایر علائم شده است.

گفتار درمانگر سعی می کند تا حد ممکن ریشه مشکل از جمله استفاده نادرست از صدا را پیدا کند. گفتار درمانگر با توجه به محیط و سایر موارد مرتبط مانند عملکرد تحصیلی و کاری فرد و نتایج ارزیابی برنامه درمانی را تنظیم می‌کند. گفتار درمانگر در گفتار درمانی در لرزش صدا در طول جلسات درمانی سعی می کند فرد را به حداکثر استقلال برساند؛ چون این اختلال می‌تواند روی صحبت کردن به مرور زمان روی ارتباطات فرد اثر بگذارد. عدم برقراری ارتباط و فقدان تکلم صحیح می‌تواند به زندگی فرد لطمه فراوانی وارد کند.

مداخلات توانبخشی گفتار درمانی در اختلالات لرزش صدا:

گفتار درمانگر با ارائه تمرینات تقویتی و توانبخشی به بهبود وضعیت تنفس و گفتار فرد کمک می‌کند. گفتار درمانگر با ارائه تکنیک ها و استراتژی های متنوع و متناسب با وضعیت فرد، به بهبود وضعیت فرد و عملکرد فرد کمک شایانی می‌کند. با بهبود گفتار فرد در گفتار درمانی در لرزش صدا میزان ارتباطات و مشارکت اجتماعی فرد افزایش می یابد. بدین ترتیب  عملکرد تحصیلی و عملکرد کاری فرد نیز افزایش می‌یابد.

در نهایت استقلال فرد در زندگی افزایش می‌یابد و به مرور دیگر به افراد دیگر وابسته نخواهد بود. پس گفتاردرمانی موجب می شود که کیفیت زندگی فرد بهبود یابد.

منابع:

  1. www.hopkinsmedicine.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *