گفتار درمانی در پیری صدا بر روی بهبود فرد و حل مشکلات وی در زندگی تمرکز می‌کند. گفتاردرمانگر با ارزیابی و شناخت وضعیت فرد به تنظیم برنامه درمانی می‌پردازد. برنامه درمانی به نحوی طراحی می‌شود که حداکثر کارایی و عملکرد را برای فرد داشته باشد. ارجاع به موقع به گفتار درمانی از بدتر شدن وضعیت فرد جلوگیری می کند؛ علاوه بر آن به کسب بهبودی حداکثری فرد کمک می‌کند. پس هر چه زودتر فرد به مراکز گفتار درمانی مراجعه کند میزان بهبودی بیشتر خواهد شد و زودتر زندگی فرد به حالت عادی و طبیعی خود برمیگردد.

 پیری صدا چیست؟

گفتار درمانی در پیری صدا در نظر میگیرد که با طی شدن روند پیری و افزایش سن، حنجره، تارهای صوتی و مکانیسم تولید صدا تغییر می کند. پس در این روند عضلات و سایر بافت ها در حنجره و تارهای صوتی باریک تر و سفت تر می شوند. این عوامل در برخی از افراد و سایر عوامل مرتبط مانند ریه ها،  عضلات دنده ها، کمر و شکم روی پیری صدا تاثیر می گذارند.

در صورتی که پیری صدا به نحوی باشد که از حالت طبیعی خود خارج شده باشد و بیشتر از حالت عادی باشد، نیاز به پیگیری دارد. گفتار درمانی در پیری صدا  توجه می کند که پیری صدا  می تواند روی زندگی فرد اثرات بسیار زیادی بگذارد. گرچه شاید در نگاه اول  مسئله مهمی به نظر نرسد اما بعدها و در صورت عدم پیگیری این مسئله مشخص خواهد شد.

پیری صدا روی عزت نفس و اعتماد به نفس فرد بسیار اثر می گذارد و ممکن است باعث کاهش مشارکت اجتماعی فرد و حضور وی در اجتماعات باشد. ممکن است با پیشرفت زیاد این اختلال حتی وضوح تلفظ کلمات و روانی گفتار در فرد کاهش یابد. در چنین حالتی نیاز  فرد به خوبی درک نمی شود و استقلال فرد در زندگی به خطر می‌افتد. پس گفتار درمانی در پیری صدا به این امر توجه میکند که  برقراری ارتباط به صورت صحیح و درست یکی از ارکان اساسی زندگی هر فردی است که باید به درستی انجام شود.

گفتار درمانی در پیری صدا

گفتار درمانی در پیری صدا

روش های متعددی وجود دارد که آسیب شناسان گفتار می توانند به کودکان در غلبه بر اختلالات تلفظ کمک کنند. متخصص گفتاردرمانی اختلال صوت می تواند هم برای توسعه مهارت های خاص و هم برای ایجاد ارتباط در کودک استفاده شود. درمان ممکن است بر مهارت های حرکتی دخیل در شکل گیری و بیان صداهای خاص و یادگیری قوانین گفتاری متمرکز شود. هم چنین به استفاده از این مفاهیم در زمینه های مختلف هم توجه خواهد شد. با پیشرفت کودکان در زمینه تولید و تلفظ، آن ها می توانند بر اساس آموخته های خود تسلط شان را بر صداها تقویت کنند.

کودکان ممکن است گفتار درمانی را همراه با سایر روش های درمانی جهت بهبود توانایی های ارتباطی خود دریافت کنند. با مداخله مناسب، بچه ها می توانند بر اختلالات بیانی غلبه کنند؛ بیاموزند؛ واژه ها و صداها را واضح تر تلفظ کنند. گفتاردرمانگران در گفتار درمانی اختلالات تلفظ خلیج  فارس در تهرانسر هم چنین ممکن است ساختار فیزیکی دهان و ماهیچه های کودک را ارزیابی کنند. تا ببینند آیا این عملکردهای دهانی بر نحوه صحبت کردن کودک و ایجاد صداها تأثیر می گذارد یا خیر.

اگر نگران رشد گفتار فرزند خود هستید، گفتاردرمانی خلیج فارس در تهرانسر می تواند پیشرفت آن ها را ارزیابی کرده. و درمان ها و سایر روش ها را برای حمایت از توانایی های ارتباطی آن ها توصیه کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

https://taravatrehab.com/%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%d9%84%d9%81%d8%b8-%d8%ae%d9%84%db%8c%d8%ac-%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%af/

 علت پیری صدا:

مسائل مرتبط با پیری صدا به طور گسترده، متفاوت و متنوع می باشد. در دهه ۵۰ صدا شروع به پیری میکند و تشدید صدا در حدود ۸۰ سالگی رخ می دهد. پروسه نرمال پیری صدا می تواند به روش های زیر روی حنجره و تارهای صوتی اثر بگذارد:

  • آتروفی عضلات مرتبط با صدا و گفتار
  • نازک شدن غشا موکوزی
  • سفتی و خشکی بافت های ارتباطی

 علائم پیری صدا  و تشخیص آن در گفتار درمانی در پیری صدا:

علائم پیری صدا می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اما روند آن معمولاً به صورت زیر می باشد:

  • زیر و بمی بیشتر صدا در مردان
  • زیر و بمی کمتر صدا در خانم ها
  • فقدان برنامه ریزی گفتاری و تشدید
  • کاهش صدا و تحمل
  • ترمور های صوتی و لرزش
  • نفس نفس زدن هنگام صحبت کردن

پیری صدا معمولاً به روشهای زیر  در مراکز گفتار درمانی تشخیص داده می‌شود:

  • ارزیابی های فیزیکی با بررسی دقیق حنجره
  • بررسی تاریخچه پزشکی فرد و خانواده وی
  • بررسی و بحث در مورد علائم

 مداخلات گفتار درمانی در پیری صدا:

گفتاردرمانگر ابتدا فرد، علائم و شرایط وی را به‌خوبی ارزیابی می‌کند؛ تا برنامه درمانی جامع و کامل را تنظیم کند. گفتاردرمانگر شرایط محیطی و زندگی فرد را نیز که روی برنامه درمانی تاثیر می گذارد در نظر می‌گیرد. بدین ترتیب می‌توان انتظار اثر بخشی زیادی از برنامه درمانی داشت.

گفتار درمانگر طی برنامه درمانی استراتژی ها و تکنیک هایی را جهت کار برد در زندگی روزمره و محیط های اجتماعی به فرد یاد می دهد تا فرد بتواند عملکرد مناسبی در زندگی داشته باشد. گفتاردرمانگر تمرینات تقویتی عضلات را انجام می دهد. بنابر نتایج  و ارزیابی در گفتار درمانی در پیری صدا ، هر عضله که مشکل داشته تحت درمان توانبخشی از قرار می‌گیرد تا عضلات بتوانند دوباره کارایی مناسبی داشته باشند. در نهایت گفتار درمانی به فرد کمک می‌کند تا در زندگی روزمره زندگی اجتماعی، محیط کار یا تحصیلی و سایر محیط بهترین عملکرد را داشته باشد و استقلال فرد در زندگی حفظ شود. بدین ترتیب کیفیت زندگی فرد نیز افزایش می یابد.

منابع:

  1. utswmed.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *