در این مقاله می خواهیم در رابطه با چرخش پنجه پا به داخل و نقش ارتوپد فنی در تهرانسر صحبت کنیم. چرخش پنجه پا  یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان است. در واقع وقتی کودک می دود یا راه می رود، پایش از راستای مستقیم به سمت داخل منحرف می شود. برای بیشتر کودکان، این انحراف داخلی پا بدون درد است و ممکن است طبیعی باشد. چرخش داخلی پنجه پا می تواند در اثر انحراف داخلی انگشتان پا یا چرخش استخوان ران ایجاد شود. این مسئله معمولاً با رشد کودک بهبود می یابد. همچنین اکثر کودکان مبتلا، دویدن و ورزش کردن را درست مانند سایر کودکان یاد می گیرند. اما به هرحال مشکلات خاص خود را نیز ایجاد می کند.

دلایل بروز پدیده چرخش پنجه پا به داخل و نقش ارتوپد فنی

معمولاً به دنبال چرخش استخوان های پا به سمت داخل اتفاق میوفتد. سه قسمت پا که ممکن است به سمت داخل دچار چرخش شود عبارتند از:

  • استخوان ران. به دنبال چرخش داخلی استخوان ران، لگن نیز به داخل می چرخد. بنابراین به تبعیت لگن و ران، پنجه پا نیز به سمت داخل می چرخد. اغلب این کودکان به شکل “W” می نشینند. این عارضه معمولا با رشد کودک بر طرف می شود و نیاز به مداخلات خاصی ندارد.
  • استخوان ساق پا(درشت نی). این دلیل چرخش پنجه پا به داخل اغلب به دنبال وضعیت رحمی کودک در دوران بارداری رخ می دهد. اصلاح آن ممکن است سال ها زمان ببرد.
  • استخوان های کف پا. این زمانی است که قسمت پایینی پا به سمت داخل می چرخد. فرم ظاهری آن ممکن است کمی شبیه دفورمیتی کلاب فوت باشد. اما از لحاظ ساختاری کاملا متفاوت اند. در صورتی که این مسئله بهبود نیابد از بریس یا گچ گیری برای تصحیح فرم پا استفاده می شود.

چرخش داخلی پنجه پا چه مشکلاتی در پی خواهد داشت؟

چرخش پنجه پا به داخل و نقش ارتوپد فنی در کودکانی که دچار چرخش پنجه پا  هستند بسیار حائز اهمیت می باشد . به طور مثال ممکن است کودک هنگام دویدن زمین بخورد. همچنین از نظر ظاهری نیز این حالت مشخص است و ممکن است خوشایند نباشد. اما با گذشت زمان اغلب مسائل حل می شوند.

آن ها می توانند مانند سایرین در ورزش مهارت کسب کنند. لازم است بدانیم که این کودکان در آینده بیشتر از دیگران به آرتروز یا مشکلات کمر مبتلا نمی شوند. اما باید نسبت به تغییر میزان چرخش داخلی پنجه پا حساس بود. اگر احتمال بدتر شدن وضعیت کودک وجود دارد، باید ارزیابی مجدد صورت گیرد. بسیاری از والدین نگران دائمی بودن این وضعیت برای کودکشان هستند در صورتی که اغلب کاملا رفع می شود. در صورت عدم وجود بیماری جدی یا ژنتیکی، می توان با گذشت زمان انتظار بهبودی داشت. کاردرمانی جسمی در چرخش پا بسیار موثر است/

چرخش پنجه پا به داخل و نقش ارتوپد فنی

نقش ارتوپد فنی در چرخش پنجه پا به سمت داخل

برای اصلاح فرم پا و کمک به بازگرداندن آن به راستای صحیح گاهی بریس یا ارتز تجویز می شود.

تحقیقات نشان داده اند کفش هایی با کفی انعطاف ناپذیر یا محکم زاویه چرخش داخلی پنجه را کاهش می دهد. کفی ها و ارتزها ممکن است برای کودکان دچار چرخش داخلی پا از ران مفید باشند.

استرپ های اصلاحی نیز برای درمان چرخش پنجه پا به داخل در کودکان در سن رشد کاربردی است. نقش آن اعمال نیروهای اصلاحی چرخشی روی پاهای کودک برای اصلاح وضعیت پا و ساق پا هنگام راه رفتن است.

کفی های طبی با برجستگی داخلی نیز در درمان این مشکل به کار می روند. تاثیر آن ها عمدتا در کاهش خطر افتادن در کودکان حین دویدن است. علاوه بر این، به نظر می رسد در بهبود دامنه حرکتی پا نیز موثر باشد.

کفی های طبی  در ارتوپدفنی در تهرانسر چه نقشی در حفظ سلامت بدن ایفا می کنند؟

همان طور که گفته شد،از کفی های طبی هم برای محافظت و هم برای درمان پا استفاده می شود. استفاده از کفی احتمال بروز شرایط دردناک در آینده را کاهش می دهد. از کاربردهای مهم کفی طبی، کاهش درد درحین راه رفتن، دویدن و به طور کلی فعالیت کردن است. همچنین سبب می شود تا حرکات پاها و سایر اندامها درحین راه رفتن به درستی انجام شود. از فواید دیگر آن نیز می توان به اصلاح وضعیت بدن و پاها هنگام ایستادن اشاره کرد. که در مجموع سبب می شود پاها، و به دنبال آن کل بدن در وضعیت مناسبی قرار بگیرند.کسب اطلاعات در مورد چرخش پنجه پا به داخل و نقش ارتوپد فنی از کلینیک کاردرمانی طراوت هم می تواند کمک بسیار زیادی به فرد بیمار بکند.

گاهی تنها استفاده از کفی های طبی نمی تواند پاسخ گوی نیازهای ارگونومیکی و آناتومیکی پا باشد. بنابراین در چنین مواردی، متخصصان ارتوپدفنی در تهرانسر به دنبال تجویز کفش طبی و یا … در کنار کفی طبی می باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

کفی طبی در تهرانسر

چرخش پنجه پا به داخل و نقش ارتوپد فنی ؛منابع:

  1. orthokids.org
  2. evolutionpodiatry.co.uk
  3. ncbi.nlm.nih.gov

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *