درمان دیر راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر با بررسی وضعیت کودک و نحوه تکامل رشدی کودک به ارزیابی و مداخلات درمانی می‌پردازد. درمان دیر راه رفتن کودکان شامل تمرینات، تکنیک ها و استراتژی های مختلف می باشد که متناسب با وضعیت کودک طراحی می‌شود. وضعیت هر کودک بنابر تاخیر رشدی، محیط، علایق و سایر عوامل متفاوت است. پس برنامه درمانی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. درمانگر این مورد را مد نظر می‌گیرد که تاخیر رشدی و دیر راه رفتن کودکان باعث می‌شود کودک کمتر در محیط جستجو کند. این مورد باعث می‌شود تا رشد شناختی کودک و تعامل وی با محیط کاهش یابد. کار درمانی در درمان دیر راه رفتن یا راه نرفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر  ضروری است که والدین آگاهی لازم از بازه سنی راه رفتن کودک و علائم تاخیر آن را داشته باشند تا از عقب‌ماندگی شناختی کودک در آینده جلوگیری شود.

راه رفتن کودک به چه عواملی بستگی دارد؟

راه رفتن در کودک به عوامل مختلف ژنتیکی، فردی و محیطی وابسته است. و قطعا علاوه بر موارد فردی و فیزیکی کودک ، فرهنگ و خانواده کودک نیز در رشد مهارت های حرکتی و کسب این مراحل رشدی تاثیر گذار هستند. منظور از عوامل محیطی و فرهنگ، حمایت محیط و والدین از کسب مهارت های مختلف رشدی در کودک است. اینکه کسب به موقع مراحل رشدی برای خانواده اهمیت داشته باشد.

برخی از عوامل موثر عبارتند از قدرت عضلانی، تون عضلانی طبیعی (سفت یا شل نبودن غیر طبیعی عضلات)، هماهنگی در عملکرد عضلات، تعادل و هماهنگی حرکتی، کسب به موقع مراحل رشدی قبلی مثل ایستادن و توانایی وزن اندازی روی دو پا.

مسیر رشد حرکتی کودک

کودک در سن ٢تا ۴ ماهگی کنترل سر و گردن را کسب کرده و در ادامه در ۶تا ٨ ماهگی غلت می‌زند و تا ٨ ماهگی می‌تواند به طور مستقل بنشیند. با افزایش سن و رشد مهارت های حرکتی، کودک در ٧تا ٨ماهگی سینه خیز رفته و تا ٩ ماهگی می تواند چهاردست و پا برود. کودک در ١٠تا ١٢ ماهگی روی دو پا ایستاده و در بازه ی ١٢تا ١٨ ماهگی مهارت راه رفتن را کسب میکند.

در ادامه رفته رفته کودک مهارت های حرکتی سطح بالاتر مانند بالا رفتن از پله، دویدن، ایستادن روی یک پا به مدت ١تا ٣ ثانیه و پریدن را در بازه ی ١٨تا ٢۴ ماهگی کسب کرده و تا ٣۶ ماهگی می‌تواند به حالت گردو شکستم بایستد، از نردبان بالا برود و سه چرخه براند. همچنین کودک در بازه‌ی ٣۶ تا ٧٢ ماهگی می‌تواند لی لی برود و به مدت ٨ ثانیه روی یک پایش بایستد.

سن راه رفتن کودک چه زمانی است؟

کودک در سن ١٢ ماهگی بعد از ایستادن اولین تلاش برای راه رفتن را انجام می‌دهد و در نهایت با توجه به رشد مهارت ها و عوامل ژنتیکی، کودک در بازه ی ١٢ تا ١٨ ماهگی مهارت راه رفتن را کسب می‌کند.

علت راه نیفتادن کودکان چیست؟

عوامل متعددی باعث تاخیر در کسب مهارت راه رفتن می شود، که در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم.

نکته قابل توجه این است که نباید کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه کنید زیرا کسب مهارت های رشدی در هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. علت تاخیر می‌تواند به خاطر یک تاخیر رشدی، ضعف عضلانی، وجود تون غیر نرمال و یا وجود اختلالاتی از قبیل فلج مغزی باشد.

درمان راه نرفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر ، کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان

چند تمرین درمانی برای راه افتادن کودک

  • یک پای کودک را روی یک پله یا سطحی بالاتر از زمین بگذاریم و از کودک بخواهیم که اسباب بازی که روی زمین قرار دارد را برداشته و داخل ظرف مورد نظر بیندازد در طی تمرین هدف این است که پایی که روی زمین قرار دارد بالا رفته و وزن روی پایی که روی سطح بالاتر از زمین قرار دارد بیفتد.
  • در حالی که کودک روی دو پا ایستاده در یک سمت یک توپ به کودک بدهیم و از او بخواهیم که توپ را در سبدی که سمت مقابل قرار دارد بیندازد.
  • توپ را در مقابل یک پا بگذاریم تا توپ را شوت کند.
  • تمرین راه رفتن با حمایت از تنه
  • کودک از مبل گرفته و با حمایت از پشت و تشویق او با اسباب بازی، کودک را به گام برداشتن به سمت جلو ترغیب کنیم.
  • در حالی که کودک ایستاده، از دست های کودک گرفته و یک دست را به نحوی به جلو بکشیم که پای همان سمت به سمت جلو بیاید.
  • کودک از یک چوب یا واکر گرفته و والد یا درمانگر نحوه ی قدم برداشتن را به کودک آموزش می‌دهد.
  • برای حفظ تعادل کودک و افزایش هماهنگی می‌توان کودک را روی یک مسیر باریک که از قبل با استفاده از بالشت یا استپ ها چیده ایم راه می بریم.

درمان راه نرفتن کودکان غرب تهران در تهرانسر

ممکن است کاردرمانگر به والدین تمریناتی را نیز یاد بدهد تا با انجام آن در منزل بهبود بیشتر کودک کمک شود. کاردرمانگر در درمان راه نرفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر فعالیت و بازی‌هایی را نیز متناسب با وضعیت کودک به والدین توصیه می کند. این بازی ها متناسب با سن و وضعیت کودک است و به رشد جسمی و ذهنی کودک کمک فراوانی می‌کند. در نهایت کاردرمانی به جبران تاخیر رشدی  کودک کمک می‌کند تا کودک بتواند مانند سایر کودکان  مراحل رشد جسمی و ذهنی خود را طی کند و از عقب ماندگی شناختی و ذهنی کودک جلوگیری شود یا به جبران آن می‌پردازد.

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *