درمان دیر چهار دست‌وپا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر با کمک به طی مراحل رشدی کودک در دوره لازم به جلوگیری از عقب افتادگی کودک نسبت به همسالان خود و جبران عقب ماندگی کودک می‌پردازد. درمانگر ابتدا با ارزیابی کودک تشخیص می دهد که آیا کودک دچار تاخیر رشدی است یا نه. در صورتی که کودک دچار تاخیر رشدی تشخیص داده شود، درمانگر به مداخله و درمان می‌پردازد. درمانگر برنامه درمانی هر کودک را با توجه به محیط، وضعیت کودک و سایر عوامل مربوطه تنظیم می‌کند. هیچ کودکی مانند کودک دیگر نیست، پس طبیعی است که  برنامه درمانی هر کودکی با کودک دیگر متفاوت باشد. کار درمانی در درمان دیر چهار دست‌وپا رفتن یا چهار دست و پا نرفتن در کودکان در غرب تهران در تهرانسر توجه میشود که با تاخیر رشدی کودک در چهار دست و پا راه رفتن، کودک به مرور از بسیاری از امتیازات دور می ماند. در آینده نمی تواند استقلال کافی در زندگی داشته باشد و کیفیت زندگی لازم و حیاتی را نخواهد داشت. در آینده کودک مشارکت اجتماعی کافی را نخواهد داشت و از زندگی عادی به دور می ماند. پس لازم است تا کودک هرچه زودتر به توانبخشی ارجاع داده شود.

علت چهار دست و پا نرفتن نوزاد

معمولا اکثر کودکان باید در بازه زمانی مشخص و تواناییهای حرکتی خاصی را کسب کنند. این توانایی ها روی سایر مراحل رشد تاثیر می گذارند. در  زودتر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر اگرچه مراحل رشد هیچ دو کودکی مانند یکدیگر نیست، اما اکثر آنها در یک بازه مشخص این توانایی‌ها را کسب می‌کنند.

ممکن است برخی از کودکان برخی از مراحل رشدی را طی نکنند و به مرحله رشدی بعدی برسند. مثلا برخی از کودکان سینه خیز رفتن را ندارند و مستقیم وارد مرحله چهار دست و پا می شوند. برخی دیگر بعد از چهار دست و پا رفتن توانایی ایستادن کسب می‌کند. اما در کل می‌توان گفت اکثر کودکان در یک بازه مشخص برخی از توانایی‌ها را کسب می‌کنند. مثلا اکثر کودکان بین ۱۲ ماهگی تا ۱۸ ماهگی راه می روند.

مراحل تکامل رشدی:

در درمان دیر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر مراحل رشدی کودک کودکان به ترتیب زیر می باشد:

  • کنترل سر و گردن
  • غلتیدن
  • سینه خیز رفتن
  • چهار دست و پا راه رفتن
  • راه رفتن به طرفین با کمک
  • ایستادن
  • راه رفتن
  • بالا رفتن از پله
  • ایستادن روی یک پا
  • و سایر مراحل پیشرفته‌تر رشد تکاملی

معمولاً کودکان در نه ماهگی چهار دست و پا می روند. بهتر است کودکان مراحل را به صورت کامل طی کنند تا هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی و شناختی به رشد کافی و کامل برسند. کودکی که از کاوش و جستجو در محیط محروم بماند، نمی تواند با محیط آشنا شود. در کاردرمانی جسمی حرکتی  توجه میشود که کودک با بسیاری از مسائل رایج و اشیا آشنا نمی شود و نمی تواند مانند کودک طبیعی اشیا و رنگ ها را یاد بگیرد. این کودک نمی تواند حس های مختلف محیط را دریافت کند و از نظر حسی نیز در آینده دچار مشکل خواهد شد.

درمان دیر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر ، درمان راه نرفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر ، کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان

 مراحل توانبخشی و درمان دیر چهار دست‌وپا رفتن کودکان:

درمانگر کودک را در ابتدا به طور کامل و جامع ارزیابی می‌کند. این ارزیابی می تواند شامل وضعیت رفلکس ها، مراحل رشدی، میزان تاخیر کودک، وضعیت عضلات، تاندونها، مفاصل و… باشد.

همچنین درمانگر در درمان دیر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر محیط، علایق و سرگرمی های کودک را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این عوامل ممکن است  در نگاه اول مهم به نظر نرسد، اما در برنامه درمانی بسیار تاثیرگذار هستند.  زیرا کودک به بازی بیشتر از هر چیز دیگری علاقه مند است و فعالیت اصلی کودک بازی کردن می باشد. کودکان از طریق بازی کردن، تعامل با محیط و افراد را می آموزند و مراحل رشدی را طی می‌کند.

کار درمانگر سعی می‌کنند مداخلات را طوری طراحی کند که در عین خواص درمانی برای کودک حالت سرگرم کننده نیز داشته باشد. از این طریق کودک  نهایت همکاری را در درمان دیر چهار دست‌وپا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر خواهد داشت. بنابراین برنامه درمانی حداکثر اثر بخشی را برای کودک در بر خواهد داشت.

ارزیابی های توانبخشی در دیر چهار دست و پا رفتن کودکان:

درمانگر رفلکسهای کودک را نیز ارزیابی می‌کند. رفلکس ها زمانی برای رشد و حیات کودک ضروری هستند. پس در مواقع خاصی شروع و باید در زمان خاصی اکثر آنها از بین بروند. مثلا رفلکس جستجو کردن از هنگام تولد تا نهایتا ۴ ماهگی در کودک وجود دارد. در این دوره وقتی کنار گوشه لب یا لپ کودک را تحریک کنیم، کودک دهان خود را به آن سمت می برد که در چند ماه اول  تغذیه کودک ضروری میباشد.

در درمان دیر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر توجه میشود که اگر این رفلکس ها در سن مورد نظر ناپدید نشود، کودک دچار مشکل خواهد شد. مثلاً در یکی از  رفلکس ها در سن  مشخص، با لمس کف پای کودک، کودک انگشتان خود را حرکت می‌دهد. اما اگر این رفلکس بعد از دوره مشخص از بین نرود، کودک در راه رفتن در آینده دچار مشکل خواهد شد و به احتمال زیاد کودک قادر به راه رفتن نخواهد بود. کاردرمانگر تمامی این موارد را در کودک مورد ارزیابی قرار می دهد تا علت اصلی این مشکل را دریابد و به حل آن بپردازد. سپس اجرای برنامه درمانی شروع می‌شود.

در درمان دیر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر کار درمانگر در حین اجرای مداخلات نیز میزان تغییرات، پیشرفت و تاثیر برنامه درمانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا ببیند که برنامه درمانی اثر و نتیجه مطلوب را دارد یا نه. در صورتی که برنامه درمانی فرد را به نتیجه دلخواه نرساند کاردرمانگر برنامه درمانی را عوض می‌کند و آن را با برنامه‌ای بهتر جایگزین می‌کند.

 مداخلات کاردرمانی در دیر چهار دست و پا راه رفتن کودکان:

کاردرمانگر برای انجام مداخلات تمرینات و ورزشهای درمانی با کودک کار می‌کند. این تمرینات بر اساس تشخیص عضلات ضعیف و یا درگیر می باشد. کاردرمانی در درمان دیر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر ممکن است برخی از عضلات به کشش، برخی به تقویت، برخی به افزایش  و یا کاهش تون عضلانی نیاز داشته باشند. کاردرمانگر با فرد کار می‌کند تا عضلات و اندام مورد نظر را به حد ایده‌آل برساند.

درمان دیر چهار دست‌وپا رفتن کودکان در غرب تهران

کاردرمانگر رفلکس ها را بررسی می‌کند. اگر رفلکسی که باید از بین رفته باشد، هنوز وجود دارد و مزاحم طی کردن مراحل رشدی در کودک است: به رفع آن می‌پردازند. برای از بین بردن این رفلکس ها، از روش‌های مختلفی بنابر تشخیص استفاده می‌شود. این روش‌ها بنابر سن کودک و وضعیت کودک متفاوت است.

کاردرمانی در درمان دیر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر کاردرمانگر از تمرینات و استراتژی های مختلفی استفاده می کند تا کودک هرچه سریعتر وارد مراحل رشد طبیعی خود شود. کاردرمانگر تمرینات را درقالب فعالیتهای سرگرم کننده و بازی برای کودک طراحی می‌کند تا کودک بهتر همکاری کند و از نظر روانی آسیب نبیند.

کاردرمانی در چهار دست و پا نرفتن کودکان

کاردرمانگر در خانه نیز تمریناتی را بر به والدین می آموزد تا آن را در خانه با کودک انجام دهند و بدین ترتیب سرعت پیشرفت کودک افزایش می‌یابد. کاردرمانگر هم چنین بازی‌هایی را به والدین توصیه می‌کند تا با انجام آن به رشد ذهنی کودک کمک کنند. در درمان دیر چهار دست و پا رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر کودک ممکن است در اثر این تاخیر رشد دچار عقب ماندگی رشد شناختی و ذهنی شود. اما کاردرمانگر با طراحی بازی های مناسب و تمرینات مخصوص به جبران عقب ماندگی ذهنی و شناختی کودک کمک می کند.

در نهایت برنامه توانبخشی  به کودک کمک می کند تا از نظر جسمی مراحل رشد تکاملی را به طور طبیعی طی کند. همچنین مراحل رشد ذهنی و شناختی کودک را هم مد نظر قرار می‌دهد. در نهایت مشارکت اجتماعی و استقلال کودک در زندگی افزایش می یابد.

درمان دیر چهار دست‌وپا رفتن ؛چگونه بفهمیم که کودک دارای تاخیر حرکتی است؟

کاردرمانی در تاخیر حرکتی یکی از موضوعات حیاتی برای کودک است، چرا که ۳ سال  اول زندگی، دوران طلایی رشد مغز و توانایی های کودک خواهد بود. شناسایی زود هنگام تاخیرات حرکتی و شروع فوری مداخلات کاردرمانی، نقش بسزایی در آینده کودک خواهد داشت. در ادامه مثال هایی از  مراحل مهارت های رشدی و سن دستیابی به آن آمده است:

در ۳ الی ۴ ماهگی فرزند شما باید قادر به  انجام موارد زیر باشد:

  • مهارت های حرکتی: کنترل سر و گردن، دراز کردن دست ها، گرفتن، نگه داشتن اشیاء و بردن آنها به سمت دهان، فشردن پاها به زمین وقتی که کف پا روی یک سطح صاف قرار می گیرد.
  • مهارت های فردی-اجتماعی: لبخند زدن به اطرافیان و توجه به چهره های جدید
  • مهارت های ارتباطی: واکنش به صدا های بلند، غان و غون کردن

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در تاخیر حرکتی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

 

منابع کاردرمانی در درمان چهار دست و پا نرفتن کودکان

mamaot.com

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *