درمان دیر غلت زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر با توجه به وضعیت کودک به مداخلات موثر و کاربردی می پردازد. متخصص کار درمانی در این موارد کودک را با دقت بررسی می‌کند. کار درمانگر در نظر می‌گیرد که تاخیر جدی است یا تأخیری است که گذرا و موقتی است. کاردرمانگر در صورتی که تأخیر در غلت زدن را تشخیص دهد به ارزیابی و درمان می پردازد. کاردرمانگر برنامه درمانی را طوری طراحی می کند که همه عوامل مربوط به کودک را در بر بگیرد. از این طریق برنامه درمانی نهایت اثر بخشی را خواهد داشت. کاردرمانی در دیر غلت زدن یا غلت نزدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر در طول درمان بارها میزان پیشرفت کودک را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که برنامه درمانی حداکثر کارایی را داشته است.

سن غلت زدن کودک

کودک در بازه ۴.۵ ماهگی تا ۶ ماهگی می تواند از دمر به طاقباز و بالعکس غلت بزند. در ابتدا این غلت زدن به صورت یکباره انجام می شود ولی رفته رفته و با رشد مهارت های حرکتی کودک اصطلاحا به صورت سگمان سگمان علت زدن را انجام می‌دهد یعنی ابتدا پا سپس لگن و بعد تنه حرکت می کند.

 

کاردرمانی در درمان دیر غلت زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر

 

 مراحل رشد تکاملی:

همانطور که گفتیم لزومی ندارد که کودک همه مراحل را به صورت کامل طی کند. اما برخی مراحل مانند غلت زدن یا گردن گرفتن بسیار ضروری می باشند. کودک برای تغییر وضعیت خود در خواب نیاز به غلت زدن دارد کودک برای بلند شدن از تخت یا زمین در حالت دمر یا طاق باز نیاز به غلت زدن دارد‌.

کودک  در درمان غلت نزدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر برای  انجام بسیاری از فعالیت‌ها نیاز به  غلت زدن دارد. پس در صورتی که کودک در کسب توانایی غلت زدن مشکل داشته باشد، باید هر چه زودتر به مراکز توانبخشی و کاردرمانی ارجاع داده شود.

  • معمولاً اغلب کودکان به صورت زیر و در بازه‌های زمانی زیر مراحل رشد تکاملی را طی می‌کنند:
  • کودکان معمولاً بین دو ماهگی تا چهار ماهگی قادر به کنترل سر و گردن و نگه داشتن گردن می باشند.
  • کودکان معمولاً بین شش ماهگی تا هشت ماهگی توانایی غلت زدن را به صورت مستقل کسب می‌کنند.
  • کودکان اغلب در بازه زمانی هشت ماهگی توانایی نشستن بدون کمک دیگران را در درمان دیر غلت زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر کسب می‌کنند.
  • کودکان معمولاً بین هفت ماهگی الی هشت ماهگی توانایی سینه خیز رفتن را دارند.
  • توانایی چهاردست و پا رفتن اغلب بعد از سینه خیز رفتن و در حوالی نه ماهگی کسب می شود.
  • توانایی راه رفتن به طرفین هم معمولاً قبل از ایستادن مستقل و در حدود ده ماهگی ایجاد می‌شود.
  • توانایی ایستادن اغلب در ده ماهگی تا ۱۲ ماهگی کسب می شود.
  • در صورتیکه کودک توانایی وزن انداختن روی پاها را داشته باشد؛ معمولاً بین ۱۲ ماهگی تا ۱۸ ماهگی توانایی راه رفتن را کسب می‌کند.

 ارزیابی دیر غلت زدن در کودکان در درمان دیر غلت زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر

  •  کاردرمانگر ابتدا کودک را به طور کامل بررسی می‌کند. یرخی از کودکان ممکن است مقداری زودتر و یا مقداری دیرتر مراحل رشد تکاملی را طی کنند که این حالت تاخیر رشد تکاملی در نظر گرفته نمی‌شود. پس کاردرمانگر وجود یا عدم وجود تاخیر در رشد تکاملی را تشخیص می‌دهد. در صورتی که کودک دچار تاخیر رشد تکاملی شده باشد، کاردرمانگر مداخلات را برنامه‌ریزی می‌کند.
  • کاردرمانگر وضعیت جسمانی کودک را به طور کامل بررسی می‌کند. اما وضعیت جسمانی تنها عوامل موثر در برنامه درمانی نیست. عوامل موثر دیگری نیز هستند که نقش بسیار پررنگی دارند. مثلاً در کاردرمانی در درمان غلت نزدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر هر کودک علایق خاص خود را دارد.
  •  کاردرمانگر برنامه درمانی و تمرینات را طوری طراحی می کند که در عین داشتن خواص درمانی برای کودک جذاب و سرگرم کننده باشد . در صورتی که برای کودک جذاب نباشد، تاثیر کافی را نخواهد داشت. پس کاردرمانگر علاوه بر وضعیت جسمانی، محیط، نیازها، خواسته ها، فرهنگ، علایق و سرگرمی های مربوط به کودک را نیز در نظر می گیرد. سپس کاردرمانگر برنامه درمانی را اجرا می‌کند.

 کاردرمانی برای غلت زدن کودکان

  •  کاردرمانگر تمرینات و ورزشهای درمانی را در به صورتی سرگرم کننده و جذاب برای کودک در درمان غلت نزدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر طراحی می‌کند. این تغییرات موجب بهبودی کودک و افزایش مهارت‌های وی در زندگی روزمره می شود.
  •  کاردرمانگر با ارائه تکنیک ها و استراتژی ها به بهبود هرچه بیشتر کودک کمک فراوانی می‌کند. کاردرمانگر در نظر می‌گیرد که تاخیر در غلت دادن ممکن است باعث عقب افتادن کودک در رشد شناختی شود. پس با ارائه تمرینات و بازی‌های مربوطه به جبران این عقب‌ماندگی کمک می‌کند.
  •  کاردرمانگر تمریناتی را برای انجام در خانه نیز طراحی می‌کند. کاردرمانگر آنها را به والدین یاد می‌دهد تا با انجام آنها در خانه بهبود هرچه سریعتر کودک کمک کنند.
  • در نهایت کاردرمانی در درمان دیر غلت زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر به کودکان کمک می‌کند تا مانند سایر کودکان مراحل رشد تکاملی را طی کنند.

درمان دیر غلت زدن کودکان

تمرینات کاردرمانی برای غلت زدن

  • انجام برخی ماساژ ها برای کودک در جهت افزایش تون عضلانی در مواقعی که عضله شل است. می توان با استفاده از یک رولر حسی در حالی که کودک به صورت دمر خوابیده از سمت انگشتان به سمت گردن رولر را حرکت داد.
  • کشش عضلات بالای یک دقیقه موجب کاهش تون عضلانی و سفتی عضله می شود به این صورت که کودک به پهلو خوابیده ابتدا با یک دست لگن را ثابت نگه داریم و با دست دیگر شانه را گرفته و به سمت جلو وعقب حرکت دهیم سپس شانه را ثابت نگه داشته و لگن را حرکت می دهیم و در ادامه لگن و شانه به سمت مخالف هم حرکت داده می شوند. از این مورد یا مورد قبلی می توان به عنوان وارم آپ در ابتدای تمرینات استفاده کرد.
  • کودک را روی یک ملحفه به صورت طاقباز خوابانده و با بلند کردن آرام ملحفه موجب غلت خوردن کودک می شویم.
  • در حالی که کودک به حالت طاقباز خوابیده یک پا را در شکم خم کرده و همزمان کودک را به سمت مقابل می چرخانیم تا لگن چرخیده و بعد هم تنه بچرخد و کودک به حالت دمر تغییر وضعیت دهد. نکته ی در انجام این تمرین این است که دستی که به سمت آن حرکت می شود باید به صورت صاف بالای سر قرار بگیرد تا دچار آسیب نشود.

مداخلات کاردرمانی در درمان دیر غلت زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر

برنامه درمانی کاردرمانی جسمی حرکتی در نهایت به کودکان کمک می کند تا تمام جنبه‌های تاخیر تکامل رشدی مربوط به دیر غلت زدن و عوامل مربوط به آن را در زندگی جبران کند.

کار درمانی کمک می کند تا کودک در زندگی استقلال داشته باشد و مراحل رشد تکاملی را به صورت طبیعی و مانند سایر کودکان طی کند. کاردرمانی به کودک کمک می‌کند تا بتواند در آینده مانند سایر کودکان در محیط های مربوطه مشارکت اجتماعی داشته باشد. در نهایت کاردرمانگر در درمان دیر غلت زدن کودکان در غرب تهران در تهرانسر به بهبود کیفیت زندگی کودک و افزایش استقلال وی در زندگی کمک شایانی می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در دیر راه رفتن در کودکان، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

درمان راه نرفتن کودکان غرب تهران در تهرانسر

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *