نوروفیدبک در درمان صرع در تهرانسر از جمله مداخلاتی است که در این زمینه وجود دارد. صرع، نوعی اختلال است که با تشنج های زیاد شناخته می شود. نوروفیدبک اولین بار جهت بهبود صرع استفاده شد.  مکانسیم نوروفیدبک در  این بیماران  بدین گونه  عمل می کند که باعث به وجود آمدن فرکانس های خاصی در الکترو انسفالوگرافیک می شود که به دنبال آن کاهش تعداد تشنج در بیماران مشاهده می شود. این اختلال ممکن است افراد را با مشکلات فراوانی مواجه سازد و درمان آن چالش بزرگی برای آنها باشد. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

صرع چیست؟

تشنج، مشکلی موقتی در فعالیت های مغز است که در پی فعالیت الکتریکی غیرطبیعی سلول های عصبی مغز، اتفاق می افتد. صرع، نوعی اختلال است که با تشنج های زیاد شناخته می شود. شیوع صرع ۵ تا ١٠ نفر در هر ١٠٠٠ نفر است. صرع معمولا یا قبل از سن ١٠ سالگی یا بعد از ۶٠ سالگی اتفاق می افتد. صرع یک اختلال در مغز است و بر روی عملکرد رفتاری، جسمی و ذهنی فرد مبتلا به صرع تاثیرمی گذارد. در افراد مبتلا به تشنج، زیاد شدن موج تتا علت بازگشت ناخواسته حملات تشنجی در این بیماران است .امواج تتا با عواملی مانند: خلاقیت، خودانگیختگی، حواس پرتی، عدم توجه و خیالبافی در ارتباط است. نوروفیدبک روشی جدید و کاربردی است که در بهبود وضعیت این اختلال بسیار موثر است.

نوروفیدبک در درمان صرع

نوروفیدبک اولین بار جهت بهبود صرع استفاده شد.  مکانسیم نوروفیدبک در  این بیماران  بدین گونه  عمل می کند که باعث به وجود آمدن فرکانس های خاصی در الکترو انسفالوگرافیک می شود که به دنبال آن کاهش تعداد تشنج در بیماران مشاهده می شود. با استفاده از نورو فیدبک، مغز یاد می گیرد که به جای تمرکز بر ریتم هایی که باعث به وجود آمدن و زیاد شدن حملات تشنجی می شوند، بر ریتم هایی که بروز حملات تشنجی را کم می کند، تمرکز کند. نوروفیدبک در درمان این  بیماران  از جمله صرع کوچک، صرع بزرگ و تشنج­های موضعی پیچیده موثر است.

نتایج مطالعات نشان داد که استفاده از نوروفیدبک در این افراد  باعث کم کردن دوز دارو و کنترل موثرتر تشنج­ در این بیماران می­شود. بیمارانی که در درمان هایی دارویی جهت کنترل تشنج مقاوم به دارو درمانی شده اند اگر تحت درمان با نوروفیدبک قرار بگیرند، در اکثر موارد بهبودی مشاهده می شود. نوروفیدبک باعث افزایش ثبات عملکرد مغز می شود. طول درمان امکان دارد، طولانی باشد  اما در اغلب موارد نتایج رضایت بخشی حاصل می شود که به بهبود عملکرد مغز، کاهش دوز داروها و سپس کاهش عوارض جانبی داروها، کم شدن تعداد تشنج ها و عدم نیاز به جراحی (در مواردی که نیاز به جراحی بوده است) منجر می شود.

نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

نوروفیدبک یک روش درمانی غیر دارویی است که برای بهبود عملکرد مغز و کنترل عوارض بیماری های مربوط به فعالیت مغزی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، دردهای مزمن، مشکلات توجه و بیش فعالی و سایر اختلالات روانی استفاده می شود.

در این روش، فعالیت های مغزی بیمار با استفاده از دستگاه های الکتروانسفالوگرافی (EEG) در طول جلساتی که توسط یک تکنسین آموزش دیده شده انجام می شود، ضبط می شود. بعد از آن، اطلاعات این فعالیت های مغزی به صورت بازخورد به بیمار داده می شود و بیمار با استفاده از این بازخورد، تلاش می کند فعالیت های مغزی خود را تغییر دهد تا بهبودی در شرایط خود ایجاد کند.

درمان نوروفیدبک

درمان نوروفیدبک یک روش درمانی غیر دارویی است که برای بهبود عملکرد مغز و کنترل عوارض بیماری های مربوط به فعالیت مغزی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، دردهای مزمن، مشکلات توجه و بیش فعالی و سایر اختلالات روانی استفاده می شود.

در این روش، فعالیت های مغزی بیمار با استفاده از دستگاه های الکتروانسفالوگرافی (EEG) در طول جلساتی که توسط یک تکنسین آموزش دیده شده انجام می شود، ضبط می شود. بعد از آن، اطلاعات این فعالیت های مغزی به صورت بازخورد به بیمار داده می شود و بیمار با استفاده از این بازخورد، تلاش می کند فعالیت های مغزی خود را تغییر دهد تا بهبودی در شرایط خود ایجاد کند.

درمان صرع

درمان صرع بستگی به نوع و شدت آن دارد. در برخی موارد، صرع با داروها کنترل می شود، در حالی که در موارد دیگر، درمان صرع نیاز به روش های درمانی دیگر مانند جراحی مغزی و یا دیگر روش های مکمل مانند روش های تنفسی عمیق، یوگا، نوروفیدبک و تکنیک های رفع تنش می باشد.

منابع:

  1.  Neurofeedback and epilepsy behavior
  2.  Neurofeedback treatment of epilepsy

برای اطلاعات بیشتر در زمنیه نقش نوروفیدبک در درمان اختلالات خواب، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک در تهرانسر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *