نوروفیدبک

درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک در تهرانسر از جمله مداخلاتی است که در این زمینه وجود دارد. اختلالات خواب، مشکلی شایع می باشد. در این اختلال فرد در شروع خواب، حفظ و تداوم خواب عاجز هست. شواهد زیادی مبنی بر اینکه استفاده از نوروفیدبک در بهبودی افراد دچار اختلالات خواب وجود دارد. این اختلال ممکن است افراد را با مشکلات فراوانی مواجه سازد و درمان آن چالش بزرگی برای آنها باشد. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

اختلالات خواب چیست؟

اختلالات خواب، مشکلی شایع می باشد. در این اختلال فرد در شروع خواب، حفظ و تداوم خواب عاجز هست. اختلالات خواب تقریباً در ۱۰ درصد از جمعیت کل جهان وجود دارد که بی خوابی مزمن یا دائم را تجربه کرده اند. افراد مبتلا به اختلالات خواب علاوه بر بی خوابی، مشکلاتی در عملکرد روزمره خود نیز دارند که می توان به خستگی، مشکل در توجه وتمرکز، اختلالات حافظه، مشکل در تحصیل و عملکرد شغلی، اختلال در خلق وخو و تحریک پذیری، غیبت زیاد کاری و شغلی، کم شدن انگیزه و انرژی که ممکن است در نهایت منجر به اخراج شدن از سرکارشان شود، اشاره کرد. شواهد زیادی مبنی بر درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک در تهرانسر وجود دارد. استفاده از نوروفیدبک در بهبودی افراد دچار اختلالات خواب وجود دارد.

درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک

نقش نوروفیدبک در بزرگسالان

شواهد زیادی مبنی بر اینکه استفاده از نوروفیدبک در بهبودی افراد دچار اختلالات خواب وجود دارد مانند: افراد دارای بی­خوابی، افرادی که سخت به خواب می روند، افرادی که دائما از خواب می پرند، کسانی که مبتلا به اضطراب و افسردگی هستند و دچار اختلالات خواب هستند. نوروفیدبک باعث ایجاد تغییرات، تقویت، تعدیل و افزایش کارایی سلول های مغزی میشود. مکانیسم نوروفیدبک بدین صورت هست که به خودتنظیمی مغز در حالات آشفتگی فیزیولوژیک یاری می رساند که باعث بهبود کیفیت خواب می­­شود.

درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک در کودکان

اختلالات خواب دربرگیرنده: شب­ادراری، راه رفتن در هنگام خواب، صحبت کردن در حین خواب، حالات ترس در خواب و اضطراب مرتبط به خواب رفتن است. نوروفیدبک باعث ایجاد تغییرات، تقویت، تعدیل و افزایش کارایی سلول های مغزی می شود. استفاده از نوروفیدبک به خود تنظیمی مغز در حالات برانگیختگی فیریولوژیک یاری می رساند و در بهبود اختلالات مرتبط با خواب موثر است و معمولا بهبود کیفیت خواب از اولین علائمی است که افراد وکودکانی که تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفته اند، گزارش می­شود.

درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک

نوروفیدبک (Neurofeedback) یک روش درمانی غیر دارویی است که با استفاده از فناوری برقراری ارتباط مغز و کامپیوتر، به بیماران کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر روی فعالیت مغزی خود داشته و عملکرد مغزی خود را بهبود بخشند. این روش در درمان اختلالات خواب نیز موثر بوده و به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی نوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان اختلالات خواب در بزرگسالان

اختلالات خواب می‌تواند برای بسیاری از بزرگسالان مشکل ساز باشد، اما خوشبختانه برای بسیاری از این مشکلات راه‌حل وجود دارد. درمان اختلالات خواب با توجه به نوع اختلال که شامل بی خوابی، خواب آلودگی و خواب بیداری است، متفاوت است.

درمان نوروفیدبک

نوروفیدبک یک روش درمانی غیر دارویی است که برای درمان بسیاری از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، دردهای مزمن، مشکلات توجه و بیش فعالی و سایر اختلالات روانی مؤثر است. در این روش، فعالیت های مغزی بیمار با استفاده از دستگاه های الکتروانسفالوگرافی (EEG) در طول جلساتی که توسط یک تکنسین آموزش دیده شده انجام می شود، ضبط می شود. بعد از آن، اطلاعات این فعالیت های مغزی به صورت بازخورد به بیمار داده می شود و بیمار با استفاده از این بازخورد، تلاش می کند فعالیت های مغزی خود را تغییر دهد تا بهبودی در شرایط خود ایجاد کند.

منابع:

  1.  Neurofeedback for insomnia a pilot study of z –score SMR and individualized protocols
  2. The significance of sigma neurofeedback training on sleep spindles and aspects of declarative memory

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش نوروفیدبک در درمان میگرن، لینک زیر را مطلعه نمایید.

نوروفیدبک در درمان میگرن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *