ساخت بریس یا ارتز ارتوپدی تقریباً امروزه وسیله کاربردی رایجی به شمار می آید که توسط متخصص ارتوپد فنی ساخته می شود. اما اغلب از کاربرد آن در روند بهبودی، برداشت غلطی شده است. به طور کلی از بازدارنده ها برای ایجاد بی حرکتی در مفاصل و بهبودی آنها در موقعیت مناسب استفاده می شود. به این ترتیب ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها حجم  مناسبی خون دریافت می کنند. همچنین از حرکاتی که ممکن است آسیب های موجود را تشدید یا بدتر کنند، جلوگیری می کند. دربرخی موارد، استفاده از بازدارنده مناسب حتی می تواند به بهبود کامل دامنه حرکتی پس از عمل جراحی کمک کنند.

در این مطلب به مواردی بیشتر از ضرورت استفاده از بریس و ارتز ارتوپدی اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

ساخت بریس

بریس چیست ؟

پروتز، ارتز ارتوپدی یا بریس به دستگاه‌هایی گفته می‌شوند که به منظور جایگزینی یا پشتیبانی از بخش‌های مختلف بدن به کار می‌روند. در ارتوپدی نیز از پروتز و ارتز و ساخت بریس به منظور درمان و تسهیل در حرکت و فعالیت بیماران استفاده می‌شود.

پروتز به دستگاهی گفته می‌شود که به منظور جایگزینی یک عضو یا بخش از بدن به کار می‌رود. این دستگاه معمولاً شامل قسمت‌های مصنوعی است که با بدن بیمار ارتباط دارد. از پروتز در مواردی استفاده می‌شود که یک عضو از بدن به دلیل بیماری، آسیب یا تصادف از کار افتاده باشد. به عنوان مثال، پروتز استخوان، پروتز مفصل، پروتز قلب و … از جمله پروتزهای استفاده شده در ارتوپدی هستند.

چه زمانی از بریس استفاده شود؟

بریس یا ارتز های ارتوپدی، اشیایی هستند که اغلب از مواد سفت و سخت مانند پلاستیک فشرده ساخته شده اند. همچنین از فلز و یا حتی مواد نرمی مثل پارچه های بسیار محکم نیز برای ساخت بریس استفاده می شود. فراموش نکنید هدف از طراحی و ساخت بریس جلوگیری از حرکت مفصل مورد نظر است.

هدف استفاده از ارتزها، اطمینان از این است که مفصل قادر به حرکت نباشد. این محدودیت حرکت می تواند در حد خارج نشدن از یک محدوده خاصی در بعضی موارد ثبات کامل باشد. این کار تضمین می کند که همه بافت های هم بند فرصت بهبودی مناسب را دارند. برخلاف گچ، ارتز را می توان به راحتی برای استحمام یا انجام مداخلات باز کرد یا پوشید.

دربرخی موارد، ارتز ارتوپدی به شما  این امکان را می دهد تا فعالیت عضلات خود را در یک ورزش هدفمند حفظ کنید. این بازدارنده های ارتوپدی بسته به این که کدام قسمت از بدن نیازمند درمان است، کاربردهای متفاوتی دارند.

انواع بریس یا ارتز ارتوپدی

  • بریس گردنی(گردنبند طبی)
  • حمایت کننده و ثبات دهنده شانه
  • ارتز ثبات دهنده آرنج
  • مهارکننده اسکولیوز تنه و کمر
  • انواع زانوبندها (مثل مهارکننده درد قدامی زانو، زانوبند و الگوس و بازدارنده حرکت زانو)
  • بازدارنده مهاری مچ پا
  • ارتزهای ورزشی، نمونه هایی از انواع ارتز و بریس هستند که می توانند به صورت اختصاصی در مرکز توانبخشی طراوت تهرانسر طراحی و ساخته شوند.

ساخت بریس

تفاوت بین بریس و اسپلینت در چیست؟

ارتز و اسپلینت شباهت های زیادی دارند.‌ درواقع این بازدارنده ها بسیار شبیه اسپلینت از پیش ساخته شده هستند. اما کاربرد این دو تا حدودی با هم متفاوت است. بازدارنده ها از اندام آسیب دیده برای مدت طولانی و حتی نامشخص یپشتیبانی می کنند. درحالی که از اسپلینت در شرایط اضطراری برای بی حرکتی ناحیه آسیب دیده استفاده می شود. از ارتز ارتوپدی عمدتاً در بیمارانی که دچار پیچ خوردگی یا کشیدگی هستند، استفاده می شود.‌

بریس (ارتز) بعضی اوقات برای بازیابی استخوان های شکسته نیز کاربرد دارد. برعکس آن، آتل به طور معمول بر روی شکستگی استخوان تمرکز می کند. اما ممکن است برای کمک به درمان پیچ خوردگی نیز استفاده شود.  به طورکلی، هر دو آن ها ممکن است در موارد اضطراری و نیاز به کمک های اولیه استفاده شوند. اما ارتزها برای درمان طولانی مدت، و اسپلینت معمولا ًبه طور موقت تجویز می شوند. در واقع اسپلینت اغلب یک وسیله اورژانسی و بریس یک وسیله درمانی بلند مدت محسوب می شود.

فواید استفاده از ساخت بریس برای درمان

همان طور که می دانید انواع مختلفی از ارتزها و بریس ها وجود دارند که استفاده از آن ها به کاربرد و مدل آن ها بستگی دارد. گاهی گس از جراحی لازم است که برخی از اندام ها بایستی بدون حرکت باقی بمانند تا روند رمان سریع تر طی شود. در این زمان توصیه می شود از بریس هایی استفاده کنید که محدود کننده حرکات هستند.

از طرفی دیگر بعضی مواقع آسیب ها به نحوی هستند که اندام در جهت خاصی بایستی نگه داشته شود، مثلاً برای بیماری انحراف در ستون فقرات بهتر است از بریس هایی استفاده کنید که به حفظ راستای ستون فقرات کمک می کند. پس ساخت بریس برای هر بیماری می تواند کمکی متفاوت ارائه کند.

به طور کلی هدف و فواید استفاده از بریس برای درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جلوگیری از ایجاد فشار اضافه بر روی مفاصل
  • کمک به حرکات مفاصل
  • مهار کردن حرکت مفصل در یک جهت و اجازه دادن حرکت مفصل در جهات مختلف
  • کمک کردن به بهبود و بازپروری شکستگی پس از خارج کردن از گچ
  • کنترل، هدایت، محدود کردن یا بی حرکت کردن کامل یک اندام یا یک مفصل یا حتی قسمتی از بدن
  • کمک به بهتر شدن حرکات و کاهش درد و درست شدن قسمتی از بدن

ساخت بریس

بهترین مرکز ساخت بریس در تهران

به طور کلی هدف از درمان ارتز و ساخت بریس، جبران کردن حس هایی است که در عضلات از دست رفته است. با استفاده از این تجهیزات پزشکی است که تا جای ممکن برای بیمار محدودیت حرکتی ایجاد می شود و در عین حال امنیت لازم از طریق این وسیله ها به دست می آید.

نکته مهم این که موارد استفاده از بریس ها بستگی به تجویز پزشک و نوع آسیب دیدگی افراد دارد. در مرکز توانبخشی طراوت در غرب تهران (تهرانسر) افراد با آسیب دیدگی ها و مشکلات مختلف مانند پا درد، زانودرد، کمردرد، صافی کف پا، عقب زدگی زانو، بدشکلی پا و کسانی که پا، دست، چشم و گوش خود را ازدست داده اند می توانند از امکانات تخصصی استفاده کنند.

چون هدف اصلی در درمان ایجاد امنیت در زمان ایستادن است، ارتزها و بریس ها بخوبی از عهده تثبیت و حمایت برمی آیند. در مرکز توانبخشی طراوت تهرانسر، کلیه خدمات در غرب تهران با استفاده از پزشک و کاردرمانگران باتجربه پیگیری شده و انواع بریس و ارتز ارتوپدی به صورت سفارشی و اختصاصی با بهترین کیفیت طراحی و ساخته می شود. در بهترین مرکز ساخت بریس (مرکز توانبخشی طراوت در غرب تهران) خدمات را با بالاترین کیفیت و با پیشرفته ترین تکنولوژی ها دریافت خواهید کرد.

جمع بندی

آن چه تلاش کردیم در این مقاله به آن بپردازیم، آشنایی با ارتز ارتوپدی و ساخت بریس بود. همان طور که مطالعه کردید موارد کاربرد و استفاده از این تجهیزات بسیار متنوع است. پس اگر پزشک شما این وسیله را تجویز کرده است، پیشنهاد می کنیم حتماً توصیه پزشک خود را جدی بگیرید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *