ساخت آفو پا یا ارتز پا و مچ پا، یک پشتیبان برای کنترل موقعیت و حرکت پا است. همچنین برای جبران ضعف یا اصلاح ناهنجاری ها طراحی و ساخت بریس AFO یک اولویت محسوب می شود. از این وسیله مهم پزشکی می توان برای حمایت از اندام های ضعیف یا قراردادن عضلات دچار اسپاستیسیته در وضعیت طبیعی تر استفاده کرد. علاوه براین برای کنترل افتادگی پا (دراپ فوت) ناشی از انواع اختلالات عصبی و اسکلتی عضلانی هم از آفو پا استفاده می شود که توسط متخصص ارتوپد فنی ساخنه می شود. به دلیل کاربرد متداول در افتادگی پا، ناماین وسیله مترادف با اصطلاح “بریس دراپفوت” شناخته شده است. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه و متخصصان مربوط به آن خواهیم پرداخت.

آفو پا چیست؟

Ankle Foot Orthosis  یا همان بریس AFO یک ارتز تخصصی است که از کف پا تا زانو قرار می گیرد. به دلایل گوناگون انواع مختلفی از AFO ساخته می شود. افراد با مشکلاتی مانند فلج مغزی، افتادگی پا، مولتیپل اسکلروزیس، آرتروز، سکته مغری، فلج اطفال و سایر مشکلاتی که برای ثبات و کنترل مچ پا و پا نیاز به کمک دارند، از این ارتز تخصصی استفاده می کنند. توجه داشته باشید که این وسایل با توجه به نیاز هر فرد به صورت مخصوص ساخته می شوند. این و سایل بر اساس نیازهای بیومکانیکی، پزشکی و محیطی در انواع مختلفی طراحی می شوند. این وسایل همچنین برای مواردی مانند آرتریت مچ پا، درد و یا ضعف مچ پا هم کاربرد دارند.

معمولاً ارتز ازموادی از جمله پلاستیک های قابل حرارت دهی، فلز، چرم وکامپوزیت کربن برای ساخت آن استفاده می شود. ارتزهای پا و مچ پا معمولاً بیشترین استفاده را در بین ارتزها دارند. ارتز را می توان به صورت آماده تهیه کرد و یا به صورت سفارشی برای یک فرد ساخت. ساخت آفو پا در مرکز توانبخشی طراوت تهرانسر در غرب تهران با بررسی و ارزیابی های همه جانبه صورت می گیرد.

آفو AFO چه کمکی می کند؟

هدف استفاده از این اورتز ایجاد ثبات در پا و مچ پا و بلند انگشتان پا از زمین در فاز نوسانی راه رفتن است. این امر به کاهش خطرابتلا به گیر گردن انگشتان پا و افتادن کمک می کند. یک ارتز پا  و مچ معمولی یک قاب L شکل را در اطراف پا و مچ پا ایجاد می کند. آفو را می توان در حالت خاصی ثابت کرد و یا یه آن اجازه حرکت در دامنه حرکتی مشخصی داد. همچنین این وسیله بسته به کاربردی که دارد در زوایای مختلفی تنظیم می شود.

بریس آفو AFO یک وسیله بسیار مهم در پزشکی است که برای کسانی که با مشکلات اسپاسم، شکستگی، کوتاهی و یا فلج مغزی درگیر هستند توصیه و ساخته می شود. با توجه به این که بریس توانایی های بسیاری دارد می تواند به بهبود وضعیت افراد کمک بسیاری بکند. اگر بخواهیم به مزایا و کاربردهای اصلی بریس آفو اشاره کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش درد: ساخت آفو پا و استفاده از بریس AFO می تواند فشار روی عضلان را کاهش داده و درنتیجه از درد و ناراحتی بیمار می کاهد.
  2. حمایت و پشتیبانی: بریس AFO حمایت لازم برای پا و مچ پای بیمار را فراهم می کند.
  3. اصلاح و بهبود زانو: بریس آفو می تواند با فشار مناسب بر روی مچ پا و پا به بهبود زانو کمک کند و استحکام عضلات و استقامت آن ها را تقویت می کند.
  4. افزایش تعادل: بریس آفو با ایجاد پشتیبانی و استحکام در مناطق مورد نیاز به تعادل افراد کمک می کند و خطر و یا احتمال افتادن در زمان پیاده روی روزمره و راه رفتن به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

در اینجا به یک نکته ضروری اشاره می کنیم که اگرچه بریس و ساخت آفو پا مزایای بسیاری دارد اما گاهی می تواند در اوایل مشکلات و محدودیت ها و یا عدم احساس راحتی در انجام فعالیت های روزانه ایجاد کند. پس بهتر است در انتخاب و استفاده از بریس AFO حتماً به نیازها و ضرورت های خاص هر فرد توجه شود و این کار از طریق مشاوره با پزشک، متخصص ارتوپدی و ارتوپد فنی انجام شود.

ساخت آفو پا

مراحل ساخت آفو پا اختصاصی شما

مراحل ساخت آفو پا معمولا ًبا قالب گیری از پا و مچ پا فرد مورد نظر انجام می شود. پس از آن بر اساس این قالب است که بریس AFO که اغلب از جنس ترموپلاستیک است طراحی و ساخته می شود. زمانی که بریس AFO تحویل می شود آموزش های کامل در کلینیک توانبخشی طراوت در غرب تهران (تهرانسر) داده می شود. چگونگی استفاده از آن و چگونه درست پوشیدن آن هم آموزش داده می شود تا گردش خون تحت تاثیر قرار نگیرد و مشکلاتی از قبیل خستگی، زخم یا مشکلات پوستی ایجاد نشود.

در برخی مواقع، متخصص ارتوپد در حین معاینات متوجه می شود که شما مشکل دراپ فوت دارید و در صورتی که کارشناس ارتوپد فنی تشخیص دهد، می توانید از بریس دراپ فوت آماده برای درمان استفاده کنید. این نکته را یادآوری می کنیم که ساخت آفو پا به صورت اختصاصی ممکن است چندین هفته طول بکشد.

و نکته مهم دیگر این که AFO معمولاً به صورتی طراحی می شود که با شکل مچ پا و پا تطابق کامل داشته باشد. پس به دلیل قرار گرفتن دوباره اندام تحتانی و توزیع مجدد فشار است که احساس عجیبی در مچ پا خواهید داشت.

ساخت آفو پا و انواع بریس ارتوپدی پا

در ادامه به انواع بریس ارتوپدی پا و مچ پا، بریس دراپ فوت و انواع ارتز حمایت کننده پا و مچ پا اشاره می کنیم:

آفوها، جنس و فرم های مختلفی دارند. همچنین هر کدام از آن ها نیازهای خاصی را برآورده می کنند که بسته به نوع مشکل و شرایط ارتوپدیک فرد می توان از آن ها استفاده کرد. در ادامه چند نمونه از انواع رایج این ارتزها را معرفی می کنیم.

ساخت آفو پا از جنس فیبرهای کربنی

  • دارای کفی متحرک و نیمه انعطاف پذیر
  • سبب ایجاد الگوی صحیح راه رفتن
  • تقویت ثبات و قدرت در کنترل نیروهای پیچشی
  • سبک، مدرن و ساده
  • جلوگیری از تماس در نقاط حساس فشاری
  • مناسب بیماران دارای فعالیت
  • ترمیم زخم های فشاری با طراحی باز پاشنه

ساخت آفو پا، ارتز پا و مچ پا سوئدی

  • ساده تر از ارتزهای پلاستیکی سنتی
  • امکان گردش هوا پیشرفته برای ایجاد را حتی و خنکی
  • شکل پذیری با حرارت و قابل اصلاح برای متناسب سازی ارتزهای سفارشی
  • پایداری جانبی متوسط ​​وکمک به دورسیفلکشن ثابت مچ پا
  • طراحی ساده
  • آفو مناسب برای استفاده در کفش
  • کفی قابل تغییر برای مناسب سازی با هر کفش
  • مناسب برای بیماران با فعالیت متوسط

بریس دراپفوت یا آفوهای پلاستیکی سنتی

  • نیازهای متنوعی را برآورده می کنند.
  • دارای گزینه هایی برای تغیر ثبات داخلی/خارجی حداکثری به حداقلی داخلی
  • قابلیت شکل پذیری با حرارت
  • امکان اصلاح توسط حرارت
  • گزینه قابل اطمینان و اقتصادی برای پاسخگویی به انواع نیازها
  • قابل استفاده درعرض چند ثانیه پس ازساخت
  • یک آفو مناسب برای استفاده کوتاه مدت

ساخت آفو پا

کاربرد بریس پا چیست؟

قبلاً در عناوین بالاتر ذکر کردیم که طراحی و ساخت آفو پا می تواند برای بسیاری از بیماران به روند بهبودی و کاهش درد کمک کند. درواقع ساخت آفو پا (بریس پا) کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. این وسیله پزشکی معمولاً در موارد زیر کاربرد دارد:

  • فلج مغزی (کاردرمانی فلج مغزی و استفاده از آفو)
  • سکته های مغزی منجر به دراپفوت
  • دراپفوت به دلیل نوروپاتی محیطی یا علائم ناشناخته
  • فلج اطفال
  • تروما
  • مولتیپل اسکلروزیس(MS)
  • سندرم گیلن باره ، از جمله مواردی هستند که ساخت آفو پا برای آن ها توصیه می شود.

درمان با بریس پا چگونه است؟

وقتی برای اولین بار AFO خود را استفاده کنید، بهتر است آن را به تدریج بپوشید تا به آن عادت کنید و پوستتان به تدریج برای فشارهایی که بریس ایجاد می‌کند مقاومت بیشتری ایجاد کند. در چند هفته اول، پوست خود را به طور منظم چک کنید، زیرا ممکن است تا زمانی که به پوشیدن AFO عادت نکرده‌اید، درد عضلانی کمی را تجربه کنید.

بهتر است کار را به آرامی شروع کنید و در طول روز حداکثر یک ساعت و با فعالیت های کم تا متوسط AFO خود را بپوشید. زمان پوشیدن را هم هر روز به مدت ۳۰ دقیقه افزایش دهید تا زمانی که به زمان توصیه شده توسط پزشک ارتوپد برسید. حالا می توانید سطح فعالیت خود را افزایش دهید. اگر درد و ناراحتی را تجربه کردید، بهتر است ۲ تا ۴ ساعت AFO  را از پای خود بردارید و دوباره امتحان کنید.

اگر چنانچه درد ادامه داشته باشد بایستی به مرکز ارتوپدی خود مراجعه کنید و قبل از آن استفاده از آفو پا را متوقف کنید. اگر به طور مداوم AFO را هر روز بپوشید حتماً به مزایای طولانی مدت دست خواهید یافت.

نحوه مراقبت و چگونگی شستشو بریس پا

برای نگهداری از بریس AFO و برای این که استفاده بهینه از این وسیله داشته باشید معمولاً توصیه می‌شود:

  1. پا و مچ پا را قبل از قرار دادن بریس کاملاً خشک و تمیز کنید.
  2. برای تمیزی و نگهداری بریس از آب گرم و صابون استفاده کنید.
  3. بعد از استفاده، بریس را به دقت از پا خود بردارید و در محیط خشک و تمیز نگه دارید.
  4. هنگام نگهداری، از قرار دادن بریس در معرض حرارت شدید یا نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
  5. در صورتی که مشکلی در بریس مشاهده می‌کنید، به کارشناس ارتز و پروتز مراجعه کنید تا تعمیرات لازم انجام شود و مشکلات رفع شوند. اطمینان از استفاده صحیح و نگهداری مناسب از بریس AFO می‌تواند کمک زیادی به بیمار در پروسه درمان کند.

ساخت آفو پا

مرکز ساخت آفو پا و بریس AFO

در ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که چه کسانی به خدمات ارتوپد فنی نیاز دارند؟

گروه اول افرادی هستند که دارای مشکلات پا درد، زانودرد، کمردرد، صافی کف پا، عقب زدگی زانو، بدشکلی پا و کسانی که پا، دست، چشم و گوش خود را ازدست داده اند و نیاز می باشد برایشان وسیله ای ساخته شود.

گروه دوم از افرادی که به خدمات ارتوپد فنی و ساخت آفو پا، ارتز و یا بریس AFO نیاز دارند عبارتند از: کسانی که دارای معلولیت های مختلف هستند مانند افراد ضایعه نخاعی، فلج اطفال، جانبازان گرانقدر، افرادی که دچار سکته مغزی و حتی افراد مبتلا به فلج مادرزادی.

گروه سوم هم که به این خدمات در ارتوپد فنی  نیاز دارند عبارتند از: کسانی هستند که به صورت اورژانسی مراجعه می کنند و دچار حادثه شده اند مانند: تصادف، پرت شدن از ارتفاع و… که نیاز فوری به وسایل کمکی و تثبیتی دارند. در این گونه موارد توصیه ها و اقدامات لازم توسط پزشک ارتوپد و مرکز توانبخشی صورت می گیرد.

هزینه ساخت آفو پا (Ankle Foot Orthosis) به نوع مواد سازنده آن بستگی دارد که می توانید با مراجعه حضوری به کلینیک طراوت در غرب تهران (تهرانسر) پس از این که توسط کارشناس ارتز و پروتز معایه شدید از هزینه ها هم مطلع شوید. ضمناً بریس AFO توسط یک متخصص ارتوپد، جراج و یا فیزیوتراپیست تجویز خواهد شد. پس از این که پزشک متخصص معاینه و بررسی های لازم را انجام داد، بریس مناسب شما در مرکز ارتوپدی فنی مراحل طراحی و ساخت آغاز می شود.

ساخت آفو پا

جمع بندی

در این مطلب به بریس آفو و انواع آن اشاره کردیم. همچنین به اهمیت ساخت آفو پا به صورت تخصصی در مرکز توانبخشی طراوت در غرب تهران و در واحد ارتوپد فنی پرداختیم. امیدواریم این اطلاعات بتواند در جهت روند بهبودی و کمک به افراد بیمار برای ایجاد شرایطی مناسب برای ادامه زندگی بهتر و باکیفیت تر مفید واقع شود. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از طریق وب سایت و شماره تلفن های اعلام شده اقدام نمایید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *