گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی و ارتباطی در نظر می‌گیرد که مهارت های اجتماعی برای ایجاد و حفظ دوستی ها ضروری هستند. علاوه بر روابط دوستانه، هر انسانی برای حضور در جامعه به مهارت های اجتماعی و ارتباطی نیاز دارد. انسان برای کار، تحصیل، خرید رفتن و بسیاری از موارد باید از این مهارت ها برخوردار باشد. در صورتی که کودکی یا بزرگسالی این مهارت ها را به طور کافی نداشته باشد، گفتار درمانی به حل  مشکلات، بهبود عملکرد فرد و حفظ روابط دوستانه فرد کمک می‌کند.

مشکل در روابط اجتماعی چگونه است؟

روابط اجتماعی برای کودکان و بزرگسالان ضروری و مهم هستند اما گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی و ارتباطی در نظر میگیرد که مشکل در برخی از تعاملات واضح تر هستند‌. برای مثال مشکل در حفظ و رعایت نوبت در بازی کردن در سنین کودکی بسیار مهم است. در هر حال مهارت های مکالمه ای به عنوان یکی از اهداف تعاملات اجتماعی در درمان در نظر گرفته می‌شود.

افرادی که در تعاملات اجتماعی مشکل دارند، عموما در شروع مکالمات نیز مشکل دارند. آنها ممکن است پاسخ های بسیار کوتاه یا بسیار زیاد بدهند. ممکن است این افراد نسبت به نوبت گرفتن و رعایت این امر بی‌علاقه باشند. در نتیجه این افراد در داشتن یک مکالمه موفق طبق نظر گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی و ارتباطی شکست می خورند.

معمولاً کودکانی که مشکلات اجتماعی و ارتباطی دارند، در حفظ روابط دوستانه به صورت بلندمدت مشکل دارند. به همین دلیل تناسب بالاتری بین انزوای اجتماعی در سن های میانه کودکی وجود دارد. اختلالات اضطرابی و افسردگی نیز با این وضعیت تناسب دارد. در نتیجه شناسایی و رشد دادن این مهارت ها برای حمایت کودک در جامعه و حمایت عاطفی کودک حیاتی می باشد‌.

گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی و ارتباطی ؛افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از اختلالات شایع است و از مهمترین اختلالات خلق می باشد. علائم اصلی افسردگی: یک دوره زمانی حداقل دو هفته ای که در طی آن خلق افسرده، بی علاقگی، نداشتنحس لذت بردن در اکثر یا همه فعالیت ها مشهود است. به علاوه شخص بایستی حداقل چهار علامت دیگر از جمله: تغییر در اشتها یا در وزن، اختلال در خواب، اختلال در  عملکردهای روانی-حرکتی، کاهش انرژی، حس بی ارزش بودن یا گناه کار بودن، اختلال در تفکر،  اختلال در تمرکز برای تصمیم گیری، داشتن افکاری در رابطه با مرگ و خودکشی و یا اقدام به خودکشی را داشته باشد.نوروفیدبک در افسردگی  برای درمان یک روش موثر و مفید است.

گفتار درمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی ؛نوروفیدبک در درمان افسردگی در تهرانسر

مکانیسم نوروفیدبک در حقیقت تقویت فرآیندهای پایه ای خودتنظیمی برای عملکرد بهتر است و مغز را جهت اصلاح، تعدیل و حفظ فعالیتهای مطلوب ترغیب می کند که در نهایت مغز را وادار می کند تا بعضی از امواج مغزی را بیشتر تولید کند و بعضی از امواج مغزی را کمتر تولید کند و با این دست کاری امواج باعث کاهش علائم افسردگی و  اضطراب  می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

نوروفیدبک در درمان افسردگی در تهرانسر

چه زمانی باید به فکر چاره‌ای برای این کودکان باشیم؟

شواهد نشان می‌دهد که باید از سال های اول دبستان به فکر چاره‌ای برای این کودکان بود. گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی و ارتباطی بیان میکند که چون ممکن است این مشکلات به مشکلات عاطفی و رفتاری برای فرد در آینده می‌توانند مرتبط باشند. پس فرد باید حداقل در دو مورد از موارد زیر مشکل داشته باشد تا به مراکز گفتاردرمانی مراجعه کند:

  • مشکل در شروع بازی با سایر کودکان
  • مشکل در رعایت نوبت در بازی
  • مشکل در رعایت نوبت در مکالمات و صحبت ها
  • پاسخ دادن بسیار کم یا بسیار زیاد به سوالات
  • تغییر دادن مکرر موضوعات در مکالمات که با مداخلات گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی امکان بهبود خواهد داشت.
  • مشکل در دادن پاسخ مناسب به سوالات
  • نشخوار ذهنی با خود
  • مشکل در شناسایی احساسات
  • مشکل در درک قواعد پنهان در زندگی روزمره

گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی

ارزیابی های گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی و ارتباطی :

متخصص گفتار درمانی کودکان طی جلسه اول ارزیابی را کامل میکند. گفتار درمانگر ممکن است از فرد بخواهد تا چک لیستی را قبل از شروع جلسه درمانی پر کند. همچنین ممکن است از فرد خواسته شود تا یک مقیاس خود نمره‌دهی را نیز فرد انجام دهد. این ارزیابی به شناسایی مشکلات فرد و برنامه ریزی برای درمان کمک فراوانی می‌کند. همچنین چند وقت یکبار نیز میزان بهبود فرد سنجیده می شود تا میزان تغییرات و بهبود فرد و سرعت آن مشخص گردد. این امر به دل گرم تر کردن مراجعه برای ادامه درمان تا بهبودی کامل کمک فراوانی می‌کند.

 مداخلات گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای روابط اجتماعی و ارتباطی :

گفتار درمانگر از مجموعه‌ای از ابزارهای استفاده می‌کند. گفتار درمانگر معمولا از بازخوردهای تصویری و روش‌های نقش بازی کردن استفاده می کند. علاوه بر این روش بارش فکری و حل مسئله طی این مداخلات بهبود می یابد. معمولاً مکالمات و مهارت های اجتماعی در گروه درمانی در جلسات و فردی کار میشود علاوه بر این گفتار درمانگر از روش های مختلف دیگری نیز برای بهبود فرد استفاده می کند. مجموعٱ اهداف مداخلات بهبود درک فرد از انتظارات روابط اجتماعی و پیشرفت استراتژی ها می باشد.

منابع:

  1. www.talkshop.com.au

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *