درمان مشکلات خواندن و نوشتن در زندگی کودک و شکل گیری شخصیت و تاثیرات بسیار مثبتی می‌گذارد. اختلالات خواندن و نوشتن اغلب جزئی از عنصر زبان هستند. پس کودکی که در خواندن نوشتن مشکل دارد، نیاز به ارجاع به گفتار درمانی دارد. پس ضروری است که کودک مهارتهای زبانی قوی برای داشتن مهارت های مناسب در خواندن و نوشتن داشته باشد. ممکن است کودک به دلیل مشکلات خواندن و نوشتن، نسبت به مدرسه بی‌علاقه شود. بنابراین گفتار درمانی با کمک به حل این مشکلات، باعث بهبود عملکرد کودک در زندگی و مدرسه میشود.

 مشکل خواندن و نوشتن چیست؟

در درمان مشکلات خواندن و نوشتن در نظر گرفته میشود که مشکلات خواندن و  نوشتن زمانی اتفاق می افتد که کودک در کدگذاری و رویت کلمات مشکل داشته باشد. علاوه بر آن کودک در مقایسه مطالب یا همان درک مطلب، تلفظ حروف، دستور زبان و ساختار مشکل دارد. اختلال خواندن و نوشتن می تواند شامل ۵ دسته زیر باشد:

  • صدا شناسی
  • شکل شناسی
  • ترکیب و نحو
  • معناشناسی
  • بررسی اصطلاحات

چگونگی خواندن، ایجاد کلمه و رشد دادن آن ها  به طور قطع برای رشد مهارت های خواندن بسیار مفید می باشد. با کدگذاری، یادگیری اینکه هر هر حرف چه صدایی دارد و چگونه در کنار هم معنا دارند، یادگیری در درمان مشکلات خواندن و نوشتن بسیار راحت تر می شود. کودک نیاز دارد تا آواهای صدایی را به طور کامل و واضح یاد بگیرد و از آنها استفاده کند.

درمان مشکلات خواندن و نوشتن

 یادگیری ساختار روایتگری:

ساختار روایتگری یک جریان تیپیک است. بیشتر داستان‌ها یک الگو را دنبال می‌کند و ساختار مشخصی دارند. کودکی که مهارت ها را به طور صحیح دارد، طرحواره ذهنی کاملی را در مورد اینکه چه کسی، چه چیزی و کجا اتفاق می‌افتد؛ دارد. کودک انتظار بخش بعدی که اتفاق می‌افتد را دارد. این امر در به یاد آوردن داستان، درک، مشخص کردن ایده ها، جزئیات و… کمک می کند. در درمان مشکلات خواندن و نوشتن توجه می شود که اگر کودکی در این بخش مشکل داشته باشد، در مهارت خواندن دچار مشکل می شود. آنها در به یاد آوردن وقایع، پاسخ سوالات و تحلیل داستان ها مشکل خواهند داشت.

 گفتار درمانی در درمان مشکلات خواندن و نوشتن:

خواندن و نوشتن از جمله مشکلات مرتبط با گفتار درمانی اختلال یادگیری می باشد. گفتار درمانی با ارائه خدمات توانبخشی، به بهبود مهارت های خواندنی کودک کمک می‌کند. کودک ممکن است طرحواره های ذهنی مناسبی نداشته باشد. همچنین ممکن است کودک در کدگذاری کلمات در خواندن مشکل داشته باشد. همین امر روی نوشتن کودک نیز تاثیر می‌گذارد.

در درمان مشکلات خواندن و نوشتن  در نظر میگیرند که ممکن است کودک متن را به طور کامل بخواند اما در واقع نداند که چه چیزی می خواند. یعنی مغز کودک در درک و پردازش متنی که میخواند مشکل دارد. پس در اینجا اهمیت گفتار درمانی مشخص میشود. گفتار درمانگر با کمک به شکل گیری طرحواره های درست، به بهبود مهارت خواندن و نوشتن کودک کمک می کند. گفتار درمانگر با بازی درمانی و انجام فعالیت‌ها حین جلسات، به تقویت حافظه کودک نیز کمک می کند. بدین ترتیب یادگیری کودک نیز افزایش می‌یابد.

درمان مشکلات خواندن و نوشتن ؛حافظه و کاربرد آن

در حافظه اطلاعات به دست آمده در طی فرآیند یادگیری ذخیره می شود و امکان دوباره بازخوانی اطلاعات وجود دارد.  بخشی در مغز وجود دارد به نام هیپوکامپ که جایگاه حافظۀ کوتاه مدت و حافظۀ فعال یا کاری است و  نقش اساسی در حفظ اطلاعات جهت تثبیت و سپس منتقل کردن اطلاعات از حافظۀ کوتاه به حافظۀ دائمی دارد. با توجه به نیاز مبرم انسان به حافظه جهت انجام کارهای روزانه و تحصیل و همچنین پیشرفت تکنولوژی و اینترنت و  نقش حافظه جهت استفاده از این امکانات تقویت حافظه کوتاه مدت امری ضروری است. این موارد توسط نوروفیدبک در حافظه در تهرانسر انجام می پذیرد.

یکی از موضوعات مهم جهت تقویت حافظه، جلوگیری از فراموش کردن مداوم اطلاعات و به دنبال آن آلزایمر است. تحقیقات اثبات کرده است لازمه جلوگیری از فراموشی و به دنبال آن آلزایمر و همچنین بهبود مهارت های حافظه، فعالیت های بیشتر مغز است یا به طورعامیانه باید مغز را درگیر کرد و از مغز کار کشید. یکی از روش های موثر جهت جلوگیری از ضعف حافظه و تقویت حافظه روش نوروفیدبک در حافظه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

نوروفیدبک در حافظه در تهرانسر

نتایج و اثرات گفتار درمانی در درمان مشکلات خواندن و نوشتن:

گفتار درمانی با بهبود مهارت خواندن و نوشتن و همچنین بهبود حافظه و توجه کودک به ارتقاء عملکرد کودک کمک فراوانی می‌کند. کودکی که عملکرد تحصیلی افزایش می‌یابد، اعتماد به نفس و عزت نفسش نیز افزایش می‌یابد. برای چنین کودکی حضور در جامعه نیز دلپذیر تر می شود و بیشتر از قبل در اجتماع حضور می یابد. بدین ترتیب عملکرد کودک در زندگی و جامعه افزایش خواهد یافت.

منابع:

  1. speechtherapytalk.com

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در اختلال یادگیری، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *