کاردرمانی در ضعف تصویر بدنی در تهرانسر از جمله مداخلات کار درمانی می باشد. ضعف تصویر بدنی به عدم تشخیص هر فرد نسبت به موقعیت مکانی بدنش در فضا گفته می شود. تصویر بدنی سبب میشود نحوه برقراری ارتباط با اشیا و افراد را درخانه، مدرسه و اجتماع درک کنیم. روشهای زیادی برای بهبود ضعف تصویر بدنی کودک وجود دارد. کاردرمانی به بهبود این مهارت ها کمک می کند. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

ضعف تصویر بدنی (Body image)

ضعف تصویر بدنی به عدم تشخیص هر فرد نسبت به موقعیت مکانی بدنش در فضا گفته میشود. عضلات و مفاصل، اطلاعاتی در مورد بدن و نحوه حرکت آنرا به مغز ارسال میکنند. شاید بپرسید که چرا ضعف تصویر بدنی مشکل ساز است؟ تصویر بدنی سبب میشود نحوه برقراری ارتباط با اشیا و افراد را درخانه، مدرسه و اجتماع درک کنیم. به عنوان مثال، تصویر بدنی به ما می گوید که چقدر باید از اشیا فاصله بگیریم. یا اینکه به یک شخص چقدر نزدیک شویم.آگاهی از تصویر بدنی برای آموزش کودک در تمام دوره های رشدی مهم است. زیرا به عنوان پایه درک حس های مختلف است که در اوایل و اواسط کودکی رشد  میکنند. و بین ۱۰ تا ۱۱ سالگی به بلوغ می رسد. کودکانی که دارای ضعف تصویر بدنی هستند به مداخلات کاردرمانی در ضعف تصویر بدنی نیاز دارند.

ضعف تصویر بدنی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

گاهی اوقات ممکن است، رفتار افرادی که ضعف تصویر بدنی دارند، عجیب به نظر برسد. مثلا احساس شود دست و پاچلفتی یا ناهماهنگ هستند. و یا در رشد مهارت حرکتی دچار تاخیر شوند که برای جلوگیری این مشکلات کودک به مداخلات کاردرمانی در ضعف تصویر بدنی نیاز دارد.

مداخلات کار درمانی در ضعف تصویر بدنی کودک

روشهای زیادی برای بهبود ضعف تصویر بدنی کودک وجود دارد. ابتدا اعضای بدن کودک را به آموزش می دهیم. با دستورات بسیار ساده مانند پازدن ،دست تکان دادن یا تکان دادن سر شروع می کنیم. سپس به دستورات حرکتی مانند “آرنج خود را لمس کن” بعد دستو رات را دشوارتر می کنیم؛ مانند “زانوی راست خود را لمس کن”. با تمرین لمس قسمتهای مخالف، میتوانید کسب مهارتراپ یچیده ترکنید. یعنی از او بخواهید دست چپ خود را به گوش راست خود برساند. یا آرنج راستش را روی انگشت شست دست چپ خود قرار دهد. استفاده از آینه درمانی نیز یکی از روش های موثر در بهبود تصویر بدنی کودکان است.

کاردرمانی در ضعف تصویر بدنی

ضعف تصویر بدنی به معنای ناتوانی در تشخیص و تفسیر درست حساسیت‌های حرکتی و حسی در بدن است. این اختلال می‌تواند باعث مشکلاتی مانند عدم توانایی در تشخیص موقعیت بدن و اشیاء در فضا، کنترل حرکتی ناصحیح و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزمره شود. کاردرمانی ذهنی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای بهبود این اختلال عمل کند.

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یک روش درمانی غیر دارویی است که در آن از تکنیک‌ها و فعالیت‌های مختلف برای بهبود و بهبودی بیماران استفاده می‌شود. این روش درمانی معمولاً توسط متخصصانی همچون فیزیوتراپیست‌ها، موسسات درمانی، روان‌شناسان و مشاوران استفاده می‌شود. هدف اصلی کاردرمانی، بهبود سلامت جسمی و روانی بیماران است.

 

تصویر بدنی و آگاهی فضایی

آگاهی فضایی توانایی درک و تعامل با محیط پیرامون است. نمونه هایی که به تصویر بدنی همراه با آگاهی فضایی نیاز دارند:

  • جلوگیری از برخورد با موانع هنگام راه رفتن
  • نحوه گرفتن دست برای گرفتن مداد
  • تعیین چپ و راست

بهبود ضعف تصویر بدنی و توسعه آگاهی فضایی اولین قدم آموزش کودک است.

کودک برای یادگیری مهارتها زیر به داشتن یک تصویر بدنی و آگاهی فضایی مناسب نیاز دارد که مداخلات تخصصی کاردرمانی کودکان در ضعف تصویر بدنی می تواند کمک کننده باشد  :

  • توسعه مهارتهای بینایی
  • یادگیری مهارتهای ارتباطی
  • درک ریاضیات
  • یادگیری مهارتهای ورزشی

همچنین بهبود ضعف تصویر بدنی و آگاهی فضایی با تاثیر بر هماهنگی حرکتی، در بالا بردن کیفیت دستخط کودک نیز موثراست.

فعالیت هایی مداخلات کاردرمانی در ضعف تصویر بدنی 

  • انجام بازیهایی که تصویر بدنی را تقویت میکنند. مثلا رقص، تقلیدحرکات
  • نقاشی کشیدن تصویر افراد را با کودک تمرین می شود. یا ازکودک خواسته می شود که تصویری ازخودش بکشد. درطول مدت نقاشی کودک از بدنش، اعضای بدن را به ترتیبی که او میکشد، بلند نام برده می شود.
  • از والدین خواسته می شود موانعی را در اتاق کودک قرار دهید. و از او بخواهند سعی کند از زیر و روی وسایل، یا از بین آنها بگذرد.
  • از والدین خواسته می شود فعالیت های نسبتا سنگین را درحد توان کودک از او بخواهید. مانند هل دادن،کشیدن یا حمل اشیا سنگین. این به بهبود ضعف تصویربدنی از مفاصل و عضلات کودک و شناخت مکان آنها در فضا کمک میکند.
  • گاهی اوقات ممکن است برای جبران ضعف تصویر بدنی کودک، از تغییر در محیط استفاده شود. یک علامت روی زمینی کشیده می شود و از کودک خواسته می شود در آن بنشیند.
  • رویکرد جبرانی برای جلوگیری از لیز خوردن کودک یا انداختن وجود دارد. به این صورت که میتوان از چسب فرش استفاده کرد. و یا وسایل را با چسب دو طرفه ثابت کرد.

کاردرمانی در ضعف تصویر بدنی ؛ تاثیر مهارت های جسمی بر سلامت ذهن کودک

توانایی های جسمی و ذهن کودکان بسیار به هم مرتبط می باشند. محیط پیرامون کودک بر رشد توانایی های او تاثیر دارد. هرچه محیطی که کودک در آن رشد می کند از نظر تحریکات غنی تر باشد، کودک رشد پر بار تری را تجربه خواهد کرد. توانایی های جسمانی از لحاظ شیمیایی بر مغز تاثیر می گذارند بنابراین کودک حس خوبی خواهد داشت. همچنین توجه و تمرکز آنها بیشتر خواهد شد و خواب راحت تری دارند. کیفیت خوب خواب باعث افزایش انرژی و افزایش درگیری کودک در فعالیت های هدفمند خواهد شد. از جمله تاثیرات مهمی که توانایی های جسمانی بهینه بر کودک خواهند گذاشت،

منابع:

  1. yourtherapysource.com

برای طلاعات بیشتر در زمینه کاردرمانی در مهارت های ترسیمی و نوشتاری، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در مهارتهای ترسیمی و نوشتاری در تهرانسر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *