کاردرمانی در مهارتهای ترسیمی و نوشتاری در تهرانسر از جمله مداخلات کار درمانی در کودکان می باشد. مهارت های ترسیمی و نوشتاری راه هایی هستند که کودک می تواند از طریق آنها ارتباط برقرار کند. همچنین کودک از این راه از سمبل های زبانی و بینایی استفاده می کند. کاردرمانی در روند شکل گیری و رشد این مهارت ها نقش بسیار مهمی دارد.

مهارت های ترسیمی و نوشتاری

مهارت های ترسیمی و نوشتاری راه هایی هستند که کودک می تواند از طریق آنها ارتباط برقرار کند. همچنین کودک از این راه از سمبل های زبانی و بینایی استفاده می کند. برخی معتقدند که مهارت های ترسیمی و نوشتاری با هم رقابت می کنند. درواقع، این دو مهارت با همدیگر می توانند توانایی کودک را در برقراری ارتباط افزایش دهند. همچنین باعث درک بیشتر نمادگرایی و درک معنا در کودک می شوند. کاردرمانی در مهارتهای ترسیمی و نوشتاری در تهرانسر به کودکانی که در این مهارت ها ضعف دارند، کمک می کند تا توانایی های لازم را در این زمینه به دست بیاورند.

رشد مهارت های ترسیمی و نوشتاری

معمولا اولین تلاش های کودک برای نقاشی کشیدن در سن ۱۸ ماهگی نمایان می شود. او در این سن، یک مداد رنگی یا مداد شمعی را برداشته و روی کاغذ می کشد. به تدریج بر روی این خطهای ابتدایی و تصادفی کنترل بیشتری پیدا می کنند. این خطوط در ادامه منجر به ایجاد اشکال، حروف و نقاشیهای نمایشی می شوند. جایی بین سنین ۳ تا ۴ سالگی، کودک سعی می کند که اشخاص را وارد نقاشی هایش کند.  در ابتدا نقاشی ها متناسب نیستند و جزئیات کمی دارند. در سنین بالاتر، یعنی ۶ سالگی، کودکان از محیط خود آگاهی بیشتری پیدا می کنند. در این سن کودک در تلاش است تا اشیاء و افراد پیرامون خود را با جزئیات دقیق تری رسم کند. مهارت های نوشتاری نیز از این سنین شروع به رشد می کنند. در واقع مهارت های ترسیمی و نوشتاری از مهارت های پایه در کودکان محسوب می شوند.

 متخصصان کاردرمانی در مهارتهای ترسیمی و نوشتاری معتقدند یک سری مهارتهای اساسی وجود دارد که کودک برای مهارت های ترسیمی و نوشتاری به آنها نیاز دارد. این مهارت ها شامل رشد کامل کودک از جنبه های متفاوتی می باشد. از جمله کنترل وضعیتی، مهارت های حرکتی درشت و ظریف، تعدیل حسی، قدرت، تصویر بدنی و مهارت های شناختی. سالهای پیش دبستانی، برای یادگیری از طریق بازی و ایجاد ارتباط بسیار مهم است.

مهارت های مورد نیاز و نقش کار درمانی در مهارتهای ترسیمی و نوشتاری 

مهارت های ترسیمی و نوشتاری جزو مهارت های پیچیده در کودکان هستند. مولفه های مختلفی وجود دارند که کاردرمانگر باید روی آنها کار کند تا کودک به این سطح از عملکرد برسد.

این مولفه ها شامل موارد زیر می شوند:

  • کنترل وضعیتی و ثبات تنه
  • مهارت های حرکتی ظریف
  • گرفتن مداد و فشار دادن آن، نیازمند کاردرمانی در مهارتهای ترسیمی و نوشتاری
  • مهارت های درکی بینایی و بینایی حرکتی
  • کنترل مداد و روان بودن حرکات
  • تشخیص شکل حروف و اعداد و نوشتن آنها
  • مهارت های درک فضایی

مهارت های نوشتاری شامل توانایی درست کردن کلمات، جملات و پاراگراف ها می باشد.

کاردرمانی در مهارتهای ترسیمی و نوشتاری ؛ کودکان را تشویق کنید نقاشی بکشند

لازم نیست شما هنرمند باشید تا کمک کنید کودکتان نقاشی بکشد. چند خط یا منحنی و شکل ساده کافی است تا کنار هم قرار گیرند و یک نقاشی را تشکیل دهند. کودک ممکن است از قطار خوشش بیاید، چند مستطیل و دایره کافی است تا برای او قطار بکشید. مهارت های ترسیمی و نوشتاری باعث رشد مهارت های ارتباطی، استفاده از نماد های بینایی و زبانی می شود. یک تمرین بسیار خوب برای کودکان این است که از کودکان بخواهید که نقاشی هایشان را در قالب یک داستان برای شما بگویند. ممکن است کودک به دلیل مشکلات فیزیکی از جمله ضعف عضلانی یا وضعیتی قادر به نقاشی نباشد. کاردرمانی ذهنی در مهارتهای ترسیمی و نوشتاری از طریق مدالیته های درمانی در جهت رفع و یا تعدیل این مشکلات تلاش خواهد کرد. همچنین مهارت های شناختی کودک از جمله؛ توجه، تمرکز، درک بینایی و.. نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند.

کاردرمانی یک روش درمانی غیر دارویی است که با استفاده از بهره برداری از خلاقیت و تخیل بیمار، بهبود علائم روانی و رفتاری را هدف می‌گیرد. در مورد مهارتهای ترسیمی و نوشتاری، کاردرمانی می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود این مهارت‌ها در بیماران با اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی و رفتاری مورد استفاده قرار گیرد.

در کاردرمانی جسمی مرتبط با مهارتهای ترسیمی، بیماران با استفاده از روش‌های خلاقانه، مانند نقاشی، طراحی، مدل‌سازی و… به بهبود مهارتهای ترسیمی خود می‌پردازند. این فعالیت‌ها می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود تمرکز، توجه و حافظه بیماران باشد. به طور مثال، نقاشی کردن می‌تواند به بیماران کمک کند تا از اضطراب و تنش خود رهایی پیدا کنند و به بهبود حالت خلقی و روانی بیمار کمک کند.

منابع

  1. childdevelopment.com
  2. cincinnatichildrens.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *