کاردرمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی در تهرانسر یکی از حیطه های مهم  و اساسی مداخلات کار درمانی می باشد. برخی از بیماری ها ماهیت پیشرونده بودن دارند. همچنین برخی شرایط و وضعیت های طولانی مدت می تواند در طول زمان سبب ناتوانی و معلولیت شوند. این موارد معلولیت و ناتوانی را در افراد مبتلا افزایش می دهد. در نتیجه استقلال افراد در فعالیت های روزمره، کیفیت زندگی آنها و مشارکت اجتماعی شان تحت تاثیر قرار گرفته. بنابر موارد گفته شده، این افراد کاندیدای دریافت خدمات کاردرمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی می باشند.

کاردرمانی در تهرانپارس - کلینیک کاردرمانی مهراد - کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی ]چیست؟

کار درمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی یک روش درمانی است که برای کمک به افرادی که در معرض خطر معلولیت یا ناتوانی قرار دارند، استفاده می‌شود. این روش بر اساس اصول پیشگیری و توسعه فردی تأسیس شده است و به منظور ارتقای عملکرد و کاهش مشکلات فردی استفاده می‌شود.

کار درمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی توسط یک تیم متخصص از کارشناسان درمانی، روانشناسان، فیزیوتراپیست‌ها و سایر متخصصان بهداشت و درمان انجام می‌شود. این تیم با همکاری فرد و خانواده‌اش، برنامه‌های درمانی و توسعه‌ای را طراحی و اجرا می‌کنند.

هدف اصلی کار درمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی، شناسایی و مداخله زودهنگام در مشکلات و نیازهای فردی است. این روش شامل ارزیابی جامع فرد، توسعه مهارت‌های اجتماعی، حرکتی و شناختی، توانمندسازی خانواده و ارائه خدمات حمایتی است.

با کمک کاردرمانی بزرگسالان در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی، افراد می‌توانند مهارت‌های ضروری برای مواجهه با چالش‌های زندگی را یاد بگیرند، خودکارآمدی و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی خود تجربه کنند.

اپلای کاردرمانی ؛ تحصیل کاردرمانی در خارج - تراست

چه هنگام معلولیت و ناتوانی رخ می دهد؟

بیماری های پیشرونده. یک اختلال پیشرونده، بیماری یا شرایط سلامتی است که با گذشت زمان بدتر می شود. در نتیجه به طور کلی سلامت یا عملکرد افراد کاهش می یابد. این بیماری ها معمولا دوره هایی از عود و بهبودی دارند و فرد ممکن است برای مدتی بدون علائم باشد. شدت ناتوانی و معلولیت به شدت بیماری، سن فرد، نوع بیماری پیشرونده و موارد دیگری بستگی دارد.

از جمله بیماری های پیشرونده می توان موارد زیر را اشاره کرد:

آرتروز: این یک بیماری پیشرونده که نیازمند مداخلاتی جهت جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی می باشد. در واقع یک بیماری مفصلی پیشرونده است که باعث ساییدگی مداوم مفصل می شود. علائم آرتروز شامل سفتی و درد مفصل است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، که اغلب بزرگسالان مسن را درگیر می کند.

بیماری پارکینسون: بیماری پارکینسون نوعی اختلال در سیستم عصبی است که بر حرکت در بدن تأثیر می گذارد. علائم اولیه بیماری خفیف است و اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. یکی از علائم قابل توجه این بیماری لرزش در دست است.

ام اس: این یک بیماری پیشرونده که نیازمند مداخلات کاردرمانی می باشد. این بیمار انواع مختلفی داشته و از مهمترین عوارض آن خستگی، بی حسی و… می باشد.

کاردرمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی ؛ ام اس

با بد تر شدن علائم، فرد توانایی انجام فعالیت های روزمره زندگی و در نهایت استقلالش را کم کم از دست می دهد. در این مرحله کاردرمانی با مداخلات خاص خود به بهبود مشارکت فرد در فعالیت های روزمره و استقلال فرد کمک می کند. برخی از فعالیت های زندگی روزمره عبارتند از:

  • دوش گرفتن
  • کار کردن
  • مصرف قرص ها
  • رانندگی کردن، نیازمند مداخلات کاردرمانی ام اس غرب تهران
  • نظافت و تمیزکاری
  • لباس پوشیدن
  • آماده‌سازی وعده غذایی
  • شست‌وشوی لباس‌ها
  • عادت‌ها و سرگرمی
  • بچه داری
  • خرید کردن
  • تحرک و جابجایی

کاردرمانگرها در مرکز کاردرمانی ام اس  در  این امر را نیز در نظر می گیرند که ام اس بر حافظه تمرکز و توانایی سازماندهی تاثیر می گذارد و باعث خستگی مداوم و مفرط فرد می ‌شود.

 

بیماری های غیر پیشرونده. بعضی از بیماری ها ذاتا پیشرونده نیستند و به دلیل اختلال در ساختارهای مغزی به وجود می آیند. حتی ممکن است به دلیل رشد و افزایش سن ناتوانی هایی در فرد مبتلا دیده شود. به این صورت که این افراد رشد عضلانی مطلوبی نداشته و دچار کوتاهی عضلانی و در نتیجه ناتوانی و معلولیت می گردند.

کار و آسیب های کاری. کار کردن معمولا با وضعیت ها و فعالیت هایی همراه است که مم‌ن است در طولانی مدت سبب ایجاد ناتوانی و معلولیت در افراد گردد.

کاردرمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی در تهرانسر ، کاردرمانی در تهرانسر

نقش کاردرمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی

کاردرمانی مداخلات مختلفی در این زمینه انجام می دهد. در واقع این مداخلات را می توان به چند دسته تقسیم کرد. از جمله این دسته ها می توان موارد زیر را نام برد:

استفاده از رویکرد های درمانی. در واقع در این زمینه از مداخلات، کاردرمانگر در جهت مدیریت و کاهش علائم بیماری تلاش می کند. برای مثال از تمرینات کششی برای بازگرداندن دامنه حرکتی مفصل استفاده می کند.

استفاده از رویکرد های تطابقی. در این زمینه از مداخله، کاردرمانگر تلاش می‌کند که فرد را با محیط تطابق دهد. هدف این مداخلات این است که فرد با وجود معلولیت و ناتوانی، قادر به انجام فعالیت های روزمره خود به صورت مستقل باشد. برای مثال استفاده از ویلچر جهت حفظ تحرک به فرد آموزش داده می شود.

استفاده از رویکرد های پیشگیرانه. در این زمینه از مداخلات، کاردرمانگر تلاش می کند که آموزش هایی به فرد و جامعه ارائه دهد که از بروز آسیب جلوگیری شود.

عبارت کلیدی: کاردرمانی در جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ناتوانی

کاردرمانی در تهرانسر ؛منابع:

  1. theotpractice.co.uk

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *