زمان راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر مسئله مهمی است که کار درمانگر به آن توجه می‌کند. راه رفتن یکی از مراحل رشد حرکتی و تکاملی است که بر سایر جنبه های رشد کودک تاثیر می گذارد. کودک با راه رفتن و کاوش در محیط تجربیات تازه کسب می‌کند و از نظر جسمی و ذهنی رشد می‌کند. کودکی که دیر راه برود، یا نتواند راه برود از بسیاری از این تجربیات محروم می ماند. در تشخیص این که کودک دچار تاخیر رشد حرکتی شده است یا از زمان راه رفتن وی گذشته است؛ بسیار مهم است. متخصص کار درمانی با ارزیابی کودک در مورد زمان راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر تشخیص می دهد که آیا زمان راه رفتن کودک فرارسیده است یا از آن گذشته است. بدین ترتیب در صورت نیاز به مداخلات را شروع می‌کند. مداخلات و تمرینات هر فرد مختص به همان فرد است. تا این مداخلات و تمرینات، تاثیر و کارایی لازم را داشته باشد.

زمان راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر

 زمان راه رفتن کودک

رشد تکاملی مراحلی هستند که اغلب در بازه‌های زمانی معین رخ می دهند.  کودک در این بازه توانایی مشخصی را کسب می‌کند. الزاماً این مراحل دقیقا پشت سر هم نیستند. همچنین هیچ دو کودکی مانند هم مراحل رشد تکاملی را طی نمی‌کند. مثلاً  در مورد زمان راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر ممکن است کودکی ابتدا سینه خیز برود و بعد چهار دست و پا برود. سپس وارد مرحله ایستادن و راه رفتن شود. در حالی که ممکن است کودک دیگری در همان خانواده ابتدا سینه‌خیز برود، بعد مستقیماً وارد مرحله ایستادن و راه رفتن شود.

در هر صورت کودکی که همه مراحل را طی کند، معمولاً به وضعیت بهتری دست می یابد. معمولاً کودکان در بازه زمانی ۱۲ ماهگی الی ۱۸ ماهگی توانایی راه رفتن را کسب می‌کنند. معمولا مراحل رشد تکاملی به صورت بازه زمانی مشخص می شود. چون هیچ دو کودکی در یک زمان به این توانایی ها نمی رسند.

در مورد زمان راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر معمولا اکثر کودکان در این بازه می توانند راه بروند. تأخیر در کسب توانایی راه رفتن بعد از این بازه زمانی می‌تواند نشانه تاخیر رشد حرکتی یا سایر اختلالات باشد. راه رفتن نیازمند توانایی کنترل سیستم اسکلتی عضلانی، داشتن وضعیت جسمانی خوب و تعادل می باشد. برای مثال کودکانی که عضلات پشت ساق آنها کوتاهی دارد، احتمال آنکه در راه رفتن مشکل داشته باشند زیاد است. پس باید این عوامل را به خوبی بررسی کرد.

علت دیر راه رفتن کودک

علت دیر راه رفتن کودکان می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد و بسته به هر کودک ممکن است متفاوت باشد. برخی از این علل عبارتند از:

۱. تاخیر تحرکی و عضلانی: بعضی کودکان ممکن است به دلیل تاخیر در توسعه عضلات و سیستم تحرکی، دیرتر شروع به راه رفتن کنند.

۲. عوامل عضوی: برخی مشکلات عضوی مانند مشکلات اختلالات عصبی، مشکلات استخوانی، مشکلات مفصلی و غیره می‌توانند باعث تأخیر در شروع راه رفتن شوند.

۳. تأخیرهای توسعه‌ای: برخی کودکان به دلایل توسعه‌ای مانند تأخیر در گفتار و زبان، نارسایی توجه و مشکلات شناختی، توانایی کمتری در یادگیری مهارت‌های حرکتی دارند که می‌تواند به تأخیر در راه رفتن منجر شود.

۴. محیط: عوامل محیطی نیز می‌توانند بر راه رفتن کودکان تأثیر بگذارند. مثلاً اگر یک کودک در محیطی با مساحت کمتر و تحرک کمتر بزرگ شود، ممکن است تأخیر در راه رفتن داشته باشد.

مهم است که در صورت نگرانی وجود تاخیر در راه رفتن کودک، به پزشک یا متخصص کودکان مراجعه کرده و تشخیص و درمان متناسب با علت احتمالی را اخذ کنید.

 ارزیابی و مداخلات کاردرمانی در تشخیص زمان راه رفتن:

در مورد زمان راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر کار درمانگر کودک را به طور کامل بررسی می کند. ممکن است کودکی از این بازه ها رد شده باشد اما به توانایی راه رفتن نرسیده باشد. پس کاردرمانگر تشخیص می‌دهد که این موضوع خود به خود برطرف می‌شود یا نیاز به مداخله دارد.

در صورتی که این امر نیاز به مداخله داشته باشد، متخصص کاردرمانی تاخیر حرکتی با ارائه تمرینات، ورزش ها، تکنیک ها و استراتژی ها به کودک کمک می‌کند تا مانند سایر کودکان بتواند به مرحله راه رفتن برسد و این مراحل را به خوبی طی کند. در نهایت کاردرمانی به کودکان کمک می‌کند تا مانند سایر کودکان در مورد زمان راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر از مشارکت اجتماعی و کیفیت زندگی مناسبی برخوردار باشد.

زمان راه رفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر

مراحل تکامل رشد کودکان

در اینجا به برخی از مراحل تکامل رشدی کودک که باید در بازه های زمانی مشخص کسب کند اشاره می کنیم. به یاد داشته باشید که کودکی که تاخیر رشد دارد در این بازه ها این توانایی ها را نمی تواند کسب کند.

در درمان راه نرفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر در سه تا چهار ماهگی کودک باید موارد زیر را شروع کند:

  • تواناییهای حرکتی، دست بردن به سمت اشیا گرفتن و نگه داشتن آنها، حمایت کردن گردن، بردن اشیا به سمت دهان، فشار دادن سطوح سفت با پاها
  • لبخند اجتماعی و توجه کردن به چهره های جدید، مهارت برقراری ارتباط، پاسخ دادن به صداهای بلند، غان و غون کردن و ایجاد صداهای تقلیدی

در هفت ماهگی کودک باید موارد زیر را شروع کند:

  • توانایی های حرکتی، گرفتن اشیا با یک دست، آوردن آن به سمت دهان، غلت زدن در مسیر، بلند شدن بدون کمک دیگران و وزن انداختن روی پا هنگامی که کودک در درمان راه نرفتن کودکان در غرب تهران در تهرانسر در وضعیت ایستاده قرار می گیرد
  • مهارت های شخصی و اجتماعی، لذت بردن از در آغوش گرفته شدن، نشان دادن عاطفه به والدین، نشان دادن لذت در ارتباط با مردم، راحت بودن در شبها، لبخند بدون دلیل و علاقه‌مند بودن به بازیهای دالی موشه.
  • مهارت های ارتباطی و پاسخ دادن به صداها

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در دیر راه رفتن کودکان، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

منابع

  1. healthline.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *