نقص توجه و تمرکز

کاردرمانی در اختلال توجه و تمرکز در تهرانسر ، یکی از حیطه های کاری در کار درمانی می باشد. افراد دارای اختلال توجه و تمرکز ممکن است در فعالیت های مدرسه، خانه و اجتماع با چالش مواجه شوند. والدین زیادی وجود دارند که به دنبال افزایش توجه و تمرکز کودکانشان در هنگام درس خواندن، بازی کردن و… هستند. آنها ممکن است روش های متعددی را امتحان کرده باشند ولی نتیجه دلخواهشان را کسب نکرده باشند. باید بدانیم که اختلال توجه و تمرکز می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودک داشته باشد. لذا مداخلات زودهنگام و تخصصی اهمیت فراوانی در افزایش توجه و تمرکز در کودکان دارند.

کاردرمانی برای توجه و تمرکز

کاردرمانی برای توجه و تمرکز می‌تواند به کودکانی که در توجه و تمرکز مشکل دارند کمک کند. کاردرمانگر می‌تواند تمریناتی را برای کمک به کودکان در یادگیری نحوه مدیریت توجه و تمرکز خود و همچنین بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت آنها تجویز کند. کاردرمانگر همچنین می‌تواند به کودکان در یادگیری نحوه سازماندهی و مدیریت زمان خود کمک کند و به آنها در توسعه استراتژی‌هایی برای مقابله با چالش‌های توجه و تمرکز کمک کند.

در اینجا چند نمونه از تمرینات کاردرمانی برای توجه و تمرکز آورده شده است:

  • تمرینات آرامش: این تمرینات می‌توانند به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه استرس و اضطراب خود را کاهش دهند، که می‌تواند به بهبود توجه و تمرکز آنها کمک کند.
  • تمرینات توجه: این تمرینات می‌توانند به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه توجه خود را به مدت طولانی‌تری بر روی یک کار متمرکز کنند.
  • تمرینات سازماندهی: این تمرینات می‌توانند به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه محیط خود را سازماندهی کنند و چگونه کار خود را سازماندهی کنند.
  • تمرینات مدیریت زمان: این تمرینات می‌توانند به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه زمان خود را مدیریت کنند و چگونه در برابر ضرب‌الاجل‌ها مؤثر عمل کنند.
  • تمرینات مقابله: این تمرینات می‌توانند به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه با چالش‌های توجه و تمرکز خود مقابله کنند.

اگر نگران توجه و تمرکز کودک خود هستید، مهم است که با پزشک یا متخصص کاردرمانی مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که آیا کودک شما برای کاردرمانی واجد شرایط است یا خیر و همچنین می‌توانند به شما در یافتن یک کاردرمانگر واجد شرایط در منطقه خود کمک کنند.

علائم کمبود توجه و تمرکز در کودکان

توجه، یک فرآیندشناختی است و نقش کاردرمانی ذهنی در افزایش توجه و تمرکز در کودکان بسیار حیاتی می باشد. توجه باعث تمرکز انتخابی روی یکی از جنبه های محیط و نادیده گرفتن سایر موارد می شود.تمرکز به عنوان “توانایی هدایت تفکر به هر جهتی که فرد در نظر داشته باشد” تعریفمی شود. ما در طول فعالیت های روزانه مان، به صورت مداوم از توجه و تمرکزمان استفاه می کنیم. حتی در کارهایی بسیار ریزی که ممکن است خودمان متوجه نشویم، توجه و تمرکز دخیل هستند.

این مهارت ها به ما کمک می کنند آنچه مهم است را انتخاب کنیم(گوش کردن به معلم). همچنین مواردی که باعث حواس پرتی می شوند را نادیده بگیریم(توجه نکردن به آنچه بیرون پنجره کلاس رخ می دهد). در ادامه کمک می کنند تمرکزمان را طول زمان انجام یک کار حفظ کنیم(هنگام مشق نوشتن یا درس خواندن). حتی ممکن است لازم باشد به دو یا چند موضوع توجه کرده و بین فعالیت ها رفت و برگشت کنیم(کپی کردن از روی تخته و نوشتن مطالب از روی آن).

 

اختلال در توجه و تمرکز به صورت های مختلفی بروز می دهد و نیازمند مداخلات کاردرمانی در افزایش توجه و تمرکز در کودکان می باشد. کودک نسبت به ورودی های حسی حساس است و ممکن است به کوچکترین صدا، بو، اتفاق و یا دیگر محرکات محیطی پاسخ دهد. کودکان دارای اختلال توجه و تمرکز، در دقت کردن به یک موضوع ساده دچار مشکل هستند. اختلال توجه وتمرکز می تواند نمود های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال می توان به؛ بیتفاوت، فراموشی، بی دقتی، بی علاقگی، غفلت و یا بیفکری اشاره کرد.کودکان ممکن است اشتباه کرده و یا به نظر رسد که به راحتی نمی توانند توجه کنند. هنگام تلاش کودک برای تکمیل وظایف خود، ممکن است، دلایل و یا نشانه های زیادی از اختلال توجه وجود داشته باشد.

کاردرمانی کودکان کم توجه

کاردرمانی در اختلال توجه و تمرکز یکی از مداخلات معمول کاردرمانی بیش فعالی است. کاردرمانگر مهارت های لازم را دارا می باشد که با تیم آموزشی همکاری کند. درمانگر نیاز های خاص کودک در کلاس های درس را که برای سواد آموزی ضروری می باشند، مشخص می کند. برخی از مداخلات کاردرمانی شامل موارد زیر می گردد:

  • تسهیل رشد مهارت های حرکتی
  • پردازش حسی
  • افزایش تحمل کاری
  • کنترل وضعیت بدن به افزایش توجه و تمرکز در کودکان کمک می کند.
  • تعاملات اجتماعی
  • آگاهی واجی
  • بازی درمانی
  • موسیقی درمانی

کاردرمانی مداخلات خود را به صورت فعالیت های تکمیل پازل، چیدن بلوک ها و بازی با لگو انجام می دهد. همچنین ممکن است از فعالیت هایی مانند پرتاب توپ داخل سبد، تفکیک رنگ ها و دسته بندی کردن استفاده کند.

 

کاردرمانی در اختلال توجه و تمرکز در تهرانسر

 

منابع

  1. tamesideandglossopicft
  2. theottoolbox

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *