کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان در تهرانسر از جمله مداخلات کاردرمانی و گفتاردرمانی در کودکان می باشد. درمان راه نرفتن یا دیر راه رفتن ، دیر نشستن و یا ننشستن کودکان مسئله ای جدی می باشد که باید به صورت اصولی و درست انجام شود. تأخیر رشدی به برآورده نکردن انتظارات رشدی کودک متنا سب با سنش گفته شده و شامل عدم کسب مهارتهای رشدی که همسالانش از آنها برخوردارند می شود. نقش کار درمانی در این کودکان برای پیشرفت آنها بسیار پررنگ است. کاردرمانی می تواند به بهبود مهارتهای حرکتی، شناختی، حسی، ارتباطی و بازی آنها کمک کند. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

تاخیر رشد کودک

تاخیر در رشد تکاملی کودک به معنی تأخیر در توسعه مهارت‌های حرکتی، شناختی، اجتماعی و زبانی کودک است. این تاخیر می‌تواند به علت مشکلات زایمانی، مشکلات جسمی یا عصبی، محیط ناکافی و یا عوامل ژنتیکی باشد.

کاردرمانی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای کودکان با تاخیر در رشد تکاملی باشد. در کاردرمانی مرتبط با تاخیر در رشد تکاملی، متخصصان از تمرینات حرکتی، تمرینات شناختی و زبانی، بازی‌های اجتماعی و تکنیک‌های تصویرسازی و تخیلی استفاده می‌کنند. این فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا بهبودی بیشتری در کنترل حرکتی، شناختی، اجتماعی و زبانی خود تجربه کنند.

تاخیر رشدی

تاخیر رشدی چیست؟

تأخیر رشدی به برآورده نکردن انتظارات رشدی کودک متناسب با سنش گفته می شود. عدم کسب مهارتهای رشدی که همسالانش از آنها برخوردارند. تأخیر ممکن است در زمینه های عملکرد حرکتی، گفتار و زبان، شناختی بازی و مهارت های اجتماعی رخ دهد. گاهی کودک خردسال در دو یا چند مورد از این زمینه ها تاخیر رشدی قابل توجهی دارد. کودکانی که دارای تاخیر رشدی هستند با توجه به زمینه ای که مشکل دارند به کاردرمانی و گفتاردرمانی نیاز پیدا خواهند کرد.

علل بروز تاخیر رشدی در کودکان چیست؟

تاخیر در رشدی که دلیل مشخص ندارد. اما همواره نقش کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان در تهرانسر بسیار حیاتی و موثر است. عوامل مختلفی ممکن است در آن تأثیر داشته باشند. عواملی که میتوانند قبل از تولد، در طی روند تولد و پس از تولد رخ دهند. که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • عوامل ژنتیکی یا وراثتی مانند سندرم داون اختلالات متابولیکی مانند فنیل کتونوریا (PKU)
  • ضربه به مغز
  • ضربه روانی شدید. مانند اختلال اضطراب پس از سانحه
  • قرارگرفتن در معرض برخی مواد سمی. مانند مصرف الکل مادر در دوران بارداری. یا مسمومیت با سرب
  • برخی از عفونتهای بسیار جدی
  • فقر غذایی و محیطی

دربرخی موارد، ممکن است دلیل تأخیر رشدی عوامل ناشناختهای به جز موارد بالا هم باشند.

علائم ونشانه های تاخیر در رشد

تاخیر رشدی در کودکان علائم ونشانه های زیادی میتواند داشته باشد. کنترل این نشانه ها توسط کاردرمانی و گفتاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان در تهرانسر انجام می گیرد. که اغلب بسته به شرایط خاص، ممکن است متفاوت باشند. بعضی اوقات علائم در دوران نوزادی مشاهده میشوند. اما گاهی ممکن است تا زمانی که کودک به سن مدرسه نرسد، قابل مشاهده نباشند. برخی از رایجترین علائم میتوانند شامل موارد زیر باشند:

  • یادگیری و رشد آهسته تر از سایرکودکان همسن
  • غلتیدن، نشستن، خزیدن، یا راه رفتن خیلی دیرتر از حد نرمال
  • مشکل دربرقراری ارتباط یا معاشرت با دیگران
  • امتیاز کمتر از میانگین در آزمونهای هوش
  • تاخیر در رشد گفتار و زبان دیر صحبت کردن
  • داشتن مشکلات حافظه
  • مشکل درحل مسئله و تفکر منطقی
  • مشکل یادگیری در مدرسه
  • عدم توانایی انجام کارهای روزمره. مانند لباس پوشیدن یا استفاده از توالت بدون کمک

ممکن است تاخیر رشدی، دلیل پزشکی اساسی داشته باشد. دراین صورت با شناسایی ودرمان به هنگام مشکل، میتوان رشدکودک را بهبود بخشید. جهت جلوگیری از این مشکلات در کودکان دارای تاخیر رشدی باید هر چه سریعتر کودک خدمات کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان و گفتاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان دریافت کند.

 

درمان تاخیر تکاملی کودکان

کاردرمانی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای کودکان با تاخیر رشدی باشد. در کاردرمانی مرتبط با تاخیر رشدی، متخصصان از تمرینات حرکتی، تمرینات حسی، بازی‌های تحرکی و تکنیک‌های تصویرسازی و تخیلی استفاده می‌کنند. این فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا بهبودی بیشتری در کنترل حرکتی و حسی خود تجربه کنند.

استفاده از تمرینات حرکتی در کاردرمانی، به کودکان کمک می‌کند تا تعادل و کنترل حرکتی خود را بهبود بخشند و در نتیجه بهبود قابل توجهی در توانایی‌های حرکتی خود تجربه کنند. همچنین، بازی‌های تحرکی و تمرینات حسی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا بهبودی بیشتری در توانایی‌های حرکتی و حسی خود داشته باشند.

کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان

 

نقش و اهداف کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان جهت بهبود کودکان

نقش کاردرمانی در کودکان برای پیشرفت کودکان مبتلا به تاخیر رشدی بسیار پررنگ است. کاردرمانی تاخیر حرکتی میتواند به بهبود مهارتهای حرکتی، شناختی، حسی، ارتباطی و بازی آنها کمک کند. هدف افزایش رشد، به حداقل رساندن احتمال تاخیر در مراحل بعدی رشد است. همچنین کمک به خانواده ها برای تأمین نیازهای ویژه این نوزادان و کودکان نوپا. مداخلات کاردرمانی میتوانددرخانه،مهدکودک یا مدرسه نیز ارائه شود. درواقع انجام مداخله در محیطی که برای کودک آشناست. که سبب میشود کارایی آن به حداکثر برسد. درصورت نیاز، کاردرمانگر میتواند با یک روانپزشک، گفتاردرمانگر و روانشناس همکاری کند.

درمان راه نرفتن یا دیر راه رفتن ، نشستن و یا ننشستن در کودکان در تهرانسر ، گفتاردرمانی با کلام آهنگین در تهرانسر ، لکنت و ژنتیک ، تاثیر ژنتیک بر لکنت

مداخلات کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان

ابتدا کاردرمانگر باید وضعیت کودک را ارزیابی کند.این کار را با پرسیدن سوالاتی از والدین شروع میکند. و همچنین انجام آزمایشاتی برای ارزیابی مهارتهای حرکتی، درک حسی و توانایی های شناختی. متخصص کاردرمانی  میتواند درک کند که کودک دقیقا با چه مشکلی دست و پنجه نرم میکند. کاردرمانگر عمدتاً به عنوان یک روش مداخله ای، از بازیها استفاده میکند. این بازیها به گونه ای طراحی شده اند که کودک را درگیر روند درمان میکنند. و به آنها کمک میکنند تا در انجام کارها به طور مثبتی عمل کنند. مثلا، کاردرمانگر ممکن است با استفاده از اسباب بازی کودک را تحریک کند تا غلت بزند. کاردرمانگر همچنین میتواند لباس پوشیدن مستقل را با کودک تمرین کند. او میتواند با بازیهایی مثل سر هم کردن قطعات مختلف به کودک کمک کند مهارتهای حرکتی خود را بهبود بخشد. یک متخصص کاردرمانی میتواند ابزار لازم را دراختیار کودک قرار دهد. تا به او کمک کند تمام توانایی های خود را به حداکثر برساند.

 

منابع:

  1. ssmhealth.com
  2. cliniquego.com

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کاردرمانی در تاخیر حرکتی، لینک زیر را مطالعه نمایید.

2 دیدگاه

  • سلام
    دختر من راه نمیره حرفم هم نمیزنه دکتر تشخیص تاخیر رشدی براش داده با کاردرمانی و گفتاردرمانی خوب میشه؟

    • با سلام
      بله مداخلات کاردرمانی و گفتاردرمانی در تاخیر رشدی بسیار موثر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *