نوروفیدبک در درمان افسردگی در تهرانسر از جمله مداخلاتی است که در این زمینه وجود دارد. افسردگی یکی از اختلالات شایع است و از مهمترین اختلالات خلق می باشد. مکانیسم نوروفیدبک در حقیقت تقویت فرآیندهای پایه ای خودتنظیمی برای عملکرد بهتر است و مغز را جهت اصلاح، تعدیل و حفظ فعالیتهای مطلوب ترغیب می کند که در نهایت مغز را وادار می کند تا بعضی از امواج مغزی را بیشتر تولید کند و بعضی از امواج مغزی را کمتر تولید کند و با این دست کاری امواج باعث کاهش علائم افسردگی و  اضطراب  می شود. این اختلال ممکن است افراد را با مشکلات فراوانی مواجه سازد و درمان آن چالش بزرگی برای آنها باشد. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از اختلالات شایع است و از مهمترین اختلالات خلق می باشد. علائم اصلی افسردگی: یک دوره زمانی حداقل دو هفته ای که در طی آن خلق افسرده، بی علاقگی، نداشتنحس لذت بردن در اکثر یا همه فعالیت ها مشهود است. به علاوه شخص بایستی حداقل چهار علامت دیگر از جمله: تغییر در اشتها یا در وزن، اختلال در خواب، اختلال در  عملکردهای روانی-حرکتی، کاهش انرژی، حس بی ارزش بودن یا گناه کار بودن، اختلال در تفکر،  اختلال در تمرکز برای تصمیم گیری، داشتن افکاری در رابطه با مرگ و خودکشی و یا اقدام به خودکشی را داشته باشد.نوروفیدبک در افسردگی  برای درمان یک روش موثر و مفید است.

نوروفیدبک در درمان افسردگی 

مکانیسم نوروفیدبک در حقیقت تقویت فرآیندهای پایه ای خودتنظیمی برای عملکرد بهتر است و مغز را جهت اصلاح، تعدیل و حفظ فعالیتهای مطلوب ترغیب می کند که در نهایت مغز را وادار می کند تا بعضی از امواج مغزی را بیشتر تولید کند و بعضی از امواج مغزی را کمتر تولید کند و با این دست کاری امواج باعث کاهش علائم افسردگی و  اضطراب  می شود.

نوروفیدبک در درمان افسردگی در تهرانسر ،نوروفیدبک در درمان اضطراب در تهرانسر

مغز افراد دارای  افسردگی و افراد طبیعی چه تفاوتی دارند؟

مغز انسان از دو نیم کره ساخته شده است نیم کره راست و نیمکره چپ. نیم کره راست مغز: مسئول هیجانات وافکار منفی است و نیم کره ی چپ مغز:مسئول هیجانات و افکار مثبت می باشد. در مغز انسان ها امواج مختلفی وجود دارد: امواج آلفا،بتا، تتا و… در افسردگی موجی که اهمیت بیشتری دارد، موج آلفا می باشد.

نوروفیدبک در درمان افسردگی ؛ موج آلفا در مغز افراد نرمال چگونه عمل می کند؟

موج آلفا درنیم کره ی چپ افراد نرمال که مسئول هیجانات مثبت است ، میزان موج آلفا پایین است و برعکس در نیم کره ی راست، که مسئول هیجانات منفی است،میزان موج آلفابالاست. و این امر باعث می شود که تعادل برقرار باشد و درواقع هیجانات مثبت رابالا می برد.

موج آلفا در مغز افراد دارای افسردگی چگونه عمل می کند؟

درمغز افراد دارای افسردگی این موج در دو نیم کره متفاوت است. در نیم کره ی چپ که مسئول هیجانات مثبت است، میزان موج آلفا بالا می باشد در حالی که باید پایین باشد. درنیم کره ی راست که مسئول هیجانات منفی است، میزان موج آلفا پایین می باشد که باعث می شود، شخص دچار خلق افسرده و خلق پایین می شود.

نوروفیدبک در درمان افسردگی  برای درمان چگونه است؟

در حقیقت نوروفیدبک قادر است به صورت آینه کار کند، و  به وسیله این آینه شخص می تواند اختلال در امواج مغزی را ببیند و آن ها را برطرف نمایید. در افراد دارای افسردگی اختلال به دلیل کارکرد غیر طبیعی امواج آلفا است، بنابراین با نورفیدبک موج آلفا سرکوب می شوند و از جایی که مسئول هیجانات منفی در افراد افسرده  است کار شروع می شود. در حین درمان نوروفیدبک در افسردگی مراجع مراجع امکان دارد احساس کند به دلیل بهبودی استفاده از داروهای ضدافسردگی را کم کند که باید با مشاوره گرفتن از متخصص مربوطه اگر لازم بود، دوز داروها را تغییر دهد.

تاثیر نوروفیدبک بر افسردگی

نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی می‌تواند در کاهش علائم افسردگی کمک کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوروفیدبک می‌تواند بهبودی در علائم افسردگی در بیماران را ایجاد کند. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ انجام شده بود، نشان داده شد که نوروفیدبک برای کاهش علائم افسردگی در بیماران مؤثر است. در این مطالعه، بیمارانی که به شدت افسرده بودند، به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه نوروفیدبک دریافت کردند و گروه دیگر درمان معمول دریافت کردند. نتایج نشان داد که گروهی که نوروفیدبک دریافت کرده بودند، نسبت به گروه کنترل، بهبودی بیشتری در علائم افسردگی خود را تجربه کردند.

نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

نوروفیدبک (Neurofeedback) یکی از روش‌های پزشکی تکمیلی است که در آن، با استفاده از تکنولوژی برقراری ارتباط میان مغز و کامپیوتر، فعالیت‌های مغزی بیمار در قالب یک بازخورد برای بیمار نمایش داده می‌شود. این روش به کمک تغییر فعالیت‌های مغزی، به عنوان یک روش درمانی برای بیماری‌های مختلف شناخته شده است.

در نوروفیدبک، الکترودهایی روی فرمان قرار داده می‌شوند که با ضبط فعالیت‌های الکتریکی مغز، به کامپیوتر ارسال می‌شوند. سپس کامپیوتر، این فعالیت‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و در قالب یک بازخورد به بیمار نمایش می‌دهد. این بازخورد می‌تواند به صورت صوتی یا تصویری باشد و به بیمار نشان می‌دهد که فعالیت‌های مغزی او دقیقاً چگونه است و او را به سمت فعالیت‌هایی که برای بهبود وضعیتش مفید هستند، هدایت می‌کند.

منابع:

  1. Current status of QEEG and neurofeedback in the treatment of clinical depression
  2. Hammond DC. Neurofeedback treatment of depression and anxiety.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *