نوروفیدبک در درد های مزمن در تهرانسر از جمله مداخلاتی است که در این زمینه وجود دارد. بسیاری از درد های جسمانی پایه و مبنای جسمی و ساختاری ندارند و با ریشه یابی این موارد مشخص می شود که علت درد به خاطر هیجانات و عوامل روانی مانند استرس است. نوروفیدبک نوعی  فیدبک عصبی امواج مغزی می باشد که در آن فرد یاد می گیرد، ریتم و فرکانس­های غیرطبیعی امواج مغز را به ریتم و فرکانس­های  طبیعی و سپس حالات روانشناختی غیرطبیعی را به طبیعی تغییر دهد. این درد ها ممکن است افراد را با مشکلات فراوانی مواجه سازد و درمان آن چالش بزرگی برای آنها باشد. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

درد های مزمن چیست؟

بسیاری از درد های جسمانی پایه و مبنای جسمی و ساختاری ندارند و با ریشه یابی این موارد مشخص می شود که علت درد به خاطر هیجانات و عوامل روانی مانند استرس است. در این اختلالات، درد بیمار توجیه پزشکی ندارد مثلا: عکس های رادیولوژی، آزمایشات متعدد وجود اختلالی را تایید نمی کند. درمان این اختلالات با برطرف شدن علل روانی میسر است. به عبارت دیگر درمان باید ریشه ای باشد. مثلا به عنوان مثال ممکن است با مصرف مسکن درد به طور موقت و برای چند ساعت تسکین پیدا کند اما به محض از بین رفتن اثر مسکن درد دوباره شروع می شود. نوروفیدبک در درد های مزمن در تهرانسر به درمان ریشه ای این مشکل می پردازد.

نوروفیدبک در درمان درد های مزمن

 

در درد های مزمن فرد مبتلا به این اختلال پیگیر درمان می شود و براساس نشانه های جسمانی درمان انجام می شود و در ابتدا  احساس می کند که علت منشأ درد، درمان شده است  ولی با گذشت زمان درد همچنان ادامه دارد و ممکن است بدتر هم شود. هنگامی که درد ادامه پیدا می کند آستانه درد، کاهش می یابد و در نتیجه­ ادراک از درد افزایش پیدا می کند یا به عبارت دیگر توجه مغز نسبت به درد بیشتر می شود. یکی از روش های موثر در درمان دردهای مزمن به علت عوامل روانی نوروفیدبک است.

نوروفیدبک در درد های مزمن

نوروفیدبک نوعی  فیدبک عصبی امواج مغزی می باشد که در آن فرد یاد می گیرد، ریتم و فرکانس­های غیرطبیعی امواج مغز را به ریتم و فرکانس­های  طبیعی و سپس حالات روانشناختی غیرطبیعی را به طبیعی تغییر دهد. نوروفیدبک در دردهای مزمن باعث می شود تا مغز فرد دارای این اختلال بعضی از امواج مغزی را بیشتر تولید کند و بعضی از امواج مغزی را کمتر تولید کند و با این دست کاری امواج باعث کاهش علائم می شود.

در واقع درد های مزمن به علت عوامل روانی،  نشانه­ اختلال در خود تنظیمی مغز می باشد. نوروفیدبک در دردهای مزمن به علت عوامل روانی، کمک می­کند تا فرد بتواند شرایط را تحت کنترل خود در آورد و به این ترتیب به مغز آموزش می دهد تا  مغز خودش را بهتر تنظیم کند. نوروفیدبک در درد های مزمن در تهرانسر باعث بالا رفتن آستانه مغز نسبت به درد می شود و آن را به مقدار طبیعی  نزدیک می کند و بدین ترتیب باعث کم شدن ادراک بیمار از درد می­شود به عبارت دیگر نوروفیدبک باعث می شود  آستانه درد از نو تنظیم شود.

نوروفیدبک یک رویکرد درمانی غیر دارویی است که با استفاده از دستگاه های الکترونیکی و برنامه های کامپیوتری، به بیماران کمک می کند تا کنترل بیشتری بر روی فعالیت های مغزی خود داشته باشند. در درد های مزمن، نوروفیدبک می تواند به عنوان یکی از روش های تسکین درد استفاده شود.

در برخی از مطالعات، نشان داده شده است که نوروفیدبک می تواند به کاهش درد مزمن کمک کند. برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که نوروفیدبک می تواند به کاهش درد مزمن پشت، درد سر و درد عضلانی کمک کند. در این مطالعه، بیماران به مدت ۸ جلسه در ۴ هفته با نوروفیدبک درمان شدند و نتایج نشان داد که درصد کاهش درد در گروه درمانی نسبت به گروه کنترل بیشتر بود.

درمان نوروفیدبک

درمان نوروفیدبک (Neurofeedback) یک روش درمانی نوین است که با استفاده از تکنولوژی برقراری ارتباط میان مغز و کامپیوتر، فعالیت‌های مغزی بیمار در قالب یک بازخورد برای بیمار نمایش داده می‌شود. در این روش، با تغییر فعالیت‌های مغزی، به بیمار کمک می‌شود تا بهبود بیشتری در وضعیتش تجربه کند.

برای درمان با نوروفیدبک، ابتدا باید به یک متخصص درمانی مراجعه کرد. پس از بررسی وضعیت بیمار، متخصص می‌تواند نوع درمان را مشخص کند. در ادامه، بیمار به یک محیط آرام و مطمئن منتقل می‌شود و الکترودهایی روی فرمان قرار داده می‌شوند که با ضبط فعالیت‌های الکتریکی مغز، به کامپیوتر ارسال می‌شوند.

پس از ارسال فعالیت‌های مغزی به کامپیوتر، آنها تجزیه و تحلیل می‌شوند و در قالب یک بازخورد به بیمار نمایش داده می‌شوند. این بازخورد می‌تواند به صورت صوتی یا تصویری باشد و به بیمار نشان می‌دهد که فعالیت‌های مغزی او دقیقاً چگونه است و او را به سمت فعالیت‌هایی که برای بهبود وضعیتش مفید هستند، هدایت می‌کند.

 

نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد

نوروفیدبک یک رویکرد درمانی غیر دارویی است که با استفاده از دستگاه های الکترونیکی و برنامه های کامپیوتری، به بیماران کمک می کند تا کنترل بیشتری بر روی فعالیت های مغزی خود داشته باشند. با دادن بازخوردی به بیمار درباره فعالیت های مغزی خود، نوروفیدبک باعث می شود که بیماران بتوانند با تمرین و تلاش، فعالیت های مغزی خود را بهبود بخشیدند.

کاربرد نوروفیدبک درمانی در بسیاری از بیماری ها و اختلالات مغزی و روانی، مانند اضطراب، افسردگی، بی خوابی، درد مزمن، بیماری پارکینسون، بیماری الزایمر، اختلالات توجه و بیش فعالی و سایر بیماری های مغزی و روانی مفید است.

منابع نوروفیدبک در دردهای مزمن در تهرانسر

  1. Current status of QEEG and neurofeedback in the treatment of clinical depression.
  2.  Neurofeedback treatment of depression and anxiety
  3. Clinical efficacy and potential mechanisms of neurofeedback
  4. An effective Neurofeedback training, with cortisol correlates, in a clinical case of anxiety

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش نوروفیدبک در درمان صرع، لینک زیر را مطالعه نمایید.

نوروفیدبک در درمان صرع در تهرانسر

نوروفیدبک در درد های مزمن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *