نوروفیدبک در تهرانسر

به روش درمانی که در آن نحوه عملکرد مغز به صورت لحظه ای در صفحه نمایشگر به بیمار نشان داده می شود را نوروفیدبک می گویند. هدف از انجام نوروفیدبک، بازتوانی و کنترل دقیق تر و تمرین روی عملکرد مغز است. امروزه این روش تاثیر گذار جهت بهبود بسیاری از اختلالات به کار گرفته می شود که درادامه این مقاله به شرح هر یک از این موارد به طور کامل پرداخته ایم.

نوروفیدبک و فوبیا

از جمله روش های نوین و تاثیر گذار که توانسته است کمک به سزایی در بهبود اختلالات ترس یا فوبیا کند، میتوان به روش درمانی نوین نوروفیدبک اشاره کرد.

همچنین از جمله مهم ترین مزایای این روش درمانی، نداشتن عوارض جانبی و خطر است. همان طور که می دانید،همه ی ما ممکن است در طول زندگی خود با ترس هایی همانند ترس از ارتفاع، حیوانات، جای تاریک، خون، فضای بسته، آسانسور و … روبرو باشیم که تا حدی داشتن این ترس ها کاملا طبیعی است.

جالب است بدانید که در برخی موارد خطرناک وجود این ترس ها می تواند مفید باشد و از بروز اتفاق ها ناگهانی دلخراش دور نگه دارد. اما لازم به ذکر است که در مواردی دیگر، مشاهده شده است که افراد دچار ترس هایی بزرگ در زندگیشان هستند که متاسفانه این ترس ها باعث می شود زندگی روزمره فرد دچار اختلال و لذت زندگی را از او سلب کند.توجه داشته باشید که در صورتی که وجود این ترس ها، سبب غلبه بر شما و بروز رفتارهایی غیر قابل کنترل در شما شود، آن وقت است که وجود این ترس ها باعث نگرانی می شود که جهت درمان آن بایستی سریع اقداماتی صورت بگیرد.

در مواردی مشاهده شده است که حتی وجود این ترس ها در فرد سبب بروز بیماری افسردگی شده است. امروزه جهت درمان این فوبیا و یا ترس ها روش های درمانی متععدی وجود دارد که از تاثیر گذار ترین آنها میتوان به نوروفیدبک اشاره کرد.این روش بدون درد، غیر تهاجمی، بدون عوارض جانبی، توانسته است توجه و علاقه  افراد زیادی را به خود جلب کند. از جمله مواردی که نوروفیدبک به شما در طول درمان آموزش می دهد، نحوه کنترل ضربان قلب را با کمک ذهنتان است.

نوروفیدبک، به شما آموزش می دهد که چگونه در هنگام مواجه شدن با ترس هایتان، واکنش آرامی را از خود نشان دهید. همچنین دقت کنید که انتخاب روش درمانی نوروفیدبک،سبب افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود که این موضوع به خودی خود کاهش ترس در فرد بیمار را در پی دارد.

نوروفیدبک در تهرانسر

نوروفیدبک در تقویت حافظه

نوروفیدبک روش درمانی است که با استفاده از چسبیدن سیم هایی به روی سر، وظیفه انتقال پالس هایی را به عصب جهت تحریک های سلول هایی عصبی بر عهده دارد که امروزه از این روش نوین در بهبود بسیاری از اختلالات بهره گرفته می شود.

لازم به ذکر است که بدانید، تمامی افراد دارای رفتارها و عملکردهایی هستند که هر یک از این موارد در مغز انسان، جایگاه مشخصی دارد که رفتارها و عملکرد های انسان به وسیله ناقل ها و امواج عصبی به حالت تعادل دست پیدا می کنند. در این مواقع، نوروفیدبک، با دریافت امواج الکترودها بر روی پوست سر، سبب بهبود حافظه در فرد بیمار می شوند. لازم به ذکر است که یکی از هدف های اصلی نوروفیدبک در تقویت حافظه ،تقویت امواج آلفای مغز است.

 

نوروفیدبک جهت درمان اوتیسم

جهت درمان اوتیسم امروزه بسیاری از روش های درمانی وجود دارد. نوروفیدبک دارای متقاضیان زیادی برای درمان اوتیسم است که در این روش، فرزند شما در مقابل یک مانیتور قرار می گیرد که با استفاده از الکترودهایی که برروی سر بیمار چسبیده می شود، امواج مغزی دریافت و به سیستم رایانه هدایت می شود. همچنین لازم است بدانید که نوروفیدبک سبب کاهش علائم در کودکان اوتیسم می شود.

نوروفیدبک

نوروفیدبک و افسردگی

هر یک از ما، ممکن است در طول زندگی خود به علت تجربه کردن شرایط متفاوت و سخت افسردگی را تجربه کرده باشیم. افسردگی در بسیاری از موارد خفیف بوده که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، به طور کامل از بین می رود اما توجه داشته باشید،در صورتی که این نشانه ها ادامه دار باشد بایستی به دنبال درمان با کمک یک متخصص باشید.

علاوه بر روش های دارویی که جهت افسردگی به کار گرفته می شود، میتوانید روش نوین نوروفیدبک را انتخاب نمایید که این روش درمانی، در درمان افسردگی همانند یک آینه ای عمل می کند که بیمار با استفاده از این آینه می تواند مشکلات خود را ببیند و حل کند. هدف از نوروفیدبک در بهبود افسردگی،سرکوب موج آلفا و نقطه ای که مسئول هیجانات منفی در افراد افسرده است می باشد.

 

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

یکی از شایع ترین اختلالات در بین کودکان،اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) است.این اختلال توانسته است بسیاری از جنبه های زندگی کودک و حتی والدین او را تحت شعاع خود قرار دهد که والدین این کودکان برای درمان پیش فعالی کودکان خود می توانند روش درمانی غیرتهاجمی و تاثیر گذار نوروفیدبک را انتخاب نمایند‌.افرادی که مبتلا به بیش فعالی هستند، دارای الگوهای رفتاری خاصی هستند که این دسته از افراد با نوروفیدبک میتوانند تا حد زیادی از این رفتارها را کنترل کنند.

اختلال خواب و نوروفیدبک

اولین قدم در نوروفیدبک جهت بهبود اختلالات خواب، بررسی و ارزیابی بیمار است.در مرحله بعدی،متخصص شروع به کسب اطلاعات از جمله تاریخچه پزشکی بیمار می کند و سپس این اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل و در رایانه یک هدف آموزشی را برای فرد بیمار  برنامه ریزی و یا طراحی می کند.

هدف از نوروفیدبک در بهبود اختلالات خواب، کنترل امواج و فعالیت های مغز که به طور طبیعی و خودکار انجام می شوند است. نوروفیدبک، جهت کنترل، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی است مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نوروفیدبک و اختلال خواب

طبق تحقیقات انجام شده،در سال های اخیر یکی از شایع ترین اختلالاتی که افرادی زیاد به آن مبتلا شده اند اختلال خواب است‌ که این اختلال به علت موارد زیادی همانند؛ استرس، برنامه های شلوغ و سایر تأثیرات بیرونی در افراد با سنین مختلف بروز پیدا می کند.

امروزه این اختلال با استفاده از روش درمانی تاثیر گذار نوروفیدبک قابل درمان است زیرا که در نوروفیدبک، با اندازه گیری فعالیت الکتریکی در مغز از طریق EEG غیر تهاجمی فعالیت و عملکرد مغز کنترل می شود.

در موارد زیادی از نوروفیدبک مشاهده شده است که متخصص با استفاده از اجرا شدن بازی رایانه ای، به مغز فرد بیمار سرعت بخشیده و اضطراب و استرس های بیهوده فرد را از بین میبرد.نوروفیدبک به ذهن فرد می آموزد که امواج و فعالیت های مغز که به طور طبیعی و خودکار انجام می شوند را چگونه کنترل کند.

به طور کلی ، هدف از انتخاب نوروفیدبک جهت درمان اختلالات خواب، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی فرد بیمار است.

با توجه به تحقیقات به دست آمده از افرادی که از نوروفیدبک جهت بهبود اختلالات خواب استفاده می کنند، گزارش شده است که این افراد می توانند تا ۷ تا ۸ ساعت خواب لازم را دریافت و همچنین خواب بهتری را تجربه کنند.

 

درمان حملات هراس با نوروفیدبک

امروزه یکی از درد آورترین و سخت ترین اختلالات در بین اختلالات روانشناختی، اختلالات حملات هراس یا پانیک است.یکی از بهترین، کم هزینه ترین و ماندگارترین روش های درمانی جهت بهبود پانیک، نوروفیدبک یا بیوفیدبک است.این روش درمانی توانسته است، در کمترین بازه زمانی بیشترین و مطلوب ترین نتیجه را جهت بهبود اختلالات خواب برای فرد بیمار به همراه داشته داشته باشد.

لازم است بدانید که در این روش درمانی جهت بهبود پانیک، در مواردی ممکن است متخصص از گروه‌های مختلف دارویی مانند آلپرازولام، کلونازپام و یا ترکیبات آن‌ها استفاده کند زیرا که استفاده از این دسته داروها، سبب تاثیر گذاری بسیار سریع در ابتدای درمان پانیک با نوروفیدبک است.

نوروفیدبک و درمان اعتیاد

متاسفانه اعتیاد پدیده ای است که سبب تاثیرگذاری بر بسیاری از ابعاد فرد به خصوص ذهن و روان می شود.اما مهم‌ترین فاکتوری که در طول درمان افراد مبتلا به اعتیاد باید در نظر گرفته شود، تمایل و همکاری شخص در تمام طول دوره درمان است زیرا که در صورت عدم همکاری فرد، نمیتوان نتیجه مطلوب و ماندگاری را از طول درمان کسب کرد.امروزه یکی از مطلوب ترین روش ها جهت درمان اعتیاد، نوروفیدبک است.

در این روش جهت درمان اعتیاد،الکترودهایی به سر چسبانده می شود که این الکترودها بایستی به مدت ۳۰‌الی ۴۵ دقیقه به کامپیوتر متصل شوند.

از اصلی ترین مزایای استفاده از نوروفیدبک جهت درمان اعتیاد میتوان به تولید اثری مشابه مواد مخدر (ولی به میزان کمتر) در مغز اشاره اما لازم به ذکر است بگوییم که این اثرها، بدون هیچ گونه عوارض عواقب منفی هستند.

 

اختلالات یادگیری و نوروفیدبک

به طور کلی، به اختلالاتی که توانایی مغز را در دریافت، پردازش، تجزیه و تحلیل و ذخیره اطلاعات با مشکل مواجه می کند را اختلالات یادگیری می گویند.

این اختلال در بسیاری از موارد میتواند طیف وسیعی از مشکلات یادگیری را در بر بگیرد.اغلب کودکانی که مبتلا به اختلالات یادگیری هستند،از هوش نرمالی برخوردار هستند اما متاسفانه این کودکان هنگامی که وارد مدرسه می شوند و قصد آموزش خواندن، نوشتن، آموزش ریاضیات را دارند با مشکلات جدی روبرو می شوند. یکی از جدیدترین و کاربردی ترین روش های درمان اختلالات یادگیری،نوروفیدبک است.

نوروفیدبک در جهت بهبود اختلالات یادگیری به گونه ای تاثیر گذار بوده است همچنین نوروفیدبک، توانسته است سبب ارتقاء حافظه فعال و تمامی مؤلفه های عملکرد خواندن در دانش آموزان شود.

نوروفیدبک

 درمان اضطراب با نوروفیدبک

یکی از روش های موثر و پایدار که در درمان اضطراب که امروزه توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب نماید، نوروفیدبک است.در این روش درمانی، با متمرکز شدن برروی ناحیه امواج مغزی، تا حد زیادی استرس و اضطراب فرد بیمار درمان می شود.

لازم است بدانید که در نوروفیدبک، متخصص ممکن است تمرین هایی را به شما ارائه دهد که انجام هر یک از این تمرین ها،سبب بهبود عملکرد مغز و همچنین کنترل اضطراب و مدیریت بهتر علائم شما می شود.

 

علائم اضطراب چیست؟

  • احساس نگرانی.
  • احساس ترس.
  • مشکل در تمرکز‌.
  • بی‌قراری
  • .اختلالات خواب.
  • خستگی مفرط.
  • خشکی دهان.
  • سرخ شدن.
  • سرگیجه.
  • افزایش ضربان قلب.
  • لرزش دست‌ها.
  • عرق کردن کف دست.
  • رنگ پریدگی.
  • احساس درد در قفسه سینه.
  • ساییدن دندان‌ها.

 

نوروفیدبک و اختلالات توجه و تمرکز

همان طور که میدانید، راه های درمانی متعددی جهت درمان اختلالات توجه و تمرکز وجود دارد که از جمله این روش های میتوان به درمان با دارو، آموزش درمانی، مشاوره و… اشاره کرد.یکی از قدرمتند ترین روش ها جهت بهبود تمرکز و اختلالات حافظه، آموزش مغز با استفاده از روش نوروفیدبک است.

هدف از انجام روش درمانی نوروفیدبک در بهبود اختلالات حافظه،تحریک وسرعت بخشیدن به مغز است. در نوروفیدبک، با استفاده از الکترودهایی که برروی سر شما متصل می شود، امواج الکتریکی مغز ثبت و به فرد بیمار نمایش داده می شود.

جهت مشاوره، رزرو نوبت، ویزیت در منزل با شماره های 02144508652 و 02144504423تماس بگیرید.

نوروفیدبک و اختلالات وسواس فکری و عملی

نوروفیدبک یک ر‌وش تاثیرگذار است که جهت بهبود و درمان بسیاری از اختلالات به کار گرفته می شود.از دیگر مزایای استفاده از نوروفیدبک،کاهش به سزای وسواس فکری و عملی در جامعه و در میان افراد است.از مزایای این روش در بهبود اختلالات وسواس فکری و عملی و میتوان به عدم استفاده از دارو و آسیب‌های ناشی از دارو، ایمن بودن و عدم آسیب فیزیکی به بیمار اشاره کرد.

متاسفانه، اختلال وسواس در برخی موارد می تواند عملکردهای روزانه و حتی رشد تحولی کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.در سایر روش های درمانی جهت وسواس فکری، تنها ممکن است مدت زمان کوتاهی از اضطراب و وسواس بیمار کاسته شود.

اختلال استرس پس از سانحه

امروزه اختلال استرس پس از سانحه در بهداشت عمومی، تبدیل به یک مشکل جدی شده است.جهت بهبود اختلالات استرس پس از سانحه با نوروفیدبک، سیگنالینگ الکتروانسفالوگرافی (EEG) عملکردهای فیزیولوژیکی فرد بیمار کنترل می شود.همچنین در این روش درمانی،به طور گسترده ای برای درمان بیماران مبتلا به PTSD استفاده می گردد.

متاسفانه همه افراد در طول زندگی خود، برای یک بار هم که شده است ممکن است با مواردی همانند؛ یک وضعیت تکان دهنده، ترسناک یا خطرناک استرس پس از سانحه روبه رو شوند.در این موارد، فرد بیمار در هر صورتی یک پاسخ غریزی دارند که در برابر خطرها نشان می دهند.

در اغلب موارد مشاهده شده است که این حس، پس از گذشت مدت زمانی به طور کامل از بین می رود.با وجود این اختلال در فرد، ممکن است هیچ‌خطری فرد بیمار را تهدید نکند ولی او با وجود این اختلال همچنان در هر شرایطی احساس ترس و اضطراب می کند.لازم است بدانید که فرد مبتلا به اختلال ترس و اضطراب پس از سانحه، پاسخ ها و واکنش های اغراق آمیز زیادی داشته باشد.

این فرد مبتلا به این اختلال در اکثر موارد هیچ کنترل و پاسخی نسبت به ترس های خود ندارد. علائم اختلال استرس پس از سانحه ؛تجربه مجدد یک واقعه آسیب زا.اجتناب از محرک های مرتبط با تروما.تغییرات در خلق و خو.تغییرات جسمی و احساسی.

 

درمان بیماری صرع با روش نوروفیدبک

یکی از روش ها جهت کنترل و بهبود بیماری صرع، نوروفیدبک است‌.اختلال سیستم عصبی مرکزی (اختلال نورولوژیکی) است که در آن فعالیت مغز مختل شده و موجب تشنج می شود را بیماری و یا اختلال صرع می گویند.در صورت بروز این بیماری، فرد بیمار بدون هیچ گونه دلیل خاصی دچار حملات تشنج می شود.

همان طور که میدانید بیماری صرع به هیچ عنوان درمان ندارد اما افراد مبتلا به این بیماری با انتخاب و استفاده از روش درمانی نوروفیدبک این امکان را دارند تا حملات آنرا کنترل و کاهش دهند.از اصلی ترین منشا بروز حملات صرع میتوان به نتیجه فعالیت سلولی بیش از حد و غیرعادی عصب کورتیکال یا غشایی در مغز اشاره کرد.

 

نوروفیدبک و سکته مغزی

یکی از تاثیرگذارترین مداخلاتی که امروزه جهت درمان عوارض های پس از بروز سکته مغزی در فرد بیمار صورت میگیرد روش درمانی نوروفیدبک است.یکی از مهم ترین علائم بروز سکته مغزی،اختلال در خونرسانی به ناحیه‌ای از مغز است.به طور کلی، سکته مغزی شرایطی است که خونرسانی به ناحیه مغز با مشکل برخورد و یا متوقف می شود را سکته مغزی می گویند.

لازم است بدانید که مغز انسان وظیفه تولید امواجی را دارد که به این امواج، امواج مغزی گفته می شود.این امواج دارای فرکانس هایی از قبیل؛آلفا، بتا و تتا هستند که هر یک از این امواج، وظیفه متفاوت و به خصوصی را نیز برعهده دارند.اما آن دسته از بیمارانی که مبتلا به سکته مغزی شده اند ممکن است فرکانس بتا در آنها با اختلالاتی روبرو شوند که این دسته از افراد جهت مهار موج و فرکانس تتا می توانند از روش درمانی تاثیرگذار نوروفیدبک استفاده کنند.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته از روش نوروفیدبک جهت درمان اختلالات سکته مغزی، دریافته اند که روش درمانی نوروفیدبک در این افراد، سبب افزایش انرژی، افزایش دامنه توجه و تمرکز، بهبود مهارت های شناختی، بهبود مهارت های حرکتی، بهبود مهارت های هماهنگی و تعادل، بهبود مهارت های گفتار، رفع شدن اختلالات خواب، کاهش معنادار افسردگی و….. می شود.

نوروفیدبک

درمان میگرن با نوروفیدبک

متاسفانه هنوز هم‌افرادی هستند که با مصرف داروهای ،مبتلا به سردردهای میگرنی هستند.ما به این دسته از افراد، روش مفید و نوین نوروفیدبک را جهت بهبود دردهای مزمن خود همانند سردردهای میگرنی پیشنهاد می کنیم زیرا که در نوروفیدبک، هدف برروی آموزش مغز است. از دیگر مزایای نوروفیدبک در درمان دردهای میگرنی میتوان به کاهش شدت و تعداد حملات میگرنی در طولانی مدت، آرامش فرد بیمار اشاره کرد.

کاربرد اصلی روش درمانی نوروفیدبک

نوروفیدبک که یک روش مفید، تاثیر گذار و جدیدی است و همچنین این روش،یک روش درمانی مکمل ، نوعی ابزار جدید جهت بهبود اختلالات روانپزشکی است.اما به طور کلی میتوان گفت که از روش درمانی نوروفیدبک جهت اندازه‌گیری و ارزیابی فعالیت‌های عصبی مربوط به مغز استفاده می شود.

جالب است بدانید که در روش درمانی نوروفیدبک، بازخورد این روش درمانی به صورت صدا و یا تصویر در اختیار فرد بیمار قرار گرفته می شود که این موضوع سبب می شوند تا افرادی که از روش درمانی نوروفیدبک استفاده می کنند، این افراد متوجه تغییرات مثبت و مناسبی که در امواج مغزی خود ایجاد می شود شوند.

 

نوروفیدبک چگونه انجام می‌شود؟

همان طور که در مطالب فوق اشاره نمودیم، در نوروفیدبک جهت درمان هر نوع اختلال و یا بیماری از حسگرهایی که الکترود نامیده می شود و به سر بیمار وصل می شود، استفاده میکنند.هدف از وصل کردن این الکترودها به پوست سر بیمار، ثبت و نشان دادن امواج مغزی بیمار است.این امواج ثبت شده،

در قالب های مختلفی همانند یک بازی کامپیوتری و فیلمی شبیه سازی شده در دسترس و نشان بیمار داده می شود. در مرحله بعدی بیمار بایستی با حفظ کامل خونسردی خود، در روی صندلی بنشیند و به صفحه مانیتور نگاه کند و در این مرحله بیمار تنها باید به بازی و فیلم نگاه کند و از دستان خود هیچ کمکی نگیرد.

شاید این سوال برای شما رخ دهد که چگونه فرد بیمار ممکن است متوجه اختلالات مغزی خود در نوروفیدبک شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زمانی که فرد در حال بازی کردن و یا مشاهده فیلم است، با رخ دادن اتفاقاتی همانند؛ پیشرفت یا توقف بازی و همچنین از دست دادن یا گرفتن پاداش و امتیاز یا تغییرات به وجود آمده در صدا یا پخش فیلم، بیمار می تواند به وجود این اختلالات و یا آسیب های مغزی خود به طور کامل پی ببرد.

تی دی سی اس در تهرانسر

تی دی سی اس تهرانسر