کاردرمانی برای نشستن کودک، بخشی از کاردرمانی جسمی است که با شناسایی علت ننشستن کودک و به کار گیری اقدامات درمانی لازم، باعث تسهیل و بهبود روند نشستن کودک شما می شود. نشستن برای کودک شما بسیار هیجان انگیز است، زیرا باعث ورود او به دنیای جدیدی از بازی ها و اکتشافات می شود. همچنین غذا خوردن را آسان تر می کند و به کودک شما راهی جدید برای مشاهده محیط اطرافش می دهد و نیز باعث افزایش توانایی ارتباط گیری و مهارت های شناختی او می شود.

دستیابی به نشستن مستقل و تسهیل مراحل بعدی رشدی، هدف اصلی کار درمانی در نشستن کودک است. در این مقاله همراه ما باشید تا علل احتمالی دیر نشستن و تمرینات لازم برای کاردرمانی نشستن کودکان را بیشتر بررسی کنیم.

کاردرمانی برای نشستن کودک

علل احتمالی ننشستن کودک

  1. ضعف و یا سفتی عضلات
  2. عدم هماهنگی عضلات
  3. ضعف در کنترل گردن
  4. بیماری های ژنتیکی مانند سندرم داون
  5. اختلالات عصبی- عضلانی مانند دیستروفی عضلانی
  6. آسیب به مغز در اثر ضربه
  7. مشکلات بینایی
  8. مشکلات حسی
  9. تاخیر مهارت های حرکتی درشت و…

 تمرینات کاردرمانی برای نشستن کودک در منزل

در این قسمت به ۵ مورد از تمریناتی که در کاردرمانی برای نشستن کودک توصیه شده است اشاره می کنیم و در مورد هر یک توضیحاتی مختصر می دهیم. توجه داشته باشید که این این حرکات ورزشی کاملاً هدفمند و برای تقویت عضلات تنه و کمک به نشستن کودک طراحی و ارائه شده اند. ابتدا سعی کنید در هنگام انجام این حرکات، حمایتگر و آرام باشید و کم کم با حذف این حمایت ها، کودک را تشویق کنید تا حرکت مستقل داشته باشد و بنشیند.

تمرین دراز و نشست

همان طور که می دانید تمرین دراز و نشست یک حرکت عالی برای تقویت عضلات شکم کودک است. ابتدا کودک را به پشت روی وج یا یک بالش کوچک قرار داده و پاهای کودک را در میان پاهای خود ثابت نگه دارید. حالا شانه هایش را بگیرید و به او کمک کنید تا خود را به سمت بالا کشیده و بنشیند. پس عجله نکنید و صبور باشید و حواستان هم باشد که قرار نیست تا کودک را به سمت پایین و بالا بکشید، فقط باید در انجام این تمرین به صورت فعالانه ای مشارکت داشته باشید.

پل

پل یک حرمت عالی دیگر برای تقویت عضلات کم و پشت کودک است. شما می توانید کودک را به پشت روی زمین بخوابانید. دقت کنید زانوهای کودک را به صورتی باید خم کنید که کف پاهایش به هم بچسبند. حالا با نشان دادن توپ یا اسباب بازی و یا هر چیز دیگری توجه کودک را جلب کرده و او را تشویق کنید که شکم خود را بالا آورده و دوباره پایین ببرد.

قرار گرفتن به شکم روی وج

این تمرین برای تقویت عضلات پشتی بسیار عالی است. وج را روی زمین گذاشته و کودک را به شکم روی آن بخوابانید طوری که بخش بیشتری از تنه بیرون از وج باشد. سپس دست ها را در کنار تنه قرار دهید و از کودک بخواهید که سرش را آرام بالا بیاورد و پایین ببرد. در این کار باسن نباید از روی وج تکان بخورد. این تمرین برای کاردرمانی برای نشستن کودک فوق العاده موثر است.

چرخیدن به پهلو در کاردرمانی برای نشستن کودک

این حرکت برای تقویت عضلات پهلو پیشنهاد می شود. کودک را روی زمین و به پشت  خوابانده و پاهایش را هم بگیرید. حالا به او کمک کنید تا به یک سمت بچرخد و دوباره به حالت اولیه بازگردد. این حرکت را چند بار برای هر سمت بدن تکرار کنید.

کاردرمانی برای نشستن کودک

روی یک سطح متعادل و سفت تمرین کنید

فراموش نکنید در هنگام تمرین و کاردرمانی برای نشستن کودک در منزل سعی کنید از سطح سفت و صاف مانند روی فرش یا کف چوبی استفاده کنید. این کار به حفظ تعادل و توانایی نشستن کودک کمک می کند. زمانی که عضلات کودک کمی تقویت شد می توانید او را به چالش بکشید و او را روی یک سطح ناپایدار و نرم مانند تخت، بالش یا کاناپه بگذارید. این کار عضلات تنه را قوی کرده و تعادل را بیشتر می کند.

مواردی که در بالا ذکر شد تنها چند مورد از تمریناتی است که والدین می توانند در منزل برای نشستن کودک انجام دهند. قطعاً با راهنمایی کاردرمانگر می توانید تمرینات و ورزش های دیگری را هم به این موارد اضافه کنید.

 کاردرمانی برای نشستن کودک : درمان دیر نشستن کودک

سرعت رشد کودک در دو سال اول زندگی بسیار بالاست و کسب هریک از مراحل رشدی در زمان مشخص خود بسیار حائز اهمیت است. زیرا تاخیر در رشد تنها به موارد جسمانی محدود نمی شود. در کاردرمانی برای نشستن کودک این مسئله بسیار اهمیت دارد، چرا که اگر  درمان به موقع صورت نگیرد، ممکن است در آینده و در سنین مدرسه کودک شما دچار مشکلات شناختی  شده و این امر در عملکرد تحصیلی او تاثیرگذار باشد.

ممکن است کودک شما در چهار تا شش ماهگی با کمی کمک و حمایت، به حالت نشسته دربیاید. اما نشستن مستقل مهارتی است که بسیاری از نوزادان بین ۷ تا ۹ ماهگی آن را کسب می کنند. وقتی کودکی در زمان مشخص به این مراحل رشدی دست پیدا نکند، دچار تاخیر رشدی-حرکتی شده است.

علت دیر نشستن کودک

  1. سفتی یا ضعف عضلات
  2. ضعف در کنترل سر
  3. خوراکی و اسباب بازی هایش را به سمت دهانش نمی برد.
  4. فقط با یک دستش اشیا را می گیرد.
  5. حرکات دست و پایش هماهنگی ندارد.
  6. مراحل قبلی حرکتی را به موقع انجام نداده است.

کاردرمانی برای نشستن کودک

در کاردرمانی برای نشستن کودک روی چه مواردی کار می شود؟

  1. تعادل و هماهنگی حرکتی
  2. تمرینات قدرتی و استقامتی عضلات
  3. توجه و هوشیاری
  4. آگاهی بدنی
  5. برنامه ریزی حرکتی
  6. پردازش حسی
  7. مشاوره دادن به خانواده در جهت روند درمان و تمریناتی که باید در منزل انجام شود تا نتیجه مطلوب به دست آید.

تمامی موارد ذکر شده در کاردرمانی جسمی برای کودکان در قالب بازی صورت می گیرد تا کودک شما در جلسات درمانی خسته نشود و بتوانید در منزل نیز در قالب بازی این تمرینات را انجام دهید. در ابتدا با حمایت درمانگر، کودک می نشیند تا فعالیت های مورد نظر را انجام دهد، سپس طی جلسات آتی با توجه به سطح اختلال کودک، میزان حمایت درمانگر کم شده تا در نهایت کودک به نشستن مستقل دست می یابد.

جمع بندی

فراموش نکنید درست نشستن و به موقع نشستن کودک روی سطوح مختلف و روی زمین بسیار حائز اهمیت است. توجه کنید کودک شما تا قبل از ۱ سالگی به این مهارت دست یافته باشد. اگر چنانچه هرگونه ضعفی در این مورد مشاهده کردید را با پزشک و کاردرمانگر مطرح کنید تا ریشه یابی شود.

در این مطلب به موارد مهمی اشاره کردیم که به تقویت عضلات تنه، گردن و شکم کودک کمک می کند. امید است این مطلب برای آشنایی از دریافت خدمات کاردرمانی از مرکز توانبخشی طراوت در غرب تهران (تهرانسر) برای شما مفید واقع شده باشد. زمان شروع تمرینات کاردرمانی برای نشستن کودک در ادامه روند بهبود بسیار موثر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *