کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی در تهرانسر از حیطه های مداخلات کار درمانی در کودکان می باشد. کودکان دست و پاچلفتی دچار نوعی اختلال در مهارت حرکتی هستند. این اختلال پنج تا شش درصد کودکان در سنین مدرسه را دربر میگیرد.که در پسران شایع تر از دختران می باشد.

کودکان دست و پاچلفتی دچار نوعی اختلال در مهارت حرکتی هستند. این اختلال پنج تا شش درصد کودکان در سنین مدرسه را دربر میگیرد.که در پسران شایع تر از دختران می باشد. چه هنگامی این مشکل را اختلال میدانیم؟ زمانی که اشکال در هماهنگی حرکات و نقص مهارت های حرکتی، عدم توانایی کودک در انجام کارهای روزمره را در پی داشته باشد. نکته مهم این است که مشکلات هماهنگی کودکان مبتلا به این اختلال با بیماری عصبی مشخصی قابل توجیه نمی باشد.

کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی چه تاثیراتی داشته باشد؟

مداخلات کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی توسط متخصص این رشته از استراتژی های متنوعی برای کمک به  این کودکان استفاده می کنند. نکته ی مشترک این استراتژی ها، تمرکز بر نقاط ضعف خاص هر کودک است. نقاط ضعف بیشتر این کودکان در مهارت های حرکتی ظریف(مانند بستن دکمه لباس، مهارت های ترسیمی، غذا خوردن بدون ریخت و پاش و…)، برنامه ریزی حرکتی و هماهنگی حرکات است.

این مشکلات هم در یادگیری کودک و هم در انجام کار های روزمره او تاثیر می گذارند. کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی در تهرانسر در مدرسه بیشتر بر فعالیت های مربوط به یادگیری مثل نوشتن تمرکز میکند. اما کاردرمانی در زندگی روزمره اغلب بر بهبود مهارت های خود مراقبتی متمرکز میشود. همچنین کاردرمانگر میتواند با انجام تمرینات تعادلی واصلاح حرکات درشت باعث بهبود این اختلال شود. این فعالیت ها شامل تمرین راه رفتن در مسیر صاف، پریدن، حفظ تعادل با تقویت حس عمقی، عبور از موانع و…

کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی

چند مورد از استراتژی های مربوط به مداخلات 

  • پوشیدن لباس ها
  • پوشیدن و بستن کفش ها
  • بهبود دست خط کودک
  • استفاده از قیچی

اختلالات شایع همراه با کودک دست و پا چلفتی چیست؟

این موارد معمولا با برخی دیگر از اختلالات رشدی دیده می شوند.از جمله اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، اختلال یادگیری، تاخیر در رشد گفتار و زبان و  مشکلات عاطفی و رفتاری.

کار درمانی در کودکان دست و پا چلفتی

معیارهای تشخیصی کودکان دست و پا چلفتی شامل چه مواردی می باشد؟

  • یادگیری و اجرای مهارت های حرکتی متناسب با سن این کودکان، پایین تر از حد انتظار باشد.
  • این نقص مهارتهای حرکتی به طور جدی در فعالیت های روزمره، شغلی، درسی و اوقات فراغت آن ها تاثیر منفی گذاشته باشد.
  • شروع علائم در اوایل دوره ی رشدی کودک باشند.
  • نقص مهارت حرکتی با عقب ماندگی ذهنی، مشکل بینایی یا سایر مشکلات عصبی که برحرکت تأثیرمی گذارند، بهتر توجیه نشوند.

آیا کودکان دست و پا چلفتی در روند رشد خود از مشکلات حرکتیشان پیشی می گیرند؟

زمانی تصور میشد این کودکان با افزایش سن به سادگی از مشکلات حرکتی خود عبور می کنند. در حالی که تحقیقات جدید نشان داده اند که این اختلال در تمام طول دوره بلوغ تا بزرگسالی ادامه دارد. کودکان دست و پا چلفتی می تواند برخی از مهارت های حرکتی را به خوبی یاد بگیرد و انجام دهد. اما در مواجهه با کارهای جدید و متناسب با سنشان دچار مشکل می شوند و مجددا در معرض خطر قرار می گیرند. در حالی که اگر مداخلات  انجام شود و روی مهارت ها و ضعف های اساسی آنها کار شوند این کودکان بهبود می یابند.

اهداف مداخلات کار درمانی در کودکان دست و پا چلفتی

  • تفاوت ایجاد کردن

ستون فقرات خدمات کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی ایجاد پیشرفت های مثبت برای کودکان و والدین است. متخصصان کاردرمانی تلاش می کنند تا با هر کودک و هر مراجعی که با او تماس دارند تأثیر مثبت بگذارند. هدف آن ها از این کار افزایش درک مردم از مزایای کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی است.

  • شور و اشتیاق

کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی علاقه زیادی در مورد به حداکثر رساندن توانایی و دستیابی به نتایج مثبت با کودکان مراجعه کننده دارد. کاردرمانگرها در تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت و پایدار هستند. و در نتیجه هر کسی که از این خدمات استفاده کند، بهبود می یابد.

  • صداقت و درستی

کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی در تهرانسر برای صداقت و راستی ارزش قائل اند. آن ها می دانند مهم است که هر چه بیشتر به والدین اطلاعات بدهند تا آن ها بتوانند در مورد استفاده از خدمات آگاهانه انتخاب کنند.

  • تحرک و توسعه
  • نوع دوستی و برابری

کاردرمانی در کودکان دست و پا چلفتی

یک روش درمانی است که برای کودکان دست و پا چلفتی مفید است. این روش شامل تمرینات و فعالیت‌هایی است که به کمک آنها توانایی‌های جسمی و حرکتی خود را بهبود می‌بخشند.

برای کودکان دست و پا چلفتی، مداخلات می‌تواند شامل تمریناتی باشد که به تقویت عضلات و بهبود تعادل و هماهنگی حرکات کودک کمک می‌کنند. این تمرینات می‌توانند شامل تمرینات تعادل، تمرینات قوی کردن عضلات، تمرینات افزایش انعطاف پذیری و تمرینات تعادل و هماهنگی حرکات باشند.

یکی از روش‌های کاردرمانی کودکان برای کودکان دست و پا چلفتی، تمرینات حرکتی با توپ است. به طور مثال، کودک می‌تواند با استفاده از توپ کوچک، تمریناتی مانند پرتاب و گرفتن توپ را انجام دهد. این تمرینات به کودک کمک می‌کنند تا تعادل و هماهنگی حرکات خود را بهبود بخشد.

تمرینات برای کودکان دست و پا چلفتی

چهاردست و پا رفتن، یک مهارت حرکتی پیچیده است که برای کودکانی که دچار دست و پا چلفتی هستند، ممکن است دشوار باشد. با این حال، با انجام تمرینات کاردرمانی مناسب، کودکان می‌توانند بهبود قابل توجهی در مهارت چهاردست و پا رفتن خود داشته باشند.

  1. تمرینات تعادل: تمرینات تعادل می‌توانند به کودک کمک کنند تا تعادل بدن خود را افزایش دهد و بهبودی در مهارت چهاردست و پا رفتن خود داشته باشد. برای انجام این تمرینات، کودک می‌تواند روی یک پایش ایستاده و سپس با تغییر وزن بدن، به سمت پای دیگر حرکت کند. این تمرین را می‌توان با استفاده از صندلی معلق نیز انجام داد.
  2. تمرینات تقویت عضلات: تمرینات تقویت عضلات می‌توانند به کودک کمک کنند تا قدرت عضلات پا و بازو خود را افزایش دهد و مهارت چهاردست و پا رفتن خود را بهبود ببخشد. برای انجام این تمرینات، می‌توانید از توپ‌های ورزشی کوچک، مواد نرم و بلندی مانند کوسن و یا دستگاه‌های تقویت عضلات استفاده کنید.
  3. تمرینات نوروموتوری: تمرینات نوروموتوری می‌توانند به کودک کمک کنند تا تناسب و هماهنگی حرکات خود را بهبود بخشد و مهارت چهاردست و پا رفتن خود را بهبود ببخشد. برای انجام این تمرینات، می‌توانید از توپ‌های ورزشی مانند توپ بسکتبال و فوتبال استفاده کنید.

 

منابع:

  1. understood.org
  2. canchild.ca

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *