مهارتهای حرکتی و ذهن کودکان دو مقوله در هم تنیده هستند و رابطه مستقیم  با هم دارند. تاثیر ذهن در  راه رفتن یا به عبارتی مهارت های لازم جهت راه رفتن به مهارت های حرکتی از جمله مهارت های پایه ای است که کودکان برای رشد و یادگیری به آن نیاز دارند. کودکان دارای ضعف در مهارت حرکتی، در هماهنگی مشکل دارند. این کودکان ممکن است دست و پا چلفتی به نظر برسند و در هماهنگی حرکتی مشکل داشته باشند. در این مقاله می خوانیم که این مهارت حرکتی شامل چه مواردی می شوند و چه تاثیری روی مهارت های ذهنی کودک می گذارند.

چرا مهارت های حرکتی مهم هستند؟

مهارتهای حرکتی و ذهن کودکان به خاطر ارتباطشان با هم باید مورد توجه قرار بگیرند طوری که مهارت های حرکتی باعث رشد ذهن کودک می شود و بلعکس.  ما هر روزه از مهارت های حرکتی در زندگی مان استفاده می کنیم. آنها به ما کمک می کنند که حرکت کرده و کار هایی متفاوتی انجام دهیم. از بلند کردن یک جسم سنگین گرفته تا تایپ کردن با کیبورد. مهارت حرکتی و کنترل آن پس از تولد شروع به رشد می کنند و با رشد کودکان پیشرفت می کنند. مهارت حرکتی خوب به کودکان کمک می کند تا دنیای پیرامون خود را کشف کنند. این موضوع به بسیاری از جنبه های دیگر رشد، از جمله رشد شناختی کمک می کند.

 

این مهارت های لازم جهت راه رفتن به دو دسته تقسیم می شوند؛ مهارت حرکتی درشت و ظریف. تسلط بر این مهارت ها برای رشد و استقلال کودکان مهم است. مهارت حرکتی درشت، شامل حرکاتی است که توسط عضلات بزرگ؛ مانند اندام فوقانی(دست)، اندام تحتانی(پا) و تنه انجام می شود. مهارت حرکتی ظریف، شامل حرکاتی است که توسط عضلات کوچک؛ مانند انگشتان و مچ انجام می شود.

مهارتهای حرکتی و تاثیر آن بر ذهن کودکان

با رشد این مهارت ها کودک باید قادر باشد فعالیت های زیر را انجام دهد:

  • توانایی حرکت و تکمیل فعالیت ها به صورت مستقل
  • توانایی کشف و جست و جوی دنیای پیرامون خود. این کار سبب رشد مهارت های شناختی، گفتاری و حسی می شود.
  • رسیدن به اعتماد به نفس و استقلال در انجام کار ها که سبب ارتقای عملکرد اجرایی می شود.
  • رشد این مهارت های باعث جلوگیری از تاخیر های حرکتی می شود.

چند تمرین مهم که باعث بهبود مهارتهای حرکتی و ذهن کودکان می شود.

بیشتر مهارت های حرکتی کودک شما در خانه رشد می یابند. راه هایی برای تمرین این مهارت شامل موارد زیر می شود

  • بریدن و رنگ کردن

رنگ آمیزی تصاویر و برش اشکال نه تنها یک بخش اساسی در فعالیت های هنری کودکان است، بلکه باعث رشد حرکتی کودک می شود. این فعالیت ها به رشد مهارت های حرکات ظریف کمک می کند.

  • استفاده از وسایلی که در خانه وجود دارند

نوزادان هر روز مهارت های حرکتی زیادی از طریق بازی کردن یاد می گیرند. این اتفاق صرفا از طریق اسباب بازی های گران قیمت صورت نمی گیرد. با کودک بازی کنید و به آنها اجازه دهید که وسایلی که در خانه دارید را کاوش کنند.

  • نظافت و کار های منزل از مهارتهای حرکتی و ذهن کودکان

تمیز کردن خانه کاری نیست که فقط توسط بزرگسالان انجام گیرد. درگیر کردن کودکان در کار های خانه می تواند مزایای زیادی برای آنها داشته باشد. بیاموزید که چگونه به کودک خود کمک کنید تا مهارت های حرکتی درشت و ظریف خود را تمرین کنند.

  • کاوش در فضای باز

خلاقیت بچه ها در محیط های باز افزایش می باید و این می تواند به رشد مهارت های آنها کمک کند.

کودکانی که در مهارت های حرکتی مشکل دارند نیاز به کار درمانی دارند و با کاردرمانی می توان مشکلات آنها را برطرف کرد.

 مهارتهای حرکتی و ذهن کودکان ، تاثیر ذهن در راه رفتن ، مهارت های لازم جهت راه رفتن

استراتژی های  کاردرمانی و تاثیر ذهن در راه رفتن:

از دیدگاه کاردرمانی،مشارکت در فعالیت های روزمره زندگی یک امر حیاتی در سلامت ذهنی و حس بهزیستی است کاردرمانگرها به شما کمک میکنند تا از روش های راحت تر و در دسترس تر بهره ببرید تا از مکانیسم های سازگاری در کارهایی چون  ورزش کردن،آشپزی کردن، لباس پوشیدن، نوشتن، غذا خوردن ، نظافت، امور خانه داری و…استفاده کنید.

کاردرمانی کودکان برای مهارتهای حرکتی و ذهن کودکان در ارائه استراتژی های حسی بسیار مفید است سیستم حسی به فرد کمک میکند تا اطلاعات را از محیط دریافت کند.فردی با مشکلات ذهنی ممکن است دچار اختلال در پردازش اطلاعات حسی شود و در نتیجه دچار تحریک پذیری و احساس ناامنی شود. استراتژی های کاردرمانی ذهنی در تهرانسر سیستم پردازش پایه ای فرد را فعال میکند( از جمله حس تعادل، حس عمقی و فشار عمقی) تا به پردازش اطلاعات حسی کمک کند.

مهارتهای حرکتی و ذهن کودکان

مهارت‌های حرکتی و ذهنی کودکان در طول رشد و تکامل آن‌ها تغییر می‌کند. در ادامه به برخی از مهمترین مهارت‌های حرکتی و ذهنی کودکان در سنین مختلف اشاره خواهم کرد:

  • نوزادان (تا ۱۸ ماهگی): در این دوره، کودکان مهارت‌های حرکتی خود را توسعه می‌دهند و قادر به حرکت دادن دست‌ها و پاها، گرفتن اشیاء و کنترل سر و گردن خود هستند. ذهن کودک هنوز در حال توسعه است، اما قادر به تشخیص صداها و بوها هستند و به محیط خود واکنش نشان می‌دهند.
  • کودکان پیش دبستانی (از ۱۸ ماهگی تا ۵ سالگی): در این دوره، کودکان مهارت‌های حرکتی خود را بهبود می‌بخشند و قادر به پرش، دویدن، بالا رفتن و پایین آمدن از صندلی و بازی با توپ هستند. در این دوره، ذهن کودکان نیز در حال توسعه است و قادر به تفکر، حل مسئله ساده، و تصویرسازی هستند.
  • کودکان دبستانی (از ۶ تا ۱۲ سالگی): در این دوره، کودکان مهارت‌های حرکتی خود را بهبود می‌بخشند و قادر به اجرای حرکات پیچیده‌تری مانند پرش، کوهنوردی و ورزش‌های گروهی مانند فوتبال و بسکتبال هستند. ذهن کودکان نیز در این دوره در حال توسعه است و قادر به تفکر پیچیده‌تر، حل مسئله، خلاقیت و تصمیم‌گیری هستند.

 

منابع:

  1. mentalhelp
  2. pathways.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *